Finanční poradenství podle České spořitelny I

| rubrika: Jak na to | 15. 5. 2008 | 9 komentářů
Finanční poradenství podle České spořitelny I
Po testech finančně poradenských společností jsme otestovali úroveň finančního poradenství v bankách. Tentokrát přišla řada na Českou spořitelnu. Jak vypadá finanční poradenství u této banky?

Cílem testu je dostat se k privátnímu poradci či osobnímu bankéři. Navštívil jsem proto jednu z největších poboček České spořitelny v Praze 4. U naváděcího systému jsem si vybral bezhotovostní služby a po minutě jsem usedl ke stolku k poradkyni. Pracovnici jsem představil svůj zájem o komplexní poradenství s důrazem na fakt, že mám u konkurenční banky 1 milion Kč na termínovaném vkladu.

Klientská pracovnice uznala, že s majetkem nad milion si zasloužím péči privátního bankéře, se slovy: „Potřebuji někoho, kdo má službu… tak ať sem někdo přijde“ se dožadovala příchodu privátného bankéře. S ujištěním o příchodu odborníka jsem usedl opodál a čekal 10 minut.

Jak vypadal náš testovací klient

Klient

  • 26 let, svobodný bez dítěte, zaměstnanec, čistý příjem 32 000 Kč měsíčně + 100 000 Kč roční bonus

Cíle

  • Dovolená 100 000 Kč za 1 rok,
  • Auto (lepší ojetinu) za 6 let cca 300 000 Kč,
  • Nový byt 2+kk v Praze za tři roky za 2 500 000 Kč,
  • Dosažení finanční nezávislosti za 19 let s rentou 20 000 Kč

Prostředky

  • Stavební spoření od roku 2003, 1 500 Kč měsíčně, zůstatek asi 120 000 Kč
  • Běžný účet se zůstatkem 200 000 Kč, termínovaný vklad 1 000 000 Kč
  • Žádné pojistky, žádné dluhy, výdaje 20 000 Kč + 1 500 Kč do stavebního spoření
  • Vlastní byt v Litoměřicích v hodnotě cca 1 500 000 Kč, osobní vlastnictví, cihla, v centru města.

Co je to finanční nezávislost?

Je to stav, kdy majetek klienta generuje pravidelnou rentu ve výši výdajů klienta. Je to stav, kdy je zachována životní úroveň klienta, bez nutnosti pracovat. Jedná se o finanční svobodu ve smyslu nezávislosti na příjmu ze zaměstnání či podnikatelské činnosti.

Přivítal mě třicetiletý muž v obleku, s nímž jsem vyrazil do kanceláře. Schůzka se konala v příjemném prostředí, kromě jednoho telefonátu (před zvednutím sluchátka se bankéř omluvil) jsme nebyli ničím rušeni. Protože se schůzka konala 29. 2., měla Česká spořitelna marketingovou akci, při které nabízela jako občerstvení kávu, čaj, či koblihu. Kávu jsem s potěšením přijal.

Privátnímu bankéři jsem představil požadavek na komplexní vyřešení své finanční situace.

Na začátku rozhovoru vyplnil investiční dotazník. Jednotlivé otázky důkladně probral a srozumitelně vysvětlil. Výsledný profil byl dynamický. Při té příležitosti mi na grafu vývoje akciového fondu vysvětlil rozdíl v chování racionálního a neracionálního investora (prodej akcií po poklesu, nákup na vrcholu). Při rozhovoru si vše podstatné sepisoval do připraveného formuláře.

Bankéř se nejdříve ptal na výdaje (takto nazval mé cíle), takže po správném pochopení zjistil mou potřebu o dovolené, autě a bydlení. U všech cílů zjistil časový horizont a finanční náročnost. Po zjištění, že chci koupit byt, se mě zeptal, jakou část chci zaplatit v hotovosti a kolik hypotékou (to jsem ponechal na poradci). Nicméně řešení nenavrhl.

Velmi přesně se uměl zeptat na příjmy a výdaje a ověřil volné cash flow. U stavebního spoření jsem záměrně zatajil zůstatek (stejně jako v dalších bankách) a čekal, zda ho bude umět odvodit. Následně v excelu vypočítal správný zůstatek 120 tisíc Kč s poznámkou o tom, že je-li to o 10 tisíc Kč méně či více, nehraje to zásadní roli.

Poradce nezjistil sám hodnotu nynějšího bytu v osobním vlastnictví v Litoměřicích, až po mém upozornění řekl, že připadá v úvahu následný pronájem (což jsem zavrhl) či prodej a použití finančních prostředků pro cíle.

Cíl finanční nezávislosti (rentiérství) jsem musel navrhnout sám, ale privátní bankéř správně dovodil, že finanční řešení má směřovat do 45 roku věku (za 19 let).

Bankéř se nicméně relativně frekventovaně ptal na to „Jak bych si to představoval“. V souvislosti s pojištěním vznesl otázku: „Jaká rizika vám hrozí?“. Jako příklad použil nebezpečnou silniční dopravu a možnost zranění, či smrti. Poté ale sám odhadl, že pokud nejsem zadlužený a nemám rodinu, nepotřebuji pojištění úmrtí. Prý jen úraz, dávky v pracovní neschopnosti a podobně.

Bankéř prakticky žádná řešení nenavrhoval, jen se ptal. Nedostal jsem žádné propagační materiály, pouze ujištění o tom, že na příští schůzce mi bude představen finanční plán. Celá schůzka trvala 50 minut. Na závěr schůzky si řekl privátní bankéř o kontakt, navrhl termín další schůzky a určil i čas. Bankéř se dozvěděl všechny cíle a odhalil většinu mých prostředků (kromě bytu).

Autor je konzultantem společnosti KFP.

Jak dopadla prezentace finančního plánu? Dávala navrhovaná řešení smysl? Byla poradensky vhodná? Čtěte v následujícím článku!

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 5. 2008 7:19

Již několik let využívám služeb společnosti TriMan -rodinné finanční poradenství, p. Maar, Kobližná 2, Brno k naprosté spokojenosti. Jejo služeb využívá celá moje košatá rodina. Musím říct, že k naší spokojenosti.

Zobrazit celé vlákno

+30
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 5. 2008 13:05, HK

Zkuste p. Traxlera ( www.finez.cz )

Zobrazit celé vlákno

-9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.