Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

| rubrika: Analýza | 2. 11. 2011 | 11 komentářů
Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát
Jan Müller ze serveru Malépeníze.cz odpovídá na otázky čtenářů Peníze.cz. Tentokrát rozebere na prvočinitele cenu pohonných hmot. A asi tušíte, k čemu dojde – ano, víc než polovičku z každého litru lijete do bezedné nádrže eráru.

Otázka: Velice rád bych se dozvěděl, z čeho se skládá koncová cena paliv (nafty i naturalu), kterou plátím jako obyčejný řidič na benzinové pumpě. Vím, že platíme nějakou spotřební daň, ale kolik to je? A proč je poslední dobou benzin stále dražší a dražší? Kdo na tom nejvíc vydělává?

Rozložení ceny benzinu, kterou platíte u čerpací stanice, na jednotlivé součásti je poměrně jednoduché. Důležitou složkou je skutečně spotřební daň, která u nás momentálně u benzinu činí 12,84 Kč za litr (u nafty je z důvodu podpory úspornějších motorů o něco nižší).

Další výraznou položkou je cena ropy, ta se v současné době na konečné ceně podílí zhruba stejně jako spotřební daň – počítáme ropu typu Brent. Ta je sice dražší než americká nebo arabská ropa, protože neobsahuje tolik síry, ale je zase levnější na zpracování.

Daň a zdaněná daň

Složky ceny benzinu

Pak tu máme dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Ta se paradoxně počítá se započtením spotřební daně. A zbytek ceny tvoří doprava ropy, její zpracování v rafinerii, doprava do čerpacích stanic, prodej a marže firem. Mimochodem marže zpracovatelů ropy je poměrně stabilní. Marže čerpacích stanic je velmi nízká, řádově desetníky, možná někde přes korunu na litr.

Tedy v souhrnu to vypadá přibližně jako na grafu vpravo. U DPH se nenechte zmást nižší hodnotou, než je dvacet procent – koláčový graf ukazuje rozložení výsledné ceny, kterou platíte u pumpy již se započtenou DPH. Údaje jsou přibližné a pochopitelně závisejí na cenové hladině a na situaci na komoditních trzích.

Sazba spotřební daně je pevnou složkou ceny benzinu, je stanovená konkrétní suma za litr. Spolu s DPH, která je variabilní, tedy stanovená procentem, tvoří spotřební daň o něco víc než polovinu výsledné ceny. Proto při změně ceny ropy nemusí dojít k zásadní změně ceny benzinu. V praxi se ale spíš projevuje obecný princip, že na snížené ceny vstupů prodejci reagují jen velmi neochotně, opačný proces, zdražování, však funguje dosti pružně.

Podle světových studií obecně platí, že když cena ropy stoupá, stoupá i cena u čerpacích stanic; naopak finální cena je stabilní, když cena ropy klesá. S cenou ropy to také není zcela jednoznačné, jelikož část se nakupuje s okamžitým dodáním (spot) a část s dodáním v budoucnosti (futures), nemůžeme tedy při změně aktuální (spotové) ceny ropy čekat okamžitou reakci na ceníku čerpaček.

Podíváme-li se na letošní ceny ropy Brent a průměrné ceny benzinu Natural 95, jak ji publikuje Český statistický úřad, korelaci mezi cenou ropy a cenou benzinu najdeme.

Korelace mezi cenou ropy a spotřebitelskými cenami benzinu

Chování spotřebitelů a otesánek stát

Roli hraje také kurz koruny vůči americkému dolaru. Ten je pro nás již několik roků příznivý. Doby, kdy kurz dolaru byl kolem 40 Kč, jsou minulostí, nikoli však nenávratnou.

Anketa

Benzin, nebo diesel?

Tím se dostáváme k elasticitě trhu, tedy k závislosti poptávky po pohonných hmotách na dalších cenových parametrech. Podle studie VŠE, kterou provedla pro ministerstvo životního prostředí Alena Kováčová, je nárůst poptávky po pohonných hmotách téměř přímo úměrný nárůstu příjmů: nárůst příjmů o procento znamená nárůst poptávky po pohonných hmotách o 0,98 procenta. Ovšem po zvýšení ceny pohonných hmot to vypadá jinak: když cena stoupne o jedno procento, poklesne poptávka přibližně pouze 0,26 procenta.

Kdo tedy na naší potřebě i touze přepravovat sebe, věci i zboží z bodů A do bodů B nejvíc vydělává? Nejsou to ani těžařské společnosti, ani rafinérie, dokonce ani pumpaři ne. Nejvíc vydělá stát – ten nemusí provádět průzkumy ložisek, budovat těžební plošiny nebo rafinerie či další infrastrukturu. Stát platí jen aparát, který vybírá daně.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+31
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 11. 2011 11:18, Lagarto

problémy s cenou jsou dva. Prní je vysoké daňové zatížení, které je kolikrát na nutnou hladinu danou EU, resp. nad úrovní sousedních států. Druhý a neméně důležitý je přesycení trhu. Počet pump (v drtivé většině non-stop) je neúměrný a nutí provozovatele držet vysoké marže aby pokryly nepřímé náklady a režii. V Německu je dramaticky méně pump a nonstop jsou jen ty největší na hlavních tazích a dálnicích. Proto tam je na každé pumpě fronta, ale provoz se točí ahosp. výsledek je úplně někde jinde a to přesto, že většina nákladů je podobná, či vyšší (např. mzda obsluhy). Logicky je pak více pump součástí velkých řetězců a s tím souvisí následně lepší vyjednávací cena při nákupu PH. Pak není složité pochopit, proč benzín v Německu na dálnici u Sheelky je levnější než benzín u Shell v ČR a to i mimo dálnici.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 2. 2015 10:56, karel parot

Neskonalý bordel v tomto státě.V Rakousku je nafta ještě levnější jak u nás a platy jsou 3x vyšší.tak si spočítejte,na kolik vyjde Rakušana 1 litr nafty nebo benzinu oproti nám,podle mě max.13-14,-Kč.To tu nebylo ani za komančů.my jsme národ tupců,jestli by rakušani připustili,aby u nich stála nafta 3x tolik jako u nás,tak to ani náhodou.to jen v tomto Kalouskově je možné

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

26. 2. 2015 | 10:56 | karel parot

Neskonalý bordel v tomto státě.V Rakousku je nafta ještě levnější jak u nás a platy jsou 3x vyšší.tak si spočítejte,na kolik vyjde Rakušana 1 litr nafty nebo benzinu oproti nám,podle mě max.13-14,-Kč.To tu nebylo ani za komančů.my...více

11. 5. 2012 | 10:23 | Jiří Šeda

Veškeré diskuse o cenách benzínu jsou pro obyčejné lidi bezpředmětné. Dnešní mocipáni si všechno zdůvodní.Pouze jedna věc mi není jasná. Proč musí trvale nejdražší benzín mít právě Jižní Morava? Co jsme zbytku republiky udělali...více

6. 11. 2011 | 19:16

No, o tom se v článku píše: „V praxi se ale spíš projevuje obecný princip, že na snížené ceny vstupů prodejci reagují jen velmi neochotně, opačný proces, zdražování, však funguje dosti pružně.“ Jakmile cena jednou (třeba...více

6. 11. 2011 | 16:39 | peta

haha, tak tenhle článek je dobrý vtip. barel ropy 100USD, benzin 31CZK. Potom barel ropy 150USD, benzin 34CZK. Dnes barel ropy 110USD, benzin za 35CZK. Sazba spotřební daně je pořád stejná. Kurz dolaru se vyvíjel taky spíše...více

6. 11. 2011 | 0:57 | Karl

Není tak zle, pumpaři nejsou žádní zloději. Když cena ropy roste, zdraží benzín a nafta u pump jen o pár korun. Když cena ropy klesá, slevní benzín a nafta u pump o velkou spoustu halířků ... více

Čtenáři také navštívili

27. 10. 2011 |  | 25 komentářů

Osoba blízká, vzdálená? Za auto má vždy odpovídat jeho provozovatel! Co si o tom myslíte?

Výmluvám na osobu blízkou prý definitivně odzvoní. Postarat se o to má novela zákona o silničním provozu. Opravdu ale ovlivní chování českých řidičů, nebo si chytráci zase rychle najdou nový trik, jak...

7. 10. 2011 |  | 16 komentářů

Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví

Ještě že ten nápad dostal Nečas, a ne Jakeš: stačilo totiž letáčkem vysvětlit perestrojku a komunisté by vládli dodnes. Blbost? Ano. Fantasmagorie? Bohužel ne.

22. 8. 2011 |  | 23 komentářů

Kuřáci se státu vyplatí! Realita, nebo „ohlupující tabákonomika“?

„Kuřák, nebo nekuřák?“ zeptají se, když přijdete do restaurace, na lékařskou prohlídku i na první rande. Málokterá polarita budí tolik emocí. Jsou kuřáci požitkáři, nebo sebevrazi? Jsou přítěží státního...

16. 8. 2011 |  | 7 komentářů

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

V polovině týdne se má zase na chvíli objevit léto. Pro ty, kteří si pěkné dny chtějí zpestřit výletem, nabízíme tipy na slevy při cestách autobusy a vlaky. Ale vlastně nejen pro ně, hodit se přece mohou...

29. 7. 2011 |  | 2 komentáře

Cukr, kráva, limonáda: pokusy o zdražení nezdravých jídel dopadají rozpačitě

Věci veřejné si všimly pozoruhodné shody: zdraví národa je na tom stejně špatně jako jeho veřejný rozpočet. Chtěly oboje vyřešit hranolkovou daní, návrh ale v červenci padl pod vládní stůl na kupičku odhozených...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

pojišťovny, odpad, příspěvek na podporu regionální mobility, nehoda, potraviny, vstupní signál, náhradový poměr, odvětví, židé, výpovědní důvod, strana zelených, smlouva o úvěru, Abbottábád, PRIBOR, beiersdorf

4AY8691, 6U65333, 4AY8691, 3AA0020, 3AA0020

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK