Od ledna čeká motoristy bez povinného ručení více sankcí

Věra Tůmová | rubrika: Co se děje | 10. 12. 2008 | 7 komentářů
Od ledna čeká motoristy bez povinného ručení více sankcí
Každé deváté vozidlo registrované v ČR nemá podle České kanceláře pojistitelů povinné ručení. Po 1. lednu 2009 to budou mít jejich majitelé a provozovatelé těžší. Postihy za provozování nepojištěného vozidla se zvýší a přibude nová povinnost – poplatek do garančního fondu.

Určité sankce pro tuzemské motoristy bez povinného ručení existovaly i v minulých letech. Z mnoha důvodů ale nebyly patrně tolik účinné, aby těch několik set tisíc vozidel, které jsou v Česku dlouhodobě nepojištěné, razantně snížily. Tuto situaci nyní diametrálně hodlá změnit Česká kancelář pojistitelů, které se díky novele zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (č. 168/1999 Sb.) „uvolní“ od ledna ruce. Díky tomu bude moci nejen majitele aut cíleně upomínat a pokutovat, ale v nejhorším na ně bude moci poslat už i exekutory. Slibuje si od toho, že počty neplatičů brzy rapidně klesnou.

Vedle již existujících sankcí za vozidlo bez povinného ručeníbudou motoristé od začátku roku 2009 povinni za každý den, kdy jejich vozidlo nebylo pojištěno, uhradit příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 korun denně (u osobních vozidel 50 nebo 70 korun). „Cílem ČKP, která se dle novely zákona č.168/1999 Sb. stává kompetentní pro uplatňování nároku na úhradu příspěvku do garančního fondu, však nejsou represe. Snahou je dosáhnout stavu, kdy naprostá většina motoristů v této zemi bude jezdit s pojištěným vozidlem,“ vysvětlují opakovaně zástupci ČKP.

Kancelář pojistitelů se proto nyní snaží veřejnost na všechny změny co nejvíce upozorňovat, aby ti kdo dosud neplnili zákon, stihli vše do konce roku ještě vyřešit. V polovině října tak například zprovoznila specializovaný informační web www.bezpojisteni.cz a informační telefonickou linku 221 772 773, kde mohou zájemci získat vyčerpávající informace o tématu příspěvek nepojištěných do garančního fondu. Nejdůležitější informace o tom, co se od 1. ledna změní ohledně povinného ručenía nepojištěných motoristů shrnujeme v následujícím manuálu.

Rady, jak se vyhnout sankcím za nepojištěné vozidlo

Motorista, který se chce vyhnout nepříjemnostem a novým sankcím ohledně neplaceného povinného ručení, které od ledna zahájí Česká kancelář pojistitelů, by si měl v prvé řadě:

  1. ověřit na webu bezpojisteni.cz či call centru linky (221 772 773) existenci povinného ručení ke konkrétnímu vozidlu podle jeho SPZ
  2. pravidelně platit povinné ručení
  3. pokud vozidlo majitel nepoužívá - neprodleně je vyřadit z registru vozidel (včetně starých a nepojízdných vozidel, administrativy ohledně převodu a prodeje či dědického řízení)
  4. aktualizovat údaje v pojistné smlouvě

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu vstupuje v platnost od ledna 2009. Dle novely zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se kompetentní pro uplatňování nároku na úhradu příspěvku stává Česká kancelář pojistitelů, která má přesné informace o nepojištěných vozidlech. Zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku, včetně možnosti předat jeho vymáhání inkasním společnostem.

Zdroj: ČKP

Manuál pro nepojištěné

Jak se nedostat do rozporu se zákonem?

Každé vozidlo zapsané v registru vozidel musí mít ze zákona uzavřeno účinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla takzvané povinné ručení. Tato zákonná povinnost se vztahuje jak na vozidla aktivně používaná, tak na vozidla nepoužívaná (Máte-li doma například starý „pionýr“, na kterém nejezdíte a neodhlásili jste jej, stále je zapsán v registru vozidel a máte jeho SPZ. I na něj musíte mít proto sjednané povinné ručení). Pokud nechcete mít vozidlo z jakéhokoli důvodu pojištěné (kupříkladu z důvodu déletrvající opravy), je třeba je odstavit mimo veřejně přístupnou komunikaci a zároveň dočasně vyřadit z registru vozidel.

Jaké hrozí postihy za provozování vozidla bez povinného ručení?
  • Za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěno, zaplatí majitel či provozovatel vozidla s platností od ledna 2009 příspěvek do garančního fondu ČKP. Denní sazba příspěvku se pohybuje podle druhu vozidla od 20 do 300 korun.
  • Správní orgány mohou za provozování vozidla bez povinného ručení udělit pokutu v rozmezí od 5 000 korun do 40 000 korun. Pokud řidič nepředloží při silniční kontrole na požádání příslušníka Policie ČR doklad o povinném ručení vozidla (zelenou kartu), může dostat pokutu od 1 500 do 3 000 korun, v blokovém řízení do 1 500 korun.
  • Největším rizikem pro motoristy je, že s nepojištěným vozidlem způsobí dopravní nehodu. Pokud při ní nepojištěný viník způsobí poškozenému újmu na zdraví, mohou náklady na jeho léčbu a následnou zdravotní péči dosáhnout milionů korun. Tyto náklady zaplatí nepojištěný viník nehody.

Co je to příspěvek nepojištěných do garančního fondu a k jakému účelu slouží?

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu se vztahuje na vlastníky nebo provozovatele nepojištěných registrovaných vozidel (tzn. registrovaných vozidel bez povinného ručení). Počínaje 1. lednem 2009 budou mít nepojištění povinnost za každý den, kdy jejich vozidlo nebylo pojištěno, uhradit do garančního fondu České kanceláře pojistitelů příspěvek. Tuto povinnost nově zavádí § 24c novely zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Z garančního fondu ČKP jsou vypláceny poškozeným v zákoně stanovených případech náhrady škod z dopravních nehod, které byly způsobeny nepojištěnými vozidly.

Jaká je výše příspěvku nepojištěných do garančního fondu?
Celkový příspěvek se vypočte takto:

počet dní x denní sazba + náklady uplatnění

Nárok na náklady uplatnění je dán zákonem a představuje zejména administrativní náklady, jako je tisk dopisu, poštovné, zpracování plateb, atd.

Jaký příspěvek do garančního fondu se bude platit:

TYP VOZIDLADenní sazba /Kč/
motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm20
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm30
osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm50
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm70
autobus160
nákladní vozidlo do 12 000 kg či přípojné vozidlo nad 3 500 kg do 10 000 kg130
tahač nebo jiné nákladní vozidlo nad 12 000 kg či přípojné vozidlo nad 10 000 kg300
speciální vozidlo80
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg30
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo40
ostatní vozidla60
Zdroj: ČKP

Příklady částek za příspěvek nepojištěných (viz. tabulka)

Pro srovnání je v posledním sloupci uvedena výše průměrně placeného pojistného pro daný model vozidla.
Varianty doby nepojištění:1 den7 dní30 dní
Příklad č.Značka a model vozidlaZdvihový objemVýkonvýše příspěvku (Kč)výše příspěvku (Kč)výše příspěvku (Kč)průměrné placené pojistné (Kč)
1Peugeot 106954 cm333 kw503501 500281
2Škoda 1051046 cm333 kw503501 500351
3Škoda Felicia1289 cm340 kw503501 500356
4VAZ 2107 (Lada)1452 cm355 kw503501 500524
5VW Passat1896 cm381 kw704902 100841
6Tatra 6133495 cm3122 kw704902 1001 159
7Honda 600591 cm333 kw30210900221
Upozornění:Hodnoty průměrně placeného pojistného jsou pouze orientační. Odpovídají průměrné základní sazbě bez zahrnutí segmentace a vlivu bonusu/malusu. Skutečná nabídka pojistného od konkrétní pojišťovny se od uvedené hodnoty bude pravděpodobně lišit. Navíc pojišťovny své nabídky činí na základě ročního pojistného.
Kdo jsou osoby povinné hradit příspěvek do garančního fondu?

Osobami, které jsou povinny hradit příspěvek do garančního fondu, jsou dle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., vlastník a provozovatel vozidla evidovaného v registru vozidel. Stejně tak je to každá jiná osoba, která v registru vozidel zapsaná není, ale měla být (např. kupující/nový vlastník či dědic vozidla). Všechny tyto osoby (pokud se jedná o odlišné osoby) jsou solidárními dlužníky, což znamená, že každý odpovídá do plné výše dluhu. Zaplacením pohledávky kterýmkoli dlužníkem zaniká povinnost i druhému solidárnímu dlužníkovi. Zda a jak se tyto osoby následně vyrovnají mezi sebou, je jejich soukromou záležitostí.

Povinnost hradit příspěvek nepojištěných do garančního fondu se vztahuje na majitele či provozovatele jakéhokoli vozidla bez povinného ručení, které je od 1.1.2009 provozováno v rozporu se zákonem č. 168/1999 Sb. ČKP má kompetenci k tomu obeslat všechny majitele či provozovatele vozidel bez účinného povinného ručení s výzvou k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Důkazní břemeno je pak na obeslaném. Na něm je, aby doložil, že nepojištěné vozidlo nebylo provozováno v rozporu se zákonem.

Připraveno ve spolupráci s ČKP.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 12. 2008 13:52, Mayha

Napadla mě novela (nevím jakého zákona):

* za každý den prodlení s provedením zápisu do katastru nad zákonnou 30 denní lhůtu zaplatí úřad žadateli 100 Kč
* za každý den prodlení se svoláním soudního projednání, dědického řízení ap. nad zákonnou 30 denní lhůtu zaplatí úřad/soud/stát všem stranám sporu 100 Kč
* za každý den prodlení s vypracováním rozhodnutí o stavebním nebo územním řízení zaplatí příslušný stavební úřad ohlašovateli 1/1000 z předpokládaných investičních nákladů uvedených v žádosti

Co vy na to?

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 12. 2008 19:22

Citace - jan / 10.12.2008 11:55

Pojišťovny jdou kvůli krizi do krachu, a tak aby se zachránily jejich zlodějny, tak páni poslanci aby se neztenčily jejich příjmy z představenstev a dozorčích rad, tak yvmysleli temto podvod !!!!!!!!!!!!!§§§§§§§§§§§ A ten zlodějskej gauner buzerantsík vymyslel ještě poplatky za převod starších aut a následně ještě poplatky za jejich provozování !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!§§§§§§§§§ Ale nikdo z nich ještě nevymyslel jak si budou moci důchodci a mladí s rodinami pořídit nový nebo mladší auto když na něj nemají z těch "OBROVSKÝCH PLATŮ A DŮCHODŮ" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! No, ale vždyť obyčejní lidé jsou jimi povážováni za póvl, tak co ŽÉ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!



No, Honzíčku, dej si spršku, ledovou, a ty prášky, co ti dala paní doktorka, raději polykej, vím, že jsou na hlavu, ale když si je na tu svou hlavinku položíš, tak ti nepomůžou, no fakt.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

17. 10. 2008 | Věra Tůmová | 18 komentářů

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

Řadu let se Česká pojišťovna zaklínala spravedlností svého systému povinného ručení. Kritizovala přitom konkurenci za nespravedlnost rozdělování řidičů podle bydliště a dalších kritérií.... celý článek

Neplatit povinné ručení bude od ledna hodně drahé

15. 10. 2008 | Věra Tůmová | 12 komentářů

Neplatit povinné ručení bude od ledna hodně drahé

České kanceláři pojistitelů došla trpělivost a hodlá pořádně zatočit s neplatiči povinného ručení. Chce je přivést k rozumu tím, že je bude pravidelně upomínat a dávat jim pokuty, případně... celý článek

Povinné ručení bude u ČSOB pojišťovny bez bonusů dražší

2. 10. 2008 | Věra Tůmová | 8 komentářů

Povinné ručení bude u ČSOB pojišťovny bez bonusů dražší

Povinné ručení je podle pojišťoven rok od roku v Česku výhodnější. Kdo se podívá na základní sazby, vidí jiný trend. Zdražuje se. Pojišťovny to ale nerady slyší a upozorňují hlavně... celý článek

Nepojištěná auta loni způsobila škodu za 300 milionů

22. 4. 2008 | Věra Tůmová | 6 komentářů

Nepojištěná auta loni způsobila škodu za 300 milionů

Tisíce tuzemských řidičů jezdí bez povinného ručení. Každoročně přitom způsobí několik tisíc nehod, při nichž vznikají čím dál vyšší škody. Doplácí na to ostatní řidiči, z jejichž pojistek... celý článek

Proč platíme dražší povinné ručení

5. 10. 2007 | Věra Tůmová | 1 komentář

Proč platíme dražší povinné ručení

Letos jezdí po Česku téměř šest milionů automobilů, které jsou kryté povinným ručením, přesto několik procent majitelů aut si troufá jezdit stále bez něj. Kvůli nim platí oněch šest... celý článek

Partners Financial Services