Tomáš Hudeček o pražském dopravním podniku: Takové náhody se v životě běžného člověka nestávají!

Martin Vlnas | rubrika: Rozhovor | 26. 11. 2011
Tomáš Hudeček o pražském dopravním podniku: Takové náhody se v životě běžného člověka nestávají!
„V soukromém sektoru mají podnikatelé tendenci víc vydělávat, u firem hospodařících s veřejnými prostředky je obrovský úspěch už setrvání na svém. Ani to management podniku nedokázal,“ říká v exkluzivním rozhovoru Tomáš Hudeček, předseda klubu zastupitelů TOP 09 a člen výboru pro dopravu.

Poznámka redakce: Rozhovor vznikl těsně před „převratem“ na pražském magistrátu. Už tedy neplatí, že TOP 09, za kterou je v zastupitelstvu a ve výboru pro dopravu Tomáš Hudeček, je opoziční strana. A Tomáš Hudeček už není obyčejným zastupitelem, ale prvním náměstkem pražského primátora. Zda a jak se tato fakta projeví na hospodaření dopravního podniku, se můžeme nechat překvapit.

Pražský dopravní podnik (DPP) vlastní ze sta procent hlavní město Praha. Funguje jako standardní akciová společnost, nebo pro něj platí jiná pravidla?

Pravidla platí stejná, ovšem pouze na papíře. V dozorčí radě dopravního podniku bohužel sedí pouze zastupitelé hlavního města nebo jeho městských částí. A to samé platí zčásti pro představenstvo. Nedochází tak ke klasické firemní konfrontaci mezi záměry představenstva a dozorčí radou. Dlouhodobě chybí konflikt, který by vedl ke zkvalitňování hospodaření.

Působíte jako člen výboru pro dopravu, máte jako kontrolní prvek celého systému možnost dostat se k zásadním informacím o hospodaření dopravního podniku?

Ano, ale pouze velmi omezenou. Jako opozice nemáme dost dlouhé prsty na to, abychom se dostali ke klíčovým informacím o firmách, v nichž má hlavní město Praha třeba i stoprocentní podíl. Do nich „vidí“ prakticky jen členové koalice.

Kdo sedí v představenstvu Dopravního podniku hlavního města Prahy

  • Jiří Janků:
    starosta Prahy 8 za ODS se v představenstvu ocitl krátce poté, po dopravní podnik prohlásil, že představenstvo bude přísně apolitické.
  • Petr Blažek:
    po absolvování Vysoké školy ekonomické v roce 1984 působil v DPP na několika funkcích, např. pracoval od roku 1984 jako referent, od roku 1989 zastával funkci vedoucího oddělení, od roku 1991 řídil odbor dopravního dozoru a v roce 1995 nastoupil do funkce dopravního ředitele DPP.
  • Ivo Štika:
    působil jako ekonomický ředitel dopravního podniku v letech 2007–2009. Následně pracoval jako poradce generálního ředitele Martina Dvořáka.Od 11. ledna 2011 působí opět ve funkci ekonomického ředitele DPP. Kromě židle místopředsedy představenstva DPP Štika zároveň sedí v představenstvu společnosti RENCAR, která je jedničkou v oblasti poskytování reklamy na prostředcích pražské hromadné dopravy.
  • Vladimír Perný:
    v minulosti působil na vedoucích pozicích ve společnostech Čechofracht, ČSA Cargo a Air Cargo Terminal a Česká pošta.
  • Martin Dvořák:
    současný generální ředitel DPP. Jeho profil najdete i v našem obchodním rejstříku (poznáte ho podle „dobré adresy“. Náš Martin Dvořák bydlí v Krakovské). Současně působí také v Nadačním fondu Kapka naděje Venduly Svobodové nebo společnosti Regio media. Dříve působil mimo jiné jako generální ředitel TV Prima.

Takže si to můžu představit tak, že dopravní podnik sice kontrolovat můžete, byť jen velmi omezeně, ale na celou řadu ekonomických subjektů, které jsou na něj navázané a kde se dělá ten opravdový „byznys“, už nevidíte vůbec…

Ano. Přesně tak. Každý člen dozorčí rady je navíc vázaný mlčenlivostí, takže i když se snaží sebevíc, aby firma fungovala nebo aby se zamezilo podivným praktikám, nemá možnost informace o tom, co se v dopravním podniku opravdu děje, komukoliv předat. Všechno tak zůstává pěkně pod pokličkou. V praxi to pak vypadá tak, že já jako člen kontrolního výboru pro dopravu se sice od kolegy mohu dozvědět, co se děje, ale nic bych s tím stejně dělat nemohl.

Proč se tedy neobrátíte s podnětem na radu jako celek? Ta by vám pak vyhovět měla…

To jsme samozřejmě také zkoušeli. Jediná odpověď, které se nám dostalo, byla: „Obraťte se na svého zástupce v dozorčí radě.“ A jsme zase na začátku… Takhle to tu chodí.

Jak z toho ven?

Bohatě by stačilo, aby dopravní podnik respektoval, že je podporovaný z veřejných peněz, a proto musí být jeho hospodaření naprosto transparentní a veřejné. To neplatí pouze pro DPP, ale třeba také pro Kolektory Praha, Obecní dům nebo Kongresové centrum. Tam, kde magistrát nebo stát vlastní stoprocentní podíl, musí vše probíhat naprosto čistě.

Což se neděje. Minulý týden byla na dopravní podnik uvalena exekuce, protože nerespektoval nařízení soudu a odmítl poskytnout občanskému sdružení Oživení kopie smluv uzavřených v roce 2007 s firmou Inženýring dopravních staveb. Dopravní podnik argumentoval tím, že se na něj zákon o svobodném přístupu k informacím nevztahuje…

... to je klasický případ. A není jediný. Situací, kdy dopravní podnik odmítá plnit své povinnosti, je celá řada.

Jak je ale možné, že magistrát nerespektuje ani rozhodnutí soudu?

To je správná otázka. Vůbec nevím, co na to říct. Já si takové jednání neumím vysvětlit. Zkrátka selhávají kontrolní mechanismy. Na dozorčí radu dohlíží valná hromada, kterou je rada hlavního města, a ta by měla zase být kontrolována zastupitelstvem. Fakticky je to ale tak, že kdo utvoří vládní koalici, kontrolujete všechny tyto orgány. Má nad dopravním podnikem a dalšími firmami neomezenou moc. A to není všechno. Kontrolní odbor na pražském magistrátu, kde v současnosti působí devadesát lidí, spadá přímo pod ředitele magistrátu, který je přímým podřízeným primátora. Aby byla kontrola skutečně nezávislá, musel by být celý odbor zcela vyčleněn ze stávající struktury, aby nepodléhal politickým tlakům.

Kdo sedí v dozorčí radě Dopravního podniku hlavního města Prahy (výběr)

  • Miroslav Ludvík:
    ředitel motolské nemocnice a člen ČSSD. Ve funkci nahradil Karla Březinu. V poslední době proslul videem (zajímavé hlavně od druhé minuty a třicáté vteřiny), v němž otevřeně vypráví, jak se „dělá zdravotnický byznys“. Vyplývá z něj, že Fakultní nemocnice Motol je v područí machinací se zakázkami a stát ji podporuje jen díky tvrdému lobbingu pana ředitele.
  • David Vodrážka:
    poslanec za ODS a starosta Prahy 13. Jeden z mála komu se podařilo vydělat ve spolupráci Key Investments.
  • Milan Richter:
    pražský politik za ODS a podnikatel v oblasti luxusní módy. Od roku 2010 je starostou městské části Praha 10 (kterým byl už v letech 2002—2006).

Kolik dostávají členové dozorčí rady za své působení v radě?

Přesně to nevím, ale z výročních zpráv je jasné, že se rozpočet pro odměny ve statutárních orgánech neustále zvyšuje.

Pojďme se věnovat aféře, v níž jde o nevýhodnou výrobu lístků a zprostředkovatelskou provizi pro firmu Cokeville Assets sídlící na Panenských ostrovech. Myslíte si, že jsou v ní lidé z dopravního podniku přímo namočení? Na smlouvě je za firmu z Cokeville Assets uveden Peter Kmeť, jehož kancelář sídlí na stejné adrese jako advokátní kancelář Šachta & Partners, připravující některé smlouvy pro DPP.

Tohle jsou zkrátka náhody, které se v životě běžného člověka nestávají. Ve veřejném sektoru se ale tyhle podivné shody okolností dějí až příliš často. Proč vůbec tak obrovská firma jako dopravní podnik potřebuje zprostředkovatele? To je přece nesmysl! Tedy pokud v tom není právě nějaký skrytý účel. Kdo firmu založil a kdo schválil, že peníze potečou právě přes tuhle firmu, bohužel nemůžeme dohledat. K těmto informacím nemá kontrolní výbor přístup.

Podle Vladimíra Sitty, obchodního ředitele Neographu, který lístky pro dopravní podnik dodává, prý požadoval zapojení firmy Cokeville Assets do obchodu právě dopravní podnik. „Já tvrdím, že tato smlouva s DPP nemůže a nemá nic společného,“tvrdí pro změnu šéf DPP Martin Dvořák.Tady už končí všechna legrace…

Tyhle praktiky si u lidí v pražském dopravním podniku dokážu živě představit. Takhle to klidně může fungovat.

Smlouva má navíc čtyřletou výpovědní lhůtu…

V byznysu je taková smlouva nestandardní, ve veřejném sektoru je to na denním pořádku.

Co říkáte na to, že se dopravní podnik před několika lety na základě příslibu primátora Béma zavázal, že od firmy Škoda Transportation nakoupí 250 tramvají za 19 miliard korun, aniž na to v té době měl finanční prostředky. Tato smlouva se navíc nedá vypovědět vůbec!

To je zřejmá lumpárna. Celý problém je ale ještě horší. Praha v roce 2005 uzavřela smlouvu na tramvaje, jež v tu dobu ještě vůbec neexistovaly a Škoda Transportation je měla teprve vyvinout. Navíc jde o naprosto bezprecedentní počet vozů. I města jako Berlín nakupují tramvaje v menším počtu! Město navíc koupilo něco, co nikdy nemělo šanci vyzkoušet ani na pražských kolejích, ani nikde jinde. A bez možnosti smlouvu vypovědět… Ano, ve smlouvě je větička, že v případě velmi závažných poruch, je možné od smlouvy odstoupit, ale to je jen obezlička.

Na západě přitom výběrové řízení probíhá tak, že se pozvou čtyři dodavatelé, každý dodá dvě zkušební tramvaje, které dva roky jezdí městem, a teprve potom se kvalifikovaně rozhodne. Tohle je normální způsob…

Kdo za tím tenkrát stál?

Smlouva by podepsaná v roce 2005 za primátora Béma. Tehdejší ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek pak podléhal minulé koalici ČSSD a ODS. Stojí za tím politické zadání. Věřím, že smlouvu, kterou mimochodem kritizuje i současné vedení dopravního podniku, by nikdo soudný neuzavřel. Ale je to možná jen představa… (smích)

Jak to celé dopadne. Devatenáct miliard nejsou malé peníze?

To se ukáže. Dopravní podnik argumentuje, děláme jen to, co nás minulá koalice udělat donutila. Problém je ale jinde. Stávající vedení dopravního podniku je „u moci“ v téměř neměnné podobě od roku 2007. Od té doby nám neustále prezentuje, jak úspěšně hospodaří. Přitom tento závazek celou dobu úspěšně ignoruje a tváří se, že se ho to netýká. Každý manažer si ale přece, když přebírá firmu, musí zjistit její závazky do budoucna a podle nich se zařídit a nastavit finanční plán. Jak se může management chlubit, že se mu daří, a přitom ignorovat takovýto likvidační závazek? Proto úplně chápu neochotu města tramvaje dotovat.

Dalším velkým tématem je podle mnohých nepovedený outsourcing služeb dopravního podniku…

… mám podezření, že šlo opět o politickou objednávku.

Mám si to představit tak, že přišel někdo z ODS a řekl, kluci, mám tady firmu a potřeboval bych ji „zapojit“?

Nevím, jestli to byl zrovna někdo z ODS, ale rozhodně to tak může fungovat. Vůbec bych se tomu nedivil… Outsourcing se přitom vyplatí pouze v extrémně konkurenčním prostředí, pokud tlak trhu nepůsobí, je outsourcing logicky draží. Pokud se proto dopravní podnik rozhodl outsourcovat opravny tramvají u firmy, která tramvaje vyrábí, je něco špatně. To je úplný nesmysl. Vždyť si pak může diktovat, prakticky co chce. Jaké výhody z toho plynou pro město a dopravu, opravdu nevím. Jde o jasný tunel veřejného majetku ve správě hlavního města. Celý proces je bohužel nevratný. Smlouva byla navíc podepsána na deset let. Včetně budov, které dříve patřily dopravnímu podniku, včetně lidí, kteří v nich pracovali. Všichni dělají to samé, co dříve, tam, kde dříve… Dopravní podnik se zkrátka převedl pod Škodu Transportation.

Copak si nikdo před tímhle „odkloněním“ nevypracoval žádnou analýzu dopadu?

Ano, analýzu vypracovala firma Delloite. Uvádí v ní, že úspora bude tříprocentní. To je pro takové rozhodnutí naprosto nedostatečné a tendenční zdůvodnění. A míří evidentně předem stanoveným směrem. Je navíc známé, že analýzy vypracované pro zadavatele bývají často „přímluvné“ jeho projektům.

Tomáš Hudeček

Vystudoval matematiku a geografii, specializuje se na geografii dopravy, jíž se vědecky věnuje na Přírodovědné fakultě Karlovy univerzity.

Je zastupitelem hlavního města Prahy, předsedá klubu zastupitelů TOP 09. Je rovněž členem výboru pro dopravu. Zasazuje se o vypracování dlouhodobé dopravní koncepce hlavního města.

Máte pocit, že dopravnímu podniku reálně hrozí bankrot?

Ano. Hospodaření dopravního podniku je rok od roku horší. Zatímco v soukromém sektoru mají podnikatelé tendenci více vydělávat, u firem hospodařících s veřejnými prostředky je obrovským úspěchem už setrvání na svém. Ale ani to management podniku nedokázal. Právě naopak.

V roce 2002 klesl podniku poměr převezených lidí ku finanční náročnosti, což je naprosto transparentní ukazatel výkonu, kvůli povodním. To je pochopitelné. Dalo by se ale předpokládat, že rok poté se situace vrátí minimálně do stavu v roce 2001. Což ovšem nenastalo… Podnik se „stabilizoval“ na číslech z roku 2002. V letech 2004 a 2005 se pak poměr převezených lidí k celkovým nákladům dále propadal. V posledních třech letech pak výkon klesne přibližně o tolik, o kolik klesl v důsledku tisícileté vody mezi lety 2001 a 2002. Jenže žádné záplavy se nekonají… Tedy kromě žádostí o vyšší dotace, které se hromadí na magistrátu.

Kolik ročně Praha na provoz dopravního podniku přispívá?

V roce 2008 dopravní podnik žádal o dotaci tuším sedm miliard, rok poté to bylo devět miliard a vloni už to bylo jedenáct miliard. Takhle prosperita opravdu nevypadá…

Anketa

Změní se v Praze něco s novou koalicí?

Jak dopravní podnik vyléčit?

Je nutné naprosto zásadně redukovat onu devatenáctimiliardovou smlouvu na obnovu vozového parku. A to by mělo být i v zájmu Škody Transportation. Dále je nutné znovu zvážit všechny realizované a chystané outsourcingy a nastavit do budoucna naprosto průhledné a efektivní hospodaření. A pak jsou tu takové „drobnosti“ jako osekání nesmyslných externích poradenských služeb za 160 milionů za poslední dva roky…

A co povolení soukromé dopravy?

To by šlo pouze u autobusů. U tramvají a metra ne. A výhodnost takového nápadu je podle mého sporná.

Díky za rozhovor

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pirát ze zastupitelstva: Opencard je špička ledovce, menší z pražských tunelů

12. 3. 2016 | Monika Veselíková, Ondřej Tůma | 20 komentářů

Pirát ze zastupitelstva: Opencard je špička ledovce, menší z pražských tunelů

Už v první části rozhovoru s Mikulášem Ferjenčíkem, jedním z pražských zastupitelů za Českou pirátskou stranu, jsme slibovali nahlédnout pod pokličku pražského vládnutí. Věru, není... celý článek

Na černo nikdy nejela, přesto má platit 41 pokut. Za 650 tisíc!

4. 11. 2011 | Petra Dlouhá | 147 komentářů

Na černo nikdy nejela, přesto má platit 41 pokut. Za 650 tisíc!

Jezdíte na černo? Paní Jaroslava ne. Přesto po ní pražský dopravní podnik vymáhá šest set padesát tisíc a v exekuci jí chce zabavit i střechu nad hlavou. Má spravedlnost a lidskost... celý článek

Chcete veřejné peníze? Začněte lízat feudálův zadek!

21. 10. 2011 | Michal Kašpárek | 8 komentářů

Chcete veřejné peníze? Začněte lízat feudálův zadek!

Brno opět v čele pokroku. Zatímco zbytek republiky nesměle koketuje s demokracií a dělbou moci, z Nové radnice odvážně zní: „Brno su já.“ Od příštího roku potečou veřejné peníze jen... celý článek

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

4. 6. 2011 | Martin Vlnas | 9 komentářů

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

„Zatím investujeme do charity druhého řádu – veřejné dopravy. Většina toho, co vyděláme, jde teď na vlaky. Věřím ale, že za pět, deset let bychom mohli celý roční zisk odevzdávat na... celý článek

Z radnice do zadnice: jak investuje česká samospráva

12. 5. 2011 | Aleš Tůma | 4 komentáře

Z radnice do zadnice: jak investuje česká samospráva

Nad investováním některých radnic zůstává rozum stát. Vedení několika měst (například Sokolova) a pražských městských částí koupily přes společnost Key Investments nelikvidní dluhopisy... celý článek

Partners Financial Services