Waldviertler Sparrkasse von 1842 (WSPK) (profil, názory) nepůsobí v České republice od poloviny devatenáctého století, jak by mohl název napovídat, ale od roku 1993. Zpočátku působila regionálně v jižních Čechách, v současnosti své pobočky rozšířila i do dalších měst včetně Prahy. Počty klientů banka nezveřejňuje, její internetové bankovnictví používá necelá čtvrtina (23 %) z nich. Za svou cílovou skupinu banka považuje občany, malé a střední firmy a obce.
Internetová banka roku |
Připravili jsme pro vás seriál o internetovém bankovnictví, ve kterém vám mezi 4. dubnem a 23. květnem představíme fungování této služby u 13 bank na českém trhu.
Všechny aplikace prověřila porota Peníze.CZ z šesti různých pohledů - přihlášení, menu a základní ovládání, zadávání příkazů k úhradě, zobrazování výpisů, dispozice s účtem a vizuální dojem. Po skončení seriálu vám přineseme celkové výsledky a vyhlásíme Internetovou banku roku v kategorii porota Peníze.CZ
Tématu bezpečnosti internetbankingu a výše poplatků s touto službou souvisejících budeme věnovat speciální články.
O tom, která banka získá ocenění v kategorii čtenářů Peníze.CZ, můžete rozhodnout i vy - stačí dát hlas svému favoritovi. Registrovaní čtenáři budou zařazeni do slosování o zajímavé ceny.
Vše o Internetové bance roku najdete na www.ibankaroku.cz |
Instalace
Pro zabezpečení zvolila banka SSL certifikát, který potřebujete už k přístupu na účet. Na stránkách banky v odkazu internetbanking si vyberete vytvoření nového přihlášení, zvolíte si uživatelské jméno a heslo (nejméně šestimístné) a podle pokynů aplikace vytvoříte certifikát. Ten musíte odeslat do banky a pak si jej můžete uložit na přenosné médium nebo na počítač. Banka doporučuje volit první variantu, neboť jen s ní můžete aplikaci využívat i na jiných počítačích.
Přihlášení
Požadavky na SW
|
• MS Windows 98 a vyšší • MSIE 5.0 a vyšší |
Na
domovské stránce banky kliknete na odkaz internetbanking a v novém okně se vám otevře aplikace. Do pole "uživatelské jméno" vyberete umístění certifikátu, který chcete použít k přihlášení, zadáte heslo a vstoupíte. Na úvodní stránce se vám pak zobrazí přehled vašich účtů.
Ovládání a vzhled
Zabezpečení
|
• standardně pro všechny klienty - elektronický podpis (SSL certifikát) • nadstandardně – elektronický podpis na iKey tokenu |
Grafika aplikace je velmi jednoduchá a jak dodala Eva Moniová z Lidových novin "
celkem přehledná i když příliš stručná." Podobný názor měla i Eva Souhradová, která do hodnotícího protokolu k ovládání a menu uvedla: "jednoduché, ale
strohé," ke grafice pak poznamenala "nic moc." To samé si asi myslela i Alena Urubková s hodnocením "
zastaralé a ošklivé."
Provádění transakcí
Co umí internetové bankovnictví WSPK |
příkaz k úhradě:
|
|
jednorázový
| ANO
|
hromadný
| ANO
|
trvalý příkaz k úhradě:
|
|
zřízení
| NE
|
změna
| NE
|
zrušení
| NE
|
souhlas k inkasu
| NE
|
příkaz k inkasu
| ANO
|
vytváření vzorů plateb
| ANO
|
zahraniční platby
| NE
|
výpis
| ANO
|
historie účtu
| ANO
|
termínované vklady:
|
|
zřízení
| NE
|
změna
| NE
|
zrušení
| ANO
|
informace o platebních kartách
| NE* |
*jen formou informací o výběrech z karty |
V
transakčních možnostech zaostává aplikace za svými konkurenty asi nejvíce. Nabízí
jen nejzákladnější služby: příkaz k úhradě (jednorázový a hromadný)
a příkaz k inkasu (jednorázový a hromadný). Formulář je jednoduchý a obdobně jako v jiných aplikacích i zde můžete k jeho vyplnění zvolit
šablonu (naleznete ji pod označením "Partner"). Naši porotci měli k formuláři několik výhrad. Danu Lukešovi se nelíbilo, že nelze zadat datum splatnosti přímo, ale musí se vybrat z kalendáře, který se otevře po kliknutí na šipku vedle kolonky datum. Pavlu Slavíkovi se opět nelíbily kódy bank seřazené podle kódu, nikoli podle jmen bank. Vzhledem k tomu, že stejně jako datum je nutno i banku protistrany vybrat z rozbalovacího menu (nelze ji vypsat) má toto uspořádání i své důvody. Ne každý ale měl výhrady. Jiří Nápravník ze Salamandru hodnotí
formulář jako "jednoduchý a srozumitelný."
Banka by podle svého prohlášení měla další funkčnosti nabídnout v budoucnu – především trvalé příkazy, povolení k inkasu, SIPO a zahraniční platby.
Ostatní transakce
Jedinou další funkcí aplikace je historie transakcí. Našim porotcům se příliš nelíbilo její uspořádání, kdy nejdříve musíte nastavit parametry výběru, a pak se teprve můžete na minulé transakce podívat. Eva Souhradová k tomu poznamenala "nechci hledat podle čísel a kódů," Eva Moniová "trochu špatně se hledá konkrétní transakce".
Nulová nabídka dalších možností byla častou výhradou porotců: "Uživatelsky příjemné, leč značně chudé," poznamenal Jakub Šiška z Českého rozhlasu. "Kromě jednorázového platebního příkazu nemůžu snad vůbec nic," napsala Eva Souhradová. "Žádné napojení na další služby, ani spořící či termínované vklady," dodal nakonec Jan Komeda z Peníze.CZ. I tady banka slibuje zlepšení, do jednoho roku by měly přibýt termínované vklady.
Náklady na služby WSPK |
Počet |
WSPK Osobní účet (Kč) |
Celkem (Kč) |
vedení účtu |
měsíčně |
12 |
10 |
120 |
výběry na přepážce |
5 za rok |
5 |
8 |
40 |
výběry z vlastního bankomatu |
23 za rok |
23 |
5 |
115 |
výběry z cizího bankomatu |
7 za rok |
7 |
25 |
175 |
vklady v hotovosti |
9 za rok |
9 |
0 |
0 |
počet příchozích plateb |
20 ročně |
20 |
3 |
60 |
počet ochozích plateb |
36 ročně |
36 |
2 |
72 |
počet odchozích plateb trvalým příkazem |
30 ročně |
30 |
3 |
90 |
zřízení trvalého příkazu |
2 za rok |
2 |
0 |
0 |
zrušení, změna trvalého příkazu |
2 za rok |
2 |
20 |
40 |
platební karta elektronická |
1 |
1 |
200 |
200 |
|
|
|
|
912 |
Pokud vás zajímá více o námi zvoleném modelovém klientovi, podívejte se sem.
Jak se vám líbí aplikace WSPK?