Věrnostní karty si dnes můžete pořídit u řady českých prodejců. Ze supermarketů je ovšem nabízí pouze Billa a Tesco. Albert o zavedení klubu pro zákazníky teprve uvažuje, ostatní společnosti si vystačí s krátkodobými akcemi.
Řekni mi, co kupuješ...
Účast ve věrnostním programu u Billy ani u Teska nic nestojí. Pokud klubovou kartičku nezapomenete používat, čekají vás výhodné nákupy a slevové kupony. Skrytou cenu však za „odměny“ zaplatíte.
Tím, že se stanete členem klubu, poskytnete supermarketům cenné informace o sobě. A nejde jen o jméno, příjmení, věk a tak dále. K těmto údajům, které uvedete ve vstupním dotazníku, supermarket sbírá a připojuje přesné záznamy o tom, co přesně, jak často a za jakou cenu nakupujete. Jestli slyšíte na „akce“ nebo na změnu pozice výrobků v regálech.
„Člen klubu výslovně souhlasí s tím, aby společnost ukládala jeho osobní údaje uvedené na přihlášce do své databáze a k nim přiřazovala údaje o frekvenci nákupů, jejich množství a složení a údaje o čerpání výhod Billa Clubu. Tento souhlas může být kdykoli odvolán společně se zánikem členství v klubu,“ stojí v podmínkách členství Billa Clubu.
Tato data jsou pro supermarkety k nezaplacení – získávají detailní přehled, co spotřebitele zajímá. Za takové informace by v rámci obvyklého marketingového výzkumu zaplatily desítky až stovky tisíc korun. A to by šlo o výzkum jednorázový, kdežto data „z klubu“ se sbírají dlouhodobě.
Vstřícnější systém nabízí Billa...
Více výhod nabízí členům svého klubu Billa. Zákazníci mohou využívat slevy de facto při každém nákupu, systém dvojích cen (nižší pro majitele karty Billa Club) se objevuje u řady běžných výrobků. Kromě toho mohou zákazníci sbírat za nákupy body, s nimiž lze vybrané zboží pořídit levněji. Aktuálně například župan, který stojí běžně 899 Kč, získají za 449 Kč a patnáct bonusových bodů.
Za výhodu členství v Billa Clubu můžeme označit vysoké množství slev. Nevýhodou je kromě „odevzdání“ osobních informací také pravidlo, podle kterého se nevyužité body dvanáct měsíců po svém připsání smažou. Pokud je chce tedy zákazník využít, musí uskutečnit nákup, který často nepotřebuje.
Méně benefitů čeká na majitele věrnostní karty Tesco. V rámci programu Clubcard mu společnost každé tři měsíce vrátí setinu sumy, kterou utratil (toto číslo se zaokrouhluje dolů, na desítky), ve formě poukázky. Spolu s poukázkou dostane zákazník vždy šest slevových kuponů, které ale nižší cenu podmiňují nákupem dalších výrobků. Za nákup čtyř lahví vody například dostane dvě zdarma.
Aby člen klubu na výhody získal nárok, musí za čtvrt roku utratit nejméně tři tisíce korun. V opačném případě se dosavadní částka převede do dalšího čtvrtletí.
...s Teskem je to komplikovanější
Celkově je tedy u Teska objem slev ve srovnání s Billou nižší. Čerpat je lze navíc jednorázově, v případě kuponů jen pro nákup některého zboží. Komplikovaněji působí také celý systém. Utracená částka se totiž prvně přepočítává na body a teprve z nich na poukázky.
„Jedinečnost tohoto programu v porovnání s jinými je, že sbírání bodů a získávání výhod ničím nepodmiňuje,“ komentuje mluvčí Teska Eva Karasová. Není to zcela pravda. Jak jsem již zmínila, slevu získají pouze ti zákazníci, kteří poskytnou společnosti svá osobní data.
Dalším supermarketem, který by v budoucnu mohl lákat zákazníky do svého klubu, je Albert. „Uvědomujeme si výhody věrnostního programu. O jeho zavedení v budoucnu uvažujeme, doposud o tom nepadlo finální rozhodnutí,“ komentuje Judita Urbánková z oddělení komunikace společnosti.
Slevy pro každého
Ostatní společnosti zůstávají u krátkodobých akcí a pravidelných slev na vybrané zboží.
Skupina SPAR organizuje slevové akce, které spočívají ve sbírání bodů. Zákazníci si je lepí na speciální kartičky, později lze za tyto body nakoupit zboží, které síť běžně neprodává. Jedná se například o příbory Zwilling nebo ručníky Armani.
Hlavní výhodou tohoto systému je, že nemusíte nikde sdělovat své osobní údaje a prodejce se nedozví nic o vašich nákupech a útratě. Pro některé lidi je však metoda sbírání jednotlivých samolepek méně pohodlná. Vzhledem k tomu, že se jedná o krátkodobé nabídky, se zákazník také musí o výhody aktivně zajímat a udržovat si přehled, v jakém období trvají.
Klasické „akce“ najdete v prodejnách Penny market, Kaufland a Globus. Ten svým zákazníkům kromě toho nabízí i kreditní kartu Globus, se kterou lze v hypermarketech nakupovat na úvěr.
Obyčejná sleva pro „všechny“ může potěšit a může také stimulovat k nákupům do zásoby – třeba i věcí, které nepotřebujete a jen tak potřebovat nebudete. Nevýhodou proti věrnostním slevám je nejistota, kdy které zboží ve slevě najdete.
Pokud jsou však slevy váš život nebo aspoň váš koníček, navyknete si sledovat letáky supermarketů, případně utvoříte vlastní „klub“ podobně naladěných a informace o aktuálních slevách si v něm vyměňujete třeba přes SMS. Pro modernější lovce slev je na internetu k nalezení řada stránek, kde najdete pohromadě aktuální akční letáky všech supermarketů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 8. 2011 23:45, Archimonde
Billa kartu mám, ale pro manažery mám špatnou zprávu. V Bille nakupuju cca 1 nákup z desíti :D a to ještě jenom něco, to, co nemají třeba jinde... takže moje "statistická data" jsou jim platná jak velbloudovi brusle :-P
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.