Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vyluxovaný účet? Poradíme, jak dostat peníze zpátky

| rubrika: Jak na to | 4. 8. 2015 | 2 komentáře
Ukradená peněženka? To se snadno stane, proto v ní taky málokdo nosí jmění. Můžou vám ale ukrást peníze z bankovního účtu, kde už kdekdo celé jmění má? Špatná zpráva: může. Co potom dělat? Vrátí něco banka, nebo zbudou jen oči pro pláč? Poradíme, jak v takovém případě postupovat, ale taky jak se dopředu chránit.
Vyluxovaný účet? Poradíme, jak dostat peníze zpátky

Přihlásíte se do internetového bankovnictví a zjistíte, že vám na účtu chybí tisíce korun. V elektronickém výpisu pak najdete platby, které jste nikdy neprováděli. Noční můra za bílého dne! Česko sice patří mezi země s nejnižším evidovaným počtem zneužitých účtů a platebních karet, poškozených klientů ale rychle přibývá i u nás.

Vyprávět by o tom mohla třeba klientka Zuno Bank Kristýna J., které v květnu z účtu zmizelo dvacet čtyři tisíc korun. Šlo o čtyři platby kartou u sázkové kanceláře Tipsport. „Bohužel jsem si toho všimla až o několik dnů později, takže už nešlo transakce zrušit. Okamžitě jsem zablokovala platební kartu a nechala si vystavit novou. V bance jsem platby reklamovala a samozřejmě jsem také celý případ nahlásila na policii. Přijít o tolik peněz před dovolenou nebylo nic příjemného,“ vypráví poškozená klientka. Pachatele se sice strážcům zákona nepodařilo vypátrat, banka ale nakonec reklamaci uznala a po necelých dvou měsících připsala peníze zpět na účet. Podobné případy však nemusí mít vždycky šťastný konec, zvlášť když podvodníkům lehkovážným chováním neúmyslně pomůže sám majitel účtu, ze kterého peníze zmizí.

SLOVNÍČEK

Skimming

Kopírování platebních karet pomocí speciálního snímacího zařízení, které pachatelé umísťují přímo na bankomaty. Zloději z něj získají informace, se kterými se můžou pokusit odcizit peníze z účtu.

Phishing

Podvodné e-mailové zprávy nebo stránky, které mají vzbudit dojem, že byly vytvořené vaší bankou nebo jinou důvěryhodnou institucí. Bývají většinou psané špatnou češtinou nebo anglicky, jejich úroveň se ale postupně zlepšuje, tento rozeznávací znak už není spoolehlivý. Phishingová zpráva může vypadat jako informace o neprovedení platby, výzva k aktualizaci bezpečnostních údajů či jako výzkum klientské spokojenosti. Cílem podvodného e-mailu je získání klientského čísla a hesla adresáta, bezpečnostního kódu nebo PIN k platební kartě.

O speciální formě phishingu zvané nigerijské dopisy psal pro Peníze.cz zajímavě Lukáš Kovanda:

Hacker

Počítačový expert s detailními znalostmi programování. Dokáže se nabourat do zabezpečených operačních systémů a sítí. Obecně se tento pojem používá pro kybernetické zločince, kteří umí proniknout přes bezpečností systémy počítačových programů a sítí, které následně ovládnou nebo upraví.

Malware

Počítačový program určený ke vniknutí do počítačového sstému nebo k jeho poškození. Pod souhrnné označení malware se zahrnují počítačové viry, trojské koně a nevyžádané reklamní aplikace a programy, které získávají data z vašeho počítače.

Hrozby číhají všude

Lidí, kteří používají platební karty a nakupují zboží na internetu, rok co rok přibývá. Pro podvodníky výborná zpráva. „Útočníci se v poslední době zaměřují i na tuzemský trh a oproti minulosti výrazně zdokonalili své útoky. Klienti by měli být více obezřetní a chránit si své bezpečnostní údaje, nejen pro bankovní účely, ale i pro další komunikaci, například přístupy do sociálních sítí a e-mailů,“ varuje Pavla Kozáková z tiskového centra České spořitelny. Metod, kterými lze „vysát“ peníze z vašeho účtu, ale rozhodně není málo a některým může klient – pokud chce používat platební kartu, elektronické bankovnictví a internet – zabránit jen stěží.

„Oblíbeným fíglem podvodníků je odchycení údajů během platby, ať už na počítači oběti, nebo během přenosu dat. Nicméně způsobů je mnohem víc – skimming na bankomatech, skimming během placení (může k němu dojít prakticky všude, kde karta zmizí mimo dohled majitele), malware v počítači, nedůvěryhodné připojení k internetu („nabořená“ wifi), hack obchodníka, hack zprostředkovatele plateb,“ vyjmenovává nejčastější příčiny zneužití platebních karet a bankovních účtů odborník na boj s internetovými zločinci Pavel Krčma ze společnosti Sticky Password. V počtu útoků je podle něj častější skimming, ale z hlediska celkového objemu peněz je mnohem nebezpečnější zásah hackera, protože se tím můžou ocitnout v ohrožení data milionů platebních karet. Přitom v poslední době jsou právě útoky na obchodníky a zprostředkovatele čím dál častější.

Dostanete svoje peníze zpátky?

Banky uznávají, že velká část reklamovaných případů zneužití bankovního účtu nebo platební karty bývá oprávněná. „Každou reklamovanou platbu šetříme a posuzujeme individuálně. Klient musí při využívání služeb digitálního bankovnictví dodržovat stanovená bezpečnostní pravidla. Pokud je poruší, může to znamenat, že odpovědnost za škodu, která vznikne, ponese sám,“ říká Pavla Kozáková z České spořitelny. Zároveň ale dodává, že v případě oprávněné reklamace zneužití platební karty vrací její instituce peníze prakticky ihned. V drtivé většině případů je to prý do dvou dnů. Samozřejmě ale záleží na tom, jestli se podaří zneužití odhalit ještě před tím, než peníze z účtu odejdou.

„Reklamace na neoprávněné platby kartou obvykle řešíme přes karetní společnosti s bankou obchodníka, kde ke zneužití došlo. Ve většině případů jsou ale důkazy natolik jasné, že ani na výsledek ověření nečekáme a peníze v hodnotě reklamace vyplatíme klientovi hned. V případě podezřelých reklamací na výsledek ověření čekáme a obvykle se ho dozvíme do 45 dní. Výjimečně to u hodně komplikovaných případů může trvat i déle,“ dodává tiskový mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Podíl schválených a zamítnutých reklamací se podle něj každý měsíc liší, většina reklamací ale prý skončí ve prospěch klienta. Například v červnu připadala v Air Bank na osm schválených reklamací jen jedna zamítnutá.

Problematičtější případy phishingového útoku pak banka řeší s policií. „Pokud dojde při zneužití účtu klienta k finanční ztrátě, posuzujeme to individuálně a snažíme se k takovým situacím přistupovat lidsky. Nárok na náhradu škody tím ale klientovi automaticky nevzniká, protože nedostatečnou ochranou svých přístupových údajů fakticky porušil bezpečnostní pravidla, na kterých jsme se spolu dohodli v obchodních podmínkách. Platí to zejména v případě, kdy vyšetřování ukáže, že klient ochranu svých přístupových údajů prokazatelně zanedbával, nebo je dokonce útočníkovi poskytl vědomě. V tomto směru je to podobné jako třeba u pojištění domácnosti, kdy pojišťovna po vykradení bytu také nejdřív zkoumá, zda klient dodržel podmínky pojistné smlouvy. Když například zjistí, že svůj byt vůbec nezamykal nebo nechával klíče pod rohožkou, pravděpodobně mu nic nezaplatí,“ varuje Vladimír Komjati.

Šance u finančního arbitra

Pokud se vám nelíbí, jak banka rozhodla o vaší reklamaci, můžete se se stížností obrátit na finančního arbitra. Ten zneužití bankovního účtu nebo platební karty posuzuje jako neautorizovanou platební transakci. Jde vůbec o nejčastější typ sporu, které u finančního arbitra končí. Má s nimi pernou práci. „Finanční arbitr musí kromě jiného posuzovat, prostřednictvím jakých údajů byla neautorizovaná platební transakce provedena, jaké existují způsoby zjištění těchto údajů, zda neautorizovaná platební transakce byla provedena s fyzickou přítomností platební karty, zda se jednalo o originál, nebo její kopii, jakým způsobem se originál platební karty dostal do dispozice neoprávněného držitele, jaká elektronická zařízení byla použita ke zneužití platebního účtu, IP adresy těchto elektronických zařízení, jejich zabezpečení a tak dále,“ vysvětluje tisková mluvčí Kanceláře finančního arbitra Nelly Dederová. Banka je povinna prokázat, že byl zadán platební příkaz a že ho skutečně zadal navrhovatel. „Navrhovatel ale musí unést břemeno svých tvrzení. A pokud je není schopen doložit, zejména pak v případech, kdy je platební transakce provedena za použití originálu platební karty a PIN zadán správně na první pokus, nemůže finanční arbitr návrhu vyhovět,“ uzavírá Nelly Dederová.

Pokud se podíváme na statistiky, od konce roku 2011 řešil finanční arbitr celkem pětaosmdesát sporů o neautorizované platební transakce. Ve dvou případech navrhovateli vyhověl, v devětatřiceti případech došlo mezi institucí a navrhovatelem ke smírnému vyřešení sporu a řízení bylo zastaveno, v šestadvaceti případech finanční arbitr návrh zamítl, dvě řízení skončila před vydáním rozhodnutí ve věci pro nesoučinnost navrhovatele a jedno řízení je přerušeno, protože probíhá trestní řízení, které je pro rozhodnutí finančního arbitra rozhodující. V současné době řeší finanční arbitr dalších čtrnáct podobných případů.

Propojeno!

Nebezpečí v síti

Když zazvoní neznámý chlapík, že je od pojišťovny a že by rád z bezpečnostních důvodů věděl, kam doma schováváte peníze, jistě to ochotně povíte a rovnou s ním kvůli pojistce domácnosti uděláte inventuru cenností. Nebo ne? Na internetu se tak chová kdekdo.

Děravá prevence?

Finanční instituce nabádají své klienty k obezřetnosti při manipulaci s platební kartou a přístupovými údaji k bankovnímu účtu. I přes veškerá varování se ale stává, že lidé nosí PIN na lístečku v peněžence hned u karty nebo ho mají poznamenaný v nezabezpečeném telefonu, který nosí spolu s peněženkou v tašce nebo kabelce. Pro útočníky je pak zneužití ukradené karty velmi jednoduché.

„Nejlepší ochranou před neoprávněnými platbami a zneužitím účtu je dodržování bezpečnostních zásad pro používání internetového bankovnictví a pro práci s chytrým telefonem, které klientům pravidelně připomínáme. Důležité je především nesdělovat nikomu své přístupové údaje k účtu nebo údaje z karty, neotvírat v počítači žádné neznámé přílohy a neinstalovat do telefonu žádné neznámé aplikace a v případě jakéhokoliv podezření se vždy okamžitě obrátit na svou banku,“ radí Vladimír Komjati z Air Bank, který klientům zároveň doporučuje nastavit si rozumně limity pro platby podle toho, jak účet reálně využívají. V případě potřeby není nic jednoduššího než si limit dočasně zvýšit. Klienti by také měli pravidelně kontrolovat zůstatky na svých účtech nebo si rovnou nastavit upozornění přes SMS nebo e-mail na každý pohyb na účtu. Dalším častým doporučením je používat pro internetové bankovnictví jiné uživatelské jméno a heslo, než používáte pro jiné služby, například sociální sítě a internetové obchody. Heslo by také mělo být dostatečně silné a každého zhruba čtvrt roku by se mělo měnit. Pokud banka nabízí vyšší stupeň zabezpečení jako třeba ověřování přes SMS, vyplatí se ho i přes menší zdržení při přihlašování používat.

Často vás ale ani nejobezřetnější chování nemusí zachránit. „Prevence možná je, avšak nikdy není možné zajistit stoprocentní ochranu. Skimmovací zařízení na bankomatu mnohdy není rozpoznatelné, okopírování karty u obchodníka je za sekundu. Ani hack obchodníka nelze nijak předvídat, natož se před ním chránit. Určitou prevencí je používat karty s možností on-line blokace/deblokace, takže ačkoli útočník zná kompletní údaje, nemůže je zneužít, neboť právoplatný majitel si kartu odblokuje těsně před použitím a hned poté zablokuje,“ připomíná Pavel Krčma ze společnosti Sticky Password. Tomu, kdo se nechce při reklamaci spoléhat na rozhodnutí banky, doporučuje pojištění platební karty.

Anketa

Co u vás má přednost při placení na webu?

Bezpečnost vs. pohodlnost

Bankovní klienti můžou svou bezpečnost při placení alespoň částečně posílit tím, že budou nakupovat pouze u seriózních obchodníků. „Při placení kartou na internetu doporučujeme nakupovat u ověřených e-shopů, které jsou chráněny technologií 3D Secure a vyžadují tak autentizaci platby pomocí SMS nebo e-mailu,“ říká Marcel Gajdoš z karetní společnosti Visa. Pokud vám však podvodník zcizí platební údaje a pro nákup si vybere obchodníka, který 3D Secure nepodporuje, není další autentizace potřeba, a tím pádem jde karta jednoduše zneužít. V takovém případě musí poškozenému uhradit škodu banka nezabezpečeného obchodníka. „Bohužel na trhu existují velcí hráči jako Apple, Google či různé sázkové kanceláře, kteří mají jiné obchodní modely a o dodatečné zabezpečení platby zájem nemají, a to i přesto, že to pro ně v konečném důsledku znamená ztráty, protože nesou odpovědnost za podvodné transakce,“ říká Pavla Kozáková z České spořitelny.

Jakékoli bezpečností kroky jdou zkrátka na úkor jednoduchosti platebních metod a aplikací. A s tím se nechce řada uživatelů, ale ani obchodníků smířit. „Dokud nebude systém jako 3D Secure povinný, není možné podvodům zabránit. Nemyslím si ale, že je na povinné zavedení dvoucestné autentizace nyní doba zralá. Buďto si všichni – uživatelé, obchodníci i banky zvyknou, že karta není bezpečný prostředek, nebo bude nalezena cesta jak bezpečnost zvýšit,“ myslí si Pavel Krčma, který očekává, že se postupem času začne prosazovat zadávání bezpečnostních údajů v závislosti na limitu platby, podobně jako je to nyní v případě bezkontaktních plateb.

Desatero bezpečnosti České bankovní asociace

Mojžíš
  1. Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače
  2. Obdobně jako počítač chraňte i svůj chytrý telefon
  3. Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných a ověřených zdrojů
  4. Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte
  5. Pečlivě si chraňte svůj PIN kód
  6. Pravidelně si měňte svá hesla a vyhněte se užívání stejných hesel pro různé služby
  7. Neotvírejte e-maily a přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů
  8. Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných online prodejců
  9. Věnujete dostatek pozornosti upozorněním vašeho počítače a na webu banky
  10. Pokud si nejste jistí a máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+19
Ano
Ne

Diskuze

5. 8. 2015 | 16:18 | Mahoja Kotyč

Tam se musí řehtat ještě teď... více

4. 8. 2015 | 8:18 | OLLY

Jedna z fint podvodníků: Zatelefonují a představují se jako Microsoft. Tvrdí, že máte zavirovaný PC a dají pokyn, jak to odstranit atd.... Microsoft t jsem to už nahlásila. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Exploatace, Reeskont, Clearing, penzijní společnosti, odstoupení od smlouvy, operátoři, petr brousil, dtest, specifikace, nákup nemovitosti, Objem projektů, Zapakatel.cz, týdenní výkonnost, ctp, česká vláda, odúmrť, žlutá linka, příspěvek na zapracování

4Z48668, 1AZ5001, 1AZ5001, 5B67050, 5B67051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK