Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak nenaletět na „výhodné“ nabídky na koupi nového bytu

| rubrika: Jak na to | 11. 3. 2010
Jak nenaletět na „výhodné“ nabídky na koupi nového bytu
Zájem o nové byty klesl a developeři lákají spotřebitele na různé akční slevy a bonusy. Když si však budete vybírat v jejich nabídkách, dávejte dobrý pozor, za kolik a jakých metrů čtverečních bytu budete vlastně platit.

Poslední byty se slevou! Velké slevy při závazné rezervaci do konce února! Ušetříte 100 tisíc za nový byt! Metr čtvereční již od 35 tisíc korun! Na takové a podobné inzeráty narazí spotřebitel na každém kroku. Ale kdy jde o skutečně výhodnou koupi, a kdy jde třeba jen o trik, který má nalákat zájemce?

Když spotřebitel dorazí na prodejní místo, zjistí, že se slibovaná sleva nevztahuje na celou nabídku. Levnější jsou jen těžko prodejné a méně kvalitní byty, například ty, které se nacházejí v přízemí s okny nízko nad chodníkem, nebo s výhledem na vjezd do garáže, či jsou orientované na rušnou komunikaci. Prodejce spoléhá na to, že když už zájemce přišel, nějaký byt mu vnutí. Ne všechny prodejní triky však musejí být tak průhledné. Mnohem skrytější nebezpečí spočívá v různých způsobech výpočtu a uvádění cen. Někteří developeři například uvádějí ceny bez DPH a tuto skutečnost ve svých prezentacích zamlčí. Jejich nabídka může vypadat lákavěji než je u konkurence, ale po přesném propočtu ceny s DPH už to vypadá jinak. (Spočítejte si, jak vysoké splátky byste platili při koupi bytu na hypotéku)

Foto: Dreamstime

Developer často do nabídkové ceny bytu nezahrnuje nebytový prostor – například sklep nebo komoru. Když si ale spotřebitel přečte kupní smlouvu, dozví se, že nebytový prostor vlastně k bytu patří, nemůže ho odmítnout, ale musí za něj doplatit k původně uvedené částce ještě další desítky tisíc korun.

Podobný háček se skrývá v tom, že developeři většinou uvádějí ve svých nabídkách cenu za metr čtvereční bytu, ale není vždy jasné o jakou plochu se jedná. Tak si například představme výhodnou nabídku koupě bytu v hlavním městě, kde je počítáno za metr čtvereční 50 tisíc korun, když běžně se ceny pohybují mezi 55 až 60 tisíci korun. Spotřebitel si řekne, že je to skvělá příležitost pořídit si útulný 50metrový byteček za 2,5 milionu korun (bez DPH). Nedá-li si pozor, dostanete za tuto cenu byt o pár metrů čtverečních menší.

Zjistí totiž, že developer si počítá 50 tisíc korun za celou podlahovou plochu a do ní zahrnuje i sklep, komoru a balkon, které mají dohromady osm čtverečních metrů. Spotřebitel tedy bude ve skutečnosti obývat jen 42 m2, a nabízená cena 2,5 milionu korun už není zdaleka tak výhodná. Developer přitom žádný zákon ani nařízení neporušuje. Podlahová plocha je totiž v zákoně o vlastnictví bytů definována jako součet podlahových ploch všech místností včetně příček a také včetně komor, sklepů, balkonů, lodžií či teras, které tvoří příslušenství bytu.

Mnohem korektnější by bylo, aby developer uváděl kromě podlahové plochy i výměru obytné plochy. Podle definice, kterou používá Český statistický úřad, jde o podlahovou plochu obytných místností, kdy za obytnou místnost se považuje přímo osvětlená a přímo větratelná místnost o ploše alespoň 8 m2, kterou lze přímo nebo dostatečně nepřímo vytápět a je určena k celoročnímu bydlení. Cena za metr čtvereční neobytných ploch by měla být nižší.

A další háček. Developer si často vymíní ve smlouvě, že konečná výměra plochy bytu se může lišit o určité procento, aniž by to ovlivnilo cenu uvedenou ve smlouvě. Běžné je to zejména v případě, že spotřebitel kupuje byt v počáteční fázi výstavby a uzavírá smlouvu o smlouvě budoucí. Nejčastěji bývá uváděna odchylka plus minus tři procenta. V naprosté většině případů je pak konečná plocha bytu o ona tři procenta menší. Spotřebitel původně kupuje byt o výměře 50 metrů čtverečních, ve skutečnosti však dostane jen 48,5 m2. (Přečtěte si, jaké záludnosti na vás mohou čekat v kupní smlouvě)

Zaplatí tedy za jeden a půl metru čtverečního bytu navíc. Pokud však podepíše smlouvu, v níž na možnost odchylky přistupuje, nic s tím nenadělá. Každý spotřebitel by se měl ujistit, že dobře porozuměl tomu, kolik a jakých metrů a za kolik korun vlastně kupuje. Měl by rozhodně požadovat jako přílohu plánek bytu s přesným označením výměry jednotlivých místností, a to i ke smlouvě o smlouvě budoucí.

Neměl by nikdy podepisovat smlouvu, ve které není předmět koupě přesně definován. Pokud nerozumí všem pojmům a podmínkám smlouvy, je lepší před podpisem vše konzultovat s odborníkem. Bytů je nyní na trhu dostatek. Spotřebitelé jsou ve vztahu k developerům v mnohem výhodnější vyjednávací pozici a měli by toho umět využít.

Autorka působí ve Sdružení na obranu spotřebitelů

Jaké máte zkušenosti s nákupem nového bytu od developerů? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Realizační cena, Reinvestice, Výnos z akcií, bankovnictví, elektronická evidence tržeb, start-up, eet, lime, pop-ekonomie, certifikáty na nemovitostní akcie, Německo, korektnost, Rakušané, marketingový průzkum, nepodmíněný základní příjem, Zlatopramen, ppl, Tomáš Matoušek

5C43107, 8B32103, 2AT4034, 3P64946, 1U40035

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK