Řekněte si o daňový přeplatek. Co teď přinést účetním v práci
4. 2. 2025 | Petr Kučera | 2 komentáře

Do poloviny února můžete v zaměstnání požádat o roční zúčtování daně. Poradíme, proč to může být výhodné a na co se při tom zaměřit.
Zdroj: Shutterstock
Podnikající fyzické osoby (OSVČ), kterým stát zpřístupnil datovou schránku automaticky ze zákona, musí podávat daňové přiznání elektronicky. Musí to dělat i právnické osoby – firmy, spolky nebo společenství vlastníků jednotek, náš článek se nicméně zaměří na živnostníky a další drobné podnikatele.
Povinnost elektronického podání vzniká až okamžikem zpřístupnění datové schránky, nikoli jejím pouhým zřízením. V čem je rozdíl? Stát vám nejdříve zřídí datovou schránku a informuje vás o tom – mimo jiné pošle přihlašovací údaje. Schránka se pak považuje za zpřístupněnou po prvním přihlášení nebo automaticky po uplynutí lhůty 15 dnů (když se uživatel během této doby sám nepřihlásí). Rozhodující je den podání přiznání.
Povinnost se týká jen podání vztahujících se k činnosti, ve které alespoň částečně vystupujete jako podnikající fyzická osoba. Tedy například přiznání k dani z příjmů fyzických osob podávané za příjmy související s podnikatelskou činností. S podnikáním však můžou souviset i jiné daně, třeba z nemovitých věcí.
Povinně elektronické je nejen podání daňového přiznání, ale také případná další „formulářová podání“ – typicky oznámení o změně registračních údajů.
Taková povinnost existovala i dříve, ale pro většinu podnikatelů začíná být aktuální až letos. Právě v prvních měsících roku 2023 stát masově zřizuje datové schránky všem zbývajícím OSVČ, přihlašovací údaje by měl rozeslat mezi lednem a březnem. Datovku automaticky dostávají i lidé, kteří si podnikáním jen přivydělávají. A dokonce i ti, kteří mají živnost přerušenou, takže ve skutečnosti teď nepodnikají.
Obecně platí, že stát musí povinně doručovat písemnosti do datové schránky, pokud ji adresát má zřízenou. Lidé a firmy můžou úřadům i nadále posílat dokumenty jakoukoliv formou. Jediná výjimka se týká právě „formulářových podání“ vůči finanční správě: majitelé zpřístupněných datových schránek zřízených ze zákona (tedy ne dobrovolně na žádost) je musí podávat výhradně elektronicky.
Nemusíte. „Pokud daňové přiznání podáváte, ale uvádíte v něm jen jiné druhy příjmů než příjmy ze samostatné činnosti (například příjmy z nájmu, z obchodování s cennými papíry nebo jinými finančními instrumenty, příjmy ze zaměstnání a podobně), nová povinnost podat daňové přiznání elektronicky se na vás nevztahuje,“ píše Finanční správa.
Musíte podávat přiznání (která aspoň částečně souvisejí s podnikáním) „elektronicky“. Ke splnění této povinnosti můžete využít přímo datovou schránku, ale jsou i jiné alternativy – třeba prostřednictvím portálu Moje daně (DIS+), do kterého se přihlásíte takzvanou identitou občana (bankovní identita, eObčanka s čipem, služba Moje ID, mobilní klíč eGovernmentu, I.CA identita s čipovou kartou, NIA ID…). Použít lze také aplikaci EPO nebo e-mail s uznávaným elektronickým podpisem.
Daňové přiznání musí být podáno ve formátu XML, upozorňuje Finanční správa. Nestačí tedy poslat například naskenovaný formulář ve formátu PDF prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu. Podrobnosti popisuje Generální finanční ředitelství v nejnovějším metodickém pokynu ze začátku roku 2023.
„Elektronické podání v tomto případě nelze učinit prostřednictvím takzvaného e-tiskopisu (tedy datové zprávy, která je do pěti dnů potvrzena způsoby podle daňového řádu) ani e-mailem, pokud není opatřen uznávaným elektronickým podpisem,“ upozorňuje Finanční správa.
Za elektronické podání se každopádně nepovažuje vyplnění formuláře na počítači, pokud ho pak vytisknete a pošlete v papírové podobě.
Samozřejmě: jen tu vaši, ne cizí. Ale jinak je jedno, která z nich to bude:
„Pokud fyzická osoba zasílá podání vůči finančnímu úřadu ze své datové schránky, pak je zcela lhostejné, o jaký konkrétní typ datové schránky se jedná (tj. zda je to její schránka fyzické osoby-nepodnikající či fyzické osoby-podnikající). Každá datová schránka, která byla zřízena právě této konkrétní fyzické osobě, poskytuje plnou autorizaci jejího podání, a může proto své podání zaslat z jakékoliv ze svých vlastních datových schránek,“ ujišťuje Generální finanční ředitelství.
I dál je samozřejmě možné, aby za živnostníky a další podnikatele podal přiznání daňový poradce – ten má datovou schránku povinnou už z dřívějška.
„Pokud jste daňové přiznání podali v listinné podobě, ačkoliv už jste měli zpřístupněnu datovou schránku, je nutné ho co nejdříve podat znovu elektronicky a tím případnou chybu napravit,“ píše Finanční správa. Přiznání není nutné podávat znovu, pokud jste v okamžiku jeho podání ještě neměli zpřístupněnou datovou schránku nebo jste v něm neuváděli žádné příjmy ze samostatné činnosti.
Tomu, kdo má datovou schránku povinně ze zákona a nepodá přiznání elektronicky, hrozí pokuta 1000 korun – ovšem až poté, co neodstraní „vadu podání“ ani po výzvě finančního úřadu. Finanční úřad může výjimečně zvýšit pokutu až na 50 000 korun, pokud nesplnění této povinnosti „závažně ztěžuje správu daní“.
Kdo používá datovou schránku dobrovolně jako nepodnikající fyzická osoba, tomu žádná sankce nehrozí.
Do konce roku 2020 platila nepřiměřeně přísná pravidla: pokuta za nedodržení elektronické formy byla automaticky 2000 korun, a to i při dobrovolném používání datové schránky.
„Formulářová podání“ (především daňové přiznání) musíte podávat elektronicky, tedy ne osobně na finančním úřadě.
Můžete ale samozřejmě kdykoliv přijít na finanční úřad například kvůli konzultaci nějakého problému a podobně.
Jako nepodnikající fyzická osoba nemusíte. Pro ně je používání datové schránky stále dobrovolné, takže ani daňové přiznání nemusejí podat elektronicky.
Naopak u podnikatelů (OSVČ) už nebude hrát roli, že si datovku zřídili dobrovolně předtím, než pro ně začala být od roku 2023 povinná. Dodejme, že povinná datová schránka se netýká podnikatelů, kteří se nezapisují do veřejné evidence nebo rejstříku, tedy například autorům nebo umělcům.
Kdo podá přiznání elektronicky, získává o měsíc delší základní lhůtu. Přiznání v elektronické podobě tak letos stačí podat do úterý 2. května. Zájemce o delší lhůtu nemusí dopředu nic hlásit. Prostě nepodá přiznání do začátku dubna, ale později.
Pokud vám ho chystá daňový poradce, má na odevzdání přiznání čas do 3. července. Využití služeb poradce už nemusíte předem oznamovat finančnímu úřadu.
(Text z 22. února jsme v březnu doplnili o nová vyjádření Finanční správy.)
Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.
Dní | Hodin | Minut | Vteřin |
Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.
Kolik ušetříte s fotovoltaikou?
Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.
Sdílejte článek, než ho smažem