Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 7. 10. 2011 | 16 komentářů
Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví
Ještě že ten nápad dostal Nečas, a ne Jakeš: stačilo totiž letáčkem vysvětlit perestrojku a komunisté by vládli dodnes. Blbost? Ano. Fantasmagorie? Bohužel ne.

Reformy jsou správné, ale lidi jim nerozumí. Proto vytiskneme a rozešleme letáčky s vysvětlením. Vítejte v prostém světě Petra Nečase, premiéra vlády rozpočtové zodpovědnosti. Píše se rok 1924 a lidi přesvědčíte plakátem.

Netuším, jestli si z plánu nejdřív udělat legraci a pak vysvětlit, co všechno je na tom špatně, nebo naopak. Ale vlastně vím. Nejdřív si tedy nadhodíme pár možných motivů pro kampaně ministerstev, vypůjčených z reklamního bloku před fotbalem:

„Pražská vodka: 170 korun. Časopis Leo: 69 korun. Jsou věci, které si koupíte jen za peníze. Na všechno ostatní je tu Drábkova sociální karta.“

„Užijte si první styk podle ministra Josefa Dobeše. Po svatbě, bez kondomu, se sebevědomým Čechem.“

„Vyměňte starou za novou! Vaší feministické huse rodící doma odepřeme lékařskou péči, můžete si pak vybrat z barbie modelů Klasnová a Kočí!“

„Daddy, daddy cool. Do voleb splníme jen půl.“

Dál už vážně.

Tři způsoby, jak něco prodat v roce 2011 (nápověda: letáček mezi nimi není)

Propojeno!

Popravdě – dnes si mnoho lidí myslí, že stačí investovat mnoho peněz do reklamy a že pak přesvědčíte kohokoli o čemkoli. Přesvědčivě o tom vyprávěl v dvoudílném exkluzivním rozhovoru mediální i reklamní expert Daniel Köppl:

Nápad rozesílat do domácností letáčky je návrat o desetiletí zpátky. Do doby, kdy i odborníci věřili, že média fungují jako magická střela: stačí investovat hodně peněz do reklamy a lidi přesvědčíte nebo poučíte o čemkoliv. Nespolehlivý a drahý byl tenhle postup vždycky, teď je vinou internetu, sociálních sítí a úpadku masových médií skoro nemožný. Tím spíš, když na to máte v desetimilionovém Česku několikamilionový rozpočet. Lepší by bylo sednout si za pět tisíc na hodinku s marketingovým konzultantem a chvíli poslouchat, jak něco efektivně prodat v roce 2011:

  • Lidi si musí zamilovat váš příběh. Stanislav Bernard nebo Radim Jančura si vybudovali obraz rebelů a božanů. Proto lidi pijí jejich pivo a jezdí jejich autobusy, i když to první občas prohání střeva a ve druhém s metrem osmdesát nenatáhnete nohy. Jaký příběh vypráví Miroslav Kalousek? Slíbím nízké daně, pak je zvednu, a když na mě někdo na ulici zahuláká, lisknu mu po čuni. Jaký příběh vypráví Josef Dobeš? Vnesu do školy Boha, vlast, rodinu a státní maturity, vyženu z nich velké nároky na studenty – přece ty chudáky nemůžeme nutit maturovat z cizích jazyků! Taky v pažích cítíte tu chuť rvát se za jejich věc?
  • Váš produkt musí být snadno pochopitelný. Když před lety politici z ODS v debatách ukazovali jednostránkové daňové přiznání, napodobovali vlastně blbuvzdorný iPhone. Daňové a zdravotnické reformy současné vlády zatím připomínají sálový počítač ovládaný z příkazové řádky; zdá se, že ani jeho tvůrci nevědí, co přesně bude po uživateli chtít, natož co z něj nakonec vyleze. Bohužel pro Kalouska a Leoše Hegera, bývalý šéf Applu Steve Jobs přišel na to, že elektronika, ke které potřebujete letáček s návodem, se neprodává. A nejen elektronika.
  • Musíte jít příkladem. Strefovat se do protikorupční koalice, jejíž poslanci se uplácejí navzájem, by bylo laciné. Když ale někomu pošlete dopis s informací, že po reformách přestanete utrácet za zbytečnosti, je to k rozčilení jako dotaz: „Spíš? Jo? Tak já tě nebudu budit.“

Občane! Padni tváří v prach před novým a lepším úředním molochem

Že Nečasova vláda nerozumí tomu, jak funguje marketing, to jí nakonec nemůžeme mít za zlé. Znepokojující ale je, že jí pro fungování státu zřejmě nejsou vzorem západní demokracie; spíš Afrika, kde silnice lemují podobizny vůdců-pseudoreformátorů.

Anketa

Co byste si přáli číst na letáčku, který vám vláda nacpe do schránky?

Pokud kolem vás rostou hrušky, a ne banány, pak jste ve světě, v němž změny zákonů nejdřív vysvětlí politici novinářům, ti pak svému publiku. Může se stát, že novináři reformy nevychválí. Pak asi nejsou dost promyšlené nebo se liší od předvolebních slibů nebo je tu jiný důvod, proč rýpat. Může se stát, že je nevysvětlí správně. Potom možná nejsou dost jednoduché. Řešením je zkoušet to znovu a znovu a znovu, ne posílat za veřejné peníze letáčky. K tomu jsou tu přece stranické pokladny. Nebo by spíš měly být.

Loni jsem hloupě věřil slibu pravice, že stát bude za jejich vládnutí šlapat jako nejnovější iPhone. Že bude přátelský, spolehlivý, úsporný a jednoduchý na pochopení. Místo toho mi letáčky vysvětlí, proč by se mi měl líbit sálový počítač a že jsem blbý, když mu nerozumím.

Jsem upřímně zvědavý, co přesně se v nich bude psát.

Redakce radí: každý týden Kašpárka

  • Návod k pochopení první výplatní pásky
    „To snad ne! Člověk měsíc dře jak blbec a půlku pak narve do krku těm, co nehnou zadkem!“ Není to krádež. Jen začátek splátek za mastnou investici.
  • Stát podpoří firmy: dá jim víc blbých absolventů
    ... přišly státní záruky na úvěry pro začínající podnikatele. Rozjet podnikání je ode dneška snazší, chvástá se web ministerstva průmyslu a obchodu. Měl by spíš popravdě uvést: Pošleme další peníze z vašich daní bankám.
  • Není buchta jako buchtička
    Prodat legálně doma pečenou buchtu je složitější než prodávat osmnáctky na videochatu.

... a další komentáře Michala Kašpárka

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+30
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 10. 2011 9:55, eďa

Ale kluci a děvčata, zvonili jste v 89, zvonili. Chtěli jste být ovládáni a stříháni jako ovce, pak se naplnilo to, co jste si přáli, po čem jste toužili, páč jste ovládané a stříhané jako ovce. Já jsem nikdy nepřestal volit komunisty a volit je budu dál. Vše totiž bylo všech, takže i daně.

+13
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Kdo nepracuje, ať nejí? Povinné zametání je odvážný nápad, přináší ale řadu problémů

9. 9. 2011 | Michal Kašpárek | 38 komentářů

Kdo nepracuje, ať nejí? Povinné zametání je odvážný nápad, přináší ale řadu problémů

Radikální reformu sociálního systému vláda nepromyslela do detailů. Kromě čistších chodníků a drobné úspory dávek můžeme čekat i zvýšení kriminality, ještě více „věčných studentů“ i... celý článek

Tunit rezavého favorita, nebo koupit nové auto? „Reformní“ vlády roky zkoušejí to první

26. 8. 2011 | Michal Kašpárek | 4 komentáře

Tunit rezavého favorita, nebo koupit nové auto? „Reformní“ vlády roky zkoušejí to první

Ať už si voliči v poslední dekádě vybrali, že chtějí jezdit levnou dacií nebo luxusním volvem, všechny reformy připomínaly lepení dílů z těchto aut na starého favorita. Státní správa... celý článek

Kryptosocialistická deviace: urážení daňových poplatníků

12. 8. 2011 | Michal Kašpárek | 8 komentářů

Kryptosocialistická deviace: urážení daňových poplatníků

Máte firmu, v ní zaměstnance. Ti vám při každé příležitosti opakují, že jste deviant, parazit, úchyl. Co uděláte? Důtka, důtka, výpověď. A až zavolá nový zaměstnavatel kvůli referencím,... celý článek

Stát podpoří nové firmy: dá jim víc blbých absolventů

4. 7. 2011 | Michal Kašpárek | 6 komentářů

Stát podpoří nové firmy: dá jim víc blbých absolventů

Vzít si úvěr je od června pro nové firmy snazší: stát se za ně zaručí. Nakonec na tom ale vydělají hlavně banky – a největší problémy, které čekají na české podnikatele, vláda tlačí... celý článek

Drábek rozdává: socík pro jedny, kapitalismus pro druhé

17. 6. 2011 | Michal Kašpárek | 10 komentářů

Drábek rozdává: socík pro jedny, kapitalismus pro druhé

Představte si, že by řidiči s poznávačkou končící sudou číslicí mohli jezdit na dálnici sto šedesát, beztrestně si dát před jízdou dvě piva, a ještě by jim stát posílal příspěvky na... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.