Průzkum společnosti Unilever ukázal, že takřka 70 % Čechů utratí na Vánoce za dárky více peněz než v loňském roce. Nebude se tak opakovat situace z Vánoc 2009, kdy lidé ze strachu před ekonomickou krizí na dárcích značně šetřili. Výzkum také naznačuje, že se vánoční rozpočet chystají zvýšit i skupiny lidí s nejnižšími příjmy. Výdaje za potraviny budou během letošních Vánoc stejné jako loni, což je dlouhodobý trend. České domácnosti při nákupujídla a pití během vánočních svátků zásadně nešetří a dopřávají si i dražší výběrové produkty. Štědrovečerní večeře bude stát českou domácnost podle údajů firmy Unilever průměrně 800 Kč. Složení svátečního stolu zůstává již řadu let stejné – v naprosté většině domácností nebude chybět kapr, bramborový salát a vánoční cukroví.
Změna nákupního chování českých spotřebitelůje dána především psychologickými faktory. Přestože se jejich finanční situace od loňského roku nijak zásadně neliší, většina zákazníků již nevnímá hospodářskou krizi jako tak velkou hrozbu, jak tomu bylo ještě před rokem. Klesl také počet lidí, kteří se bezprostředně bojí ztráty svého zaměstnání. Průměrná útrata na člena rodiny vzroste z loňských 3 106 Kč na 3 233 Kč. V roce 2008 to byla částka 3 667 Kč a v roce 2006 dokonce 5017 Kč. Nejedná se sice o nijak závratný nárůst, přesto si od něj mnoho obchodníků slibuje konečné probouzení z krize.
Petr Hantych, regionální manažer business analýz společnosti Unilever, dodává: „Největší rozdíl jsme zaznamenali u skupiny obyvatel s nejnižší příjmem, u které se předpokládá, že letos utratí za domácnost průměrně 5 322 korun namísto loňských 4 764 korun. Tento trend dokazuje i fakt, že oproti předcházejícím Vánocům se chystají nejvíce šetřit lidé s vyššími příjmy – v roce 2009 to bylo 12 592 Kč a letos je to 11 232 Kč. Dá se tak říci, že se výdaje za vánoční dárky u nejbohatších a nejméně příjmových skupin postupně přibližují.“
Češi se za letošní Vánoce chystají utratit více peněz i za jiné položky, než jsou dárky. Například za vánoční stromek jsou ochotni dát o 150 korun více, než tomu bylo v roce 2009. Vánoční výzdoba si letos pro změnu vyžádá o 180 korun více. Je zajímavé, že nejvíce si oproti loňsku české domácnosti připlatí za zábavní pyrotechniku, se kterou oslaví příchod Nového roku. Z peněženky tak za nejrůznější rachejtle a petardy spotřebitelé vyloví 700 korun, což je téměř o 200 korun více než při silvestrovských oslavách v roce 2009.
Spotřebitelský průzkum společnosti Unilever může tedy do značné míry potvrzovat názory, že se lidé pomalu přestávají bát důsledků ekonomické krizea zvyšují své výdaje. Mnohé sociologické studie však tvrdí, že spotřebitelé neradi šetří během svátků nebo při nakupování luxusnějšího zboží.
Sdílejte článek, než ho smažem