Nemáte přímé bankovnictví, přitom neradi čekáte než se u přepážky dostanete na řadu a nechcete za bankovní operace vydat moc peněz? Pak jsou pro vás sběrné boxy dobrým řešením. Nabízí je Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank a Volksbank. Ostatní banky je nezřizují zřejmě proto, že se nejedná o často využívaný prostředek zadávání platebních příkazů. "Nejvyužívanější způsob zadávání platebních příkazů je prostřednictvím přímého bankovnictví (zhruba 80 %). Zbytek tvoří příkazy přes sběrné boxy a pobočky," říká tisková mluvčí Komerční banky Romana Kubálková.
Sběrné boxy ale mají i určitá omezení. Většinou nesmíte očekávat, že by peníze odešly ještě v den vhození příkazu do boxu. Pokud si navíc nejste jisti, jestli třeba váš podpis odpovídá tomu vzorovému nebo jestli jste na příkazu neudělali jinou chybu, nedozvíte se to zpravidla dříve, než až za několik dní. Do boxu tedy vhazujte jen ty příkazy, u kterých jste si jisti správným vyplněním a u kterých tolik nezáleží na splatnosti. Sice se u těchto "skříněk" nachází poučení a vzorově vyplněný příkaz, kde, jak a co vepisovat, nicméně například podobu podpisu vám nikdo nezkontroluje.
Jednou, dvakrát, třikrát...
Sběrné boxy se vybírají nejméně jednou za den, v České spořitelně (ČS) dvakrát a ve Volksbank (VB) i víckrát denně. Pokud stihnete vhodit příkaz k úhradě do 12 hodin v ČS a do 15 hodin ve VB, bude zpracován ještě týž den, avšak jen v případě, že posíláte peníze v rámci dané banky (tedy například z účtu u ČS na jiný účet u ČS). Jedná-li se o mezibankovní převod, musí banka vaše peníze předat clearingovému centru České národní banky (profil, názory) a odtud teprve putují na jiný účet u jiné banky. Tato operace může zabrat tak dva tři dny, pokud se chcete o mezibankovním převodu dozvědět více, přečtěte si tento článek.
Zbylé banky, tedy ČSOB, KB a RB odepíší vaše peníze až následující pracovní den po vhození příkazu. Jestliže jste uvedli pozdější datum splatnosti, pak pochopitelně bude dodrženo toto.
Příkaz zadaný přes sběrný box v rámci jedné banky vás bude stát od 8 Kč do 20 Kč, záleží na dané bance (viz tabulku). Pokud však uděláte chybu, může se vám příkaz prodražit i o 50 Kč.
Poplatky za podání příkazu k úhradě v rámci banky přes sběrné boxy a na přepážce u bankéře |
Banka |
Poplatek v Kč za příkaz podaný přes sběrný box |
Poplatek v Kč za příkaz podaný na přepážce (se splatností následující den) |
Česká spořitelna (profil, názory) |
8 |
53 |
ČSOB (profil, názory) |
9 |
18 |
Komerční banka (profil, názory) |
20 |
20 |
Raiffeisenbank (profil, názory) |
9 |
19 |
Volksbank (profil, názory) |
12 |
12 |
Zdroj dat: banky |
Za chybu se platí
Jakých chyb se při vyplňování příkazu můžete dopustit? Je to například výše zmíněný podpis, který neodpovídá podpisovému vzoru, dále nesmíte zapomenout vyplnit veškeré potřebné údaje, jako jsou číslo účtu plátce a příjemce, kód banky a částka. Ani přepisované, obtížně čitelné či tužkou psané údaje vám nepomohou a příkaz nebude zpracován. Vhodili jste do boxu kopii příkazu místo originálu nebo převádíte víc peněz, než vám dovoluje účet? Ani v těchto případech nečekejte, že by peníze odešly. To, co očekávat můžete, je avízo od banky o neprovedené platbě, za které navíc zaplatíte, viz tabulku dále.
Skutečnost, že k platbě vlastně vůbec nedošlo, se dozvíte poštou. Banky vás totiž až na ČSOB, která někdy upozorňuje na chybu i telefonicky, vyrozumí písemně, a to buď v den zjištění nedostatku, nebo až následující pracovní den. Pokud tedy na platbu spěcháte, dobře zkontrolujte veškeré údaje, nebo nepoužívejte sběrných boxů.
Avízo o neprovení platby |
Banka |
Poplatek v Kč (bez poštovného) |
Den odeslání avíza |
Česká spořitelna |
10 |
následující pracovní den |
ČSOB |
30 |
v den jeho zpracování (i telefonicky) |
Komerční banka |
20 |
následující pracovní den |
Raiffeisenbank |
zdarma |
v den zjištění nedostatku |
Volksbank |
50 |
v den převzetí příkazu (případně v den zpracování) |
Zdroj dat: banky |
Jak si ale poradit v situaci, kdy peníze z vašeho účtu odešly, ale k tomu správnému příjemci se už nedostaly, tedy v případě, že jste je omylem poslali na špatné číslo účtu? Pokud špatně zadaný účet vůbec neexistuje, máte štěstí, banka příkaz nezpracuje a peníze se vám vrátí zpět. Pokud jste se trefili do existujícího čísla, nezoufejte, podle Občanského zákoníku by se jednalo o neoprávněné obohacení a takovýto příjemce je povinen vám peníze vrátit.
V tomto případě musíte požádat svoji banku o zjištění účtu skutečného příjemce. "Banka plátce poté s bankou příjemce koresponduje a klientovi mohou zprostředkovat vrácení peněz, popřípadě identifikační údaje o neoprávněném příjemci," vysvětluje Helena Matuszná z tiskového oddělení ČS a pokračuje: "Klient-plátce může také požádat banku neoprávněného příjemce přímo a ta mu zprostředkuje identifikační údaje, popřípadě vratku platby." Znalost těchto údajů vás však může stát i několik set, proto v případě, kdy jste na nesprávný účet poslali malou částku, můžete na poplatcích ztratit značnou část vratky.
Lehce nabyl, lehce pozbyl
Proces zpětného získávání odeslaných peněz ve prospěch neoprávněného příjemce je podle Matuszné závislý na chování neoprávněného příjemce. Jestliže neoprávněný příjemce peníze na účtu má, může je bez dalšího odkladu vrátit. Složitější situace nastává, pokud peníze, které přijal neoprávněně, na účtu nemá. Pak přichází čas na dohodu o tom, jakým způsobem bude prostředky původnímu plátci vracet, popřípadě je nutné vymáhání neoprávněně přijaté platby soudní cestou.
Využíváte někdy sběrných boxů? Kontrolujete si každý příkaz několikrát, nebo spoléháte na to, že chyby neděláte? Už jste někdy poslali peníze na špatné číslo účtu? Dostali jste peníze rychle zpět? Podělte se s námi
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 1. 2006 11:25, Radek
Někde jsem četl, že ČS právě měla na základě žádosti umožnit zrušení použití sběrného boxu. Nevím, když tvrdíte, že to nelze, tak to je smůla. Chystám se v brzké době do spořitelny osobně a uvidím, co se dozvím. Zrovna tak jsem slyšel, že by mělo být možné výběry peněz na přepážce ochránit heslem, ale asi to byly jen bludy :-(
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 1. 2006 1:25, jezevec
Daleko nejzajímavější situace mi připadá snadné zneužití sběrného boxu.
Kdokoliv kdo zná číslo vašeho účtu a zhruba se trefí do podpisu (což třeba u podnikatelů je v principu každý recipient faktury) (nebo v občanském životě každý smluvní dodavatel čehokoliv při čemž došlo k podpisu smlouvy) - si může napsat platební přkaz kamkoliv, a bez jakékoliv verifikace vám vytunelovat konto.
Ještě bizarnější je, že snad žádná banka neumožňuje pochybnou službu sběrného boxu zakázat!!!! Ani na dva doporučené dopisy mi Čsp neodpověděla na dotaz, jakým způsobem bude vyřizovat reklamaci za použití sběrného boxu, pokud jim předem dám písemně avízo že službu chci zakázat. Prostě box zakázat nejde a hotovo.
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.