Minimálně desítce tisíc lidí přijde po letošním 15. únoru dopis od České kanceláře pojistitelů (ČKP). V něm po nich bude ČKP vymáhat nový příspěvek do garančního fondu za to, že neplatí povinné ručení za motorové vozidlo. Postupně pak budou obesíláni i další nepojištění motoristé. Příspěvek má totiž podle zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla povinnost od letošního prvního ledna hradit každý neplatič povinného ručení. „Příjemce Výzvy k úhradě zákonného příspěvku nepojištěných bude mít pak 30denní lhůtu na zaplacení příspěvku nebo doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem,“ upozorňuje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.
Doložit fakt, že vozidlo již neexistuje či není provozováno na veřejné komunikaci, bude tak na straně motoristy. Pokud bude mít k dispozici patřičné doklady, bude mu stačit vyplnit dotazník přiložený k výzvě a spolu s kopiemi dokladů vše odešle v odpovědní obálce. Za odeslání dotazníku se nebude platit poštovné. ČKP si ale bude prověřovat, zda doklady o neprovozování vozidla jsou reálné. „Máme k dispozici řadu podkladů i záznamů z pojišťoven, podle nichž budeme ověřovat pravdivost takovéto výpovědi. Pokud tomu tak podle nich nebude, může se stát, že případy předáme soudu, aby rozhodnul, na čí straně je pravda,“ vysvětluje Hradec. Rozhodující část problému s registrací vozidel si nicméně podle něj lidé způsobili většinou sami tím, že v minulosti třeba opomenuli zajít na úřad či nemají patřičné doklady (například o ekologické likvidaci vozu atd.).
Denní sazba pro nově zaváděný poplatek do garančního fondu pro běžné osobní vozy je stanovená dle objemu válců motoru na 50 či 70 korun. Majitele nepojištěné Škody Fabie přijde měsíc bez povinného ručení na více než 1500 korun zatímco pojistka za stejnou dobu je ve výši zhruba jen několika set korun (další příklad viz box). Zaplacení poplatku do garančního fondu však neznamená, že dané vozidlo je pojištěné, jak upozorňuje Petra Zlatohlávková z ČKP. I nadále bude takovýto motorista-neplatič vystaven riziku, že může od Policie ČR dostat až třítisícovou pokutu a od správních orgánů sankci až do výše 40 tisíc korun. Pokud způsobí nepojištěným vozem škodu, bude ji muset uhradit ze svého.
Mezi neplatiči se ale mohou ocitnout snadno i ti, kdo tak nečiní záměrně. Stačí, aby majitel auto prodal, sešrotoval či mu bylo ukradeno a tuto skutečnost zapomněl nahlásil pojišťovně i registru vozidel. Kdo si proto není jistý, zda je na něj ještě stále automobil vedený, musí si to podle Hradce dojít ověřit na příslušný registr vozidel v místě svého bydliště a doložit způsob zániku vozidla případně jeho nepoužívání na veřejné komunikaci.
Problém se může týkat i některých případů dědictví, kdy se dědicové nemohou dohodnout, kdo zdědí auto po zemřelém nebo dědické řízení není stále uzavřené. Pokud je auto zaparkované na veřejné komunikaci nebo jej někdo chce do vyřízení dědictví používat, je ale podle zástupců ČKP potřeba platit rovněž povinné ručení. V takovém případě stačí, aby notář pověřil některého z dědiců, aby vykonával povinnosti vlastníka vozu, a ten pak platí povinné ručení nebo může zařídit dočasné vyřazení auta z registru.
Vozidlo bez povinného ručení v Česku mají ještě prokazatelně prý stovky tisíc motoristů. Podle kvalifikovaného odhadu ČKP se v každém okamžiku pohybuje na českých silnicích 200 až 300 tisíc nepojištěných vozidel. Celkem je podle Hradce v Česku nepojištěných vozidel minimálně dvanáct procent. Ve Finsku a Švédsku, kde mají desítky let zkušeností s příspěvkem do garančního fondu, je přitom dlouhodobě nepojištěných vozidel méně než jedno procento. „Takovýto stav v severských zemích je ale otázkou řady let. Ani po 30 letech se však Švédsko a další takové země nezbavily fenoménu nepojištěných vozidel,“ konstatuje Hradec a dodává: „Naším cílem je proto nyní systém rozběhnout a důsledně jej dodržovat, abychom se mohli vzorovým zemím přibližovat, co nejvíce.“
Tuzemští motoristé vyřadili vloni v prosinci z registru celkem 65 000 aut, což je o 548 procent více než na konci roku 2007. Důvodem bylo chystané tažení proti neplatičům povinného ručeníi zaváděné ekologické poplatky za registraci staršího auta. Na závěr roku se meziročně zvýšil i počet nově uzavřených pojištění vozidel a to o 47 procent. Povinné pojištění z provozu motorového vozidla má nyní 6,26 milionu aut.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
28. 1. 2009 15:16, Beebob
Propaganda, propaganda a zase propaganda... Už jste si uzavřeli povinné ručení prostřednictvím Penize.cz? Ne? Tak to rychle udělejte nebo na Váš ČKP udělá bububu! Dle právního stanoviska musí provozovatel vozidla vhodně PROKÁZAT (např. čestným prohlášením, výpovědí svědků atd.), ŽE VOZIDLO NEPROVOZOVAL... - nikde není dána podmínka, že buď 1) pojistím vozidlo, nebo 2) dám značky do depozita. Tj. prokáži-li hodnověrným způsobem, že jsem vozidlo neprovozoval (měl ho na zahradě) nikdo mi nemůže žádnou pokutu udělovat. Až skončí pár takových případů u soudu, ČKP zjistí (i když to s největší pravděpodobností ví), že nemá nárok po těchto lidech cokoli chtít.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.