Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Crowdsourcing: 13 512 investorů pro jeden dobrý nápad

| rubrika: Co se děje | 18. 3. 2011 | 1 komentář
Crowdsourcing: 13 512 investorů pro jeden dobrý nápad
Kasičku, do které prostý český lid sbíral příspěvky na Národní divadlo, někdo čmajzl z depozitáře Národního muzea a připojil ji k internetu. Tak nejlíp lze popsat crowdsourcing, „skupinové investování” do podnikatelů i umělců. Ve Státech se zabydlelo, teď míří do Česka.

Designéra Scotta Wilsona napadlo, že by mohl začít vyrábět a prodávat pásek na zápěstí, který by z malého MP3 přehrávače iPod Nano udělal pěkné hodinky. Nešel si na to půjčit do banky ani nehledal investora – namísto toho přes server Kickstarter požádal neznámé lidi o milodary. Potřeboval celkem 15 tisíc dolarů. Dostal skoro milion, a to od 13 512 investorů.

Několika programátorům stále více lezlo krkem, jakou moc získává Facebook nad lidským soukromím, a na Kickstarteru loni v dubnu poprosili podobně naladěné o deset tisíc dolarů na start vývoje alternativní sociální sítě Diaspora. Přispělo jim šest a půl tisíce lidí – včetně Marka Zuckerberga, tvůrce Facebooku.

Tohle není Den D

Služby jako Kickstarter, RocketHub a Sellaband spojuje několik rysů:

● Po registraci máte možnost svými příspěvky (obvykle minimálně pěti- až desetidolarovými) dotovat projekty, které vás zaujmou. Podnikatelé tu mohou požadovat dotaci na rozjezd výroby svého zboží, kapely na nahrání CD v profesionálním studiu, filmoví dokumentaristé na cestovné a pronájem techniky.

● Žadatelé dostanou peníze na účet až ve chvíli, kdy dárci poskládají celou požadovanou částku. V opačném případě se donátorům jejich investice vrátí zpět.

● I kvůli americké legislativě výrazně regulující prodej podílů ve firmách po internetu se nestáváte spolumajiteli firem, kterým posíláte peníze – na rozdíl třeba od klasických investorů, které znáte z televizního Dne D. Odměnou vám bude obvykle nějaká maličkost, podle výše dotace – za deset dolarů dostanete vlastní titulek na konci filmu, za tisíc čestné místo na premiéře.

● Služba se zaručuje za to, že peníze půjdou skutečně tam, kam mají – a na oplátku si bere několik procent z každé dotace.

Slevové servery naruby

„Nejde tu o filantropii ani o charitu. Mluvíme o podpoře obchodu,” vysvětlil stanici BBC Perry Chen, spoluzakladatel Kickstarteru, když se trend dostal do nechápajících mainstreamových médií.

Další čtení o slevových serverech

Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu i-slevy.cz už hledá policie...
Slevomanie si vyžádala první oběti
na Peníze.cz.

Podnikaví Číňané přes internet vytvářejí nákupní komanda, která společně bojují za množstevní slevy. Obsazují vybrané obchody a prostřednictvím svého vůdce smlouvají o ceně. Vidět takové komando v akci je zvláštní zážitek...
Bude nás víc, zachráníme ekonomiku
na Finmagu.

Skupinové investování je reálný byznys točící se kolem reálných peněz, stejně jako populární skupinové nakupování. Zatímco slevové weby přispívají hlavně k tomu, aby se toho víc sežralo, skupinové investování napomáhá vytváření nových věcí a služeb. Možná jsem staromódní, ale u obou dvou věcí vidím odlišné hodnotové znamínko.

Občas dá Kickstarter vzniknout jen trochu hezčímu smetí, jako jsou ty hodinky z iPodu a řemínku. Často ale jde o odvážné občanské počiny. Tak například účastníci jedné sbírky poslali svého „vlastního” reportéra do Afghanistánu.

Podpoř svého lokálního snaživce

Pro americkou společnost nejsou sbírky na umělecké a podnikatelské projekty novinkou – řada rozhlasových stanic žije z dobrovolných příspěvků posluchačů, byť ne bůhvíjak pohodlně. V Česku jsme byli doteď zvyklí na to, že kulturu a „společensky prospěšné” akce dělá stát – to se ale vzhledem ke škrtům jeho výdajů může velice snadno změnit. Naštěstí se lidé naučili „skupinově investovat” například do oblastí poničených přírodními katastrofami. Kultura a drobné podnikatelské projekty mohou být další na řadě.

V Brně se už rodí zřejmě první česká služba usnadňující skupinové investování. U jejího vývoje stojí i Jan Boček, novinář publikující i na sesterském webu Peněz.cz – Finmagu  „Nápad udělat český Kickstarter původně vznikl proto, abychom sami mohli realizovat některé náročnější akce ve veřejném prostoru. Pronajmout si billboardy v centru a nechat je napospas umělcům, například. Ale už teď se domlouváme s několika dalšími vzorovými projekty, které mají nemalý náboj a praktičtější výsledky. Třeba Carsharing, služba na sdílení aut,” říká Jan.

Anketa

Co si myslíte o budoucnosti skupinového investování?

První betaverze webu, naplánovaná na konec března, bude omezena jen na Brno: „Na lokální úrovni začínáme z jediného důvodu: jsme tak schopni omezit rizika spojená s důvěrou v projekty, které se u nás objeví. Ale jak už jsem napsal, během pár týdnů zkusíme zapojit zajímavé komunity napříč ČR.”

Skupinové nakupování se před rokem v Česku chytlo prakticky okamžitě. Jsem tedy zvědavý, jestli srovnatelný úspěch zaznamená i investování. Bylo by osvěžující od kolegů a lidí v tramvaji slýchávat nejenom „měl jsem v sobotu táááákhle tlustej stejk, jen za stovku”, ale taky „pomohl jsem teď jedný sympatický lokální začínající firmě – a jen za stovku!”

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

24. 3. 2011 | 15:09 | Busyman

Jste-li člověk mající zájem být v životě úspěšný, pak jděte na portál Busyman.cz Chyťte svůj život pevně do rukou a nakročte tím správným směrem k úspěšnému podnikání. Každý nositel zajímavého nápadu, obchodní myšlenky, či...více

Čtenáři také navštívili

11. 3. 2011 |  | 5 komentářů

Místo rodinného fota banda trpaslíků: 3D tisk přichází!!

Zatím je trojrozměrný tisk technologií v plenkách. Začíná se ale už statečně batolit. Váš spotřebitelský život může v budoucnosti změnit podobně, jako to před lety udělal internet a on-line obchody. Počkejte...

19. 2. 2011 |  | 12 komentářů

Co je moje, je i tvoje aneb o spoluspotřebitelství

„Když všichni všechněm všechno dáme, tak budem všichni všechno mít dohromady,“ ozývá se nikoliv už ze strhaných hrdel českého proletariátu, ale z distingovaných úst americké střední třídy. A konečně s...

14. 2. 2011 |  | 22 komentářů

Slevomanie si vyžádala první oběti

Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu i-slevy.cz už hledá...

11. 2. 2011 |  | 13 komentářů

Michal Kašpárek: Co uděláte za stovku?

Weby, na kterých lidé nabízejí své služby za pár drobných, vypadají chvíli po svém vzniku komicky, až bizarně. Bacha ale na ně: může jít o jeden z nejvýraznějších trendů nové dekády.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

essox, běžné účty, polatek za vedení účtu, investice, ge money auto, Union banka Termínovaný vklad, sdružení, veřejná dražba, Bankovnípoplatky.com, nemovitost na protuúčet, obchody s měnami, technické zařízení, platba, finance, odvod pojistného

000SP0RT, 4E95331, 2K92431, 5B80078, 3C69469

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK