Jen málokdo se dnes přizná k nehodě - pojistné události - kterou nespáchal. Není to proto, že by lidé byli čestnější než dříve. Příčina je prozaičtější - za každou škodu pojišťovna strhává zvýhodnění - bonus, v horším případě začne uplatňovat sankci - malus. Díky bonusům a malusům se v příštích letech budou pojistky stejného vozu různých majitelů výrazně lišit. Ti z nás, kteří budou jezdit bez havárií, zaplatí méně než nyní, "střelci" a rizikové skupiny, tedy především nezkušení řidiči a obyvatelé velkoměst, sáhnou hlouběji do kapsy. Pozor na fámu, že systému bonus / malus podléhají jen osobní automobily - tento "systém cukru a biče" se vztahuje na všechna pojištěná vozidla včetně mopedů a traktorů. Na druhou stranu žádná z pojišťoven zatím nehodlá znevýhodnění pro chybující řidiče v roce 2001 uplatňovat, jejich nehody ale pečlivě sledují a v budoucnu využijí.
Jelikož viník často z místa "nehody" ujede a škodu způsobenou nezjištěným vozidlem pojišťovny nehradí (a nepomůže ani protokol od policie, takže si rozmyslete, zda má smysl policii kvůli utrženému zrcátku volat), je jedinou možností (kromě pokorného zaplacení opravy) sjednání havarijního pojištění.
Hitem letošního roku by se ale mohlo stát připojištění autoskel. Tuto novinku zavádí tři největší pojišťovny - Česká pojišťovna, Kooperativa a Allianz. Jejich podmínky se liší - zatímco u Allianz a Kooperativy je podmínkou mít současně uzavřené povinné ručení, u České pojišťovny "stačí" pojistka havarijní. V rozsahu pojištění zase z řady vyčnívá Allianz. Jen touto pojišťovnou jsou chráněna všechna skla vozu, u ostatních je pojištěno jen k "úrazu" nejnáchylnější sklo čelní. Abychom ale německou pojišťovnu jen nechválili, její nevýhodou oproti dvěma zbývajícím je výše spoluúčasti. Zatímco Kooperativa a Česká pojišťovna hradí škodu v plné výši, Allianzu je třeba přispět deseti procenty. Jen Česká pojišťovna určuje cenu podle hmotnosti vozidla, ostatní dvě pojišťovny mají sazby rozlišeny podle toho, na kolik si sklo ceníte. Například pokud si chcete sklo za deset tisíc pojistit u Kooperativy, zaplatíte 490 korun. Cena je dále tvořena násobky základní částky 490 korun. Sklo za třicet tisíc Vás tedy přijde na 490 x 3, tj. na 1470 korun.
Pojištění skel se bohužel nevztahuje na předměty na skle, tedy například na dálniční známku či různé ochranné fólie. Přesto je vzhledem k cenám předních skel, které u vozů zahraničních značek dosahují několika desítek tisíc korun, tato nabídka určitě zajímavá, rozvažte proto, zda se připojištění nevyplatí i vám.
Kolik stojí pojištění skel |
Pojišťovna | Pojistná částka (Kč) |
| 5 000 | 10 000 | 20 000 | 30 000 | 100 000 |
Kooperativa | 300 | 490 | 980 | 1 470 | - |
Allianz | 492 | 984 | 1 392 | 1 788 | 5 436 |
| do 3,5 tuny | nad 3,5 tuny |
Česká pojišťovna | 500 | 1 000 |
Připojistíte si letos čelní sklo? Myslíte, že se nabídka vyplatí? Jaké máte zkušenosti se "svou" pojišťovnou, budete ji měnit? Napište svůj názor.
Komplexní informace o povinném ručení získáte v nové sekci Produkty – povinné ručení. Najděte si v ní pojistku, která vám sedne.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 12. 2000 14:18, gems
O připojištění nemam zajem, o přední sklo jsem za deset let přišel jen jednou a mé zkusenosti s pojistovnami jsou takové, že nikdy nezaplati vše co slibovali. Najednou se vždy objeví spousta vyjimek. Myslim, pokud někdo potřeboval od pojistovny proplatit nahradní vozidlo, tak ten ví o čem mluvím.
Při rozbití předního skla doporučuji, pokud nám viník ujel, zastavit si jiného, nejlepe nákladní vozidlo. Než dále přispívat na na nesolidní pojišťovny.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
1. 12. 2000 17:40
No, to právě nestačí. Čerstvá zkušenost: Děvčeti v 8 večer na dálnici rozbil chlap s kamionem přední sklo. Důvod - opravovaná silnice a hodně kamínků. Nepodařilo se ho zastavit. Hlášeno na policii dle místa. Pachatel zjištěn dle opsané SPZ. Sepsán protokol. Řidič neuznal, že by jeho vozidlem byla způsobena škoda. Jel tam tou dobou, no a co?! Pojišťovna Allianz v tomto případě NEPLNÍ, není prokázán viník nehody. Policie nic nedokáže, protože nemáte natočeno, jak kámen letí od SPZ. Tudíž nelze ani potrestat řidiče za ujetí... Silnice byla po opravě předána k používání zkolaudovaná, tedy OK. I se šutry. Děvče zaplatí 5000 (spoluúčat) ze svého, zbytek jde z havarijní pojistky. Proč naše firma platí 375 tis. ročně na pojistném za auta, fakt nevím.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.