Platební nálepky se ukázaly jako slepá cesta, nástup mobilních plateb je převálcoval. Jako první si to přiznala Moneta Money Bank (dříve GE Money Bank). Nejenom že už je nenabízí novým zájemcům, ale od poloviny roku je „vypne“ i dosavadním uživatelům.
„Dlouhodobě pozorujeme rostoucí zájem o mobilní platby a platby pomocí nositelné elektroniky, jakou jsou Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay, a naopak klesající zájem o platby bezkontaktními platebními nálepkami,“ vysvětluje Lenka Míčková, mluvčí Monety.
Bezkontaktní platební nálepky už banka klientům nově nenabízí. „Od 1. července budeme rušit placení tímto nástrojem,“ říká Míčková.
Platební nálepky spustila Moneta v září roku 2013. Jejich největší popularitu banka zaznamenala během roku 2015, kdy počet vydaných nálepek překročil 30 tisíc – celkem má banka zhruba milion klientů. Tohle číslo překonaly moderní platby přes Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay v pohodě už za první měsíce fungování.
„Zájem klientů využívajících platby pomocí telefonu a hodinek překonává naše očekávání. Už nyní evidujeme více než 60 tisíc aktivních karet,“ upřesňuje mluvčí.
Zatím nerušíme, ale...
Platební nálepky mají své místo v některých bankách jako dodatkové platební karty. Jsou menší než klasické platební karty a dají se nalepit třeba na klíčenku nebo na mobil. Oproti přímému placení mobilem mají jednu výhodu: Když se telefon vybije, pořád se s ním dá platit – když je na něm nálepka. Stejně jako karty fungují bezkontaktně, tedy přiložením k terminálu. Lze s nimi i vybírat z bankomatu, pokud je bezkontaktní.
Kromě Monety mají platební nálepky v nabídce také Air Bank, Banka Creditas, Česká spořitelna, ČSOB, Hello bank, mBank a Raiffeisenbank. Žádná z nich je zatím neruší. Například Air Bank a Česká spořitelna ale potvrzují, že zájem o nálepky výrazně klesá.
„Klesající zájem o platební nálepky pozorujeme. Zatím jejich rušení neplánujeme, ale budeme jejich využívání sledovat. Byly jednoduchým způsobem, jak s mobilem platit ještě před příchodem speciálních aplikací pro placení chytrými telefony,“ říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank.
Air Bank teď eviduje 34 tisíc vydaných nálepek. Pro srovnání: Celkem má přes 700 tisíc klientů. „Co do četnosti plateb na jedno zařízení je na prvním místě placení mobilem, následuje platební karta a na třetím místě je nálepka,“ upřesňuje Karasová čísla ze statistik Air Bank.
Ještě méně vydaných nálepek má Česká spořitelna, největší tuzemská banka podle počtu klientů. Nálepky podle ní jednoznačně „převálcoval“ zájem o platby v chytrých mobilech či hodinkách.
„Ukončovat platební nálepky v tuto chvíli neplánujeme, ale nevylučujeme, že přistoupíme k omezení nabídky v souvislosti s dramatickým růstem uživatelů mobilních plateb. Nálepky má v tuto chvíli aktivováno 25 tisíc našich klientů, ale skutečně s nimi platí jen polovina z nich a toto číslo i nadále klesá,“ říká mluvčí spořitelny Filip Hrubý.
Lepíme dál
Jiná je situace v mBank, přestože také ona už nabízí Apple Pay i Google Pay. „Samozřejmě, že placení mobilem je aktuálně nejsilnějším trendem, nicméně platební nálepky mají stále svou roli. Celková penetrace mezi klienty mBank je v řádu vyšších jednotek procent, ale třeba v případě dětských účtů je to okolo 20 procent,“ říká Pavel Vlček, mluvčí banky.
Celkově se počet uživatelů nálepek mBank vyrovná počtu uživatelů platebních mobilních aplikací a pohybuje se okolo 20 tisíc. „Z hlediska výhledu do konce roku určitě platební nálepky budeme mít stále v nabídce, vysoce pravděpodobně je ale budeme nabízet i nadále,“ dodává Vlček.
A rušit nálepky se nechystají také banky, které ještě neumožňují platit přímo mobilem. Jde o Hello bank a Raiffeisenbank. Hello bank nepočítá s tím, že by v krátké době zavedla platby mobilem, takže nálepky chce dál nabízet. „Mobilní platby zatím neposkytujeme, a tak naši klienti stále více a více využívají platební nálepky pro debetní i kreditní karty. V budoucnu tato situace asi nastane, nicméně nepředpokládáme to v nějak krátkodobém horizontu,“ říká mluvčí Gabriela Pithartová.
Hello bank, která má celkem 400 tisíc klientů, vydala od roku 2014 do současnosti zhruba 14 tisíc nálepek k běžnému či úvěrovému účtu. „Aktivních bylo v květnu zhruba 70 procent z nich. Naši klienti je využívají opravdu často,“ dodává Pithartová.
Pokles zájmu o platební nálepky nehlásí ani Raiffeisenbank. „Celkem jsme vydali 85 tisíc kusů nových nálepek, z toho je nyní více než 50 tisíc aktivních. Téměř 20 procent nálepek je použito minimálně jednou za měsíc a skoro 30 procent alespoň jedenkrát za půl roku,“ říká mluvčí banky Petra Kopecká.
S nálepkami jsou spokojeni i v Bance Creditas, kde nabízejí také placení mobilem přes Google Pay. „O ukončení nabídky nálepek zatím neuvažujeme. Stále jsou klienti, kteří nechtějí platit prostřednictvím mobilní aplikace nebo jejich telefon nepodporuje technologii NFC potřebnou pro placení. Situaci budeme samozřejmě průběžně vyhodnocovat,“ říká Lucie Brunclíková, mluvčí Creditas. V této bance aktivně používá nálepky zhruba pět procent klientů.
ČSOB se k jejich případnému rušení nevyjádřila. „Počty platebních nálepek jsou dlouhodobě konstantní, zrovna tak jejich používání,“ odpověděl jenom obecně její mluvčí Patrik Madle.
Slepá cesta
Další banky pak s nimi ani nezačaly. „Bezkontaktní nálepky jsme nikdy nenabízeli, ani jsme jejich zavedení neplánovali. Považovali jsme je za slepou cestu a naopak jsme se soustředili na cílová řešení jako jsou Google Pay a Apple Pay,“ odpovídá Michal Teubner, mluvčí Komerční banky.
Podobně to vidí i v Equa bank. „Nezaznamenali jsme po nich tak vysokou poptávku, abychom je zavedli. Navíc dnes s Google Pay a Apple Pay postrádají smysl,“ říká mluvčí Markéta Dvořáčková.
Nálepky nenabízejí třeba ani Fio banka, UniCredit Bank a Sberbank.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 6. 2019 7:47, Kamil
Mobil mi na placení přijde mnohem méně pohodlný než karta. (Nezastávám se nálepek, nikdy jsem žádnou neměl). Musíte ho mít u sebe - je větší než karta. Musíte ho vyndat - radši si při nákupu strčím do kapsy kartu, kterou u pokladny vytáhnu snáze než mobil. Když vám při manipulaci upadne karta, nic se jí nestane - to se o mobilu říct nedá. A karta nemá ani žádnou baterku, která by se vybila...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
4. 6. 2019 7:42, Octopus
Mobil staci pouze prilozit k terminalu. Nic se delat nemusi. Pouze nad 500 Kc se musite prihlasit. To ale u nalepky musite asi zadat pin, takze mobil i zde vyhrava. Takze zprovozneni mobilu 0 sec...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.