Rychle rostoucí cena benzínu ve Spojených státech nahání hrůzu majitelům osmi a půl tisíc čerpacích stanic. Ne snad, že by Američané, kteří v průměru za benzín platí 3,7 dolaru za galon (3,78 litru), tankovali méně. Se zvyšujícími se cenami nestačí držet krok jejich čerpací stojany. Pokud bude stát galon benzínu více než čtyři dolary, což není nepravděpodobné, až sedmnáct tisíc stojanů nebude umět správně změřit konečnou sumu za natankované palivo. Umí totiž počítat maximálně s cenou 3,99 dolaru za galon.
Tento problém, píše agentura AP, se týká především malých pump na americkém venkově. Často jde o rodinné firmy, které pumpu provozují po několik generací. Třeba jako Chip Colville z jednoho malého města na východě státu Washington. Jeho děda pumpu založil v roce 1919, kdy galon benzínu stál méně než dolar. A Chip používá původní šedivé stojany dosud. Na nové, moderní, které se umí ceně benzínu snadno přizpůsobit, nemá peníze. „V malých městech, kde nemáme takový obrat a kde jsou nízké marže, si výměnu stojanů nemůžeme dovolit,“ vysvětluje Chip Colville. Nový elektronický stojan stojí od 10 do 15 tisíc dolarů.
Poměrně drahá je i modernizace starých stojanů a jejich osazení novými číselníky, které budou umět počítat s vyšší cenou. Podle expertů oslovených agenturou AP vyjde nový číselník zhruba na 650 dolarů na jeden stojan. Pumpaři přitom museli k výměně sáhnout už v roce 2005, kdy se galon benzínu přehoupl přes hranici tří dolarů.
Samotná výměna číselníku ovšem nemusí staré stojany zachránit. Podle firem, které se jejich modernizací zabývají, jim kvůli drahému benzínu hrozí i tak časté poruchy. Stojany byly konstruovány na levný benzín, kdy se při tankování počítadla točila pomalu. S drahým benzínem se vše musí pohybovat mnohem rychleji. To vede k poškození ozubených kol či řemenic a kolapsu celého stojanu.
Samotnou cenou ovšem problémy Colvilla a stovek dalších pumpařů nekončí. Většina starých stojanů umí počítat pouze do částky 99,99 dolaru. A s tím nic nezmůže ani modernizace. Takže, když přijede majitel velkého auta s prázdnou nádrží, musí tankovat nadvakrát, protože celkovou cenu za plnou nádrž stojan prostě neumí spočítat.
V některých státech proto přikročili k provizorním nouzovým opatřením. Státní regulátoři pumpařům dovolili zobrazovat a počítat pouze s cenou za půl galonu. U pokladny pak výslednou sumu ze stojanu vynásobí dvěma. V Severní Dakotě mohou majitelé benzínových pump takto postupovat až do příštího dubna. Do té doby musí nalézt trvalé řešení, které bude umět počítat útratu správně.
V Minnesotě úřady povolily malým venkovským čerpacím stanicím zakrýt výslednou natankovanou částku. Řidič tak vidí pouze počet galonů. Útratu mu na kalkulačce spočítá až pokladní. Majitelé těchto pump ovšem zákazníkům musí předem jasně sdělit, za jakých podmínek palivo čerpají.
Českým řidičům mohou tyto starosti připadat malicherné. Za benzín platí dvakrát tolik co Američané a jsou zvyklí na moderní stojany, které s cenou nemají problémy. Jenže američtí venkovští pumpaři až donedávna k podobným starostem neměli důvod. Ještě před čtyřmi lety inkasovali za galon benzínu sotva polovinu toho, co dnes.
Podle čeho byste si vybírali auto? Byla by jedním z hlavních kritérií i spotřeba? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 5. 2008 12:54, Luboš
Také bych chtěl být takový chudák jako Američané. Mít poloviční cenu benzínu, jako v ČR , daleko vyšší plat a levnější potraviny než v ČR.
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.