Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nic jsem neobjednal, ale platit musím. Nástrahy Knižního klubu

První tři knihy za polovic. A všechny další o třetinu levněji než v knihkupectví. Stačí stát se členem klubu. Jenže. Když kývnete, upíšete se zároveň na dva roky k povinnému objednávání knih. Pokud neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A vy budete muset zaplatit.
Nic jsem neobjednal, ale platit musím. Nástrahy Knižního klubu

Kartička od obchodníka, která přinese slevy a kopec výhod. Běžná součást našich životů a peněženek. Každé členství ale není výhra. Na úskalí vstupu do Knižního klubu upozornilo spotřebitelské sdružení dTest.

Bez ptaní

V listopadu Markétě zadrnčel telefon. Telefonistka nabízela členství v Knižním klubu. A slíbila výhody: na první tři knihy padesátiprocentní sleva. Proč takové možnosti nevyužít, Markéta s členstvím souhlasila a hned jednu knihu objednala. V lednu dorazil katalog. Markétu ale tentokrát žádná knížka nezaujala.

Záhy přišlo tenčí vydání katalogu s upozorněním, že si Markéta musí některý z nabízených titulů objednat, jinak – bez ptaní – obdrží bestseller v ceně 229 korun. A bude muset zaplatit. „Obrátila jsem se na zákaznické centrum Knižního klubu a tam mi potvrdili, že z každého katalogu musím jednu knížku povinně objednat. To jsem nevěděla. Rozhodla jsem se proto členství zrušit.“ A ejhle. Dozvěděla se, že z klubu může vystoupit nejdřív po dvou letech, tedy v listopadu 2017.

Poradna pro spotřebitele

Nechtějí vám unat reklamaci, nevíte, jestli můžete vrátit zboží, nejste spokojeni se službami, ale nevíte, jak se bránit? Ptejte se na svá práva odborníků z dTestu v naší spotřebitelské poradně.

Podobnou zkušenost má Martin, kterého k členství přesvědčili přímo mezi regály knihkupectví. „Oslovila mě starší paní a nabídla padesátiprocentní slevu na první tři knížky, tak jsem podepsal, že se stanu členem klubu. O povinném objednávání se ale nezmínila.“

Nakladatelskou značku Knižní klub vlastní společnost Euromedia Group. Na webu Knižní klub slibuje mnoho výhod. Pestrý výběr z desetitisíců knih za zvýhodněné klubové ceny, až o třicet procent nižší než v knihkupectvích. Speciální akční nabídky. Možnost objednávat v kteroukoli hodinu a den…

Kromě slev a benefitů ale členství v klubu obnáší i objednací povinnost, která každého člena zavazuje k pravidelnému odběru knih. „Na rozdíl od prezentovaných výhod ji najdete až v podrobnějších Pravidlech Knižního klubu, navíc je formulována nesrozumitelně. Knižní klub zasílá pětkrát ročně jako bonus katalog, noví členové ale často až později pochopí, že neslouží jen k prolistování, ale povinně si z něj musejí objednat,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Když nevyberete a neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A zaslanou knihu budou chtít zaplatit.

A další pravidlo, které nepotěší: členství v klubu nemůžete první dva roky ukončit. Dál už je to jednoduchá matematika. Každý člen musí povinně objednat aspoň deset knížek. A když se včas neodhlásí, bude platit dál. Dva měsíce před vypršením členství musíte dát vědět, že už v něm nechcete pokračovat, jinak se automaticky prodlouží o další rok.

Podle právníka dTestu Knižní klub postupuje protizákonně.

„Povinnost objednat si z každého katalogu alespoň jeden knižní titul, jinak vám bude zaslán bez objednání jakýsi bestseler, není jen překvapivým ujednáním, ale ve vztahu ke spotřebitelům i ujednáním nepřiměřeným. Zákon zakazuje dodávat spotřebitelům zboží, které si výslovně neobjednali,“ říká Lukáš Zelený a dodává: „Obchodník může stanovit členskou povinnost pravidelného odběru či příspěvku. Nicméně musí být zahrnuta do samotné přihlášky a vyjádřena jasně a srozumitelně, aby noví členové Knižního klubu dobře věděli, že levnější knihy jsou vykoupeny povinností si deset dalších během dvou let koupit. V případě nesplnění této povinnosti by mělo dojít k dočasnému či definitivnímu ukončení členství se všemi jeho výhodami, nikoli ke vnucování neobjednaných bestsellerů.“

Anketa

Kupujete si knížky?

Jak se bránit

A co dělat, když se ocitnete ve spárech objednávkové povinnosti i vy? „Jakmile se spotřebitel dozví, že za levnější knihy ‚zaplatí‘ povinností pětkrát ročně objednat knihu, měl by usilovat o ukončení členství v Knižním klubu dohodou. Neumožní-li mu to Knižní klub, pak je na místě argumentovat tím, že tak zásadní povinnost v rámci bezplatné registrace musí být obsahem samotného textu registračního formuláře, nikoli až v Pravidlech Knižního klubu. Jde o překvapivé ujednání obchodních podmínek Knižního klubu, které spotřebitele nezavazuje, pokud s ním výslovně nesouhlasil. A to se u registračních formulářů doposud nedělo. Překvapený člen si tak nemusí nic objednávat a případné knihy vybrané a zaslané Knižním klubem nemusí přebírat ani platit. Podle zákona je to neobjednané zboží,“ je přesvědčený právník dTestu Zelený.    

O tom, že hradby Knižního klubu nejsou neprostupné – když se chcete dostat ven – svědčí i zkušenost Markéty, jejíž případ jsme zmiňovali v úvodu. „Zákaznické centrum Knižního klubu na okamžité zrušení mého členství nechtělo přistoupit. Ale když jsem naléhala, nakonec mi členství zrušili s tím, že musím doplatiti sto korun, které se rovnají slevě, kterou jsem dostala na první a jedinou koupenou knížku,“ uzavírá Markéta.

O vyjádření jsme žádali také společnost Euromedia Group, která vlastní a provozuje Knižní klub. I když firma na webu deklaruje, že vztahy s veřejností jsou pro ni důležité a novináři nemají váhat obrátit se s jakýmkoli dotazem, naše otázky nechali zástupci společnosti i po urgenci bez reakce.  

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+68
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 5. 2016 13:12, mydlisko

Ovšem největší svinstvo je povinné placení tzv. koncesionářských poplatků. Do Knižního klubu ať tak či onak se každý svobodně přihlásil a praktiky KK (byť gaunerské) jsou v tomto punktu vedlejší. Bohužel stále je spousta nepoučitelných, kteří si neuvědomí, že žádná sleva není zadarmo...

Reagovat

 

+39
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

28. 10. 2016 | 8:08 | Lenka N.

knižní klub je hlavně pro milovníky knih, co si je kupují s radostí každy měsíc. jsem členkou již několik let a jsem maximálně spokojená. V každém katalogu si vyberu nejmně tři knihy a díky internetovým stránkám už vím dopředu,...více

9. 5. 2016 | 9:15 | josef

Tak precejenom je to mensi vliv, nez kdyz se o rozpoctu rozhoduje kazdy rok. více

6. 5. 2016 | 11:58 | Pavel

A teď snad nemohou? Kdo nastavuje výši koncesionáčských poplatků? Nejsou to náhodou politici?
Asi už jste zapomněl, jak zvýšení rozhlasových poplatků bylo odkládáno, dokud ČRo nebude "vládnoucí straně" po vůli, a i...
více

6. 5. 2016 | 9:25 | josef

Placeni tv a televize z rozpoctu ma jednu nevyhodu - politici mohou pridelovani penez z rozpoctu pouzivat jako natlak na nezavislost. Ale je samozrejme nutne rici, ze by to bylo levnejsi reseni, nez vybirat po stokorunach...více

5. 5. 2016 | 18:03 | sony

Podobné praktiky jako v Knižním klubu existují v tolika firmách, že se jimi d´Test nestíhá zabývat. Jen namátkou mi KK připomíná mobilní operátory,kde na spotřebitelích vyloudili podvodné smlouvy třeba jen souhlasem pomocí...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Depozitář, Diverzifikace, andrej babiš, miroslav uďan, elektronická evidence tržeb, michal wantulok, banky, libyjský dinár, hybridní karty, Ludvík Bohman, majitelé, ČEZ, ironing ladies, rozpočtovápravidla, měď, kapacitní zátěž, U Petrské věže

4J87444, 4J87444, 4J87440, 2J45697, 4J87444

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK