Banky se často chlubí reklamami a slogany typu: „100 % lidí chce mít více peněz“, „Zhodnocujte své peníze výhodně a bezpečně“, „Váš další krok správným směrem“, „Lepší služby každý den“, „Myslete na svoji budoucnost a investujte pravidelně“. ČSOB před několika lety představila službu Klíčový plán, a v sazebníku Raiffeisenbank je položka „Vytvoření finančního plánu“ s poplatkem 2 900 korun.
Proto jsme se rozhodli otestovat úroveň finančního poradenství v bankách. Jak a jestli jejich pracovníci dokázali komplexně poradit, se dozvíte v následujících testech.
Vybrali jsme největší banky působící na českém bankovním trhu:
- Československá obchodní banka a.s.
- Komerční banka a.s.
- Česká spořitelna a.s.
- UniCredit Bank a.s.
- Raiffeisenbank a.s.
Finanční poradenství předpokládá individuální přístup. Proto bylo cílem dostat se k privátním či osobním bankéřům. Od klientského pracovníka na nejnižších úrovních majícího v portfoliu zhruba tisíc klientů banky lze těžko očekávat individuální přístup.
Proto autor představoval mladého klienta s finančním majetkem nad milion korun a výslovným přáním o komplexní poradenství. Pokud klient požaduje penzijní připojištění na 500 korun měsíčně, těžko mu bude poskytnuta péče privátního či osobního bankéře. Přesná specifikace klienta, jeho cílů, potřeb a zdrojů bude uvedena u každého testu.
Pro posouzení kvality poradenství jsme vybrali co možná největší pobočky v Praze. Buď byly vybrány pobočky sídlící v sídle centrály banky, nebo nám vhodnou adresu doporučili pracovníci na klientských linkách bank.
Cílem schůzek bylo vypracování finančního plánu, zajištění rizik a splnění cílů. Posuzována bude komplexnost představeného řešení, odbornost poradce. Hodnocena bude také analýza potřeb a cílů klienta, odhalení současného majetku a jeho vhodného použití pro splnění cílů (správnost použití jednotlivých finančních produktů).
Oproti dřívějším testům finančně poradenských společností (nejdříve zaslání prosby o konzultaci e-mailem na centrálu společnosti a následné vyčkávání na telefonický kontakt) autor pobočky bank navštívil bez předchozího sjednání schůzky (v bance, kam přichází neznámý klient, je tento přístup běžný). Také je důležité, jak dlouho klient na schůzku čeká, jaký je vyvolávací systém na pobočce.
Cílem schůzek není porovnání finančního poradenství v bankách s finančně poradenskými společnostmi. U finančního poradenství v bankách je částečně potlačen provizní systém. Privátní bankéři a poradci pracují za fixní plat, mají určený plán produkce (v objemu úvěrů či investic za rok, či výnosu na portfolio klientů), na základě kterého jsou přiznány bonusy a odměny. Primárním cílem by tedy neměl být prodej produktů s nejvyšší provizí. Nicméně nelze očekávat nabídku produktů konkurenčních bank. Primárně bývají nabízeny jen produkty banky či společností majetkově propojených. Pravděpodobně bude v navrhovaných řešeních chybět diverzifikace mezi jednotlivými finančními institucemi.
Testy jednotlivých bank budeme zveřejňovat v následujících týdnech. Dozvíte se, jak schůzky probíhaly a s jakými finančními plány a doporučeními autor banky opustil. Samozřejmostí je i následné hodnocení navrhovaných řešení odbornou nezávislou porotou.
Nechali jste si už v nějaké bance poradit ohledně rodinných financí? Jakou máte zkušenost.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 4. 2008 10:52, Jaromír
Široká nabídka? :)
Dlouhodobý vztah? :)
A jak pak bude označovat normální poradce svou nabídku, když vy tu svou omezenou označujete jako "širokou"? Ultra wide, velice široká, super široká, nepřekonatelně velká, či přímo galaktická :) ?
Haha, tak to jsi mě opravdu pobavil.
Víš co je u mě široká nabídka? Někdo kdo nabízí produkty z celého světa, ne jen z EU, ČR a už vůbec ne jen z jedné banky a jejich spojenců. Laskavě si uvědom, co slovo široká znamená, a příště piš omezená.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.