Řešit nehodu není nic příjemného. A v zahraničí to platí minimálně dvojnásob. Když vás nabourají, může být cesta k penězům za opravu auta a k náhradě škody na majetku nebo na zdraví podstatně složitější než v Česku. Pojistné plnění se totiž vyplácí z povinného ručení viníka. Nekomunikujete tedy se svou pojišťovnou, ale se zahraniční pojišťovnou viníka. „Pokud k nehodě dojde v některé zemi se zelenokaretním systémem a byla způsobena vozidlem registrovaným v Evropské unii, Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarsku, pak se motorista může obrátit na škodního zástupce zahraniční pojišťovny v České republice nebo přímo na zahraniční pojišťovnu,“ radí mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr. Škodním zástupcem cizí pojišťovny u nás bývá buď některá z českých pojišťoven, nebo společnost, která se na zastupování zahraničních institucí na našem trhu specializují. Podrobné informace o škodních zástupcích můžete najít ve webovém informačním středisku České kanceláře pojistitelů. Vyjednávání se zahraničními pojišťovnami – ať už přes škodního zástupce, nebo napřímo – bývá ale v praxi velmi zdlouhavé.
Řidiči využívají havarijko
Komunikace se zahraniční pojišťovnou může trvat i několik měsíců, jenže člověk se většinou chce nebo dokonce potřebuje k náhradě škody dostat co nejdřív. Výhodu mají leckdy ti, do kterých nabourá řidič se smlouvou u pojišťovny, která spadá pod stejný nadnárodní koncern jako jeho vlastní pojišťovna. V takových případech bývá vyplácení pojistného výrazně rychlejší. Jenže – většinou moc neovlivníte, u koho se nechá pojistit člověk, který vám na cestách zmuchlá plechy.
Řada řidičů nakonec na řešení nehody přes povinné ručení viníka rezignuje a radši si nechá vůz opravit ze svého havarijního pojištění. Riskuje tím ale, že u své smlouvy ztratí nárok na bonus a že bude muset navíc zaplatit spoluúčast.
„Po likvidaci z havarijního pojištění sahají klienti často v případech důkazní nouze, tedy když zapomněli řádně zdokumentovat, okolnosti nehody zazmatkovali nebo k tomu prostě nebylo dost času a podobně, nebo v případě, kdy potřebují škodu vyřešit co nejdřív. Likvidace zahraniční škody z podstaty věci trvá déle, v případech důkazní nouze je to ještě komplikovanější. Z havarijního pojištění škodu klienta vyřešíme, zaplatíme a pak se sami obracíme na zahraničního pojistitele a tuto škodu s ním dále řešíme,“ popisuje tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková praxi své firmy. Jaké finanční ztráty ale takový postup bude pro poškozeného řidiče nakonec znamenat, to se liší případ od případu a vždy záleží na přístupu tuzemské pojišťovny.
„V případě řádně zdokumentované nezaviněné nehody náš klient při uplatňování škody z vlastního havarijního pojištění bonus neztratí a neplatí ani spoluúčast. Vyřídíme si regres s pojišťovnou viníka, poškozený nemusí do žádného kontaktu s ní vstupovat. Pozor ale na škody na zdraví, které se z havarijního pojištění nehradí,“ varuje mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. Právě v tom totiž často bývá kámen úrazu. Poškozený řidič sice přes havarijní pojištění rychle vyřídí opravu auta, pak se ale diví, že mu tuzemská pojišťovna nemůže vyplatit náhradu dalších škod na majetku ve voze, případně odškodnění za zdravotní následky. V takovém případě se řidič se svými nároky musí stejně obrátit na zahraniční pojišťovnu. Prioritou by tak mělo být vždy přimět k odpovědnosti viníka nehody a jeho pojišťovnu a domoci se plnění z jeho povinného ručení.
Jak minimalizovat riziko
Než se člověk vydá se vozem do zahraničí, měl by se na cestu pořádně připravit. Kontrola technického stavu vozidla je samozřejmostí, nezapomeňte ale také nastudovat, v čem se liší dopravní předpisy ve státech, ve kterých se budete vyskytovat. „Jednotlivé země mají pro provoz na pozemních komunikacích vlastní zákonnou úpravu. Přestože se ve většině věcí shodují, tak má každý stát i svá specifika. Jde například o povinnost volání policie k dopravní nehodě, povinnou výbavu vozidel či toleranci alkoholu,“ upozorňuje Aleš Povr.
Důležitá je ale i kontrola vlastních dokladů a pojistných smluv. Na zelené kartě i havarijním pojištění se podívejte na územní platnost, abyste později nebyli překvapeni. Zatímco povinné ručení platí ve většině evropských zemí, u některých smluv o havarijním pojištění je běžné, že se týkají jen Česka. Není ale problém sjednat krátkodobé havarijní pojištění vhodné právě pro cesty do zahraničí, případně rozšířit u toho stávajícího limity a rozsah plnění.
Určitě si také zopakujte, na jaké asistenční služby máte v cizině nárok. Pojišťovny nabízejí několik cenově odlišných variant. Při častějších cestách do zahraničí se určitě vyplatí sáhnout hlouběji do kapsy a přikoupit nadstandardní asistenci. Pojišťovna pak za vás bude kromě obvyklých služeb (například odtažení vozidla do nejbližšího smluvního servisu nebo telefonické tlumočení při řešení nehody) hradit i odtah vozidla zpět do Česka, zajištění náhradního vozu, ale třeba i nocleh pro řidiče i spolucestující při čekání na opravu vozu, případně právní asistenci.
Naprostou samozřejmostí by pak při cestě do zahraničí mělo být cestovní pojištění s dostatečnými pojistnými limity, které pokryje rizika spojená s poškozením vašich věcí a především se zdravotními následky a zároveň bude zahrnovat pojištění odpovědnosti za vámi způsobené škody.
Sdílejte článek, než ho smažem