Na bankovních účtech občanů České republiky najdete stovky miliard korun. Češi jsou totiž při nakládání se svými penězi značně konzervativní, a když pomineme úspěšné stavební spoření, tak ostatním produktům finančního trhu příliš nedůvěřují. Přesto se však pravidelně objevuje kritika zaběhnutých bankovních institucí, které jsou si prý až příliš jisté svou pozicí na trhu. Jsou jim vytýkány vysoké poplatky a značná zkostnatělost při jednání s klienty. Někdy bývají dokonce připodobňovány k vypaseným kaprům, kterým vyhovuje stojatá voda kalného rybníka. Nyní budou do jejich teritoria nasazeny nové štiky – podle všeho (zatím?) malé, ale pořádně hladové a dravé.
Na český bankovní trh hromadně vstupují nové banky, které by na svou stranu chtěly zlákat klienty, kteří už mají své stávající banky dost a chtějí zkusit něco nového.
Podaří se nováčkům uspět?
Equa – Simply better banking!Air Bank – První banka, kterou budete mít rádi!Zuno – U nás získáte vždy top úroky!Fio – Fíííjoo, účet bez poplatků! To jsou smělá hesla, kterými nové banky lákají klienty do svých poboček. Všechny mají jedno společné, zaujmout se snaží jednoduchostí a transparentností. Někteří odborníci z bankovního sektoru však upozorňují na to, že i za novými bankami stojí většinou již zaběhlé finanční subjekty, které chtějí vylepšit svou pozici na trhu. Nebudou to mít jednoduché, Češi jsou totiž při výběru finančních produktů konzervativní, neradi mění své návyky a ke změnám a novinkám nemívají velkou důvěru. Další otázkou je, zda období, ve kterém se vyhlíží další finanční krize a spousta lidí má strach o své úspory, představuje ideální čas k pokusům o získávání klientů. Na zvýšení konkurence v českém bankovním sektoru ale rozhodně není nic špatného, potřebuje ho totiž jako sůl.
Jak se na příchod nových bank na český trh dívají námi oslovené osobnosti? Domnívají se, že mají noví hráči šanci na úspěch? A pomůže podle nich zvýšení konkurence k lepším službám našich bank?
PETR MACH
ekonom
Vstup nových hráčů vždy znamená dynamiku. Velká část české veřejnosti je ale konzervativní a mění banku jen neochotně a raději platí vyšší poplatky. Myslím, že Zuno je spíš ochranou Raiffeisenbank před odlákáním dynamičtějších klientů novými low cost bankami, než snahou získat klienty nové.
LUBOMÍR LÍZAL
ekonom, člen bankovní rady ČNB
Konkurence na trhu zvyšuje diverzitu nabízených služeb, a tedy umožňuje zákazníkům lépe si vybrat produkt, který jim vyhovuje. Bankovní sektor není z tohoto pohledu nijak výjimečný. Zda se nové banky prosadí, záleží na tom, zda budou schopny přijít s takovou nabídkou, která potenciální klienty skutečně osloví a bude vnímána jako výhodnější než nabídky jiné.
TOMIO OKAMURA
viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
Ne všechno jsou noví hráči, ale minimálně v několika případech hráči staří, jen s novým produktem. Zuno patří k Raiffeisenbank, družstevní záložna Fio funguje tuším od roku 1996. Air Bank skupiny PPF se tváří, že chce zjednodušit naprosto nepřehledný systém poplatků v českém bankovnictví – uvidíme. Neprůhledné náklady na bankovní služby jsou pro banky velmi výhodné.
TOMÁŠ SOKOL
advokát
Je mi to celkem lhostejné. Vždycky neplatí, že rozšíření konkurence zákonitě vede k zlepšení situace na trhu. Na druhé straně v případě bankovnictví nevidím žádný problém v tom, že zde další banky začínají působit. Jak se prosadí, záleží na nich. Možná by se to dalo odhadnout podle toho, jaké produkty nabízejí a za jakých finančních podmínek. Přiznám se ale, že to jsem nesledoval a nesrovnával, ani tyto banky mezi sebou, ani s nabídkami bank, které zde již působí déle.
JIŘÍ SKUHROVEC
ekonom, analytik EEIP
Zvíření stojatých vod bankovního trhu jsme už pěkných pár let potřebovali, díky bohu za něj. Dokud se ČNB bude dařit všechny hráče ohlídat a držet tak naše úspory v bezpečí, pak pro klienty starých i nových bank plynou z větší konkurence prakticky pouze pozitivní změny.
JAN TRAXLER
ekonom, ředitel FINEZ Investment Management
Pro trh je větší konkurence vždycky dobrá. Konkurence znamená tlak na zlepšování nebo zlevňování služeb. Zároveň však nevěřím, že na malém českém trhu bude dlouhodobě profitovat tolik bank, všechny se neuchytí. Ze zmíněných Fio působí v Česku řadu let, má před ostatními náskok.
MARTIN PROKOP
ekonom, analytik Next Finance
Tyto banky zatím nabízejí pouze spořicí produkty. Nabízejí relativně zajímavý výnos s nízkými poplatky. To jsou hlavní rozdíly oproti větším bankám, které nabízejí mnohem větší paletu produktů. Právě tím se dokážou prosadit na českém trhu, kde bankám je často vytýkán nízký výnos a vysoké poplatky. Ostatní banky si na příchod nových hráčů nebudou moci dovolit pouze nečinně přihlížet. Budou muset reagovat, a kdo na tom vydělá, bude klient.
A jaký je váš názor? Uspějí nové banky v silné konkurenci? A zlepší se pozice klientů bankovního sektoru?
Sdílejte článek, než ho smažem