Pod značkou Sberbank na českém trhu fungujete od roku 2013? Jak hodnotíte uplynulé dva roky?
Velmi pozitivně. Podařilo se nám posílit ve všech klíčových segmentech, ať už jde o retailové bankovnictví, segment středních firem, nebo financování pro velké podniky. Financovat umíme i složité a specifické obchody a projekty. Zavedli jsme řadu nových produktů či produktových vylepšení. Jen pro představu – teď počátkem července jsme spustili nové běžné účty s mnoha výhodami jak pro fyzické osoby, tak pro podnikatele a malé firmy. Pokračujeme dál ve financování bydlení, daří se nám se spotřebními úvěry a kreditními kartami, uvedli jsme na trh unikátní nabídku garantovaných spořicích účtů a nadále pracujeme na rozšiřování distribuční sítě. Vše výše zmíněné se odráží v růstu počtu zákazníků, ale i růstu vkladů či poskytnutých úvěrů. Jsme vidět.
Jaký má dnes vaše banka podíl na trhu? Kolik máte klientů? Přibývají?
Jsme středně velká banka, počet klientů v meziročním srovnání vyrostl bezmála o padesát procent a v tuto chvíli jsme na hranici sta tisíc klientů. Jsme rádi, že počet klientů stále roste a jedná se o aktivní klienty.
Posledních dvacet let trh patřil čtyřem pěti velkým subjektům. Po nástupu nových bank se pravidla hry změnila. Jak uspět?
Recept je jasný. V centru našeho zájmu je klient, kterému nabídneme nejlepší služby přesně podle jeho potřeb. Zní to jednoduše, ale je za tím promyšlená strategie. Nejsme nízkonákladová banka – naším hlavním krédem je co nejvyšší kvalita za dostupné ceny. Od července jsme právě v tomto duchu připravili zcela nové běžné účty pro občany, podnikatele a malé firmy.
Jsou Češi, když přemýšlejí, kam se svými penězi, opravdu tak konzervativní, jak se často tvrdí? Dokážete porovnat naši mentalitu s mentalitou klientů v dalších zemích, kde působíte?
Působíme ve střední a východní Evropě, kde je mentalita klientů podobná. Je vidět, že Češi aktivně sledují nabídky bank a srovnávají. Když jsme spustili kampaň, v rámci které jsme nabídli nejlepší podmínky u spoření na trhu a jako jediní jsme garantovali úrok, vklady během 15 týdnů vyrostly raketově o 25 procent. A to byl jen začátek.
Jak jste spokojeni se stávajícími podmínkami pro bankovní mobilitu? Využívají ji klienti?
Podmínky jsou dobré. Ne každý ale ví, že přejít k jiné bance nebylo nikdy snadnější. Stále je prostor pro to informovat klienty, že stačí vybrat si výhodnější banku a nová banka se o vše postará za ně.
Dokážete definovat svého optimálního bankovního klienta? Jak by měl vypadat?
Sberbank je ideální banka pro každého klienta, který vyžaduje vynikající kvalitu a vstřícný přístup za přijatelnou cenu. K čemu jsou vám služby zdarma, když vám nic zajímavého nepřináší?
V čem se odlišujete od svých konkurentů? Jakou roli hraje ve vašich obchodních strategiích on-line sjednávání a internet obecně?
Naší výhodou je to, že nabízíme služby ve velmi dobrém standardu a klient pro nás není číslo v systému, ale osobnost, ke které máme individuální přístup. Zároveň se umíme o klienta postarat i on-line. Spojujeme klasické a moderní bankovnictví. Péče o klienta, ke kterému mluvíme jasným jazykem a kterému jsme spolehlivým partnerem – to je náš hlavní cíl.
K tomu samozřejmě patří i on-line služby a služby mobilního bankovnictví, které dnes představují standard. Proto na jejich zdokonalování neustále pracujeme.
Ještě před pěti lety se pobočková síť považovala za zbytečnost, mnohem důležitější se zdál on-line prodej. Dnes se trend mění a banky otevírají nové pobočky. Čím to je?
Důležité je být pro klienta dostupný všude a nabídnout mu přesně to, co potřebuje. Proto jsme také podstatně rozšířili pobočkovou síť a jsme ve všech regionech. Pobočky jsou důležitým místem, kde klient získá poradenství a dostane jasné řešení své situace. Role bankéře je mnohdy nezastupitelná.
Na druhé straně, proč by klient navštěvoval pobočku, když si u určitých produktů sám srovná na internetu nabídky bank a za pár minut si může v pohodlí domova v e-shopu „naklikat“ nejvýhodnější spoření, zažádat o půjčku a podobně.
Nebankovní půjčky? Ať si klient odpoví sám
Úrokové sazby u spotřebitelských úvěrů poslední roky klesají. Proč se ale nesnižovaly už dřív? Prostor na trhu očividně byl…
Snižování sazeb je ovlivněno zejména konkurencí a větším zájmem bank o tento produkt. Svou roli zde hraje bezesporu i tlak ze strany zprostředkovatelů. Není to ale jen o sazbách, ale o celkovém nastavení produktu, jeho dostupnosti a přidané hodnotě pro klienta. Zde se nám podařilo propojit všechny pozitivní aspekty, což nám potvrzuje i vysoký zájem o tento produkt.
Mluvíte o celkovém nastavení produktu. Co si pod tím mám jako klient představit?
Jako klienta by vás mělo zajímat, jestli si můžete sami nastavit výši a datum splátky, na jak dlouho si můžete rozložit splátky. Nebo jestli si můžete přidat spolužadatele, a tím získat vyšší úvěr. Při řádném splacení dosáhnete automaticky na zajímavý bonus, který úvěr dokáže podstatně zlevnit.
Jestliže máte víc půjček, kontokorent, kreditní kartu, existuje řada možností, jak získat lepší financování, tyto úvěry sloučit a znatelně zlevnit. Možností lepšího nastavení je spousta.
Představují pro vás konkurenci nebankovní společnosti? Nebo je považujete spíš za sběrače lidí, kteří neprojdou vašim skoringem?
Profilujeme se jako férová banka, jde nám o vztah s klientem, transparentnost a vstřícnost. Ať si klient odpoví sám, jestli takový přístup najde u nebankovních společností.
A co P2P platformy, které slaví úspěch ve Spojených státech nebo Anglii? Mají v České republice budoucnost?
Tyto platformy si zcela určitě najdou na trhu své místo, nicméně se stále jedná o alternativní způsob, jak získat finanční prostředky. Banky jsou schopny nabídnout výhodnější nebo srovnatelné podmínky a nabídnout větší spektrum služeb s lepším komfortem, a to bez rizik, které jsou pro P2P platformy typické.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 7. 2015 18:02, Ramesse II.
Mám u Sberbank jen 2 spořáky - první je starší s nižší hranicí a druhý novější s vyšší hranicí, oba do ledna 2016 se sazbou 1.63% Pak dojde k poklesu, jak je avizováno - ale jen na 1,43%, pokud se nepletu - což je pořád 2x tolik než jinde. Takže ani pak, pokud se nic zásadního nezmění, jako že asi ne, nebude důvod to měnit.
Taky se mi líbí, že alespoň jeden účet mám jištěný jinak než mobilem, takže to beru jako diverzifikaci z pohledu bezpečnosti - kdybych se opil a mobil ztratil :) Ale jako běžný transakční účet by se mi nelíbil, to bankovnictví není tak dobré jako má Airbank a klíč je méně pohodlný než SMSka.
Ale celkově za mě tedy spokojenost. Že jsem klientem Sberbank beru i jako moji omluvu za naprosto iracionálnímu chování našich a evropských papalášů vůči Rusku, které nemohu změnit a tak alespoň takto vyjadřuji svoji podporu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 7. 2015 16:40, MoB
Q: Čím se lišíte od ostatních bank na trhu?
A: Podporujeme Putina a mj. jeho politiku na východní Ukrajině, a s námi jej podporují i naši klienti. Spasíbo!
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.