Proč nekupovat byt na pronájem

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 31. 10. 2008 | 17 komentářů
Koupě bytu na pronájem se v Česku vyplatí poslední dobou čím dále méně. Kdo se přesto rozhodne pořídit si nemovitost na pronájem a chce tím vydělávat či splácet hypotéku, měl by si uvědomit některá zásadní rizika, která s pronájmem souvisí.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 11. 2008 11:11, simonides

Základem je pořádná nájemní smlouva s úředně ověřenými podpisy. Samozřejmě vždy pouze na dobu určitou, max. na 1 rok, s možností prodloužení po vzájemné, opět písemné, ověřené, dohodě. Za další kauce ve výši jednoho nájmu a samozřejmě nájem aspoň jeden měsíc odpředu. Ve smlouvě je také dobré pro první rok stanovit nevracení kauce při nedodržení 1 roku nájmu. Už jsem to jednou použil a vykrylo mi to dobu než jsem našel nového nájemníka. To ale samozřejmě netrvalo moc dlouho... Chce to přemýšlet tím kulatým co máme všichni na krku... Nejlepší je pronajmout si nemovitost sám. Žádná realitka apod. stejně nic nezaručí a za nic neručí ! Prodával jsem sám několik bytů a několik pronajímám a zatím bez problémů... Slečna z příběhu moc nepřemýšlela - je ještě asi moc mladá a nezná "jak běží zajíc". Hlavně přemýšlet a neukvapit se v pronajmutí bytu hned prvnímu zájemci. Stejně jako ti co hledají pronájem a vybírají si, musí si vybírat i nájemce...! :-)

+34
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 10. 2008 12:27

Citace - PJ / 31.10.2008 09:12

Všechna uvedená rizika je sice nutné vzít v úvahu, ale přesto se mi nákup bytu nebo nemovitosti na pronájem i s pomocí hypotéky jeví jako dobrá investice. Nájem pomůže hypotéku splácet (i když třeba ne celou) a ceny nemovitostí v dlouhodobém horizontu klesat nebudou. Ve srovnání s dalšími formami investic mi to přijde jako zajímavá varianta. Zvlášť když banky nabízejí nízké zhodnocení uložených peněz a akciový trh je tak volatilní, že nezaručuje klidné spaní.




A to jako nepočítáte s částkou, kterou přeplatíte na úrocích?
A ceny nemovitostí taky nebudou dlouhodobě stoupat.
Kdepak, uvedený model je pitomost.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 17 komentářů)

14. 7. 2022 13:41 | Ladislav Černík

Dobrý den, chci pronajmout byt (http://bytprazska.wz.cz/) a chtěl bych se Vás zeptat, jestli nemáte někdo zkušenost s firmou https://jistypronajem.cz/? Konkrétně, jestli to nejsou podvodníci, případně jestli znáte někoho (z celé ČR) kdo s nimi udělal obchod? Případně kontakt na něj. Potřeboval bych si je proklepnout. Všem děkuji uctivě za případné příspěvky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 5. 2019 22:40 | Terezie

Mně teda přijde, že navzdory určitým rizikům pořád převládají klady, je to úžasná investice. Znám makléřku z euroreality.cz a říkala mi, že i na dost přehnanou cenu má během hodiny spoustu zájemců, takže majitel má podle mě z čeho vybírat, i pokud na ten pronájem hodně spěchá...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2011 15:20 | Karolína70

Jeden názor za slušné podnájemníky. Jsem pracující žena, slovenka. Za 10let v Čechách jsem polovinu bydlela v podnájmu. A řeknu vám to bych spíš já nadávala na ty pronajímatele. Chodili se mi dívat do pokoje, ukradli mi peňeženku i s dokladmi a to nuzné bydlení za velké peníze. Přitom jsem ani jeden měsíc nemeškala z nájmem. Neochota spolupracovat s cizineckou policií ale vydělávat načerno to ano. Moje mínus pro špatné, lakomé pronajímatele. Toužím po slušném pronajímateli, protože i já jsem slušná podnájemnice.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 8. 2011 8:50 | Old

Chtel bych varovat pred nesolidnim postupem nekterych realitek... vuci pronajimatelum ( majitelum nemovitosti) v ramci zvyseni sve vlastni uspesnosti sprostredkovavaji pronajmy a snazi se majitele presvedcit ze staci kauce ve vysi jednoho najmu nekdy i uplne bez kauce. Cimz se lehce pronajimatel v pripade problemoveho najemce dostane do potizi... TEDY POZOR PRONAJIMATELE co vam realitka nabizyi za smlouvu !!!! Pronajem bez kauce nebo s nizkymy zalohamy na sluzby se lehce obrati proti vam !!!
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 12. 2008 10:28 | Honza

Koupili jsme byt na hypotéku za účelem pronájmu. Výběr nájemníka jsme svěřili největší realitní kanceláři na severní Moravě. Nájemníka mi našli, ale již druhý měsíc se zpožďoval s nájmem a když si asi za 3 měsíce vzal život, nikdo se k jeho majetku nehlásil. Nebylo toho moc, ale všechno jsme rozdali. Původní realitka mi našla nové nájemníky. Dělali v bytě rámus, pořádali párty a pohněvali naše sousedy. Protože se taky zpožďovali s placením nájmu, dohodli jsme se na ukončení nájmu. Stávajícího nájemníka jsem si našel sám přes inzerát. Platí bezvadně, v bytě pořídil na vlastní náklad novou kuchyň a novou koupelnu. Osvědčuje se nám spolehnout se na vlastní úsudek.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2008 17:36 | benzin

Je to lokalita od lokality jine. Treba v Praze je holy nesmysl koupit byt na pronajimani. Hypoteka 30 000 mesicne a pritom prijem z tak draheho bytu tak 15 000. A pritom ste neustale v obrovsem riziku. Myslet si ze vam nekdo da dopredu napr. tri najmy, je hloupost (to funguje mozna v Ostrave), tolik penez clovek nasporeno nema jenom proto aby se prestehoval. Navic ste neustale v ryziku rustu uroku z hypoteky.
Samozrejme nejlepsi je dostat se do regulovaneho najmu (ty se dneska pohybuji okolo pul milionu v nakupu) a pak to prodavat. Navic muzete doufat, ze az to stat bude chtit jednou prodavat, ze nejake oranzova, nebo cervena hlava rozhodne o prodeji za hubicku. Preci sme socialni, ne? A kdyz uz tam tak dlouho bydlite zadarmo, tak proc by vam to i zadarmo neprodali?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2008 17:55 | jiří karel

Já to chápu tak, že nikdo není odrazován od pronajímání bytu, ale bez postraních úmyslů ( jak vzácné v realitách ) informován o rizicích, o kterých se jinak v médiích nedozvíte. Tak si přečtěte ty nesmysly a taky falešné informace od realitčíčků, bankéřů a develperů. Mnohdy z pouhé neznalosti, neboť sami na vlastní kůži nepronajímali ani zahradní chatku. Slogan o výhodnosti hypotéky proti nájmu se tak zažral pod kůži, že tomu ti, co si to sami nezažili, pořád věří - rozdíl v nákladech bude už reálně tak 3:1.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2008 11:11 | simonides

Základem je pořádná nájemní smlouva s úředně ověřenými podpisy. Samozřejmě vždy pouze na dobu určitou, max. na 1 rok, s možností prodloužení po vzájemné, opět písemné, ověřené, dohodě. Za další kauce ve výši jednoho nájmu a samozřejmě nájem aspoň jeden měsíc odpředu. Ve smlouvě je také dobré pro první rok stanovit nevracení kauce při nedodržení 1 roku nájmu. Už jsem to jednou použil a vykrylo mi to dobu než jsem našel nového nájemníka. To ale samozřejmě netrvalo moc dlouho... Chce to přemýšlet tím kulatým co máme všichni na krku... Nejlepší je pronajmout si nemovitost sám. Žádná realitka apod. stejně nic nezaručí a za nic neručí ! Prodával jsem sám několik bytů a několik pronajímám a zatím bez problémů... Slečna z příběhu moc nepřemýšlela - je ještě asi moc mladá a nezná "jak běží zajíc". Hlavně přemýšlet a neukvapit se v pronajmutí bytu hned prvnímu zájemci. Stejně jako ti co hledají pronájem a vybírají si, musí si vybírat i nájemce...! :-)
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 11. 2008 14:17 | jindra

Na začátku uvedený příklad mladé majitelky bytu je příkladem nezodpovědného přístupu.Mnozí závistiví nebo naivní lidé si představují,že pronajímatel nemovitost pronajme a pak jen čeká na příchod nájmu aby ho mohl utratit.Slečna si nic neodkládala stranou a pak se mohlo stát,že si na opravy bytu si musela půjčit.Po odečtení všech nákladů a zálohy na budoucí investice může pronajímatel volně disponovat zhruba polovinou nájmu.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 11. 2008 10:35 | Karel

Nastínil jste ty největší rizika plynoucí z této podnikatelské činnosti. V dalším dílu by jste se měl zabývat tématem "Proč nepodnikat". Jsou tam rovněž velká rizika a přesto lidi podnikají. Takže shrnuto. Je nutné obezřetně přistupovat k případnému nájemníkovi tak, jak k případnému klientovi. Jestli toto neumíte rozpoznat tak radši pryč, všechno prodat a nechat se zaměstanat u státní správy. Je to jednoduché a bez jakýchkoliv starostí a rizik.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2008 19:01

Citace - Libor Šindelka / 31.10.2008 14:35

Každý krajíc má dvě kůrky. A nikomu nespadnou peníze do klína za nic. Ani nemovitosti neznamenají bezpracný zisk. Mám několik bytů k pronájmu již řadu let. Kdybych zvažoval všechny pochyby, kterými se tyto stránky hemží, nikdy bych byt na pronájem nekoupil. A dnes bych nemohl kvitovat zhodnocení peněz v řádu 30%ročně. Pečení holubi nečekají na filozofy (a to platí i obecně, nejen u podnikání s nemovitostmi - chcete-li mít výsledky, musíte pro to něco udělat, kecy nechte politikům). Samozřejmě, když se mění nájemníci , nadávám , že ty starosti s tím nestojí za to. Pouhý přepočet čistého měsíčního zisku z nájmu k ceně nemovitosti je směšný, ale dívejte se na to globálně. Žrát a slušně bydlet se bude pořád, krize nekrize.


No to je zase chytrostí pohromadě. Jestlipak si tento filozof kupuje byty i nyní?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2008 14:35 | Libor Šindelka

Každý krajíc má dvě kůrky. A nikomu nespadnou peníze do klína za nic. Ani nemovitosti neznamenají bezpracný zisk. Mám několik bytů k pronájmu již řadu let. Kdybych zvažoval všechny pochyby, kterými se tyto stránky hemží, nikdy bych byt na pronájem nekoupil. A dnes bych nemohl kvitovat zhodnocení peněz v řádu 30%ročně. Pečení holubi nečekají na filozofy (a to platí i obecně, nejen u podnikání s nemovitostmi - chcete-li mít výsledky, musíte pro to něco udělat, kecy nechte politikům). Samozřejmě, když se mění nájemníci , nadávám , že ty starosti s tím nestojí za to. Pouhý přepočet čistého měsíčního zisku z nájmu k ceně nemovitosti je směšný, ale dívejte se na to globálně. Žrát a slušně bydlet se bude pořád, krize nekrize.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2008 12:27

Citace - PJ / 31.10.2008 09:12

Všechna uvedená rizika je sice nutné vzít v úvahu, ale přesto se mi nákup bytu nebo nemovitosti na pronájem i s pomocí hypotéky jeví jako dobrá investice. Nájem pomůže hypotéku splácet (i když třeba ne celou) a ceny nemovitostí v dlouhodobém horizontu klesat nebudou. Ve srovnání s dalšími formami investic mi to přijde jako zajímavá varianta. Zvlášť když banky nabízejí nízké zhodnocení uložených peněz a akciový trh je tak volatilní, že nezaručuje klidné spaní.



A to jako nepočítáte s částkou, kterou přeplatíte na úrocích? A ceny nemovitostí taky nebudou dlouhodobě stoupat. Kdepak, uvedený model je pitomost.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2008 12:04 | J

Důkladný výběr nájemníka /a vhodná nemovitost/ je základ. Pak se může jednat o příjemný pravidelný měsíční příjem. Ale o dobrého nájemníka je také třeba náležitě pečovat a každou drobnost okamžitě řešit. Takže se nejedná, až tak o lehce vydělané peníze. Také je třeba nemovitost pravidelně hlídat, ale tak aby nájemnce neměl pocit zásahu do soukromí, protože byteček je jeho "domov". Řekla bych, že tak před 10ti i 5ti lety bylo mnohem jednodušší sehnat slušného nájemce než dneska. Není tak jednoduché najít bezdětné nájemníky/a s dobrou platební morálkou a nejlépe ve středním věku. Ale i tak se nájemníku může stát, že je momentálně bez peněz, nepředvídatelná událost, pak je to na dohodě a pochopení majitele. Ale dneska bych pravděpodobně novou nemovitost na pronájem již nekupovala - už vůbec ne na hypotéku, běžná nabídka mi přijde nevýhodá.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2008 10:06 | Bob

100% souhlas. Jenom dodatek - předem kauce ve výši dvou až tří nájmů (vrací se po ukončení nájmu po odečtení škod). Vhodné mít partu spolehlivých a diskrétních kamarádů pro případ předčasného vyklizení bytu. Lepší pronájem právnické než fyzické osobě (i toto brát s rezervou). Pozor na mladé rodiny s dětmi, bílý límeček pana otce a audi před domem (může být služební od zaměstnavatele) neznamenají, že měsíční rozpočet rodiny není nadoraz. V žádné případě nepronajímat studentům !!!.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2008 9:23 | Ivan Svoboda

S článkem souhlasím, dnes je to jen přivýdělek a obvykle pocuchané nervy. Nějaké zkušenosti mám (6. nájemník), tak pár rad. Zálohu předem. Pouze středošk. a vysokošk. Smlouvu max. na rok. Byt vybavit jen tím nejnutnějšim a nejlevnějším (všichni vám to poškrábou, omlátí a propálí). Všechny poplatky hradit osobně, protože mnohdy nájemníci trpí sklerozou. Pevná tel. linka pochopitelně zrušena. Na hezký průběh vztahu působí upozornění, že bratr je mistr republiky v nějakém bojovém umění...Z cizinců jedině Vietnam.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2008 9:12 | PJ

Všechna uvedená rizika je sice nutné vzít v úvahu, ale přesto se mi nákup bytu nebo nemovitosti na pronájem i s pomocí hypotéky jeví jako dobrá investice. Nájem pomůže hypotéku splácet (i když třeba ne celou) a ceny nemovitostí v dlouhodobém horizontu klesat nebudou. Ve srovnání s dalšími formami investic mi to přijde jako zajímavá varianta. Zvlášť když banky nabízejí nízké zhodnocení uložených peněz a akciový trh je tak volatilní, že nezaručuje klidné spaní.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Kysilka

ředitel České spořitelny

Pavel Zeman

nejvyšší státní zástupce

Pavel Kysilka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Pavel Zeman
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services