Kdo je Obchodník roku? Projděte si výsledky soutěže

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 17. 2. 2022 | 8 komentářů
Kdo je Obchodník roku? Projděte si výsledky soutěže

Zdroj: Shutterstock

Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea (vítěz ročníků 2019 až 2013), třetí je dm drogerie markt.

O absolutním vítězi i o pořadí jednotlivých kategorií podle sortimentu – najdete je v následujícím přehledu – rozhodl výsledek reprezentativního průzkumu mezi spotřebiteli.

Hodnotila se především pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a důvěra zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). Výhodu tak mají řetězce a známé značky před samostatnými prodejnami.

V kategorii Cena veřejnosti pak rozhodovalo přímo hlasování spotřebitelů prostřednictvím webu soutěže – také zde mají výhodu velké řetězce nebo e-shopy.

Generálním partnerem soutěže je společnost Mastercard, organizátorem je agentura Ogilvy.

Výsledky jednotlivých kategorií:

Absolutní vítěz

  • 1. Dr.Max
  • 2. Ikea
  • 3. dm drogerie markt

Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který v rámci reprezentativního výzkumu dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Letos tento titul získala síť lékáren Dr.Max – stejně jako před rokem s těsným náskokem před Ikeou. Dr.Max bodoval díky zapamatovatelnosti značky i díky loajalitě zákazníků. Ikea má vysokou důvěru zákazníků a je obchodníkem, kterého jsou lidé ochotni nejčastěji doporučit, a to napříč všemi kategoriemi.

Obchodník roku s potravinami:

  • 1. Lidl
  • 2. Kaufland
  • 3. Rohlik.cz

Lidl bodoval mimo jiné díky zapamatovatelnosti. Spontánně jej v průzkumu jmenovalo 58 procent respondentů. Jeho zákazníci patří v dané kategorii také mezi vysoce loajální. 

Na třetí místo se dostal internetový supermarket Rohlik.cz, před rokem byl bronzový Globus.

Obchodník roku s drogerií a parfumerií

  • 1. dm drogerie markt
  • 2. Teta drogerie
  • 3. Rossmann

Zákazníci sítě dm v průzkumu uvedli nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 58 %. První trojice značek je stejná jako před rokem.

Obchodník roku s oděvy

  • 1. Bonprix
  • 2. Pepco
  • 3. H&M

Vítězná společnost Bonprix se meziročně posunula o 15 příček (a stala se díky tomu i Skokanem roku). Ve své kategorii má nejvyšší míru loajality deklarované zákazníky –  hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 36 % lidí. Oproti minulému roku zároveň téměř dvojnásobně narostla zapamatovatelnost.

Před rokem zvítězila značka Zara. Pořadí na druhém a třetí místě se nezměnilo.

Obchodník roku s obuví

  • 1. Deichmann
  • 2. Rieker
  • 3. CCC

Síť Deichmann obhájila výhru z předchozího roku. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality.

Na druhém místě byl před rokem Baťa (letos Rieker), třetí zůstává CCC.

Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami

  • 1. Decathlon
  • 2. Sportisimo
  • 3. Adidas

Zákazníci řetězce Decathlon uvádějí nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro daný sortiment, dosahuje 56 %.

Pořadí na prvních dvou místech se meziročně nezměnilo, Sportisimo je těsně druhé. Třetí byla před rokem značka Nike.

Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele

  • 1. Obi
  • 2. Zoohit.cz
  • 3. Hornbach

Řetězec Obi obhájil vítězství hlavně díky zapamatovatelnost – spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících tento sortiment. Zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality. 

Obsazení první trojky je stejné jako před rokem, Zoohit si však vyměnil místo s Hornbachem.

Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky

  • 1. Ikea
  • 2. Jysk
  • 3. Möbelix

Ikea zvítězila především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 58 % respondentů nakupujících daný sortiment. Její zákazníci zároveň uvádějí nejvyšší míru loajality v této kategorii obchodníků. Pořadí medalistů je stejné jako před rokem.

Obchodník roku s elektrem a elektronikou

  • 1. Datart
  • 2. Alza.cz
  • 3. CZC.cz

Před rokem druhý Datart letos zvítězil především díky tomu, že bodoval v parametru zapamatovatelnost – spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících daný sortiment. 

Alza, loňský vítěz, skončila těsně druhá. Třetí zůstává CZC.

Čerpací stanice s prodejnou

  • 1. Tank Ono
  • 2. Benzina Orlen
  • 3. Shell

Síť Tank Ono uspěla díky míře loajality deklarované zákazníky, která v posledním roce výrazně stoupla – podíl zákazníků, pro které je prodejna v rámci kategorie hlavním nákupním místem, je 66 %. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je jedničkou v kategorii.

Před rokem vyhrála Benzina před Shellem a Tank Ono.

Obchodník roku s knihami

  • 1. Knihy Dobrovský
  • 2. Megaknihy.cz
  • 3. Knizni-klub.cz

Vítězná síť obhájila vítězství mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 61 % respondentů nakupujících daný sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. 

Loni třetí Megaknihy se letos posunuly na druhé místo, kde se před rokem umístil Luxor.

Obchodník roku s hračkami

  • 1. Dráčik
  • 2. Bambule
  • 3. Hracky-4kids.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenoval téměř každý druhý respondent nakupující sortiment. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Pořadí medailistů je stejné jako před rokem.

Lékárna roku

  • 1. Dr.Max
  • 2. Benu
  • 3. Pilulka.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Pořadí medailistů je stejné jako před rokem.

E-shop roku

  • 1. Alza.cz
  • 2. Rohlik.cz
  • 3. Zoohit.cz

Alza vyhrála mimo jiné díky tomu, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 44 % respondentů. Zákazníci deklarují také nejvyšší míru loajality v dané kategorii – hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 38 % lidí.

Pořadí předchozího ročníku: Lidl-shop.cz, Alza, Zalando.

Cena veřejnosti

  • 1. Lidl - 57 522 hlasů
  • 2. Kaufland - 30 159 hlasů
  • 3. Albert - 22 028 hlasů

Vítěze této kategorie určilo veřejné hlasování veřejnosti prostřednictvím webu soutěže. Celkem 74 590 lidí rozdělilo mezi nejrůznější obchodníky 310 300 platných hlasů. Pořadí na prvních třech místech zůstalo stejné jako před rokem.

Skokan roku

  • Bonprix

Titul Skokan roku získala společnost Bonprix. Oproti roku 2020 ve své kategorii (oděvy) posunula o 15 příček a stala se tak vítězem kategorie. Společnost Bonprix posílila především v parametru důvěry, kde přidala 27 procentních bodů, stoupla i loajalita zákazníků.


Fotogalerie: Do Česka vstupují nové řetězce a značky

Diskont označovaný jako ruský Lidl, nové prodejny zboží pro domácnost nebo futuristická prodejna polského řetězce. A ještě přilétá Majaland. Do Česka nově přišlo skoro 25 značek obchodů a služeb. Seznamte se.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 2. 2022 12:00, Jana

Citace - Pavel / 17.02.2022 11:14

na první místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea

Tak byla první nebo druhá? :-)


Vy běžně čtete články až od poloviny druhé věty? (Když si přečtete i tu první a začátek druhé, je to jasné :) "Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku, kdy na prvním místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea."

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

26. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 5 komentářů

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

Rozmočené brčko v pití nebo víčko připevněné k lahvi, které se nepříjemně odírá o obličej. Vychytávky, které mají na rozdíl od plastů šetřit přírodu, už stihly rozčílit nejednoho z... celý článek

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

25. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

Cena elektrické energie pro domácnosti v Česku byla v loňském druhém pololetí nejvyšší v Evropské unii, pokud zohledníme odlišnou kupní sílu v jednotlivých státech. Vyplývá to z dnes... celý článek

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Partners Financial Services