Loni v zimě lákala Citibank (profil, názory) drobné podnikatele nabídkou firemního účtu na rok zdarma. V lednu 2005 zatelefonovala bankéřka Citibank i panu Včeličkovi, který slibu účtu na zkoušku a bez poplatků podlehl a založil si firemní účet Premium. Kromě běžného účtu získal i platební kartu a internetové bankovnictví, obojí však na začátku blokované, aktivovat je měl telefonicky, což však za celou dobu neudělal.
"Čas od času mi osobní bankéřka zavolala a ptala se, jestli už jsem si aktivoval kartu a já popravdě odpovídal, že nikoliv," upřesňuje Včelička. Ke konci roku 2005 mu však banka strhla poplatek 500 Kč za vydání karty, kterou mu dala ke kontu automaticky, ale kterou nikdy neaktivoval, natož pak použil. Proč mu strhla poplatek za vydání karty, když nedostal na výběr, zda ji chce, či nikoli a v případě, že ji vůbec neaktivoval, nám banka nesdělila.
Pod marketingovým tahem "bez poplatků" si Včelička představoval nejen vedení účtu zadarmo, ale i další pro firmu téměř nutné produkty, jako je právě platební karta a přímé bankovnictví, také zadarmo. Nezajímal se však, ani si neověřil, co skutečně bezpoplatkově poskyskytováno je, a co už nikoliv.
Něco strhneme, něco přidáme
Naproti tomu mu však banka na začátku připsala bonus ve výši 1 500 Kč, a to v rámci marketingové kampaně s cílem podpořit klienty k využívání běžného účtu. O tomto se však Včelička dozvěděl až zpětně výpisů z účtu: "Odkud se vzalo těch 1 500 Kč nevím, naskočily tam asi 3 měsíce po založení účtu." Včelička však výpisy z účtu většinou ani neotvíral, což ho nakonec vyšlo poměrně draho.
Na začátku roku 2006, kdy akční nabídka skončila, banka panu Včeličkovi zpoplatnila i vedení účtu, a tak se dlouhodobý zůstatek na účtu 1 500 Kč snížil v lednu nejprve na 1 000 Kč (500 Kč poplatek za platební kartu) a v únoru se už Včelička dostal do záporných čísel a dlužil bance 511,67 Kč. A to 1 500 Kč jako měsíční poplatek za vedení účtu Premium a 11,67 Kč jako debetní úrok (30 % p.a. z dlužné částky). Pokud by si Včelička uvědomil, že účet měl zdarma jen na rok, mohl peníze na zaplacení těchto poplatků ušetřit, protože banka již mu je samozřejmě začala účtovat podle běžného sazebníku.
Kdo věděl o nepovoleném debetu?
Včelička neměl k účtu sjednán kontokorent, ten si mohl sjednat až tehdy, když by měl 3 následující měsíce obrat na účtu minimálně 40 tisíc Kč. Proto když v lednu šel do mínusu, jednalo se o takzvaný nepovolený debet, a tedy o porušení smluvních podmínek daných bankou. V takových situacích banky většinou reagují rychle a upozorní vás nejprve telefonicky, e-mailem nebo písemně (více se dočtete v článku Přečerpali jste kontokorent? Zaplaťte a pořádně).
"Na můj dotaz, proč mě nekontaktovali v okamžiku, kdy šlo konto do debetu zároveň s tím, že tam nikdy nebyl žádný pohyb, osobní bankéřka odpověděla, že mají tolik klientů, že na to není čas," doplňuje Včelička.
Podle tiskové mluvčí Citibank Markéty Dvořáčkové měl ale Včelička informací dostatek |
"Po ukončeni bezpoplatkového období firemní bankéřka klienta znovu zhruba 4x kontaktovala. Připomněla mu skutečnost, že mu skončilo období, po které měl s bankou sjednanou službu vedení běžného účtu zdarma. Informovala ho o tom, že vzhledem ke skončení tohoto období je již běžný účet poplatkován a nabízela mu buď ukončení smlouvy o vedení běžného účtu s bankou, v případě, že by se klient rozhodl účet nevyužívat, nebo možnost změny cenového balíčku." |
V nepovoleném debetu vydržel Včelička až do dubna, kdy se jeho dluh vyšplhal na 3 650,23 Kč a kdy teprve po dlouhé době vůbec výpis z účtu otevřel. Ihned tedy podal výpověď, která však nabude účinnosti až k 31. květnu, protože účet nelze zrušit ihned (banky si drží určitou výpovědní lhůtu, většinou jeden až tři měsíce), kdy jeho dluh bude činit zhruba 5 a půl tisíc Kč.
Pochopitelně za vzniklý dluh může Včelička sám svou vlastní nepozorností. Než cokoli podepsal, měl se seznámit s tím, co všechno zadarmo je, a co už ne. Ignorovat výpisy z účtu, i když si na něm nebyl žádný pohyb, také nebylo příliš dobré řešení. Ovšem ani přístup Citibank nebyl zcela v pořádku.
"Citibank poskytla klientovi naprosto nadstandardní možnost využít vedení běžného účtu po dobu jednoho roku zdarma. V průběhu celé doby byl klient kontaktován firemní bankéřkou a banka pravidelně informovala klienta o stavu jeho účtu zasíláním měsíčních výpisů z účtu," ukončuje Dvořáčková.
Přistoupili jste někdy na lákavé nabídky bank? Splnily to, co jste od nich očekávali? Čtete pozorně obchodní podmínky, nebo se raději necháte překvapit jako náš čtenář? Podělte se s námi
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 5. 2006 12:43, Jarmila
To mu tam sice připsali, ale protože on účet nepoužíval, tak to do firmy nedal jako příjem. Následně si to na poplatcích banka strhla, až se nakonec dostal do mínusu.
V článku chybí, co to bylo za účet. Taky tam není, jestli je pan Včelička OSVČ a podniká jako FO nebo jestli je třeba jednatelem s.r.o.. Předpokládám, že účet byl podnikatelský. Je ale také možné, že pan Včelička je FO a účet byl účtem pro FO-nepodnikatele, ale měl být používán jako druhý účet k odlišení privátních peněz a podnikání.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 5. 2006 9:46, aceman2
Blbí lidé vždy byli, jsou a budou. Dobře mu tak! Neschvaluju vysoké poplatky bank, ale v tomto případě jsem na straně banky.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.