Lákadla a nástrahy sběrných boxů

Lákadla a nástrahy sběrných boxů
Oblíbili jste si sběrné boxy na pobočkách bank? Víte, kdy odejde tímto způsobem zadaný příkaz? Jak a kdy se dozvíte, pokud jste na příkazu udělali chybu? Co dělat, když jste peníze poslali na špatný účet?

Nemáte přímé bankovnictví, přitom neradi čekáte než se u přepážky dostanete na řadu a nechcete za bankovní operace vydat moc peněz? Pak jsou pro vás sběrné boxy dobrým řešením. Nabízí je Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank a Volksbank. Ostatní banky je nezřizují zřejmě proto, že se nejedná o často využívaný prostředek zadávání platebních příkazů. "Nejvyužívanější způsob zadávání platebních příkazů je prostřednictvím přímého bankovnictví (zhruba 80 %). Zbytek tvoří příkazy přes sběrné boxy a pobočky," říká tisková mluvčí Komerční banky Romana Kubálková.
Sběrné boxy ale mají i určitá omezení. Většinou nesmíte očekávat, že by peníze odešly ještě v den vhození příkazu do boxu. Pokud si navíc nejste jisti, jestli třeba váš podpis odpovídá tomu vzorovému nebo jestli jste na příkazu neudělali jinou chybu, nedozvíte se to zpravidla dříve, než až za několik dní. Do boxu tedy vhazujte jen ty příkazy, u kterých jste si jisti správným vyplněním a u kterých tolik nezáleží na splatnosti. Sice se u těchto "skříněk" nachází poučení a vzorově vyplněný příkaz, kde, jak a co vepisovat, nicméně například podobu podpisu vám nikdo nezkontroluje.

Jednou, dvakrát, třikrát...

Sběrné boxy se vybírají nejméně jednou za den, v České spořitelně (ČS) dvakrát a ve Volksbank (VB) i víckrát denně. Pokud stihnete vhodit příkaz k úhradě do 12 hodin v ČS a do 15 hodin ve VB, bude zpracován ještě týž den, avšak jen v případě, že posíláte peníze v rámci dané banky (tedy například z účtu u ČS na jiný účet u ČS). Jedná-li se o mezibankovní převod, musí banka vaše peníze předat clearingovému centru České národní banky (profil, názory) a odtud teprve putují na jiný účet u jiné banky. Tato operace může zabrat tak dva tři dny, pokud se chcete o mezibankovním převodu dozvědět více, přečtěte si tento článek.
Zbylé banky, tedy ČSOB, KB a RB odepíší vaše peníze až následující pracovní den po vhození příkazu. Jestliže jste uvedli pozdější datum splatnosti, pak pochopitelně bude dodrženo toto.

Příkaz zadaný přes sběrný box v rámci jedné banky vás bude stát od 8 Kč do 20 Kč, záleží na dané bance (viz tabulku). Pokud však uděláte chybu, může se vám příkaz prodražit i o 50 Kč.

Poplatky za podání příkazu k úhradě v rámci banky přes sběrné boxy a na přepážce u bankéře
Banka Poplatek v Kč za příkaz podaný přes sběrný box Poplatek v Kč za příkaz podaný na přepážce (se splatností následující den)
Česká spořitelna (profil, názory) 8 53
ČSOB
(profil, názory)
9 18
Komerční banka (profil, názory) 20 20
Raiffeisenbank
(profil, názory)
9 19
Volksbank
(profil, názory)
12 12
Zdroj dat: banky

Za chybu se platí

Jakých chyb se při vyplňování příkazu můžete dopustit? Je to například výše zmíněný podpis, který neodpovídá podpisovému vzoru, dále nesmíte zapomenout vyplnit veškeré potřebné údaje, jako jsou číslo účtu plátce a příjemce, kód banky a částka. Ani přepisované, obtížně čitelné či tužkou psané údaje vám nepomohou a příkaz nebude zpracován. Vhodili jste do boxu kopii příkazu místo originálu nebo převádíte víc peněz, než vám dovoluje účet? Ani v těchto případech nečekejte, že by peníze odešly. To, co očekávat můžete, je avízo od banky o neprovedené platbě, za které navíc zaplatíte, viz tabulku dále.

Skutečnost, že k platbě vlastně vůbec nedošlo, se dozvíte poštou. Banky vás totiž až na ČSOB, která někdy upozorňuje na chybu i telefonicky, vyrozumí písemně, a to buď v den zjištění nedostatku, nebo až následující pracovní den. Pokud tedy na platbu spěcháte, dobře zkontrolujte veškeré údaje, nebo nepoužívejte sběrných boxů.

Avízo o neprovení platby
Banka Poplatek v Kč (bez poštovného) Den odeslání avíza
Česká spořitelna 10 následující pracovní den
ČSOB 30 v den jeho zpracování (i telefonicky)
Komerční banka 20 následující pracovní den
Raiffeisenbank zdarma v den zjištění nedostatku
Volksbank 50 v den převzetí příkazu (případně v den zpracování)
Zdroj dat: banky

Jak si ale poradit v situaci, kdy peníze z vašeho účtu odešly, ale k tomu správnému příjemci se už nedostaly, tedy v případě, že jste je omylem poslali na špatné číslo účtu? Pokud špatně zadaný účet vůbec neexistuje, máte štěstí, banka příkaz nezpracuje a peníze se vám vrátí zpět. Pokud jste se trefili do existujícího čísla, nezoufejte, podle Občanského zákoníku by se jednalo o neoprávněné obohacení a takovýto příjemce je povinen vám peníze vrátit.

V tomto případě musíte požádat svoji banku o zjištění účtu skutečného příjemce. "Banka plátce poté s bankou příjemce koresponduje a klientovi mohou zprostředkovat vrácení peněz, popřípadě identifikační údaje o neoprávněném příjemci," vysvětluje Helena Matuszná z tiskového oddělení ČS a pokračuje: "Klient-plátce může také požádat banku neoprávněného příjemce přímo a ta mu zprostředkuje identifikační údaje, popřípadě vratku platby." Znalost těchto údajů vás však může stát i několik set, proto v případě, kdy jste na nesprávný účet poslali malou částku, můžete na poplatcích ztratit značnou část vratky.

Lehce nabyl, lehce pozbyl

Proces zpětného získávání odeslaných peněz ve prospěch neoprávněného příjemce je podle Matuszné závislý na chování neoprávněného příjemce. Jestliže neoprávněný příjemce peníze na účtu má, může je bez dalšího odkladu vrátit. Složitější situace nastává, pokud peníze, které přijal neoprávněně, na účtu nemá. Pak přichází čas na dohodu o tom, jakým způsobem bude prostředky původnímu plátci vracet, popřípadě je nutné vymáhání neoprávněně přijaté platby soudní cestou.

Využíváte někdy sběrných boxů? Kontrolujete si každý příkaz několikrát, nebo spoléháte na to, že chyby neděláte? Už jste někdy poslali peníze na špatné číslo účtu? Dostali jste peníze rychle zpět? Podělte se s námi

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 18 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 1. 2006 11:25, Radek

Někde jsem četl, že ČS právě měla na základě žádosti umožnit zrušení použití sběrného boxu. Nevím, když tvrdíte, že to nelze, tak to je smůla. Chystám se v brzké době do spořitelny osobně a uvidím, co se dozvím. Zrovna tak jsem slyšel, že by mělo být možné výběry peněz na přepážce ochránit heslem, ale asi to byly jen bludy :-(

Zobrazit celé vlákno

+53
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 1. 2006 1:25, jezevec

Daleko nejzajímavější situace mi připadá snadné zneužití sběrného boxu.
Kdokoliv kdo zná číslo vašeho účtu a zhruba se trefí do podpisu (což třeba u podnikatelů je v principu každý recipient faktury) (nebo v občanském životě každý smluvní dodavatel čehokoliv při čemž došlo k podpisu smlouvy) - si může napsat platební přkaz kamkoliv, a bez jakékoliv verifikace vám vytunelovat konto.
Ještě bizarnější je, že snad žádná banka neumožňuje pochybnou službu sběrného boxu zakázat!!!! Ani na dva doporučené dopisy mi Čsp neodpověděla na dotaz, jakým způsobem bude vyřizovat reklamaci za použití sběrného boxu, pokud jim předem dám písemně avízo že službu chci zakázat. Prostě box zakázat nejde a hotovo.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Když bankomat polyká...

30. 9. 2005 | Dana Chytilová | 4 komentáře

Když bankomat polyká...

Víte, v jakých případech vám může bankomat spolknout kartu? Víte, že opakovaně špatně zadaný PIN nemusí vést k jejímu zadržení? Poradíme vám také, co dělat, když karta zůstane uvnitř... celý článek

Kolik zaplatíte za vedení účtu zdarma?

26. 9. 2005 | Dana Chytilová

Kolik zaplatíte za vedení účtu zdarma?

Nechcete se smířit s poplatkem za vedení běžného účtu? Platit jej nemusíte. Některé banky vám totiž povedou účet zadarmo. Ale pozor. Většinou musíte splnit určité podmínky. Které to... celý článek

Rodinné konto nebo nezávislé účty? Co je výhodnější?

13. 9. 2005 | Dana Chytilová

Rodinné konto nebo nezávislé účty? Co je výhodnější?

Vyplatí se spravovat rodinné peníze na společném účtu, v rámci tzv. rodinného konta? Nebo je výhodnější mít peníze pod kontrolou každý zvlášť? Z našeho srovnání vyplývá, že společně... celý článek

Co když banka zamítne reklamaci výpisu?

5. 9. 2005 | Dana Chytilová

Co když banka zamítne reklamaci výpisu?

Našli jste chybu na výpisu z účtu? Reklamujte danou transakci. Ale co když banka vaši námitku neuzná? Kromě času stráveného dokazováním vás reklamace může stát i pár stovek korun. Nevzdávejte... celý článek

Chcete, aby vaše mezibankovní platba došla včas?

11. 5. 2005 | Dana Chytilová

Chcete, aby vaše mezibankovní platba došla včas?

Častokrát potřebujete, aby vaše platba někam došla v přesně určený čas. Proces mezibankovních plateb ovšem není právě jednoduchý, ne všechny banky k němu navíc přistupují stejně. Jak... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.