Poplatek za příchozí platby je trnem v oku mnoha klientům, což potvrdila i anketa "o nejabsurdnější bankovní poplatek", kterou koncem loňského roku vyhlásil portál Bankovnipoplatky.com. Tato anketa trvala více než dva měsíce a svůj názor v ní vyjádřilo přes 7 600 lidí. Zcela suverénním způsobem "vyhrál" právě poplatek za příchozí platby (vklad na účet, kreditní operace). V prvním kole ho mezi 14 nominovanými poplatky zvolilo za nejabsurdnější přes 46 % hlasujících (2 500 hlasů) a ve finálovém kole obdržel tento poplatek dokonce neuvěřitelných více než 81 % (1 779 hlasů).
Kritika veřejnosti přinesla výsledek a (zatím) tři české banky u účtů fyzických osob "nejabsurdnější poplatek" skutečně zrušily. Více o tom, jak veřejná diskuze mění poplatkovou politiku našich bank si můžete přečíst v článku Zrušení poplatku za příchozí platbu je jen začátek. Ale to bychom snad ani nebyli v České republice, aby dvě banky ze tří nenašly způsob, jak si zrušení poplatku na klientech nějakým způsobem "vynahradit".
Poštovní spořitelna jako jediná další poplatky nezvýšila
Bankou, která jako první v červnu zrušila poplatek za příchozí platby u účtů pro fyzické osoby, byla Poštovní spořitelna (profil, názory). Ta jediná v souvislosti s tímto krokem nezvýšila ceny za jiné "nezbytné" služby, došlo navíc i ke sjednocení (a zlevnění) programů Rodina, Elektron a Plus do nového programu Plus. Klienti nově získali všechny služby nejvyššího programu Plus za nejnižší cenu původního programu Rodina. "Předpokládáme, že výpadek v příjmech nahradíme zvýšením operací na účtech a přílivem nových klientů," uvedla k tomu Vlasta Dolanská, výkonná ředitelky Poštovní spořitelny. A tento předpoklad se Poštovní spořitelně naplňuje, od počátku letošního května, kdy banka zrušení poplatku oznámila (fyzicky zrušen byl až od 1. června), se počet otevíraných účtu zvýšil na téměř 9 000 měsíčně, což znamená více než 27% navýšení.
Další dvě banky, které poplatek zrušily, bohužel nevsadily na stejnou kartu jako Poštovní spořitelna. eBanka (profil, názory) i Raiffeisenbank (profil, názory) si ztráty do určité míry "kompenzují" dalšími změnami v sazebníku, které některým klientům měsíční výdaje za správu účtu mohou naopak navýšit.
eBanka mlží…
eBanka následovala Poštovní spořitelnu hned v červenci. Banka zrušila poplatek za příchozí platby, sjednotila poplatek za odchozí platby na 5,90 Kč, což podle slov Pavly Pasekové, ředitelky Divize interní a externí komunikace eBanky, znamená u některých cenových programů snížení, u některých zvýšení. Na doplňující dotaz s žádostí o konkrétnější vyjádření jsme již odpověď nedostali. Každopádně z dostupných zdrojů jsme zjistili, že u programu Základ sjednocení poplatků za odchozí platby znamená zlevnění o 20 haléřů (původní platba činila 6,10 Kč) a poplatky za příchozí platby v rámci banky se pohybovaly od 2,10 Kč do 8,10 Kč plus další 2 Kč pro příchozí platby z jiné banky.
O čem eBanka nemluví je skutečnost, že současně se zrušením poplatku za příchozí platby došlo ke zdražení poplatků za vedení účtu a přímého bankovnictví téměř u všech cenových programů. Přičemž platí, že u eBanky je přímé bankovnictví povinnou součástí účtu. Máte-li dostatečný měsíční kredit, tzn. chodí-li vám na účet alespoň 15 000 Kč (program Základ) či 30 000 Kč (program Plus), máte tyto služby zdarma a výběr z bankomatu jakékoli banky za 6,90 Kč. V opačném případě však od června zaplatíte u programu Základ o 13 Kč měsíčně více, tedy 109 Kč, a u programu Plus o 17 Kč více, tj. 159 Kč. Ještě více zaplatí klienti, kteří využívají program eLinka, kde je poplatek vyšší dokonce o 45 Kč než dříve a nově činí 109 Kč.
U Raiffeisenbank rozhodne počet výběrů z bankomatu
Raiffeisenbank ruší poplatek za příchozí platby s platností od 1. září 2006. Dosud tento poplatek činí 4 až 7 Kč v závislosti na typu vedeného účtu a skutečnosti, zda je platba odeslána z Raiffeisenbank či jiné banky. Ovšem současně banka nově upraví např. poplatky za výběr z bankomatů či poplatky za vedení účtů a balíčků.
Co se výběrů z bankomatu týče, první dva v kalendářním měsíci budou u sice zdarma (dříve klienti zaplatili za každý výběr 5 Kč), ale za třetí a další výběr již zaplatí 19 Kč (doposud to bylo 9 Kč). Naopak levnější budou mít klienti výběry z bankomatů jiných bank, nyní je takový výběr zpoplatněn 19 Kč až 25 Kč, od září tento poplatek klesne na 19 Kč. Mění se i poplatky za vedení účtu. U základního balíčku Kompletkonto Start se tento poplatek zvýší ze současných 45 Kč měsíčně na 54 Kč (tzn. o 9 Kč).
Ve své tiskové zprávě Raiffeisenbank jedním dechem dodává, že "klient však získá všechny příchozí platby a dva výběry z bankomatu měsíčně zdarma". Ovšem znamená to, že v konečném důsledku skutečně bance měsíčně zaplatíme méně peněz? Podívejme se na konkrétní příklady.
Příklad 1: žena 32 let, měsíční počet příchozích plateb: 1 (z jiné banky), počet výběrů z bankomatu 5 (u vlastní banky).
Podle současného sazebníku by u Raiffeisenbank tato žena měsíčně zaplatila 1 x 6 Kč za příchozí platbu, 2 x 5 Kč za první dva výběry z bankomatu, 3 x 9 Kč za další výběry z bankomatu a 45 Kč za vedení účtu, tzn. celkem za tyto služby 88 Kč.
Podle sazebníku platného od 1. září tato žena za stejné služby zaplatí: 1 x 0 Kč za příchozí platbu, 2 x 0 Kč za první dva výběry z bankomatu, 3 x 19 Kč za další výběry z bankomatu a 54 Kč za vedení účtu, tzn. celkem za tyto služby 111 Kč.
Rozdíl: + 23 Kč |
Příklad 2: muž 56 let, měsíční počet příchozích plateb: 2 (jedna z jiné banky, druhá z vlastní banky), počet výběrů z bankomatu 4 (u vlastní banky).
Podle současného sazebníku by u Raiffeisenbank tento muž měsíčně zaplatila 1 x 6 Kč a 1 x 4 Kč za příchozí platby, 2 x 5 Kč za první dva výběry z bankomatu, 2 x 9 Kč za další výběry z bankomatu a 45 Kč za vedení účtu, tzn. celkem za tyto služby 83 Kč.
Podle sazebníku platného od 1. září tento muž za stejné služby zaplatí: 2 x 0 Kč za příchozí platby, 2 x 0 Kč za první dva výběry z bankomatu, 2 x 19 Kč za další výběry z bankomatu a 54 Kč za vedení účtu, tzn. celkem za tyto služby 92 Kč.
Rozdíl: + 9 Kč |
Oba příklady jsou ze života, tito klienti jsou "z masa a kostí" a počty příchozích plateb a výběrů z bankomatu jsou měsíčními průměry za poslední tři měsíce. Podívejme se ještě na virtuálního "typického" klienta české banky, kterého na základě informací pěti největších bank působících v České republice "vytvořil" portál Bankovnipoplatky.com. Více informací o "typickém klientovi" najdete zde.
Příklad 3: "typický klient", měsíční počet příchozích plateb: 3 (banka neuvedena, počítáme 2 z jiné banky, 1 z vlastní banky ), počet výběrů z bankomatu: 3 (2 z bankomatu vlastní banky, 1 z cizí)
Podle současného sazebníku by u Raiffeisenbank "typický klient" měsíčně zaplatil 2 x 6 Kč a 1 x 4 Kč za příchozí platby, 2 x 5 Kč za první dva výběry z bankomatu, 1 x 25 Kč za další výběry z bankomatu a 45 Kč za vedení účtu, tzn. celkem za tyto služby 96 Kč.
Podle sazebníku platného od 1. září tento muž za stejné služby zaplatí: 3 x 0 Kč za příchozí platby, 2 x 0 Kč za první dva výběry z bankomatu, 1 x 19 Kč za další výběry z bankomatu a 54 Kč za vedení účtu, tzn. celkem za tyto služby 73 Kč.
Rozdíl: - 23 Kč |
Příklady ukazují, že zrušení poplatku za příchozí platby při další změnách v sazebníku poplatků pro některé klienty Raiffeisenbank znamená celkové zdražení služeb. Jaký dopad bude mít změna sazebníku Raiffeisenbank právě na vaši peněženku, pokud jste tedy klientem banky, záleží na dvou faktorech. A to na tom, kolik plateb vám měsíčně na účet chodí (tedy kolik ušetříte oproti současnému stavu) a kolikrát vyzvedáváte peníze z bankomatu. Snažte se tedy minimalizovat počet výběrů z bankomatů, např. tím, že budete vybírat najednou vyšší částky. Přiblížíte se tak modelovému klientovi a své kapse ušetříte měsíčně x-krát 19 korun.
Co si myslíte o tom, že dvě banky ze tří současně se zrušením poplatku za příchozí platby zdražily jiné služby? Kolik peněz bance měsíčně na poplatcích zaplatíte vy? Je pro vás výše poplatků důvodem ke změně banky?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
11. 8. 2006 23:21, TaF
Vidím u FIO dvojí scénář: buď jsou méně schopní (pesimistická varianta), tak časem zkrachují a Vy tam necháte víc, než kolik jste ušetřil na poplatcích, nebo jsou schopní (mírně optimistická varianta), tak je časem koupí nějaká velká a mocná banka (hleďme na eBanku a Raiffaisen), zavede poplatky a Vy se nebudete stačit divit, kde jste se to zase octl.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 8. 2006 22:33, Tomáš Marný
Mno, takže na základě výkřiků, jako je Váš, jsem si taky pořídil BÚ u FIO a pomalu toho začínám litovat... Je fakt, že neplatím ani korunu, ale....? Zítra mám nastavené platby za cca 10 kKč, dám si zůstatek k 16.8.2006 a ejhle, systém FIO s těmi zítřejšími platbami vůbec nepočítá a v onom zůstatku tedy nejsou započítány... Před měsícem jsem se obrátil mailem na FIO s dotazem, dosud nemám odpověď...
Tak nevím, jestli mně ta stovka měsíčně za tyhle problémy stála :-/.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (29 komentářů) příspěvků.