Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Finanční plánování, nebo sjednávání produktů?

Finanční plánování, nebo sjednávání produktů?
Pod pojmem finanční poradenství si lze představit dvě základní činnosti: finanční plánování a volbu produktů. Jaký je mezi nimi rozdíl a jaké jsou mezi nimi návaznosti? Kdy je volba finančních produktů poradenstvím a kdy je zprostředkováním?

Diskuse na téma co je (a co není) finanční poradenství je mediálně velmi vděčná. Stačí se podívat na internetové finanční servery, kde články na toto téma vždy zněkolikanásobí diskusi (jedna z nich právě probíhá zde u článku Osobní finance a MLM). Řada rozporů v těchto diskusích ale pramení z rozdílného chápání pojmu poradenství.

Za finanční poradenství asi nelze považovat plnění informační povinnosti spojené se zprostředkováním či prodejem produktů. V tomto směru lze uvítat snahu ARIZu o oddělení poradenství od zprostředkování v investiční oblasti. Obdobně je ale nutno tyto činnosti od sebe důsledně odlišovat v celém spektru osobních financí. Prodavače televizorů také nenazýváme TV poradcem, přestože nám kvalifikovaně vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými přijímači.

Pod pojem finanční poradenství lze v zásadě zařadit dvě činnosti: finanční plánování a výběr produktů. Podívejme se nyní na tyto dvě činnosti podrobněji. Jaký je mezi nimi rozdíl a jaké jsou jejich návaznosti?

Paretovo pravidlo

Výběr a efektivní provádění zvolených činností hraje rozhodující roli v každém lidském snažení. V souvislosti s touto problematikou formuloval italský ekonom Pareto obecný princip, známý pod názvem "20 : 80". Z pohledu výběru činností princip říká: "20 % činností přináší 80 % výsledků". Toto pravidlo lze aplikovat i na finanční poradenství.

Těmi 20 % činností, které v konečném důsledku rozhodují o přínosu finančního poradenství pro klienta, je uspořádání jeho financí. Uspořádání financí podle určitých teoretických zásad nazýváme finančním plánováním. Výsledným produktem je finanční plán. Plán řeší oblast osobních financí klienta komplexně. V tom je jeho obrovský přínos. Jednotlivé segmenty plánu by měly být mezi sebou provázány a vytvářet synergické efekty. Cílem plánu je, aby klient měl řešeno vše, co má mít řešeno, aby to měl řešeno na odpovídající částky a pomocí nejvhodnějších typů produktů. Při finančním plánování jde tedy o použití správných typů produktů a jejich správné dimenzování. Vytvoření takového plánu má charakter poradenství. Mělo by proto být i smluvně ošetřeno a to jak s ohledem na kvalitu odvedeného díla, tak i s ohledem na odměnu za odvedenou práci. Finanční plán je totiž sám o sobě samostatným produktem se všemi atributy plnohodnotné služby.

Realizace

Finanční plán je jen teoretickým řešením. Má-li ale přinést očekávané výsledky, je nezbytné, aby byl i realizován. To znamená, že je třeba do něj dosadit konkrétní finanční produkty výběrem od konkrétních finančních institucí. Jak jsme si již ale řekli, správné uspořádání financí rozhoduje o konečném výsledku z 80 %. Výběr konkrétních finančních produktů proto dotváří celkový efekt pouze v rozsahu zbývajících 20 %.

Rovněž na realizaci finančního plánu je ale nezbytné nahlížet jako na samostatnou službu, samostatně navazující na již vytvořený finanční plán. Sjednání produktů totiž může mít dvě rozdílné podoby. Jejich vzájemná záměna může vyvolat nejen klamné očekávání klientů, ale, jak se ukazuje, působí i řadu nedorozumění přímo mezi poradci.

Výběr nejlepších produktů

Při tomto výběru vybíráme z celého spektra finančních produktů příslušné kategorie. Vybíráme nejvhodnější produkt pro konkrétního klienta. Takový výběr má charakter poradenství. Měl by proto být opět ošetřen smluvně. Tato služba je ale značně náročná na informace a na znalosti. Bývá proto poskytována převážně finančními specialisty. Z náročnosti služby se odvíjí i její vyšší cena. S ohledem na omezené možnosti této služby výrazněji ovlivnit konečný efekt, je vhodnější zvolit druhou, zpravidla bezplatnou, variantu služby.

Realizace finančního plánu pomocí typových produktů není výběrem podle zadaných parametrů. Nejedná se tedy o poradenství, ale o zprostředkování. Odměnou zprostředkovatele je provize od finanční instituce.

Typové finanční produkty jsou produkty, vybrané poradenskou společností pro realizaci typových situací, které se ve finančních plánech mohou vyskytnout. Požadavkem je, aby tyto produkty byly dostatečně variabilní, aby je bylo možno upravit konkrétnímu klientovi co nejvíce na míru. Solidní poradenské společnosti zpravidla disponují i alternativními produkty pro typově shodné situace. Schizofrenní situaci svých poradců (v tomto případě ale v roli zprostředkovatelů!) plynoucí z rozdílné výše provizí, někdy řeší zprůměrováním provizí u stejných typů produktů.

Doporučení pro klienty

Optimálním řešením pro klienta tedy je vytvoření finančního plánu (poradenská služba) a následná realizace tohoto plánu prostřednictvím typových finančních produktů (bezplatné zprostředkování). Klienta je ale třeba pravdivě informovat, že se nejedná o nejlepší řešení, ale o optimální kompromis mezi cenou a dosažitelným efektem. Paretovo pravidlo je pak optimální pomůckou pro vysvětlení tohoto kompromisu.

Autor je analytikem poradenské firmy TriMan.

Jaké máte zkušenosti s finančním poradenstvím či finančním zprostředkovatelstvím? Jste se službami svého poradce spokojeni? Sami se jím živíte?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

6. 4. 2004 | 9:50

To, že článek již vyšel v časopise FP, nemění nic na mém stanovisku k jeho obsahu. Jsem rád, že se alespoň ztotožňujete se stanoviskem ARIZ, nechápu pak ovšem, proč píšete takovýto článek, kterým stanovisko ARIZ relativizujete......více

6. 4. 2004 | 8:44 | Zachrdla - TriMan

Pane Šafránku, Vy přete čtete časopis Finanční poradce a proto víte, že tento článek byl napsán a v onom časopise publikován, již před půl rokem. Rovněž ve své diskusi k MLM se na něj rovněž odvolávám. Diskutujte korektně....více

6. 4. 2004 | 7:48

Pane Zachrdlo, nezblobte se, teď jste vytvořil dokonalý guláš! Nejprve se jakoby snažíte oddělit poradenství od zprostředkování, v zápětí jste to ovšem zase dokonale smíchal a nakonec jste dospěl k závěru, že pro klienta...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Rozhodný příjem, Depozitní účet, Fondy fondů, martin stára, mobilní operátoři, operátoři, architektura, brno, společnosti, legislativa ES, výkupní ceny, hospodářská politika, promlčecí lhůta, neutral, vízum, hithit, BNP Paribas Real Estate Securities Pacific, lyžování mimo sjezdovku

5E00138, 2E61991, 0011CHEB, 6U76268, 7U77788

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK