Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod
25. 12. 2022 | Petr Kučera | 5 komentářů
I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.
Dobrý den, letos v březnu jsem poslal telefon na reklamaci, kde neodstranili jednu závadu (nefunkční 3,5 jack), ale nechal jsem to být. Znovu jsem telefon posílal před cca měsícem a minulý čtvrtek mi byl vrácen s tím, že došlo k výměně systémové desky telefonu, ale bylo zachováno IMEI. Když jsem do telefonu vložil sim kartu, objevila se hláška neplatné IMEI a telefon neumožňuje volání ani psaní sms. Volal jsem do prodejny a ptal se, co s tím a že bych chtěl vrátit peníze, kvůli tomu, jak servis funguje (nefunguje). Řekli mi, abych telefon znovu poslal na reklamaci, ale neřekli mi, co bude dál, protože telefon bude posouzen jejich smluvním partnerem a reklamace bude vyřízena podle toho. Jaké jsou mé možnosti, jak získat peníze? Pokud po 3 dnech od přijetí reklamace zavolám prodávajícímu a ten neví, jak bude reklamace vyřešena, vzniká mi nárok na odstoupení od smlouvy? Na faktuře je uvedena jako odběratel firma, ale nevím, jestli byl telefon uveden jako firemní nebo osobní. Může to mít zásadní vliv?
Otázku poslal/a: , 25. 7. 2016 14:24
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Vzhledem k tomu, že na faktuře je jako odběratel uveden podnikatel, nebude se na Vás vztahovat ochrana jako na spotřebitele. Záruka pro podnikatele nevyplývá automaticky z občanského zákoníku tak, jak tomu je u spotřebitele, ale musí být pro podnikatele zvláště sjednána včetně její délky. Dohledat ji můžete například v záručním listu, na faktuře či v obchodních podmínkách prodávajícího. Také lhůta pro vyřízení reklamace není v případě podnikatele stanovena zákonem na rozdíl od 30 denní lhůty platící pro spotřebitele. Pokud není lhůta uvedena například v reklamačním řádu prodejce, tak platí, že prodávající má reklamaci podnikatele vyřídit v přiměřené lhůtě, do které se dá zahrnout právě i doba nutná na odborné posouzení. Domníváme se však, že by ve Vašem případě, kdy prodávající jistě prodává telefony i spotřebitelům, měl mít podnikatel se smluvním partnerem provádějícím posouzení nastaveny takové procesy, že by neměla doba pro vyřízení reklamace výrazně přesáhnout právě 30 dnů od uplatnění reklamace. Dle občanského zákoníku má podnikatel právo žádat náhradu za vadné zboží, opravu, přiměřenou slevu či odstoupení od smlouvy dle svého výběru. Způsob požadovaného vyřízení reklamace pak musí podnikatel v reklamaci uvést, a to včetně jím požadované lhůty k vyřízení reklamace. Můžete tedy trvat na tom, že při této druhé reklamaci, chcete odstoupit od smlouvy a vrátit zpět peníze. Pokud prodávající reklamaci zamítne, můžete vyhledat soudního znalce, který vadu posoudí. Co se týče přiměřené lhůty, tak prodávající může mít jiný názor, co je přiměřenou lhůtou. V případě, že by prodávající s vyřízením reklamace příliš otálel, mohl byste se domáhat vyřízení reklamace u soudu. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest.
30. 7. 2016 23:27
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Polská Biedronka míří k sousedům. Slováci se na ni těší, doma řeší obří pokuty
Loni polský řetězec Biedronka oznámil, že se chystá na Slovensko. Češi i Slováci z pohraničí...více
Třetině Čechů chybí finanční znalosti. Ženy tápou častěji, ukázal průzkum
Jaký je rozdíl mezi běžným a spořicím účtem? Co se skrývá pod pojmem inflace a úročení?...více
Sdílené bankomaty začnou fungovat i pro vklady. Už brzy
V projektu sdílené sítě bankomatů brzy přibude přelomová novinka. Komerční banka, Moneta,...více
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více