Polijete se jogurtem? Obchod vás odškodní.

Miroslav Zeman | rubrika: Jak na to | 18. 9. 2008 | 1 komentář
Polijete se jogurtem? Obchod vás odškodní.
Přejeli vám nohu paletou se zbožím, roztrhli jste si v supermarketu kabát o hranu regálu? Žádejte odškodné. Hypermarket s tím počítá.

S tím, jak přibývá lidí trávících volný čas nákupem v hypermarketech, stoupá i počet nehod, které zákazníci sami nezaviní. Málokdo přitom ví, že náhradu škody může požadovat přímo po hypermarketu - a ten je povinen ji uhradit. Obchody jsou kromě jiných nenadálých událostí pojištěnyi pro případné věcné a osobní škody způsobené zákazníkům.

Oděv roztržený o rozbité dveře, špatně uzavřený jogurt na novém tričku, pád na mokré podlaze či bolestivé uklouznutí na pohozeném ovoci, to všechno musí obchod uznat jako újmu zákazníkovi.

Za tyto škody nejsou hypermarkety zodpovědné

  • odcizené vozidlo či jízdní kolo na parkovišti,
  • poškozené vozidlo zákazníka jiným zákazníkem, popř. neznámým pachatelem,
  • prostá krádež věcí zákazníka, např. z nákupního vozíku během nákupu,
  • způsobené poranění a věcná škoda jiným zákazníkem atd.

Poškodit klienta může i zaměstnanec obchodu - pokud mu třeba najede na nohu paletovým vozíkem, nebo když mu poškrábe auto při manipulaci s nákupními vozíky na parkovišti. Náhradu škody můžete žádat, i když se vám ztratí taška uschovaná na informacích. Anebo když si koupíte vadnou vyhřívací podušku a ona vám doma vypálí díru do pohovky.

Jak v takovém případě postupovat? Zajděte na nejbližší informace nebo požádejte zaměstnance, aby s vámi obchod začal újmu řešit. Zpravidla s vámi sepíše příslušný formulář, kde škodu přesně popíšete a kde je také uveden přesný kontakt na vás. Dokument pak dostane Oddělení Pojištění, které vám kvůli "škodní události" musí napsat dopis a začít jednat o řešení události.

V případě poranění vám lékař vystaví bodové ohodnocení závažnosti úrazu: jeden bod má dle vyhlášky ministerstva zdravotnictví č.440/2001 Sb. hodnotu 120 korun. Máte nárok požadovat i náhradu škody za vystavení tohoto bodového ohodnocení. Jeho cena se pohybuje mezi 100 a 250 korunami.

Pokud jste si znečistili oděv, musí vám hypermarket zaplatit účet za čistírnu. Jestliže znečistění či poškození oděvu nelze opravit či odstranit bez viditelné vady, výše náhrady škody je závislá na stáří poškozeného oděvu (i na to zákon pamatuje, v tomto případě se postupuje pomocí "amortizačních tabulek").

Poškodili vám stojící vůz na parkovišti? Musí vám hypermarket uhradit celou fakturu za jeho opravu. Rozjeli jste se, a do cesty se vám připletl "vláček" nákupních vozíků? V tomto případě rozhodne policie, na čí straně je vina. Pokud je na vině zaměstnanec obchodu, dostanete odškodné.

Jiné je to s vadným výrobkem, který vám doma způsobil nějakou škodu. Dle zákona č.59/1998 Sb. v platném znění, o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku je zde dána odpovědnostdodavatele, tedy výrobce. Musíte proto satisfakci chtít po něm.

Drobné škody by s vámi pracovníci informací hypermarketu měli vyřešit přímo na místě (většinou to bývá do částky 1000 korun, výše závisí na vnitřních směrnicích obchodu). Například pokud "amortizovaná hodnota" vašich kalhot, na které vám vytekla barva špatně umístěná v regálu, činí tři sta korun, obchod by vám měl nabídnout pětistovku.

Pokud odmítnete řešení škody na místě, je to nezvratné, škoda bude postoupena na Oddělení Pojištěnía bude vám vyplacena náhrada škody podle amortizačních tabulek. Proto si rozmyslete, na kolik si poškozených věcí ceníte, a poměřte jejich hodnotu se skutečným stářím.

Autor je redaktorem www.mojepoplatky.cz

Líbil se vám článek?

-4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Chyba, která může i malé podnikatele zruinovat

4. 4. 2008 | Věra Tůmová | 3 komentáře

Chyba, která může i malé podnikatele zruinovat

Podnikání na volné noze může být obohacující, svobodné a třeba i zábavné. Když však podnikatel způsobí klientovi škodu, musí ji zaplatit, což ho může finančně zruinovat. Proti hlavním... celý článek

Co dělat, aby vás zaměstnavatel nezruinoval

16. 8. 2007 | Věra Tůmová

Co dělat, aby vás zaměstnavatel nezruinoval

Poškodí-li někdo auto či vybavení firmě, kde pracuje, může s překvapením zjistit, že zaměstnavatel chce škodu zaplatit. Ze zákona může požadovat i částku ve výši několika měsíčních... celý článek

Kdo zaplatí škodu, kterou způsobíte sousedovi

6. 8. 2007 | Věra Tůmová | 3 komentáře

Kdo zaplatí škodu, kterou způsobíte sousedovi

Pokud něčí květináč spadne na cizí auto, pes poničí cizí plot či pračka vytopí souseda, může poškozený po jejich majitelích požadovat náhradu škody. Za toho, kdo má pojištění odpovědnosti,... celý článek

Pro koho jsou jednotlivé druhy pojištění odpovědnosti

6. 8. 2007 | Věra Tůmová

Nechte za své pracovní chyby platit pojišťovnu

2. 4. 2007 | Simona Ely Plischke | 7 komentářů

Nechte za své pracovní chyby platit pojišťovnu

Nejméně třetinu pracovního dne strávíme v práci. Stejně jako kdekoli jinde i tam můžeme způsobit škodu. Kávou polijeme notebook, znehodnotíme zboží, převedeme výplatu na nesprávný účet,... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.