Městská hromadná doprava je součást veřejné dopravy, která přepravuje osoby z místa určení na jiné. Poskytuje výhodný způsob přepravy uvnitř města. Do městské hromadné dopravy patří různé dopravní prostředky, od autobusů, tramvají, metra po trolejbusy, vlaky a další.
Hlavní výhodou městské hromadné dopravy je zvýšení efektivity v oblasti provozu ve městech. Umožňuje přepravit velké množství lidí a tak snižuje nutnost osobních automobilů a to vede k menším dopravním kolapsům. Dále tím také pomáhá snižovat zátěž životního prostředí.
Cestující městské hromadné dopravy musí mít platný jízdní lístek, který platí pro dané pásmo po určitou dobu. Je možné mít jízdné předplacené až na rok dopředu. V současnosti se do některých dopravních prostředků instalují elektronické platební systémy, které umožňují nákup jízdenky pomocí bezkontaktní platby přímo v dopravním prostředku.
Články | Petr Vykoukal | 29. 12. 2000
"Zaplaťte to mobilem!", lákaly mne reklamy Paegasu. Jako člověk nedůvěřivý ke všem podobným novotám jsem nějakou dobu odolával. Pak jsem však zjistil, že v mé bance to mám zadarmo a tak byl můj odpor zlomen. Dnes si uvědomuji, že mne měly varovat problémy bankovní úřednice s instalací programu na moji SIM kartu.
Co si o tom myslíte | redakce Peníze.CZ | 5. 11. 2009 | 22 komentářů
Pražský dopravní podnik měl na konci září ztrátu 2,5 miliardy korun. Dotace z daní od pražského magistrátu klesají, investice do oprav a nových vozů však stále rostou. Proto by rád zvýšil cenu jízdného. Je to správný krok, nebo byste měli jiné řešení? Napište, co si o tom myslíte.
Aktuality | Petr Kučera | 20. 7. 2020 | 3 komentáře
Roční kupon na městskou hromadnou dopravu v Praze má od příštího roku zdražit o 365 korun na 4015 korun, tedy o korunu denně. Navrhuje to hnutí Praha sobě, jehož součástí je i náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Aktuálně.cz | Jiří Hovorka | 12. 2. 2012 | 17 komentářů
Dlužníci, kteří se dostanou do exekučního procesu, zaplatí za vymáhání od března méně.
Aktuality | Petr Kučera | 18. 6. 2019 | 1 komentář
Dalším tuzemským městem, v němž mohou cestující v městské hromadné dopravě využívat elektronický odbavovací systém a platit jednorázové jízdné bezhotovostně, je Ústí nad Labem. Technologii zavádí tamní dopravní podnik ve spolupráci se společnostmi ČSOB, Mastercard a Mikroelektronika.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 1. 3. 2012 | 9 komentářů
Kradeš, lžeš a podvádíš, tuneluješ, odkláníš a nedaníš. Taková obvinění slýcháme v Česku často. V souvislosti s kauzami pražského dopravního podniku alias erární dojné krávy se s nimi ale přímo roztrhl pytel. Co si o tom myslíte? Kdo je největší gauner?
Publicistika | redakce Peníze.CZ | 15. 11. 2007 | 2 komentáře
Od ledna 2008 bude pro všechny obyvatele i návštěvníky hlavního města svezení hromadnou dopravou o dost dražší než dnes. Nesníží se tím počet lidí, kteří metrem či tramvajemi cestují? Napište své názory a přečtěte si zkušenosti ostatních čtenářů.
Aktuality | Petr Kučera | 10. 10. 2019
Od července příštího roku bude možné bezkontaktně koupit jízdenku ve všech téměř 1200 autobusech pražského dopravního podniku. „Výroba a instalace terminálů pro platby kartou má začít do konce,“ říká Daniel Šabík, projektový manažer dopravního podniku.
Aktuality | Jiří Hovorka | 30. 9. 2019
Mobilním signálem jsou nově pokryty další čtyři stanice a přilehlé tunely pražského metra. Vysokorychlostní mobilní síť LTE mohou v testovacím provozu od dnešního dne využívat také cestující na trase C v úseku Muzeum – Nádraží Holešovice. V následujících týdnech budou operátoři technologii ještě odlaďovat podle aktuálního provozu.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 4. 12. 2011
Také začátek prosince přináší několik změn v oblasti osobních financí. Zvyšují se poplatky v nemocnici a zpřísňují pravidla pro změnu zdravotní pojišťovny. Zdražuje plyn, dálniční známky i hromadná doprava. A definitivně končí analogové televizní vysílání. Mnohem výraznější změny pak přijdou od Nového roku.
Aktuality | Petr Kučera | 26. 8. 2019 | 2 komentáře
Ostravský dopravní podnik přestane od začátku příštího roku používat klasické papírové jízdenky, ze všech vozů odmontuje jejich označovače. Stane se tak prvním z velkých tuzemských měst, který začne používat výhradně elektronické jízdenky.
Rozhovor | Martin Vlnas | 26. 11. 2011
„V soukromém sektoru mají podnikatelé tendenci víc vydělávat, u firem hospodařících s veřejnými prostředky je obrovský úspěch už setrvání na svém. Ani to management podniku nedokázal,“ říká v exkluzivním rozhovoru Tomáš Hudeček, předseda klubu zastupitelů TOP 09 a člen výboru pro dopravu.
Komentář | Michal Kašpárek | 18. 11. 2011 | 14 komentářů
Takový nenápadný kluk ze střední třídy, a jak nás už stačil zadlužit! Omlouvá ho snad jen to, že to bude splácet do smrti smrťoucí.
Články | Jan Urban | 10. 4. 2001
Statistický úřad včera zveřejnil nová čísla o inflaci. Slovo inflace slyšíme denně. Přemýšlíme o něm při pohledu na ceny v obchodech či na svou výplatní pásku, ale i tehdy, kdy přemýšlíme o investicích. Co to ale inflace je?
Aktuality | Petr Kučera | 30. 5. 2019
Do systému Pražské integrované dopravy (PID) se za měsíc zapojí všechny autobusové linky na trasách Praha – Dobříš – Příbram a Příbram – Hořovice. Autobusy se zároveň přesunou z terminálu Na Knížecí na Smíchovské nádraží. Ke změně dojde od soboty 29. června.
Komentář | Michal Kašpárek | 17. 2. 2012 | 13 komentářů
Česko s minimálními emisemi v roce 2050? Ambiciózní. Česko s fungující hromadnou dopravou, městskými cyklopruhy a státními úřady vytopenými „na svetr“? Přínosnější – a uskutečnitelné o 35 let dřív.
Komentář | Michal Kašpárek | 16. 12. 2011 | 12 komentářů
O solidaritě s nejslabšími se to hezky mluví při sněmovních obstrukcích. Když dojde na činy, regionální politici ČSSD umí s potřebnými vytřít stejně efektně jako pravicová vláda.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 17. 6. 2011 | 10 komentářů
Byla včerejší stávka llegitimní? Naši experti říkají, že ano. Byla však dobře odůvodněná? Na to mají Tomio Okamura, Pavel Kohout, Jiřina Šiklová, Markéta Šichtařová a další odborníci jinačí názory...
Články | Alena Urubková | 9. 9. 2002
Nalézt přímo v Praze oblast, která by splňovala představy o čistém a klidném prostředí s množstvím zeleně, a zároveň by její obyvatelé nebyli omezováni ve svém aktivním životě a izolováni od centra velkoměsta, je na první pohled velmi obtížné. Přesto místo odpovídající naznačeným představám nalezneme – Vinohrad u Rokytky v pražské čtvrti Vysočany. V této lokalitě představuje IPB Real a.s. nový developerský projekt OBYTNÝ KOMPLEX VINOHRAD U ROKYTKY.
Články | Alena Urubková | 13. 8. 2001
”DÚM tolerance” - kampaň na podporu Diagnostických ústavů pro mládež.
Rozhovor | Martin Vlnas | 14. 8. 2012 | 8 komentářů
Na desítky miliard by přišel přesun brněnského vlakového nádraží. Brňané by na něm asi nevydělali. Až na ty, z jejichž pozemků by se rázem staly zlaté doly. Jejich napojení na místní politiky asi nepřekvapí. Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění poodkrývá souvislosti.
Články | Kristýna Havligerová | 23. 9. 2004
Když se řekne čipová technologie, vybaví se nám pravděpodobně platební karta či mobilní telefon se SIM kartou. Použití této technologie se ovšem začíná rozšiřovat do stále více oblastí. Jak jsou čipy využívány ve světě? A co my? Držíme krok? Jaké projekty založené na čipové technologii se v tuzemsku připravují?