Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Petr Teplý
ekonom
Michaela Maláčová
modelka a podnikatelka
50,00 %
z 2 duelů
84,62 %
z 13 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Kdy se Češi naučí rozumět financím
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
8. 4. 2008 19:30, TVK
V porevolučních letech se vyrojila spousta různých návrhů na různé předměty nebo bloky, které by se podle navrhovatelů měly projevit v osnovách. A tohle je zase další a se spoustou ještě někdo přijde. Bude pak na školách vůbec prostor, na "normální" předměty? Bohužel nevím, nakolik se základní nebo střední školství za posledních 15 let změnilo, ale já si jej pamatuji z velké části jako mechanickou výuku faktů, které stačilo bez hlubší znalosti věci odříkat. Pochopení se příliš nevyžadovalo, stejně jako indiviualita.
Podle mne stačí vést žáky na ZŠ a SŠ obecně k samostatnosti a pochopení několika málo naprosto základních principů, které jsou základem pro pochopení "nádstavby". Když se mechanicky naučím nádstavbu, tak mi to je k ničemu. A v případ "finanční gramotnosti" se jedná o naprosto banální věci jako je sčítání / odečítání (= vydělám / utratím), procenta a složené úrokování (= zaplatím). Bohužel, tyhle věci často momentálně nechápou ani lidé s VŠ, i když je to o používání obyčejného selského rozumu. Myslím, že tohle lze řešit ve standardní výuce matematiky, kde se lze zařadit "praktické" a podle mne i pro děti zajímavé příklady z reálného života (půjčka na dovolenou, koupě LCD neboPlaystation na splátky, simulací investice atd. atd.). To, že lidé nemají finanční vzdělaní často není taková tragédie jako to, že spousta z nich zřejmě neumí číst (p.a. malým písmem dole), neumí obecně hájit své zájmy a práva a příliš důvěřuje těm, ktří pracují na základě zisku (podepíšu aniž si přečtu nebo proberu s někým, kdo tomu rozumí a komu můžu důvěřovat). Přitom stačí jediné, naučit děti principu odpovědnosti a samostatnosti (Nevím - Zeptám se, Když se nezeptám - Raději nic Nesjednávám,. A když sjednám - tak se pak nedivím ...)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
9. 4. 2008 9:35, Hráč
Ve škole získají žáci akademickou gramotnost(tedy číst,psát,počítat apod),na SŠ a VŠ svoji profesní gramotnost-tedy co budou vesměs jako zaměstnanci dělat. Peníze jsou ale běžným a nezbytným prostředkem u ž od mládí pro každého, takže proč o nich nevědět co nejvíce už od momentu jejich používání?Jeden předmět na toto zaměřený, ovšem atraktivně realizovaný,položí základy hospodaření s penězi na mysli každého dítěte. Zda to pak zrealizuje ve svém životě ke svému prospěchu, to už je jeho problém. Dveře do jiného života se mu však otevřely! Když sleduji , kolik lidí se neustále zbytečně zadlužuje na cokoliv v životě zbytného, utvrzuje mne to v názoru, že finanční gramotnost položená v dětství je pro další život rozhodující. Život sice ,,naučí", někoho však pozdě nebo už se ztrátami. Tak proč je neminimalizovat?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 11 komentářů)
9. 4. 2008 21:26 | Jarda
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 4. 2008 21:04 | Viktor Vojtko
Kvůli tomu jsme i založili nadační fond Arnošt (www.sysel-arnost.cz), podíleli jsme se na první učebnici v této problematice pro děti, která se "neučebnicově" jmenuje Tajný deník Barborky Syslové. Konečně se nám podařilo se dostat i do té zmiňované pracovní skupiny na Ministerstvu financí, bohužel jsme se již nemohli vyslovit k připravené strategii. Naštěstí je obsah finanční gramotnosti formulován natolik obecně, že lze ještě leccos "napravit" na úrovni konkrétních výukových materiálů, o což se snažíme.
Protože jsem od začátku sledoval, co se okolo dělo, můžu říci, že řada lidí v uvedené pracovní skupině od začátku o Kiyosakiho knihách ví - sám jsem je na to upozorňoval. Jeho myšlenky jsou ale pro státní správu příliš radikální, to je ten největší problém. Stejné problémy má i Tajný deník Barborky Syslové při uznání za schválenou učebnici. Holt je to trochu bitva s větrnými mlýny.
Dospěli jsme postupně k tomu, že jediná funkční cesta je zezdola - ze strany nadšenců a rodičů. Proto hledáme zájemce o spolupráci ze základních škol i jejich okolí. Lidi, kteří mají finanční a podnikatelské zkušenosti a chtějí je předat dál, třeba jen formou přednášky v místních školách. Samozřejmě bychom se nebránili ani sponzorům :-) Školám totiž v tuto chvíli nikdo nemůže finanční vzdělávání dětí zakázat, je to pouze o tom, aby to rodiče vyžadovali a podporovali. Základní výukové i metodické materiály jsou k dispozici.
Máte-li zájem, ozvěte se nám.
Viktor Vojtko nf.arnost@email.cz
P.S. S panem Mlčochem se znám, vím co dělá a jak to dělá. Velmi si toho vážím, protože je jeden z prvních.
9. 4. 2008 20:10 | Jarda
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
9. 4. 2008 16:04 | Jarda
9. 4. 2008 11:20 | Eva Portlová
9. 4. 2008 9:35 | Hráč
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
8. 4. 2008 22:33 | Petr
8. 4. 2008 22:25 | Dr. Bolíto
8. 4. 2008 22:21 | Dr. Bolíto
8. 4. 2008 19:30 | TVK
Podle mne stačí vést žáky na ZŠ a SŠ obecně k samostatnosti a pochopení několika málo naprosto základních principů, které jsou základem pro pochopení "nádstavby". Když se mechanicky naučím nádstavbu, tak mi to je k ničemu. A v případ "finanční gramotnosti" se jedná o naprosto banální věci jako je sčítání / odečítání (= vydělám / utratím), procenta a složené úrokování (= zaplatím). Bohužel, tyhle věci často momentálně nechápou ani lidé s VŠ, i když je to o používání obyčejného selského rozumu. Myslím, že tohle lze řešit ve standardní výuce matematiky, kde se lze zařadit "praktické" a podle mne i pro děti zajímavé příklady z reálného života (půjčka na dovolenou, koupě LCD neboPlaystation na splátky, simulací investice atd. atd.). To, že lidé nemají finanční vzdělaní často není taková tragédie jako to, že spousta z nich zřejmě neumí číst (p.a. malým písmem dole), neumí obecně hájit své zájmy a práva a příliš důvěřuje těm, ktří pracují na základě zisku (podepíšu aniž si přečtu nebo proberu s někým, kdo tomu rozumí a komu můžu důvěřovat). Přitom stačí jediné, naučit děti principu odpovědnosti a samostatnosti (Nevím - Zeptám se, Když se nezeptám - Raději nic Nesjednávám,. A když sjednám - tak se pak nedivím ...)
8. 4. 2008 13:03 | Hráč