"Neběhej, když můžeš jít," je heslo investorů do podílových fondů, tvrdí studie Raiffeisen Capital Management a GfK Praha. "Znamená to, že typický český investor je osobou konzervativní," říká Jaromír Jirsa z GfK. Studie dále popisuje tuto osobu jako příslušníka střední i vyšší třídy, který má rodinu a je ve věku mezi 30 až 50 lety. Práce, kterou zastává, je často administrativního charakteru. "Nazvěme ho bílý límeček," říká Jirsa.
Přijatelný poměr rizika a výnosu nachází průměrný investor v akciových podílových fondech. Drží je 58 procent respondentů výzkumu. Dalších 35 procent uvedlo, že má podílové listy fondů peněžního trhu a 25 procent vlastní smíšené fondy. "Nejvíce, tedy 50 procent, dotázaných odpovědělo, že důvodem jejich investování je zajištění rodiny," uvádí Jirsa. A to je důvod, proč nepreferují rizikovější typy investic. Studie zjistila, že 53 procent dotázaných považuje fondy za bezpečnější než samostatný nákup akcií a 46 procent si myslí, že fondy jsou takovou modernější vkladní knížkou.
Proč Češi investují |
Zdroj: GfK |
Jak často Češi sledují své investice |
Zdroj: GfK |
Jaké fondy Češi vlastní |
Zdroj: GfK | |
Typický investor, 42 procent dotázaných, ukládá peníze u
investičních společností ve chvíli, kdy má volné prostředky.
Jedná se tedy většinou o jednorázovou investici. Zhruba čtvrtina respondentů vyhledává investiční fondy, když nejsou spokojeni s mírou výnosnosti ostatních aktiv, případně je motivuje probíhající diskuze o důchodové reformě. "Nutnost zajistit se na stáří je také jedním z dominantních zájmů českého investora," říká Jirsa.
Češi nejsou spekulanty. Tři čtvrtiny respondentů uvedlo, že o investicích uvažují ve středně- až dlouhodobém horizontu. "Malé, ale neustálé výnosy stačí," je další motto studie. Nejvíce důvěry si v Česku dokážou získat renomované finanční domy, u kterých klienti cítí záruku, že o ně bude dobře postaráno. "Češi jsou stále mírně nedůvěřiví. Je to následek dění v 90. letech minulého století," tvrdí Jirsa.
Na českém trhu působí řada společností, následkem čehož zde existuje množství produktů, v nichž je složité se orientovat, zní jedna z výtek českých investorů. Další stejně často skloňovanou stížností je obtížný odhad rizika (na tyto problémy si stěžovalo zhruba 60 - 70 procent respondentů).
Nicméně Češi se snaží hledat informace o produktech, stejně jako o vývoji jimi vlastněných fondů. Jako hlavní zdroj informací uvedlo 84 procent dotázaných internet. Toto číslo ovšem může být zkresleno tím, že výzkum probíhal i prostřednictvím internetu. Mezi další zdroje informací patří tištěná média (43 procent), nezávislí finanční konzultanti (37 procent) či banky (34 procent). Ať už pochází podklady pro rozhodování odkudkoli, Češi rádi dělají rozhodnutí sami. Samostatně či společně s partnerem se o umístění volných peněz rozhoduje 89 procent dotázaných. Šest procent respondentů by za sebe nechalo rozhodnout bankovního poradce. A pokud už je investice uskutečněna, každý druhý investor se o fond zajímá alespoň jednou za měsíc.
Celkově jsou Češi se systémem investic do podílových fondů spokojeni. K tomuto tvrzení se přiklání téměř dvě třetiny lidí, na které se agentura GfK obrátila. Pouze tři procenta respondentů s fondy spokojeno není a o budoucí investici do tohoto produktu neuvažují.
Jaký typ investicí preferujete vy?