Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Karta fuč!

Karta fuč!
Ztráta platební karty je určitě nepříjemnou situací, v které by se nikdo nechtěl ocitnout. Pokud však už nastane, je třeba jednat rychle, aby případný "nálezce" nemohl kartu zneužít a připravit vás tak o peníze.

První věc, kterou musíte udělat, je tuto skutečnost co nejrychleji oznámit své bance. Pro tento případ existují speciální telefonní čísla do kartového centra, kde lze krádež nahlásit. Hovor má buď podobu volání na zelenou linku 0800 (volání zdarma), nebo je standardně zpoplatněn. Při ztrátě karty v zahraničí ale nelze volat na zelenou linku - klient tak platí mezinárodní hovor. V některých bankách (například eBanka) provádí blokaci operátor na běžné info lince. Pokud neznáte číslo ztracené karty, nic se neděje, většina bank umožňuje i zablokování karty podle čísla účtu, jména, adresy či rodného čísla. Jestliže se jedná o běžnou elektronickou kartu, je její blokace okamžitá. Klienta tato operace přijde na stokoruny a od této chvíle již není možné s kartou provádět žádné autorizované transakce. Zloděj si tak nemůže vybrat hotovost z bankomatu, ani kdyby znal PIN. V některých bankách je nutné blokaci ještě osobně potvrdit - například v České spořitelně musí klient nejpozději následující pracovní den navštívit některou z jejích poboček a blokaci písemně potvrdit (platí pouze pro domácí karty). Pokud však klient vlastní embosovanou kartu (jméno, doba platnosti a číslo karty jsou na ní vytlačené), pak je postup složitější. Embosovaná kartu se dá totiž použít při placení na obchodních místech, které nemají online platební terminály automaticky ověřující zůstatek účtu v bance. Pokud zloděj touto kartou platí, na účet se pouze obtisknou vytlačené údaje a karta se dále neověřuje. Operátor linky ji tedy musí zařadit na tzv. stoplist (seznam kradených karet), což může stát i několik tisíc korun.

Kolik vás bude stát blokace karty v jednotlivých bankách
Banka Elektronické karty Embosované karty Doba odpovědnosti 1
Komerční banka 150 350 / 2000 2 8 dní, AMEX ihned
GE Capital Bank 100 2800 24 hodin od oznámení
Česká spořitelna 500 3500 půlnoc dne oznámení
eBanka 200 2000 půlnoc následujícího dne
Živnobanka zdarma zdarma půlnoc dne oznámení
IPB/Poštovní spořitelna 100 400 / 1500 2 půlnoc dne oznámení
ČSOB 300 300 / 2000 2 půlnoc dne oznámení
1 okamžik, kdy přechází z klienta na banku odpovědnost za transakce provedené zablokovanou kartou
2 domácí / zahraniční embosované karty

Klient odpovídá za zneužití karty v době mezi ztrátou a oznámením bance. Banka ručí za zneužití výběrem z bankomatu od okamžiku nahlášení její ztráty, za nákup kradenou kartou pak až po určité lhůtě. Ta bývá většinou do půlnoci dne oznámení nebo dne následujícího, výjimečně se ale může jednat až o několik dnů jako v případě Komerční banky. Výše klientovy odpovědnosti je většinou omezena limitem karty, nebo pevně stanovenou částkou (například pět tisíc korun u Komerční banky).

Snadnost zneužití kradené karty si můžete představit, až s ní budete příště platit v obchodě. Všimněte si, zda pokladní kontroluje shodnost vašeho podpisu na účtence s vzorem na zadní straně platební karty. Je to sice její povinnost, ale fronta je dlouhá a přitom tak málo času… Díky občas nezodpovědnému přístupu personálu prodejen může být pro zloděje snadné vyčerpat váš účet, aniž by se musel učit podpis. U transakcí prováděných na platebním terminálu není po zablokování karty zneužití možné, v prodejnách s imprinterem (žehličkou) to však platit nemusí.

Několik rad jak minimalizovat riziko zneužití platební karty:

  • PIN karty si zapamatujte, nikam si ho nepište, rozhodně ne na kartu
  • mějte přehled o svých platebních kartách, když některou z nich postrádáte, okamžitě ji zablokujte
  • uložte si telefonní číslo na kartové centrum do svého mobilu; české zelené linky nelze volat ze zahraničí, musíte volat na běžnou pevnou linku

    Ztratili jste už někdy platební kartu? Kolik vás to stálo? Myslíte si, že nás banky dostatečně chrání před zneužitím platební karty? Pište své názory sem.

    Spolupráce: Petr Vykoukal

    • RSS
    • Kindle
    • Poslat e-mailem
    • Vytisknout

    Líbil se vám článek?

    -1
    Ano
    Ne

    Diskuze

    Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

    9. 3. 2001 18:26, TGP

    Já mám se ztrátou poměrně dobré zkušenosti - dáma na helplince KB byla příjemná, mile mi vysvětlila, co a jak a zařídila. Stálo mě to sice dost peněz, ale aspoň mi nevynadala jako mé známé v podobné situaci jakýsi člověk z ČSOB.

    Reagovat

     

    +21
    Líbí
    Nelíbí

    Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

    6. 4. 2001 17:13, tomhampl

    Odcizeni nebo ztrata platebni karty v USA ci jeji zneuziti treba v obchode kde s ni nakupuji me nestoji ani "penney". Kazda Banka zpravidla zablokuje (zdarma) kartu okamzite a nejsem vubec zodpovedny za nakupy a platby po nahlaseni ztraty.
    Stalo se me ze prodavacka zneuzila moje cislo karty na zaplaceni sveho telefonniho uctu a samozrejme i to me nestalo ani "penney" Mam asi 12 karet z nich si vybiram ty co maji nejnizsi urok a samozrejme jakykoliv dluh zaplatim do konce mesice takze ten urok
    neplatim stejne. Mam rad kdyz novy mesic zacinam s dluhem na kartach : "0" Mimochodem urok se pohybuje ted v USA na kartach od 6-7 procent az do 20 procent
    Pokud komercni Banka v Cesku nedokaze zablokovat nakupy na odcizene karty behem kratke doby, tak sama proti sobe.

    David (USA)

    Reagovat

     

    -4
    Líbí
    Nelíbí

    Další příspěvky v diskuzi (39 komentářů)

    7. 6. 2001 | 16:35 | FekarZ

    Asi by bylo nejvhodnější si nejdříve odpovědět na otázku, co by vám taková "zkouška" přinesla, proč vůbec chcete zkoušet, zda je nebo není možné platit kartou, kterou jste až dosud považoval za ztracenou. Odpověď na vaši...více

    7. 6. 2001 | 16:34 | FekarZ

    Dobry den Mam dotaz,ztratil jsem Amexu ,tak jsem nahlasil ztratu ,ale po urcite dobe jsem tu starsi kartu nasel,samozrejme bych tu starou mel vratit bance nebo zneskodnit.Chtel bych s ni zkusit zaplatit v obchode v zahranici,chtel...více

    6. 4. 2001 | 17:13 | tomhampl

    Odcizeni nebo ztrata platebni karty v USA ci jeji zneuziti treba v obchode kde s ni nakupuji me nestoji ani "penney". Kazda Banka zpravidla zablokuje (zdarma) kartu okamzite a nejsem vubec zodpovedny za nakupy a platby po...více

    6. 4. 2001 | 17:13 | tomhampl

    no problem dle mne je prave v tom ze US je oproti nam jinou zemi, kde opravdu vladne konkurencni boj a klient si mne ruce. U nas je tomu naopak, stale nejak v nas pretrvava ze zakaznik PROSÍ o to aby mu firma neco udelala...více

    9. 3. 2001 | 18:26 | TGP

    Já mám se ztrátou poměrně dobré zkušenosti - dáma na helplince KB byla příjemná, mile mi vysvětlila, co a jak a zařídila. Stálo mě to sice dost peněz, ale aspoň mi nevynadala jako mé známé v podobné situaci jakýsi člověk...více

    Naposledy navštívené

    Články

    Produkty a instituce

    Kalkulačky

    Poradna

    Finanční subjekty

    Nabídky práce

    Obchodní rejstřík

    Osoby v obchodním rejstříku

    Části obce

    Městské části

    Obce

    Okresy

    Témata

    Cash flow, Fondy dluhopisové/obligační, Složené ukazatele, daně, bankovnictví, daňové úniky, elektronická evidence tržeb, česká spořitelna, standardní klient, osobní vlastnictví, komorová okna, slučování exekucí, evgeny morozov, články, národní předpisy, dopravní přestupky, liška, Starý zákon

    7U29021, 3A00000, 3A30100, 1SP7998, 9A90000

    Přihlášení

    Jméno

    Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

    Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

    ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
    Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
    Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

    Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK