ČSOB končí se Světem odměn. Jak využít nasbírané body?
9. 11. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář
Československá obchodní banka (ČSOB) ukončí věrnostní program Svět odměn, který fungoval více než deset let.
Možnost vyrobit si kartu s opravdu vlastním obrázkem nabízejí jenom dvě banky v Česku. Jako první s tím přišla už v roce 2007 Komerční banka, brzo se přidala ČSOB včetně značky Poštovní spořitelna.
O rok později je sice následovala Česká spořitelna, která už ale tuhle službu zase zrušila. Teď aspoň nabízí výběr z deseti předpřipravených motivů (kromě toho standardního).
S kartou na přání zatím nepřišla žádná z mladších bank, které přitom v jiných případech sázejí na inovace i méně formální přístup. Aspoň tři varianty – na první pohled ale dost podobné – dává na výběr Air Bank. Zaujme třeba i karta od Hello bank, která je orientovaná na výšku.
Komerční banka nazvala svou „samoobsluhu“ Moje karta. Zájemce o jinou než běžnou kartu si na ni může dát buď zcela individuální motiv, nebo si vybrat z už připravených variant. Cena je 149 korun, děti a studenti mají službu zadarmo. Může jít o debetní i kreditní kartu.
Na kartu si tak můžete nechat „natisknout“ třeba fotku rodiny, oblíbeného místa, domácího mazlíčka a podobně. Povinné části na kartě samozřejmě zůstávají a nelze ani měnit jejich umístění – jde hlavně o logo banky a kartové asociace, jméno majitele, číslo a platnost karty. I proto nemůžete na kartu doplňovat vlastní text.
Kromě toho, že byste k fotce nebo obrázku měli mít příslušná práva, je tu docela velký seznam omezení. Banka ve svých podmínkách nedovoluje konkrétně následující motivy:
Banka musí motiv předem odsouhlasit, teprve pak si ho můžete opravdu objednat. Přesto to neznamená, že už byste se navždycky zbavili odpovědnosti. Škodu, která bance případně vznikne kvůli porušení zmíněných pravidel, musíte zaplatit. Jde především o spory s majiteli příslušných práv (licencí).
„Vedle vlastních motivů si klienti Komerční banky můžou vybrat z galerií nebo limitovaných edicí, které obsahují třeba velmi oblíbené motivy s komiksovými hrdiny,“ říká mluvčí Pavel Zúbek. Kompletní nabídka je na webu www.mojekarta.cz, jde například o Emoji, The Big Bang Theory, Rock For People nebo různé obrázky z kategorií nazvaných Příroda, Sport, Zvířata, Chutě, Radost, Inspirace, Junior edice, Office a další. Výběr je docela široký.
Také u ČSOB a Poštovní spořitelny si lidé můžou vybrat jiný než standardní motiv karty. Když chtějí individuální, zaplatí jednorázový poplatek 200 korun. „Při automatické obnově karty či obnově z důvodu ztráty se už neúčtuje,“ upřesňuje mluvčí Patrik Madle.
Omezení u služby nazvané Image karta jsou podobná jako u Komerční banky. „Obrázek zejména nesmí porušovat autorská práva, obsahovat registrované značky,“ přibližuje mluvčí.
Kromě toho ČSOB jako jediná nabízí regionální sportovní karty pro fanoušky hokeje, fotbalu nebo golfu. Spolupracuje s osmi kluby: Kometa Brno, Dynamo Pardubice, Verva Litvínov, Motor České Budějovice, Viktoria Plzeň, Slovan Liberec, FC Hradec Králové a Golf Club Hostivař.
„Tyto karty přinášejí svému držiteli nejen výhody od oblíbeného klubu, ale také slevy u místních obchodníků. Speciální obrázek sportovních karet je zdarma,“ dodává mluvčí ČSOB.
Moneta se rozhodla zrušit platební nálepky. Klesající zájem hlásí i některé další banky. Mnohem víc teď frčí platby přímo mobilem nebo hodinkami.
Možná máte „účet zdarma“. Možná díky němu neplatíte ani za výběry ze zahraničních bankomatů, nebo je máte za „transparentní“ poplatek. Přesto vám může použití karty v cizině prodražit směnný kurz, který vaše banka používá.
Poplatek za změnu PIN v bankomatu zrušila před pár dny předposlední banka. Zbývá jediná. Řekneme vám, kde si připlatíte, a kde už to jde i přes internet. Mimochodem: víte, že každá karta má vlastně dva PINy?
Česká spořitelna nabízela od roku 2008 službu Karta podle vás, díky níž si lidé mohli nechat vyrobit kartu s individuálním motivem. Teď už ale nemůžou. „Mezi klienty o ni nebyl příliš velký zájem,“ vysvětluje Lukáš Kropík z tiskového oddělení banky.
Kdo nechce automaticky dodávanou kartu, může si zvolit aspoň z deseti dalších obrázků předvybraných spořitelnou. Jde třeba o koně, psa, letadlo nebo kecky. Měnit lze jenom motiv nejrozšířenější debetní karty Visa Classic. Služba je bez poplatku.
V Air Bank máte na výběr ze tří designů. Na první pohled se ale výrazněji neliší. „Máme tři typy motivů pro plastové karty v zelené barvě, která je typická pro naši banku, a dva motivy pro bezkontaktní platební nálepky ve variantě zelená a šedá,“ říká mluvčí Jana Karasová.
„Libovolný motiv nenabízíme, ale klient si při žádosti o kartu nebo nálepku sám volí z těch přednastavených. U karet je nejoblíbenější varianta s kroužky, u nálepek pak šedá. Když karta nebo nálepka expiruje, posíláme ji klientovi se stejným motivem jako předtím,“ upřesňuje mluvčí Air Bank. „Nové motivy v tuto chvíli nepřipravujeme, byť se o tom čas od času bavíme, protože je nabízíme už od startu Air Bank,“ dodává.
V UniCredit si sice klienti vybrat motiv nemůžou, ale od 13. června získají noví uživatelé U konta debetní platební kartu s motivem filmu Muži v černém (Men in Black).
Ostatní banky nabízejí ke stejnému typu účtu vždycky jedinou kartu, navzájem se od sebe obvykle liší debetní a kreditní varianta. Výjimkou bývají takzvané co-brandované karty vydávané s partnery – například Hello bank spolupracuje s e-shopem Alza.cz.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem