Jiří Antoš: K čemu jsou služby zdarma, když nic nepřinášejí?

Martin Vlnas | rubrika: Rozhovor | 22. 7. 2015 | 8 komentářů
„V centru našeho zájmu je klient, kterému nabídneme nejlepší služby přesně podle jeho potřeb. Zní to jednoduše, ale je za tím promyšlená strategie. Nejsme nízkonákladová banka – naším hlavním krédem je co nejvyšší kvalita za dostupné ceny,“ říká Jiří Antoš, člen představenstva Sberbank CZ zodpovědný za retailové bankovnictví.
Jiří Antoš: K čemu jsou služby zdarma, když nic nepřinášejí?

Pod značkou Sberbank na českém trhu fungujete od roku 2013? Jak hodnotíte uplynulé dva roky?

Velmi pozitivně. Podařilo se nám posílit ve všech klíčových segmentech, ať už jde o retailové bankovnictví, segment středních firem, nebo financování pro velké podniky. Financovat umíme i složité a specifické obchody a projekty. Zavedli jsme řadu nových produktů či produktových vylepšení. Jen pro představu – teď počátkem července jsme spustili nové běžné účty s mnoha výhodami jak pro fyzické osoby, tak pro podnikatele a malé firmy. Pokračujeme dál ve financování bydlení, daří se nám se spotřebními úvěry a kreditními kartami, uvedli jsme na trh unikátní nabídku garantovaných spořicích účtů a nadále pracujeme na rozšiřování distribuční sítě. Vše výše zmíněné se odráží v růstu počtu zákazníků, ale i růstu vkladů či poskytnutých úvěrů. Jsme vidět.

Sberbank CZ je univerzální banka, nabízí produkty a služby pro fyzické osoby, podnikatele, malé firmy, SME, velké korporace a instituce a veřejný sektor. Sberbank je součástí silné mezinárodní finanční skupiny Sberbank, která patří k největším evropským bankám.  V České republice banka působí od roku 1993, z pohledu aktiv je sedmá největší. Od července tohoto roku banka představila zcela nové běžné účty pro občany, podnikatele a malé firmy a inovovala své spořicí účty, které dlouhodobě nabízí nejvyšší sazby na trhu. 

Jaký má dnes vaše banka podíl na trhu? Kolik máte klientů? Přibývají?

Jsme středně velká banka, počet klientů v meziročním srovnání vyrostl bezmála o padesát procent a v tuto chvíli jsme na hranici sta tisíc klientů. Jsme rádi, že počet klientů stále roste a jedná se o aktivní klienty.

Posledních dvacet let trh patřil čtyřem pěti velkým subjektům. Po nástupu nových bank se pravidla hry změnila. Jak uspět?

Recept je jasný. V centru našeho zájmu je klient, kterému nabídneme nejlepší služby přesně podle jeho potřeb. Zní to jednoduše, ale je za tím promyšlená strategie. Nejsme nízkonákladová banka – naším hlavním krédem je co nejvyšší kvalita za dostupné ceny. Od července jsme právě v tomto duchu připravili zcela nové běžné účty pro občany, podnikatele a malé firmy.

Jsou Češi, když přemýšlejí, kam se svými penězi, opravdu tak konzervativní, jak se často tvrdí? Dokážete porovnat naši mentalitu s mentalitou klientů v dalších zemích, kde působíte?

Působíme ve střední a východní Evropě, kde je mentalita klientů podobná. Je vidět, že Češi aktivně sledují nabídky bank a srovnávají. Když jsme spustili kampaň, v rámci které jsme nabídli nejlepší podmínky u spoření na trhu a jako jediní jsme garantovali úrok, vklady během 15 týdnů vyrostly raketově o 25 procent. A to byl jen začátek.

Bankovní mobilita

Buďte Skoti!

Dře vás banka z kůže? Tak jí zamávejte a běžte jinam. Buďte Skoti!

Vyplatí se vám ale napřed si stáhnout z Peníze.cz, několik formulářů, aby se vám škudlilo snáz a radostněji. Když je vyplníte a odevzdáte v nové bance, ta pak za vás vyřídí spoustu otravných úkonů, včetně veškerého jednání se starou bankou, kam sami nebudete muset vkročit.

Je to tak zařízené díky takzvanému kodexu mobility, kterým se většina našich bank zavázala nebránit lidem ve volném pohybu mezi finančními ústavy, ba být jim při něm nápomocna. Máme pro vás tedy:

Spolu s vlastním kodexem mobility jsme pro vás připravili všechny tyto formuláře ke stažení na jediném místě serveru Peníze.cz.

Jak jste spokojeni se stávajícími podmínkami pro bankovní mobilitu? Využívají ji klienti?

Podmínky jsou dobré. Ne každý ale ví, že přejít k jiné bance nebylo nikdy snadnější. Stále je prostor pro to informovat klienty, že stačí vybrat si výhodnější banku a nová banka se o vše postará za ně.

Dokážete definovat svého optimálního bankovního klienta? Jak by měl vypadat?

Sberbank je ideální banka pro každého klienta, který vyžaduje vynikající kvalitu a vstřícný přístup za přijatelnou cenu. K čemu jsou vám služby zdarma, když vám nic zajímavého nepřináší?

V čem se odlišujete od svých konkurentů? Jakou roli hraje ve vašich obchodních strategiích on-line sjednávání a internet obecně?

Naší výhodou je to, že nabízíme služby ve velmi dobrém standardu a klient pro nás není číslo v systému, ale osobnost, ke které máme individuální přístup. Zároveň se umíme o klienta postarat i on-line. Spojujeme klasické a moderní bankovnictví. Péče o klienta, ke kterému mluvíme jasným jazykem a kterému jsme spolehlivým partnerem – to je náš hlavní cíl.

K tomu samozřejmě patří i on-line služby a služby mobilního bankovnictví, které dnes představují standard. Proto na jejich zdokonalování neustále pracujeme.

Ještě před pěti lety se pobočková síť považovala za zbytečnost, mnohem důležitější se zdál on-line prodej. Dnes se trend mění a banky otevírají nové pobočky. Čím to je?

Důležité je být pro klienta dostupný všude a nabídnout mu přesně to, co potřebuje. Proto jsme také podstatně rozšířili pobočkovou síť a jsme ve všech regionech. Pobočky jsou důležitým místem, kde klient získá poradenství a dostane jasné řešení své situace. Role bankéře je mnohdy nezastupitelná.

Na druhé straně, proč by klient navštěvoval pobočku, když si u určitých produktů sám srovná na internetu nabídky bank a za pár minut si může v pohodlí domova v e-shopu „naklikat“ nejvýhodnější spoření, zažádat o půjčku a podobně.

Ušetřete s Peníze.cz

Přemýšlíte, kde bude vašim penězům dobře? Porovnáme pro vás bankovní produkty a poradíme s výběrem.

Nebankovní půjčky? Ať si klient odpoví sám

Úrokové sazby u spotřebitelských úvěrů poslední roky klesají. Proč se ale nesnižovaly už dřív? Prostor na trhu očividně byl…

Snižování sazeb je ovlivněno zejména konkurencí a větším zájmem bank o tento produkt. Svou roli zde hraje bezesporu i tlak ze strany zprostředkovatelů. Není to ale jen o sazbách, ale o celkovém nastavení produktu, jeho dostupnosti a přidané hodnotě pro klienta. Zde se nám podařilo propojit všechny pozitivní aspekty, což nám potvrzuje i vysoký zájem o tento produkt.

Mluvíte o celkovém nastavení produktu. Co si pod tím mám jako klient představit?

Jako klienta by vás mělo zajímat, jestli si můžete sami nastavit výši a datum splátky, na jak dlouho si můžete rozložit splátky. Nebo jestli si můžete přidat spolužadatele, a tím získat vyšší úvěr. Při řádném splacení dosáhnete automaticky na zajímavý bonus, který úvěr dokáže podstatně zlevnit.

Jestliže máte víc půjček, kontokorent, kreditní kartu, existuje řada možností, jak získat lepší financování, tyto úvěry sloučit a znatelně zlevnit. Možností lepšího nastavení je spousta.

Jiří Antoš

Zastává funkci v představenstvu Sberbank CZ od roku 2013 a je odpovědný za retailové bankovnictví. Za více než 21 let v bankovním sektoru nasbíral zkušenosti v různých finančních institucích. Patří mezi ně například GE Money Česká Republika, Poštovná banka na Slovensku či Raiffeisen Bank International v Rakousku

Představují pro vás konkurenci nebankovní společnosti? Nebo je považujete spíš za sběrače lidí, kteří neprojdou vašim skoringem?

Profilujeme se jako férová banka, jde nám o vztah s klientem, transparentnost a vstřícnost. Ať si klient odpoví sám, jestli takový přístup najde u nebankovních společností.

A co P2P platformy, které slaví úspěch ve Spojených státech nebo Anglii? Mají v České republice budoucnost? 

Tyto platformy si zcela určitě najdou na trhu své místo, nicméně se stále jedná o alternativní způsob, jak získat finanční prostředky. Banky jsou schopny nabídnout výhodnější nebo srovnatelné podmínky a nabídnout větší spektrum služeb s lepším komfortem, a to bez rizik, které jsou pro P2P platformy typické. 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 7. 2015 18:02, Ramesse II.

Mám u Sberbank jen 2 spořáky - první je starší s nižší hranicí a druhý novější s vyšší hranicí, oba do ledna 2016 se sazbou 1.63% Pak dojde k poklesu, jak je avizováno - ale jen na 1,43%, pokud se nepletu - což je pořád 2x tolik než jinde. Takže ani pak, pokud se nic zásadního nezmění, jako že asi ne, nebude důvod to měnit.

Taky se mi líbí, že alespoň jeden účet mám jištěný jinak než mobilem, takže to beru jako diverzifikaci z pohledu bezpečnosti - kdybych se opil a mobil ztratil :) Ale jako běžný transakční účet by se mi nelíbil, to bankovnictví není tak dobré jako má Airbank a klíč je méně pohodlný než SMSka.

Ale celkově za mě tedy spokojenost. Že jsem klientem Sberbank beru i jako moji omluvu za naprosto iracionálnímu chování našich a evropských papalášů vůči Rusku, které nemohu změnit a tak alespoň takto vyjadřuji svoji podporu.

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 7. 2015 16:40, MoB

Q: Čím se lišíte od ostatních bank na trhu?
A: Podporujeme Putina a mj. jeho politiku na východní Ukrajině, a s námi jej podporují i naši klienti. Spasíbo!

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Srovnání spořicích účtů: Podívejte na ty úroky! Ale nezapomeňte si vzít lupu

20. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Srovnání spořicích účtů: Podívejte na ty úroky! Ale nezapomeňte si vzít lupu

Pohled na žebříček nejlépe úročených spořicích účtů asi nikoho nepotěší. I když jeho lídři hravě předčí oficiální inflaci, peníze vám moc nezhodnotí. Přečtěte si, kdo vám dnes nejvíc... celý článek

Pro cizí zavřeno. Nebo dráž! Bankomaty zdarma už nebudou pro všechny

13. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 16 komentářů

Pro cizí zavřeno. Nebo dráž! Bankomaty zdarma už nebudou pro všechny

Velké banky možná zdraží nebo dokonce omezí výběry z bankomatů klientům konkurence. Vadí jim, že menší banky těží z husté bankomatové sítě, do které neinvestovaly. Banky navíc očekává... celý článek

Chvála bankovních poplatků

7. 5. 2015 | Vlad Ender | 31 komentářů

Chvála bankovních poplatků

Bankovní poplatky. Za otevření účtu, vedení účtu, zrušení účtu, za příchozí platbu, za odchozí platbu, za výběr tam i tam… Za každý pšouk, řečeno lidově. Kdo by je měl rád? A přece... celý článek

Pět dobrých rad: Jak přechytračit banku a vydělat na kreditní kartě

28. 4. 2015 | Petra Dlouhá | 36 komentářů

Pět dobrých rad: Jak přechytračit banku a vydělat na kreditní kartě

Pro člověka ze staré školy strašák, který znamená život na (draze zaplacený) dluh. Pro finančně gramotného profíka, který v pravidlech kreditek umí chodit, dovede porovnat nabídky,... celý článek

Petr Řehák: Bankovnictví je obchod s důvěrou

14. 4. 2015 | Martin Vlnas, Monika Veselíková | 2 komentáře

Petr Řehák: Bankovnictví je obchod s důvěrou

„Každá banka potřebuje čas, aby ukázala, co umí a přesvědčila klienty, že jde o správnou volbu. Důvěra se rychle ztrácí, ale velmi dlouho a těžko získává,“ tvrdí Petr Řehák, generální... celý článek

Partners Financial Services