Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Spolujízda je dvakrát rychlejší a levnější než vlaky. Málokdo o ní ale ví

Spolujízda je dvakrát rychlejší a levnější než vlaky. Málokdo o ní ale ví
Jak z auta udělat jeden z nejlevnějších a k přírodě nejšetrnějších dopravních prostředků? Nacpat ho spolujezdci. Na českém internetu s tím pomáhá hned několik služeb.

Život začíná na okraji komfortní zóny,“ opakoval jsem si pro kuráž před tím, než jsem měl v Brně sednout do lady rok výroby 1999 k cizímu řidiči a přejet s ním Buchlovské kopce, kde silnici lemují věnce a svíčky. O hodinu a pět minut později a o šedesát korun lehčí už jsem ale v Uherském Hradišti vymýšlel, jak šoféra i auto na Jízdomatu pochválit. Komfortní zónu jsem totiž neopustil.

Vedle Spolujízda.cz, Plnýbus.cz a dalších je Jízdomat jeden z webů, které umožňují motoristům najít na konkrétní trasu v konkrétní den spolujezdce a pasažérům zase motoristy s volnými sedadly. Smrdí vám to riskantním autostopem? Čichejte znovu:

  • Díky hodnocení ostatních aspoň rámcově víte, ke komu a do čeho sedáte nebo koho nabíráte. „Tady se dá jet i 130,“ ušklíbl se Matej v jedné táhlé, klopené zatáčce. „Ale když mám pasažéra, neblbnu.“ Strach ze špatného hodnocení má nad řidiči větší moc než obava z trestných bodů. Mimochodem, lada je ve vozovém parku výjimka, dominance oktávií a fokusů kopíruje zastoupení značek a modelů na silnicích.
  • Spolujezdci šoférům přispívají na benzin dopředu domluvenou částkou. Z Vídně do Prahy se dostanete za dvě stě korun (Jízdomat), z Tábora do Paříže za 1 273 (Spolujízda.cz), z Náchoda do Brna za stovku (Plnýbus.cz). Skoro vždy je příspěvek na benzin víc než dvakrát levnější než vlaková či autobusová jízdenka, a kromě peněz ušetříte i čas.
  • Nemusíte hodiny postávat na výpadovce. Máte dopředu jistotu, že se svezete (anebo nesvezete). Když poprosíte, šoféři si kvůli vám i kousek zajedou.

Do restaurace s voucherem, ale na služebku pořád prázdným autem

Matej, který studuje v Brně strojařinu a jezdí domů kousek za slovenské hranice, mívá hlavně v neděli cestou zpět do Česka i plnou obsazenost. V týdnu to bývá horší. „Malo by sa o tom viacej písať,“ podotkl chvíli před tím, než jsem mu vybalil, že jsem novinář.

Je to paradox: obdobně fungující slevové servery nenechaly v Česku peněženku na peněžence. Weby propojující šoféry a pasažéry oproti nim nabízí denně jen zlomek „dealů“.

Příběh Slevomatu a jeho zakladatele na Peníze.cz

Rozhovor s Tomášem Čuprem: po návratu z Anglie byl za vodou, aby ho však rodiče přestali posílat do práce, musel něco dokázat i doma – tak postavil Slevomat...

Slevové servery očima expertů:

Vysvětluju si to tím, že až do Jízdomatu vypadaly všechny weby jako dělané na koleně. Propojení s Facebookem, šikovné PR (svézt se můžete třeba s šéfem poslaneckého klubu TOP 09 Petrem Gazdíkem) solidní systém hodnocení (poslanec má osm palců nahoru: „Pan Gazdík nebyl jenom skvělým řidičem, ale i zábavným a vtipným spolujezdcem.“) udělaly hodně.

Navíc: zatímco rozvoj Slevomatu a jeho souputníků motivovala vidina výdělku pro zakladatele, u webů pro organizaci spolujízd je nalezení výdělečného obchodního modelu těžké. „Lze se inspirovat v zahraničí, kde jsou používány zejména takzvané freemium modely. Základní služby jsou tedy zdarma, určité funkce pro usnadnění práce s jízdami nebo jejich zvýraznění za drobný poplatek od půl do jednoho eura za měsíc,“ vysvětluje Jan Mittner, který přivedl Jízdomat k životu. A dodává, že jeho firmě vytvářející weby služba zatím aspoň pomáhá získávat lepší zakázky a zaměstnance.

Žluté vlaky nejsou pro ČD jediná pohroma

Přímo na stránce počítadlo informuje, že Jízdomat pomohl ušetřit už 649 473 korun. A rychlost, s jakou naskakují další tisíce, se podle Mittnera zvyšuje.

Spolujízdové servery se stále lépe umí bránit před nebezpečnými řidiči, nepříjemnými spolujezdci, rozpadajícími se auty. Nebude ale nutná i ochrana před státem? Nenajde se v jeho mašinerii člověk, který si za informaci „lidé vozí jiné lidi a chtějí za to peníze“ dosadí: musíme je dusit a kontrolovat, jako by šlo o živnostníky nebo taxikáře?

Baby you can drive my car

Anketa

Spolujízda?

Osobně jsem přesvědčen, že Jízdomat je naprosto v pořádku. Nabídka spolujízdy se dá jen málokdy považovat za soustavnou. A především: když se podíváte na ceny spolujízd, tak se v žádném případě nemůže jednat o činnost prováděnou za účelem dosažení zisku. Jste většinou pod náklady na benzin, natož když vezmete v úvahu amortizaci, servis, pojištění…“ přemýšlí Mittner.

A kouká se do Německa a dál: „Kromě toho všude v západní Evropě patří spolujízda mezi řadu let oficiálně používaný způsob přepravy, tak očekávám, že to bude v pořádku. A i pokud by se přesto našel nějaký snaživec, který by na základě nějakého zákona tvrdil, že ne, tak by to skoro stálo za změnu toho zákona. Co je na sdílení nákladů na cestování špatně?

Zpátky z Hradiště jsem jel vlakem. Stálo to 135 korun, trvalo dvě hodiny a záchod byl ve stavu, za jaký by hygienici napařili motorestu nebo benzince bez milosti pokutu. Právě na něm jsem ten den poprvé opustil komfortní zónu, zvedaje špinavé prkýnko špičkou boty, opřen o dveře, které nešly zamknout. Raduju se proto, že dráhy už nejsou jediná volba, jak ekologicky cestovat tam, kam už kolo nedojede.

Redakce radí: Každý týden Kašpárka

Michal Kašpárek

Spoluspotřebitelství, výpomoc, ale i zneužíváníčko...

Další články Michala Kašpárka pro Peníze.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 10. 2011 1:12

„Nebude ale nutná i ochrana před státem? Nenajde se v jeho mašinerii člověk, který si za informaci „lidé vozí jiné lidi a chtějí za to peníze“ dosadí: musíme je dusit a kontrolovat, jako by šlo o živnostníky nebo taxikáře?“

Hele! Už se našel!

Citace - Arnošt / 14.10.2011 14:17

Neznalost zákona neomlouvá. Pokud si majitel vozidla nechá za spolujízdu zaklatit, pak jedná v rozporu sa zákonem 111/1994 o silniční dopravě, a dopouští se navíc daňového přestupku. To, že popsaný způsob přepravy je běžný v zahraničí ještě neznamená je u nás košer. Všem propagárům bych poradil iniciovat změnu zákona, ale pochybuji o úspěchu, protože se jedná o konkurenci železniční dopravě, která je ta jediná správná (dotovaná). Železničářské lobby je nesmírně silné a každého ministra dopravy ovládne nejpozději do dvou měsíců. Všem provozovatelům sdílené dopravy doporučuji, aby se nikde nechlubili svou činností a až vůbec ne příjmem za tuto činnost. Jediné, co je povolené, je sousedká výpomoc. Jiná věc je situace, kdy se řidiči domluví a používají svá auta střídavě.
Na okraj: Odorný názv je "sdílená doprava".

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Arnošt 14. 10. 2011 14:17)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

3. 12. 2013 | 18:54 | Vladimír

Pan Arnošt a ostatní nemají pravdu, když citují zák. č. 111/94 Sb. Nutno si ho nejprve řádně přečíst. Pokud vozím náhodně lidi, nepodnikám. Dále příjmy do 30 000 Kč jsou osvobozeny od daně z příjmu - viz § 10 odst 1 písm...více

20. 3. 2013 | 17:57 | Lucka

Máš pravdu - v daňovém přestupku, v jediněsprávnosti dotované dopravy i v radě nechlubit se příjmy. Pro altruisty je jednoduchým řešením si peníze nevzít, pro ostatní je tu osvobození příjmů z podobných "přivýdělků" do výše...více

15. 10. 2011 | 1:12

„Nebude ale nutná i ochrana před státem? Nenajde se v jeho mašinerii člověk, který si za informaci „lidé vozí jiné lidi a chtějí za to peníze“ dosadí: musíme je dusit a kontrolovat, jako by šlo o živnostníky nebo taxikáře?“...více

14. 10. 2011 | 23:44 | Rada

Jinak to případné stočení tachometru má samozřejmě určitá omezení. Když to stočíte z 200 tis. na 20 tis., pozná to kdejaký jouda podle opotřebení v interiéru. To se dá samozřejmě řešit (výměna krytek na pedálech, výměna volantu...více

14. 10. 2011 | 23:36 | Rada

Pokud by u čerpací stanice část pohonných hmot zaplatil řidič/majitel a část spolucestující, bylo by to jednoznačné. Když ale inkasuje peníze řidič/majitel, je to docela sporné. Mimochodem - nejjednodušší zamezení dvojímu...více

Čtenáři také navštívili

30. 9. 2011 |  | 8 komentářů

Kdy pracovat zadarmo a kdy včas utéct

„Peníze vám nedáme, ale bude to pro vás dobrá zkušenost“ je nové „k noze a lehni, čokle“. Jak poznat, že se s vámi někdo snaží vytřít, a kdy naopak nebýt sketa a pracovat bez nároku na odměnu?

16. 8. 2011 |  | 7 komentářů

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

V polovině týdne se má zase na chvíli objevit léto. Pro ty, kteří si pěkné dny chtějí zpestřit výletem, nabízíme tipy na slevy při cestách autobusy a vlaky. Ale vlastně nejen pro ně, hodit se přece mohou...

28. 7. 2011 |  | 12 komentářů

Žluté autobusy jedou do boje! Mail jako důkaz predátorského dumpingu?

„Agresivní bolševník“ a „zloděj s predátorskými manýry“. Podobně nevybíravými přídomky častoval v médiích Alexej Litvin Radima Jančuru. Válka obou mužů se táhne roky. Zdálo se, že pomalu utichá. Teď však...

18. 3. 2011 |  | 1 komentář

Crowdsourcing: 13 512 investorů pro jeden dobrý nápad

Kasičku, do které prostý český lid sbíral příspěvky na Národní divadlo, někdo čmajzl z depozitáře Národního muzea a připojil ji k internetu. Tak nejlíp lze popsat crowdsourcing, „skupinové investování”...

19. 2. 2011 |  | 12 komentářů

Co je moje, je i tvoje aneb o spoluspotřebitelství

„Když všichni všechněm všechno dáme, tak budem všichni všechno mít dohromady,“ ozývá se nikoliv už ze strhaných hrdel českého proletariátu, ale z distingovaných úst americké střední třídy. A konečně s...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

polatek za vedení účtu, účty bez poplatku, banky, rusko, úrokové sazby, jan ruml, neutral, super, reinvestiční dluhopis, Radovan Krejčíř, tenis, objem úvěrů, zákon o přestupcích, zajištění výnosů, monopoly

8T26097, 6C26705, 1M66166, 1M66166, 6C26705

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK