K tomu, aby mohl žadatel kartu získat, musí být starší jednadvaceti let a mít příjem alespoň dvanáct tisíc korun čistého měsíčně. I když podmínky splní, pořád ještě nemá vyhráno. Pokud bydlí třeba v Olomouci, banka mu žádnou kartu nevydá. Stav, při němž nabízí produkt pouze klientům ve velkých městech a ostatní tak diskriminuje, zdůvodňuje banka citlivostí úvěrového trhu.
"Potřebujeme trh nejdříve poznat a pochopit, jak se chová," uvedl marketingový ředitel Citibank Radek Bednář. Pokud se stávající praxe osvědčí, nic podle jeho slov nebrání v tom, aby byl produkt do konce roku dostupný klientům v celé republice. Obdobně jako u kreditní karty postupuje Citibank také u osobní půjčky. Ani tu tak nemůže získat naprostá většina občanů.
Kromě této selektivní podmínky se již kreditní karta Citibank (profil, názory) neliší zásadněji od ostatních konkurentů na trhu. Je vydávána s logem Eurocard/MasterCard a její úvěrový limit je stanoven maximálně na trojnásobek čistého měsíčního příjmu. Úvěr je až do vydání výpisu bezúročný, v opačném případě je úročen dvěma a půl procenty měsíčně. Minimální měsíční splátka činí pět procent z vypůjčené částky, nejméně však dvě stě korun. Významným bezpečnostním prvkem karty je fotografie na její přední straně. Ta výrazně ztěžuje její zneužití. "Mám z nového designu s fotografií na čelní straně radost, je to něco nového, co posouvá trh o kousíček dál," řekl Jan Čarný, šéf karetní asociace Europay v České republice.
Pro vydání karty banka požaduje standardní doklady: občanský průkaz, druhý doklad totožnosti, telefonní účet a výpis z banky za poslední tři měsíce, potvrzení o zaměstnání a doklad o výši příjmu.
Proč jen devět?
Jen v těchto městech jsou "privilegovaní" občané | |
Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Liberec, Mladá Boleslav, Pardubice, Plzeň, Praha, Ústí nad Labem
|
Z průzkumu, který si nechala banka před vstupem na trh zpracovat, vyplývá, že osobní půjčky a úvěrové karty mají podobnou cílovou skupinu klientů. "Z pohledu spotřebitelského chování se zaměřujeme na klienty, kteří si váží svého času a vyznávají aktivní životní styl," upřesnil Radek Bednář.
Průzkum bance také napověděl, kde její cílová skupina klientů bydlí a pracuje. Právě z výsledků šetření pak banka vycházela při stanovování podmínek pro vydání své kreditní karty a osobní půjčky.
Trh zkoumá i 'Komerčka'
Průzkum před uvedením své kreditní karty Intercard na trh provedla také Komerční banka. Podle vyjádření tiskového odboru tak banka postupuje před uvedením každého nového produktu a tento krok považuje za naprosto standardní. Na druhou stranu nikdy nevázala své produkty třeba na místo bydliště. "Chceme nabízet své služby co nejširšímu spektru zákazníků, z tohoto pohledu má naše kreditní karta jediné omezení v podobě klientovy bonity," uzavírá Karel Tejkal z tiskového odboru.
Nabízí se tedy otázka, proč vlastně Citibank takovou podmínku stanovila. Podle některých názorů tak banka totiž škodí sama sobě. Diskvalifikuje tím mnohé bonitní klienty, kteří žijí sice na malém městě, ale kartu by bez problémů mohli získat. A výsledek? Neobsáhne celou svoji potenciální klientelu a přichází tak o určitý podíl na trhu.
Konkurentů je dost
Vedle Citibank vydávají kreditní karty také Česká spořitelna (profil, názory), Československá obchodní banka (profil, názory) a Komerční banka (profil, názory). Pod svým logem nabízí kreditní kartu Maxim i Bank Austria Creditanstalt (KKMAXIMC), ovšem bez nutnosti otevřít si běžný účet. Na trhu jsou ještě čtyři nebankovní karty: Aura (profil, názory) společnosti Cetelem, OK karta (profil, názory) firmy GE Capital Multiservis, karta YES (profil, názory) Home Creditu a kreditní karta České pojišťovny (profil, názory).
Co říkáte na novou kartu Citibank? Naštvala vás jejich podmínka? Je takové jednání spravedlivé? Napište nám svůj názor.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 5. 2001 18:12
Prosim nekoho kdo ma presne kreditni kartu od Ceske sporitelny, jake jsou na ni identifikacni prvky (jmeno, datum narozeni apod.)? bylo by mozne abych ji pouzival ja, kdyby byla vystavena na otce, ktery se jmenuje stejne? specha to, ja uz si svou kreditku nestihnu vyridit...diky za info
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 3. 2001 11:12, TGP
Proč se ale v reklamní kampani objevuje, že nárok mají pouze lidé z Prahy a Brna? Je to pro mě trochu matoucí - v zaplacené kampani se uvádí pouze ty dvě města, vy jich uvádíte víc. Kdo má pravdu?
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.