Sleva, nebo „sleva“? Známe triky, které na vás obchodníci nachystali

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 9. 1. 2012 | 7 komentářů
Sleva, nebo „sleva“? Známe triky, které na vás obchodníci nachystali
Češi z předvánočního nákupního šílenství plynule přešli do šílenství povánočního. Už na Štěpána jsme se znovu prodírali mezi regály a zápasili o svou kořist. Lovecká sezóna milovníků výprodejů je v plném proudu. Není ale sleva jako sleva. Nenechte se napálit.

Výlohy obchodů slibují zlevnění až o sedmdesát procent a – krize, nekrize – Češi zažívají nákupní orgie. Podle výzkumu ING hodlá letos v lednových výprodejích nakupovat 82 procent lidí. „Slev přitom využívá 88 procent žen a překvapivě také až 77 procent mužů,“ říká Libor Vaníček, ředitel retailové části ING Bank ČR. Slevomanie tedy strhává i příslušníky mužského pohlaví, kteří se obvykle nakupování vyhýbají jako čert kříži.

Slevy chceme celý rok

Nakoupit ve slevě se pro leckoho stalo otázkou cti: nejsem přece hlupák, který nakupuje draho jako ostatní A tak v supermarketu chodíme jak po turistických značkách – od jedné cedulky „akce“ k druhé. Než dojdeme k pokladně, košík je plný a pořídíme od všeho něco. Nákupy si Češi organizují podle reklamních letáků, které se pro spoustu lidí staly drogou. Podle výzkumu společnosti Česká distribuční je aspoň jednou týdně cíleně pročítá 47 procent spotřebitelů. Dalších 19 procent lidí přiznává, že to dělají aspoň jednou za čtrnáct dní. Ignorovat se letáky snaží jen 12 procent populace.

Pro Čechy slevy nejsou jen sezónní záležitostí. Slyšíme na ně celoročně. Snad v žádné jiné zemi se nerozbujely slevové servery tak jako u nás. O jejich lesku, bídě i obětech už jsme psali několikrát:

Doporučujeme také dvojdílný exkluzivní rozhovor se zakladatelem Slevomatu Tomášem Čuprem:

O našich nákupních návycích a vášních se můžete dočíst více v článcích, které jsme loni věnovali Lidlu, ověnčenému několika tituly obchodníka roku.

Tím, že jsou slevy v Česku v podstatě permanentní, ztrácejí kus své podstaty. A obchodníci mlátí hlavou do zdi. Příliš si nás rozmazlili. Někteří už kvůli tomu bijí na poplach. Například loni v květnu se v Praze sešli experti na marketing z 92 firem na konferenci s názvem Konec výprodeje – ať žije značka! Snažili se vzájemně inspirovat v tom, jak prodávat kvalitu a hodnotu značky bez zbytečného cenového podbízení. Prozatím se jim to ale příliš nedaří. Trend „co se neprodá ve slevě, neprodá se vůbec“, totiž v Česku pokračuje. Výrobci tvrdí, že na vině jsou obchodní řetězce, které cenu tlačí dolů. Řetězce zase tvrdí, že firmy se svými značkami neumějí pracovat a spotřebitelé pak za ně nejsou ochotní platit.

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

Celkově se u nás podle České televize prodá v akcích necelých čtyřicet procent zboží. Slevy na značkové zboží dokonce válcují privátní výrobky řetězců, o které následkem toho není zájem. Češi se zkrátka ve slevách naučili chodit.

Jdeme po nich jak zuřící býci

Zatímco přes rok při nakupování potravin na slevách tratí hlavně obchodníci, v rámci povánočního nákupního šílenství mnohdy skáčou na špek zákazníci. Když nám někdo před obličejem zamává slevou, jdeme po ní jako zuřící býk po rudém hadru. A nedáváme si pozor. Právě značka „sleva“ totiž prodává ze všeho nejlíp. Ne nadarmo se mezi zaměstnanci někdejších jednot tradují historky o tom, jak se prodával salám, kterému se blížil konec záruční doby. „Když se prodávalo kilo za šedesát korun a hrozilo, že už začne zelenat, dala se k němu cedule sleva, zdražil se na sedmdesát – a to byste koukali, jak šel na dračku,“ vypráví své zkušenosti ještě z dob socialismu paní Jitka. Zní to trochu úsměvně, ale psychologie zákazníka ani marketingové strategie se nemění. „Před Vánoci jsem si koupil mikinu za pětistovku,“ vypráví Rostislav Hrádek. „Když jsem se do stejného obchodu vrátil po Vánocích, visela na ní značka: zlevněno z osmi set na pět set padesát,“ podivuje se. Právě tenhle trik patří k nejčastějším fíglům obchodníků. Postižitelní za to ale nejsou. Zdražovat i zlevňovat můžou, jak chtějí.

Za jiné prohřešky jim jde po krku Česká obchodní inspekce. „Za třetí čtvrtletí minulého roku jsme provedli přes 700 kontrol a zjistili ve více než třetině provozoven porušení některé z povinností stanovených platnými předpisy. Dosud bylo uloženo na 200 sankcí v celkové výši přesahující jeden a půl milionu korun. Kontroly povánočních slev právě startují,“ potvrdil ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Žebříček nejčastějších triků ve slevách

► Slevy pouze za výlohou

Základní finta. Nejdůležitější ze všeho je dostat zákazníka do obchodu. Když ptáčka lapají… A tak ve výkladní skříni inzerují monstrózním písmem uhrančivé 80procentní slevy. Jenže když zabrousíte mezi regály, zjistíte, že s tak velkou slevou pořídíte maximálně ponožky. Zbytek zboží zůstává beze slevy nebo je už dávno vyprodaný.

► Původní cena je „obchodní tajemství“

Obchodník zboží označí jako zlevněné, ale vy se vůbec nedozvíte z kolika. Tady už prodejce porušuje zákon. Ten mu totiž ukládá, uvést na zlevněném zboží zřetelně a viditelně jak cenu novou, tak cenu původní.

► Zákazník je slabý v počtech

Na tento předpoklad vsází řada prodejců. Napíšou, že vysavač je zlevněný o 40 procent. Paráda, řeknete si. Ale když vezmete novou i starou cenu, zapojíte závity a přepočítáte si to, zjistíte, že cena klesla sotva o 30 procent. Ani takhle vás ovšem podle zákona obchodník klamat nesmí.

►Zdražíme, abychom mohli zlevňovat

tuhle strategii obchodníků vystihl výše popsaný příběh s mikinou. Ono je sice hezké, že prodejci zlevňují, ale otázka je z čeho. Spíš než podle inzerovaných slev byste se tedy měli orientovat jednoduše podle toho, zda se zboží za novou cenu vyplatí.

► Překvapení u pokladny

Anketa

Už jste se byli podívat, co po Vánocích zlevnili pro vás?

To nám obchodníci často přichystají ve víře, že už necouvneme. Snadno se může stát, že nám započítají podstatně vyšší cenu, než sliboval leták nebo cedule na regálu. V některých případech také (velkým písmem) inzerují cenu bez DPH (na což upozorní písmem miniaturním) a vy jste u pokladny překvapeni, o kolik platíte víc. Stát se může i to, že vám u pokladny naúčtují menší slevu, než slibovali, nebo ji třeba nenaúčtují vůbec. Proti takovému jednání se ale přirozeně můžete ohradit. Zmást vás prodejce také může tím, že slibovanou slevu dostanete, až když koupíte určitý počet kusů nebo množství zboží – není na ni tedy nárok automaticky.

► Reklamovat se nesmí

Oblíbeným trikem obchodníků je zkracování nebo úplné rušení záruční doby u zlevněného zboží. Tvrdí zákazníkům, že když chtějí nižší cenu, musejí se smířit s horšími podmínkami. Jenže to je nezákonné. Je však třeba rozlišovat mezi slevami, ve kterých se prodává bezvadné zboží, a slevami, ve kterých se nabízí zboží, které má nějakou vadu nebo kaz. V prvním případě platí pro reklamaci nachlup stejná pravidla jako u každého jiného zboží. Záruční doba trvá dva roky. Ve druhém případě musí obchodník na zboží zřetelně uvést, kvůli jaké vadě je zlevněno. Záruční doba trvá taktéž dva roky, ale možnost reklamace se nevztahuje na vadu, pro kterou byla cena snížena.

TIP REDAKCE

Nebojte se reklamovat. Nestyďte se reklamovat. Otevřte pusu a reklamujte.

Je reklamace vaší noční můrou? Probuďte se z ní!

Nejčastější pasti, do kterých se nás snaží obchodníci lapit, už znáte. Jaké zkušenosti máte s výprodeji vy? Komu se podařilo ulovit mimořádně výhodný kousek? Kdo se nechal nachytat? A kdo zažil ve slevoakcích opravdovou kuriozitu? O své zážitky se s námi můžete podělit v diskusi.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 1. 2012 10:48, Matěj

Byl bych raději kdyby se potraviny prodávaly beze slevy, ale ve stejné kvalitě a za stejnou cenu jako v Německu.

+11
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Lesk a bída slevových serverů

18. 10. 2011 | Ondřej Tůma | 17 komentářů

Lesk a bída slevových serverů

Slevové servery vtrhly na český internet jak velká voda. Majitelům – tedy aspoň těm z první vlny – přinesly pěkné zisky, návštěvníkům nabídly řadu atraktivních slev a mnoha firmám daly... celý článek

Prošlé potraviny: pohádka o kvalitě za hubičku

27. 9. 2011 | Jan Brož | 19 komentářů

Prošlé potraviny: pohádka o kvalitě za hubičku

„Nové zboží každý den, slevy až 90 procent,“ hlásá nápis nad vchodem do obchodu s levnými potravinami. Slovo „sleva“ v kombinaci s jídlem u nás funguje náramně a kilo gothaje za 40... celý článek

Odměna za věrnost: dostanete slevu a stanete se objektem výzkumu

22. 8. 2011 | Tereza Mynářová | 6 komentářů

Odměna za věrnost: dostanete slevu a stanete se objektem výzkumu

„Billa kartičku máte?“ Podobný dotaz jste určitě nejednou slyšeli. Možná jste se také zamysleli, k čemu taková kartička je a jaké výhody má pro své držitele. Anebo už ji používáte,... celý článek

Slevomanie si vyžádala první oběti

14. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 23 komentářů

Slevomanie si vyžádala první oběti

Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu... celý článek

Partners Financial Services