Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bankomat vám zadržel platební kartu?

Bankomat vám zadržel platební kartu?
Z bankomatu si dnes vybírá snad už každý, je to pohodlnější a hlavně levnější než na přepážce. Může se ale stát, že bankomat platební kartu zadrží. Jak v takové situaci postupovat, prozradí dnešní článek.

Eva Havlíčková si šla vybrat peníze z bankomatu, vložila kartu, zadala PIN a naťukala požadovanou částku. Nic se však nestalo, bankomat nevydal potvrzeku s informací, co a proč se tak stalo, nevydal však ani platební kartu. Naštěstí se bankomat nacházel blízko banky a Eva byla s kamarádkou. Zašla tedy do pobočky a kamarádka zatím bankomat ohlídala. Přivolaná obsluha bankomatu kartu vyndala a vrátila klientce. Jak by ale měla postupovat v případě výběru třeba v metru či obchodním domě, daleko od banky? Čtěte dál.

Kontaktujte banku

Jestliže při výběru hotovosti bankomat nevrátí zpět platební kartu a nevydá ani žádné potvrzení, že kartu pohltil, musí klient okamžitě kontaktovat banku. Na většině bankomatů by měl být přilepený štítek s telefonním číslem nebo na obrazovce kontakt, kde lze pohlcení karty nahlásit. Například ale číslo na linku Raiffeisenbank podle informací z banky na bankomatech nenajdete. V případě, že se bankomat nachází přímo u banky, lze informovat její zaměstnance. Rozhodně by ale držitel karty neměl bankomat spustit z očí.

TIP: Neplatí vždy, že na bankomatu je uvedeno telefonní číslo, na které lze v případě nevrácení platební karty volat. Ať už je to chyba banky, která kontakt zapomněla na bankomat dát, nebo práce pouličního vandala, je dobré mít ono telefonní číslo vždy při sobě – napsané v adresáři či zadané v seznamu mobilního telefonu!

Na telefonní lince pak klient může kartu zablokovat. Mnohem výhodnější je však nabídka ČSOB a Raiffeisenbank, u kterých lze dočasně omezit její platnost. Od tohoto okamžiku je karta nepoužitelná pro všechny elektronické platby, pouze u takzvaných žehliček, používaných pro operace neelektronické s embosovanými kartami, existuje určité riziko zneužití.

Podobnou možnost jako je dočasné omezení platnosti karty, najdete i v  eBance. Zákazníci se u ní můžou zřídit službu "Zamykání platební karty", která zabraňuje neoprávněným výběrům nebo platbám v případech, kdy dojde ke ztrátě karty či okopírování magnetického pásku, ale také při pohlcení platební karty bankomatem. Jde o službu, která umožňuje měnit okamžitý stav platební karty buď na stav zamknuto, při němž nelze kartou vybrat z bankomatu nebo platit u obchodníků (elektronické operace), nebo stav odemknuto, kdy tyto operace lze provádět. Službu je možné využívat pro všechny platební karty banky (s výjimkou MaterCard InternetCard).

TIP: Jestliže kartu pohltil bankomat poblíž banky, lze požádat službu obsluhující bankomat, aby kartu vyndala a předala klientovi. V opačném případě je dobré zavolat "hot" linku a zjistit, zda zadržení bylo chybou bankomatu či zákazníka. Při neoprávněném zadržení a v případě, že ji banka hned nemůže vydat, je lepší kartu blokovat, případně dočasně omezit její platnost (jestliže to banky umožňují).

Embosky versus elektronky

Jak už jsme uvedli například v článku Jak to chodí s blokacemi karet, u elektronických karet neexistuje od okamžiku zablokování karty žádné riziko zneužití. U platebních karet embosovaných však stále lze provádět operace, které nejsou elektronické, a tak lze kartu zneužít. Někteří obchodníci totiž ještě stále používají mechanické platební terminály, které nejsou napojeny na banku. Nedozví se tak o elektronické blokaci okamžitě, ale až později, protože banka jim o takzvané stoplistaci informaci posílá. Limity pro přijetí platby obchodníků s mechanickými imprintery jsou nízké (tak kolem 2 000 Kč), když nákup limit překročí, obchodník musí zavolat do banky a platnost karty ověřit. Stejně funguje blokace i v případě ztráty či odcizení elektronické či embosované platební karty, o kterém jsme psali v článku Ukradli vám platební kartu?.
Podle informací firmy Visa International bylo k 30. 6. 2003 v ČR vydáno celkem 2 761 524 karet Visa a z toho 2 280 051 Visa Electron, zbytek tedy připadá na karty embosované. Společnost MasterCard zase uvedla, že podle údajů ke konci druhého ctvrtletí letošního roku vydali 714 000 embosovaných karet a 2 084 000 karet elektronických.

Karel Tejkal, odborník na problematiku platebních karet, si o blokaci myslí své: "Zadržení karty není důvod k zablokování, když už, tak dočasnému. Držitel karty by měl zavolat na takzvaný "hot service", kde poradí, jak dál postupovat. Navíc pokud je karta v pořádku, neměla by nastat situace, že by bankomat kartu pohltil. Záleží však na tom, jak je bankomat naprogramovaný, některý kartu nikdy nezadrží, jiný například když je 3krát špatně zadán PIN nebo je karta kradená."

Za blokaci karty i její dočasné omezení se samozřejmě platí. Za omezení tak klient například v ČSOB zaplatí 200 Kč, za blokaci karty elektronické také 200 Kč, embosované už 2 000 Kč. Ani "Zamykání platební karty" eBanky není zadarmo. Aktivace služby u nově vydaných karet je zdarma, aktivace či změna nastavení u již vydaných karet přijde na 50 Kč a odemknutí či zamknutí podle cenového programu buď na 2,90 nebo 3,90 Kč.

Odpustí banky poplatek, když zadržení karty byla chyba bankomatu? Teoreticky by banka měla poplatek odpustit v případě, že zadržení karty bylo vinou bankomatu, to například znamená, že se vyskytl technický problém jako je třeba výpadek proudu. Něco takového se například stalo klientce České spořitelny během letních povodní v roce 2002. Došlo k výpadku celého on-line systému bankomatů peněžní instituce. V takovém případě by měly banky poplatek odpustit. Jaké má ale držitel šance něco takového dokázat je otázkou. Podle mluvčí Komerční banky Markéty Dvořáčkové je to z 99 % chybou klienta a ne banky.

K dokazování oprávněnosti klientských reklamací banky využívá takzvaný žurnál, na kterém je záznam o celé činnosti bankomatu (více ve sloupku vlevo). Lze ho využít například při reklamacích výběru z bankomatu - lze zjistit, zda celý výběr proběhl správně, tedy zda podavač peníze korektně nabral ze zásobníku, zda byly odebrány z podavače či jestli je záznam o zpětném vtažení peněz a o tom, že byly vráceny do zásobníku. Při zadržení karty jde o dva případy, v prvním se jedná o pohlcení na základě příkazu vydavatelské banky, v druhém jde o už zmíněný technický problém.

Co je to žurnál?

Na žurnálu bankomatu se zaznamenává přehled veškerých použitých plateb. K dispozici je jak v tištěné podobě (role papíru), tak i v elektronické formě. Dnes se víc využívá forma elektronická. V bankomatu je "počítač", z něhož se například jednou týdně kopírují data na disk pro pozdější použití. Zaznamenávají se zde důležté údaje jak je číslo karty, datum a čas, požadovaná částka, vlastní průběh výběru a zda byly peníze klientem odebrány. Rovněž jsou zaznamenávány všechny anomálie jako chybné zadání PINu, zadržení karty. Na žurnálu není nikdy zapsán PIN.

Kartu zpět získáte

Pokud je karta zabavená bankomatem stále platná, klient jí samozřejmě získá zpět. Když jí pohltí bankomat poblíž pobočky během otevírací doby, obsluha bankomatu ji vydá hned. "V případě zadržení karty bankomatem je držitel povinen dostavit se neprodleně na pobočku banky, která bankomat obsluhuje se žádostí o vrácení zadržené karty," vysvětluje Pavel Hejzlar z tiskového oddělení ČSOB. "Po uplynutí tří pracovních dní nebude platební karta v žádném případě vrácena," dodává.

Jestliže se nehoda stane například u bankomatu v metru, nebo v době, kdy má banka zavřeno, dostane klient kartu do několika dní. Například ČSOB kartu vrátí následující den, Česká spořitelna do tří dnů. Doba se může prodloužit v případě, že kartu pohltil bankomat cizí peněžní instituce. V takovém případě lze dohodnout, kam bude karta zaslána v bance, jejíž bankomat kartu pohltil. Klient musí prokázat svou totožnost.

V případě, že byla zadržena karta stále platná, nebude zneplatněna, to znamená nastřižena, a klient ji bude moci i nadále používat. Znehodnocena bude třeba v případě, kdy je důvodem pohlcení její zcizení nebo si ji zákazník na pobočce nevyzvedne do tří dnů. 

Existuje i možnost vydání karty expresní, obvykle do druhého dne. Částka, kterou však klient zaplatí, se často pohybuje v tisících. V eBance zaplatí pouze 250 Kč, ČSOB 500 Kč, v České spořitelně už ale nechá 3 000 Kč, v Komerční bance dokonce 4 000 Kč. Vyplatí se tak počkat na vydání karty nové, která stojí několik set korun. Tu klient obdrží tak do týdne až čtrnácti dní. Jde o případy, kdy zadržená karta už není platná a klient ji tedy nezíská zpět.

Co v bance lze a co ne?
Možnosti
Česká spořitelna
(profil, názory)
ČSOB
(profil, názory)
eBanka
(profil, názory)
HVB Bank
(profil, názory)
Komerční banka
(profil, názory)

Raiffeisenbank
(profil, názory)

dočasné omezení platnosti karty

ne

ano

zamknutí karty

ne

ne

ano (proti autorizovaným transakcím)

cena dočasného omezení platnosti karty -

200 Kč

zdarma, odemknutí 2,90 až 3,90 Kč dle cenového programu

-

-

200 Kč

cena blokace platební karty

dle typu karty od 150 Kč až několika tisíc Kč u zlaté embosky

200 Kč elektronky
2 000 Kč embosky

200 Kč elektronky
3 750 Kč embosky

100 Kč elektronky
1 500 Kč embosky

stoplistace elektronky 150 Kč, tuzemské Unikarty 350 Kč, mezinárodní karty Gold 4 000 Kč, ostatní mezinárodní karty 2 000 Kč

200 Kč elektronky
2 000 Kč embosky

Lze zablokovanou kartu odblokovat?

v zásadě ano, pokud o to požádal klient, který kartu například uložil do zásuvky a po čase ji našel, pak zdarma

ne

ano

ne

ne

ne

expresní náhradní karta

3 000 Kč do 2 pracovních dnů

500 Kč do 2 dnů

250 Kč do 2 dnů

1 500 Kč

expres 4 000 Kč do 72 hodin

ne

Co se stane, když zadáte 3krát špatně PIN?

blokace

blokace

blokace, použití od následujícího pondělí

dle vydavatelské banky

karta je pohlcena, není stoplistována, a proto ji lze po vydání opět použít

blokace

Lze požádat o storno blokačního poplatku?

ano pokud jde např. o technickou závadu bankomatu

ne

ano pokud jde např. o technickou závadu bankomatu

ano

storno stoplistačního poplatku standardně neprovádí

ano pokud jde např. o technickou závadu bankomatu

Zdroj: banky

Pohltil vám bankomat někdy platební kartu? Jak se tehdy banka zachovala? Blokovali byste v tomto případě kartu?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 11. 2003 7:27, Pavel

Stalo se mi toto:
Chtěl jsem brzy ráno vybrat peníze z bankomatu. Zadal jsem všechny údaje, objevil se nápis "Čekejte prosím" a dál nic (bankomat kartu nespolknul, ta byla pořád vidět ve štěrbině). Tak jsem čekal asi hodinu, než přišla pracovnice do pobočky, ta provedla tvrdý reset (vypla proud) a při inicializaci bankomat tu kartu konečně spolknul a mohl jsem jít. Na ústředí banky mě kartu vydali ten den odpoledne.
Ještě si pamatuju, jak mě pobavilo, když po zapnutí bankomatu jsem sledoval na monitoru systémové hlášky - bylo tam nějaké ollivetské ATčko a MS-DOS 2.11.
Podle mě se jednalo evidentně o chybu řídícího programu - nebyl ošetřený timeout při komunikaci po síti.
Přesto, když jsem si kartu vyzvedával, bylo jasně vidět, že si ti lidé myslí: "Zase jeden vůl, co neumí používat bankomat."

Reagovat

 

+32
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 11. 2003 13:32, Sergen

Nemáme důvod Vám věřit.

Reagovat

 

-18
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jelcin 14. 11. 2003 17:26)

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

18. 10. 2016 | 16:27 | roman

Dnes my bankomat pohltil kartu a ja su bezradny více

15. 2. 2016 | 17:09 | Petr

Dnes se mi stalo: Bankomat na Roztylech (Praha) - vlozim karta, zadam pin, dam prikaz k vyberu, zacnou se odpocitavat penize, bankomat pípá at si vyndam kartu, ale karta tam zustala uvizla a nevylezla ven. Pak mi to napsalo...více

15. 10. 2013 | 17:21 | anonymní

Dnes jsem si založil můj první bankovní studentský účet. A abych ho mohl vyžívat, potřeboval jsem na něj vložit nějakej ten peníz. Tak jsem vložil částku o hodnotě přes 3000. Vše šlo hladce dokud jsem nechtěl dokončit vklad....více

31. 8. 2008 | 0:34 | anonymní

Taky se mi stalo něco podobného: Chtěl vybrat penize z bankomatu ČS v mezinárodním hotelu Corintiha Panorama na Praze 4 (docela frekventovaný bankomat). Po správném zadání PIN jsem zadal částku, kterou jsem chtěl vybrat....více

18. 11. 2003 | 9:35 | Anonym II

Co to puácáš? více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Průměrné roční náklady, Rozptyl, Podílový fond, marta nováková, bankovnictví, banky, paušální daň, petr mach, eKonto Flexi, rýže, CAPE, rčení, vývoz elektřiny, lokální německé burzy, státní služba, přehlášení, Pakt růstu a stability, zbrojní dodávky

007S0JAK, 8T62491, 8T62491, 8B84344, 8S21068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK