Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak se HVB (ne)mění

Jak se HVB (ne)mění
Od února zasedá v čele HVB Bank nový ředitel poté, co mateřská HVB Group zahájila transformační program. Změní se nějak podoba čtvrté největší banky v ČR?

Uzavřením fúze HypoVereinsbank a BankAustria/Creditanstalt vstoupila evropská bankovní skupina HVB Group do další fáze vývoje. Nyní se budou realizovat synergie, které byly motivem fúze, a které vyplynou z propojení korporátních a retailových aktivit. Skupina pro tento rok vyhlásila transformační program, jehož cílem je hlubší integrace jednotlivých součástí koncernu a od nehož si slibuje především snížení nákladů a zvýšení zisku. Po zkušenosti s problematickými podnikovými úvěry v Německu chce skupina posílit aktivity v oblasti privátního bankovnictví a dále se zaměřit na "růstový region" střední a východní Evropy. Ten je vedle Německa a Rakouska jedním z klíčových trhů skupiny, do budoucna možná nejperspektivnějším.

HVB Group ve světě

Země

Tržní pozice

Počet klientů

Počet poboček 

Německo (HypoVereinsbank)

2. největší 

4,4 mil.

800 

Rakousko (Bank Austria Creditanstalt)

největší 

1,8 mil.

400 

Střední a východní Evropa (15 zemí) 

-

3,3 mil.  

950 

     z toho Polsko (BPH PBK)

3. největší 

2,6 mil. 

550

     z toho ČR (HVB Bank CR)

4. největší 

80 tis.

23

V české dceři HVB Bank Czech Republic (profil, názory) se kvůli tomu začátkem února vystřídalo vedení. Do čela představenstva a křesla výkonného ředitele zasedl někdejší pracovník londýnské Živnobanky David Grund. Nahradil tak dosavadního ředitele Karla Kratinu, který se v otázce dalšího směřování bankovního ústavu nepohodl s rakouským vlastníkem, finančním ústavem Bank Austria Creditanstalt. Příčinou sporu byl Kratinův důraz na korporátní klientelu, kterou za svého působení v bance úspěšně rozvinul, zatímco BA/CA viděla a vidí potenciál především v produktech retailového (drobného) bankovnictví. Pravdou je, že posun k retailovým produktům se bance osvědčil, když se na trhu vcelku úspěšně prosadily produkty jako kreditní karty (Maxim), hypoteční úvěr (Majordomus), hypoteční zástavní listy či dluhopis s nulovým kupónem (Zerobond).

Historie HVB Bank Czech Republic

1991-1993 

Počátek působení předchůdců na českém trhu

1998 Fúze Bank Austria a Creditanstalt
1999 Fúze Hypo-Bank CZ a.s. a Vereinsbank (CZ)
2001 Fúze BA/CA CR, a.s. s HypoVereinsbank CZ, a.s.

Nyní plánuje tato dle bilanční sumy čtvrtá největší banka v ČR své retailové aktivity posílit. Zaměřit se chce zejména na kreditní karty, spotřebitelské úvěry, hypoteční financování (kde, jak sama uvádí, zaostala za dynamikou trendu) a investiční produkty. Kromě toho chce zlepšit jednotlivé prodejní kanály - například zavést GSM banking a představit síť mobilních bankovních poradců vybavených automobilem, notebookem a telefonem, dojíždějících za klienty. Spíše než o rozšíření portfolia produktů tedy půjde o zkvalitnění stávajících služeb s uplatněním křížového prodeje produktů jednotlivých subjektů začleněných ve skupině HVB. Sem patří například HYPO stavební spořitelna (profil, názory, koupit), pojišťovna Kooperativa (profil, názory), leasingové společnosti CAC Leasing  (profil, názory) (nyní podíl 50 %, probíhají jednání s KB o koupi zbývajícího podílu) a HVB Leasing nebo investičně-bankovní společnost CA IB.

Hospodaření HVB Bank Czech Republic za rok 2002

 ***

v mil. Kč 

Změna
vs. 2001 

Zisk před zdaněním 

1 934

+5,1 % 

Zisk po zdanění

1 123

-16,8 % 

Výnosnost vlastního kapitálu před zdaněním

16,9 % 

Poměr náklady/výnosy 

50,2 % 

Rozhodně se však česká HVB Bank nechystá k přeměně na banku oslovující širokou klientelu, byť se díky některým produktům přístupným i pro klienty, kteří  nemají v bance účet (např. držitele kreditních karet, majitele Zerobondů) posunula do širšího segmentu.  Stále si tak hodlá zachovat status banky pro vyšší střední třídu, segment označovaný jako „mass affluent“ (bohatá masa). Tomu odpovídá i plánovaný nárůst počtu retailových klientů do konce roku 2003 o 30 tisíc na konečných 110 tisíc, což z této banky činí do značné míry finačních ústav pro "horních 100 tisíc".
Jedním z důvodů, kterým zástupci banky argumentují proti zásadnímu rozšíření klientské základny, je nízký počet poboček a vyšší nákladovost spojená s poskytováním služeb jejich prostřednictvím. Tento argument však není úplně relevantní, protože většinu retailových aktivit lze řešit formou přímých kanálů (např. internetu) a ani udržování sítě mobilních poradců nebude levnou záležitostí. Nicméně uvedená strategie zapadá do celkového konceptu HVB Group, která je univerzální bankou pro středně velkou firemní a movitější privátní klientelu. Jak se tedy zdá, česká HVB pouze zkvalitní stávající služby, ale povahou a zaměřením se víceméně nezmění.

Jakou strategii byste HVB Bank doporučili vy? Myslíte, že jí ta stávající pomůže k vyššímu zisku a dalším klientům? Podělte se o své názory v naší diskusi.


HSBC Zajištěné fondy
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

6. 3. 2003 | 18:08 | Honza

Dobrá, takže HVB se profiluje jako banka pro bohatou klientelu, ale je to dostatečný důvod pro to, aby měla jedny z nejvyšších poplatků na českém bankovním trhu? Za ně bych čekal služby na výrazně nadprůměrné úrovni, ale...více

4. 3. 2003 | 11:41 | Xaver

S tou vyšší střední třídou je to asi míněno tak, že příslušníci této třídy nekoukají na nějaké to procentíčko úroku. Třeba kreditní karta HVB, dříve MAXIMkarta, je od počátku svého vzniku, tuším cca 3 roky, úročena "směšným"...více

3. 3. 2003 | 12:13 | Honza

No mám docela obavy z dalšího vývoje této banky, aby se nestalo co dřívě v ČSOB. Ta byla obdobného charakteru jako HVB dnes a pak tam začala nabíhat spoustu klientů co se uměly sotva podepsat a po té co schramstla IPB se...více

3. 3. 2003 | 9:02 | Smidingr

Mam ucet u HVB a moje zkusenost je opacna. Vse je vyrizeno rychle, na e-mail odeslany v nedeli dostavam odpoved v pondeli rano apod. Zrejme zalezi na konkretnich lidech. více

1. 3. 2003 | 21:37

No nevím, jak na tohle přišli "stále si tak hodlá zachovat status banky pro vyšší střední třídu". Zrovna tento týden jsem si obešel 3 banky kvůli hypotéce, mezi nimi i HVB. S tak otřesnou úrovní jednání jsem se v bankách...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Rally, Základní kapitál, Předpokládaná doba dožití, spotřebitel, elektronická evidence tržeb, mobilní operátoři, lime, vodafone, BH Securities, Burzovní komora, radka dudová, forwardové obchody, je, ceny zboží, cizinci, herman kahn, Platební karta, sms

3H01636, 4C40689, 4P75572, 1U56446, 1SY3450

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK