Před kongresem, nebo po kongresu? Tak zněla zatím poslední s otázek souvisejících s tím, kdy padne konečné slovo o výši daně z přidané hodnoty v roce 2013. Poměrně výstižně ilustruje frašku, které se musíme všichni povinně účastnit. Spíš než o program, ideje a vývoj české ekonomiky jde o vzájemné vydírání, politické taktizování a boj o pozice. Českým firmám a podnikatelům, pro jejichž byznys a především hospodářské plánování je výše DPH naprosto rozhodující, přitom může být celý volební kongres ODS srdečně ukradený. Rebelové z ODS se však navzájem nechytili pod krkem jen se svým (stále ještě) předsedou – všichni společně škrtí také české podnikatele a živnostníky. Čili paradoxně ty, na které ODS ve volbách tradičně cílí především.
Právě podnikatelé na protahované období nejistoty doplatí jako první. A řetězec bude logicky pokračovat: odnese to česká ekonomika jako celek a jako její součásti my všichni.
Zvyšování DPH je věc jednak nepříjemná, jednak – jak se letos ukázalo – vůbec nemusí státní kase přinést kýžený efekt, naopak mnozí odborníci soudí, že vysoké daně připravují podnikatele o podnikavost. Ještě horší než zvýšení daně je ale pro českou ekonomiku uměle vytvářená nestabilita, která pramení z neschopnosti dohodnout se o takzvaném (jaký paradox) stabilizačním balíčku.
Daňová nejistota přidělává podnikatelům problémy
Hoteliéři, developeři, mobilní operátoři, výrobci automobilů – to je jen malá ukázka podnikatelských odvětví, která jsou ve svém byznysu na výši DPH závislá a která musejí své podnikání plánovat s velkým předstihem. Když ale nevíte, jaká čísla do kalkulací dosadit, plánuje se zatraceně těžko.
Když prováděla společnost Deloitte v létě průzkum o daňové stabilitě v České republice, odpovědělo padesát devět procent firem, že daňová nejistota negativně ovlivňuje jejich byznys. „Pro společnosti je daňová jistota důležitým aspektem při rozhodování o umístění nebo rozšíření jejich investic. Právě proto se náš průzkum zjišťováním daňové jistoty zabývá. Vyplývá z něj, že každého druhého respondenta daňová nejistota negativně ovlivňuje, nebo dokonce poškozuje jeho podnikatelskou činnost," uvedl zástupce Deloitte Tomas Seidl. Kdyby se podobný průzkum zopakoval dnes, výsledky by patrně byly ještě mnohem vyhrocenější. Mírná nejistota okolo DPH se totiž proměnila v ruletu – na její sazbu v příštím roce zatím stále můžeme leda uzavírat sázky.
Pro malé firmy a živnostníky je složité neustálé změny daní vůbec sledovat a těžko se jim přizpůsobují. Velké firmy zase musejí při každé změně přenastavovat celou řadu složitých procesů a systémů: což vedle času stojí také hodně peněz.
„Podnikatelé stále nevědí, jaké budou od Nového roku, tedy již za dva měsíce, platit sazby. To představuje velký problém při plánování cenové politiky, přípravě plánů financování a rozpočtů, přípravě ceníků výrobků a služeb, nastavení dodavatelsko-odběratelských vztahů pro období příštího roku, ale také pro nastavení interních metodických a účetních systému v podnicích a řady dalších aspektů,“ vysvětluje mluvčí Hospodářské komory ČR Lenka Vodná. Současná nejistá situace je podle jejích slov „pravým opakem předvídatelného a stabilního legislativního prostředí pro podnikání, po kterém Hospodářská komora České republiky dlouhodobě volá“.
Snad rozhodnutí padne co nejdřív, doufají firmy
Kupříkladu hoteliéři připravují ceníky na rok dopředu. Aktuálně jim nezbývá než to risknout: započítat jednu z možných variant a zbytek případně pokrýt ze svých marží. Do svízelné situace se dostávají také mobilní operátoři. Ti totiž pro změnu mají zákonnou povinnost informovat zákazníky o změnách cen měsíc dopředu. „Je to pro nás obecně velká komplikace, protože jakékoli změny v systémech účtování služeb jsou časově i finančně nákladné a vzhledem k tomu, že je potřeba technické systémy nastavit a otestovat v dostatečném předstihu, není možné zaručit, že budeme reagovat opravdu flexibilně. Kdyby byly ve hře třeba dvě varianty… Aktuálně jich je ale ještě dvakrát víc,“ říká mluvčí Vodafone Alžběta Houzarová. Dodává však, že firma nechce podporovat obecnou špatnou náladu a bude se snažit na změny co nejpružněji reagovat. Zda však operátoři budou schopni svou zákonnou informační povinnost vůči zákazníkům splnit, zůstává otázkou (kterou pro vás rozhodně budeme dále sledovat) – zvlášť kdyby se nakonec o DPH rozhodlo až v prosinci.
Prodlužování nejistoty přidělává trable i firmě s největšími tržbami v Česku – tou loni byla Škoda Auto. „Situaci kolem vývoje DPH v České republice bedlivě sledujeme. Po případných změnách potřebujeme určitý čas, abychom my i naše dealerská síť mohli příslušně upravit informační systémy, proto bychom uvítali, kdyby finální rozhodnutí padlo co nejdříve,“ komentuje mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž.
Že Kalousek neumí švédské služby za rumunské daně, už víme – a celkem tomu rozumíme. Jak ale mají české firmy, hlavní nositelé české ekonomiky, rozvíjet svůj byznys, když se jim pravidla mění pod rukama a do poslední chvíle nevědí, na co se vlastně připravovat – to nám zatím nikdo nevysvětlil.
Ve finále se tak zdá, že bojovníci za každou jednu variantu DPH, bojují především sami za sebe. Jinak by dávno pochopili, že české ekonomice prospěje ze všeho nejdřív jednoznačná a především včasná dohoda.
Ta se zatím nerýsuje, podnikatelům tak nezbývá než postupovat vylučovací metodou. Jako nejméně pravděpodobná se aktuálně ze všech variant jeví právě ta, se kterou už jsme byli všichni v podstatě smíření a se kterou otřáslo až náhle vzbouření skupiny poslanců kolem Petra Tluchoře: čili sazby DPH ve výši 15 a 21 procent.
Firmy budou bity za všech okolností?
Ministr Kalousek už ohlásil, že pokud tato varianta nakonec neprojde, bude třeba radikálněji škrtat – sám už si zadal za domácí úkol přepracovat rozpočet na příští rok. A naznačil, že umazávat se bude muset i na straně prorůstových výdajů – což by opět pocítili především podnikatelé. „Ze sdělení ministra financí plyne, že jednou z oblastí, kde bude nezbytné krátit finanční prostředky na příští rok, je oblast výzkumu a vývoje. Podnikatelská veřejnost, reprezentovaná Svazem průmyslu a dopravy ČR, Hospodářskou komorou ČR a Asociací výzkumných organizací, chápe složitou situaci, ve které se nachází vláda a ministr financí v souvislosti s předkládaným rozpočtem. Kategoricky však odmítáme, aby se situace řešila na úkor finančních zdrojů, věnovaných na podporu inovací a prorůstových opatření,“ uvedly tyto organizace ve společném prohlášení. Malá česká ekonomika, která je zaměřená především na export, podle nich nezbytně potřebuje inovační impulsy, aby čeští podnikatelé obstáli v mezinárodní konkurenci. „A podpora vlády aplikovanému výzkumu a vývoji, zejména průmyslovému vývoji, takovým impulzem je,“ dodávají.
A jak české daňové dobrodružství nakonec dopadne? První možný termín odpovědi je příští týden. Spoléhat se na něj ovšem (podobně jako na všechny předešlé) nedá.
Sdílejte článek, než ho smažem