Finanční poradenství od finančních institucí?

Finanční instituce nás denně přesvědčují, že jsou tu proto, aby nám sloužily. Některé z nich, aby nám sloužily ještě lépe, budují i sítě "osobních finančních poradců". Vydávat své zástupce za poradce je ovšem nemravné.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 1. 2004 18:43

Krátký pohled z "druhé strany barikády". Jsem pojišťovací agent (pojmenování "finanční poradce" se bráním jako čert kříži). Pracuji s produty více pojišťoven, dělám stavební spořitelny, penzijní fondy atd. Jsem placen provizí za sjednané pojistné smlouvy atd., přesto se snažím klientovi nabídnout to, co potřebuje a co mu bude nejlépe vyhovovat (samozřejmě ale pouze z omezené nabídky několika pojišťoven, PF atd.). Vím, že když klientovi dobře poradím (i když budu mít třeba nižší provizi), je to ta nejlepší reklama.
Podle mého názoru ideální finanční poradce neexistuje. Nikdo nemůže znát produkty všech pojišťoven, stavebních spořitelen atd. tak, aby dovedl klientovi stoprocentně správně poradit s výběrem těch produktů, které bude klient potřebovat. Vždy bude řeč pouze o části nabídky na trhu. Je tedy i věcí klienta, aby hned nesepisoval smlouvy s prvním finančním poradcem, který mu "poradí", ale aby si nechal zpracovat nabídky z více zdrojů, tyto nabídky pak porovnal (zeptal se na nejasnosti) a vybral si opravdu jenom to, co potřebuje a to, co mu nejlépe vyhovuje.
Pokud se týká přímo finančních poradců, tak tu bude vždy rozpor mezi snahou finančního poradce uzavřít s klientem co nejlepší smlouvu (a co nejvíce smluv) z hlediska výše jeho provize a mezi (morální) povinností nabídnout klientovi to, co bude pro klienta nejlepší, bez ohledu na výši provize.
Myslím si, že nejvíce se blíží pojmu "finanční poradce" člověk, který má co největší přehled o co největším počtu produktů, nabízených na trhu, ale který tyto produkty nesjednává - pouze pomůže s jejích výběrem dle potřeb klienta. Takový finanční poradce je placen přímo klientem za čas strávený oním finančním poradenstvím (tak jako třeba právník, advokát a podobné profese). V tomto případě je asi největší zaruka toho, že finanční poradce klientovi poradí co nejlépe, protože když klientovi dobře poradí, tak si jej klient časem pozve znovu a doporučí jej svým přátelům a známým. Když klientovi poradí špatně, tak má po výdělku, špatné zprávy se totiž šíří daleko rychleji, než ty dobré.

+72
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 1. 2004 18:19, Harpagon

Souhlasím s vámi až na malou připomínku: v obchodním právu platí princip objektivní odpovědnosti. A pokračujte dalšími články!

Zobrazit celé vlákno

-23
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

14. 9. 2012 10:27 | xxx

enlarge your penis
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2004 6:56 | Martin Gardavský, ARIZ ČR

Krátký, ale velmi výstižný pohled. Děkuji. Podle textu (na druhé straně barikády) se domnívám, že jste v článku pana Zachrdly (jinak velmi zajimavém) četl mezi řádky to stejné jako já: poradce a kdo je víc?! Podle toho co píšete tak děláte svoji práci správně a pro zákazníky je setkání s Vámi o mnoho přínosnější (a bezpečnější) než setkání s tuctem rádoby "poradců". Pokud budete někdy zprostředkovávat i investiční cenné papíry rádi Vás uvítáme v naší asociaci.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2004 21:16 | Zachrdla - TriMan

Díky za hezký příspěvek ke kterému není co dodat. Proto mě mrzí, že svoji pozici chápete jako pohled „z druhé strany barikády“. Takto článek myšlen nebyl. Finanční poradci a finanční zprostředkovatelé jsou kolegové, každý z nich ale poskytuje jiný typ služeb. Pro obě skupiny se na finančním trhu dost místa a mohou vedle sebe existovat bez rivality, pokud jednají čestně, pokud pravdivě informují klienta o rozsahu svých služeb. Tento článek nebyl myšlen poradci kontra zprostředkovatelé, ale pravdivé kontra nepravdivé informování o rozsahu poskytovaných služeb.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2004 18:43

Krátký pohled z "druhé strany barikády". Jsem pojišťovací agent (pojmenování "finanční poradce" se bráním jako čert kříži). Pracuji s produty více pojišťoven, dělám stavební spořitelny, penzijní fondy atd. Jsem placen provizí za sjednané pojistné smlouvy atd., přesto se snažím klientovi nabídnout to, co potřebuje a co mu bude nejlépe vyhovovat (samozřejmě ale pouze z omezené nabídky několika pojišťoven, PF atd.). Vím, že když klientovi dobře poradím (i když budu mít třeba nižší provizi), je to ta nejlepší reklama. Podle mého názoru ideální finanční poradce neexistuje. Nikdo nemůže znát produkty všech pojišťoven, stavebních spořitelen atd. tak, aby dovedl klientovi stoprocentně správně poradit s výběrem těch produktů, které bude klient potřebovat. Vždy bude řeč pouze o části nabídky na trhu. Je tedy i věcí klienta, aby hned nesepisoval smlouvy s prvním finančním poradcem, který mu "poradí", ale aby si nechal zpracovat nabídky z více zdrojů, tyto nabídky pak porovnal (zeptal se na nejasnosti) a vybral si opravdu jenom to, co potřebuje a to, co mu nejlépe vyhovuje. Pokud se týká přímo finančních poradců, tak tu bude vždy rozpor mezi snahou finančního poradce uzavřít s klientem co nejlepší smlouvu (a co nejvíce smluv) z hlediska výše jeho provize a mezi (morální) povinností nabídnout klientovi to, co bude pro klienta nejlepší, bez ohledu na výši provize. Myslím si, že nejvíce se blíží pojmu "finanční poradce" člověk, který má co největší přehled o co největším počtu produktů, nabízených na trhu, ale který tyto produkty nesjednává - pouze pomůže s jejích výběrem dle potřeb klienta. Takový finanční poradce je placen přímo klientem za čas strávený oním finančním poradenstvím (tak jako třeba právník, advokát a podobné profese). V tomto případě je asi největší zaruka toho, že finanční poradce klientovi poradí co nejlépe, protože když klientovi dobře poradí, tak si jej klient časem pozve znovu a doporučí jej svým přátelům a známým. Když klientovi poradí špatně, tak má po výdělku, špatné zprávy se totiž šíří daleko rychleji, než ty dobré.
+72
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 1. 2004 8:48 | Fredy

Nebo si ji můžete objednat na internetu. Třeba na www.vltava.cz
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2004 8:16 | Martin

Nemusíte jezdit do Prahy, má ji každé knihkupectví v okresním městě. Je možnost si ji také půjčit v knihovně přes meziknihovní výpůjční službu. Je to kniha velice zajímavá a užitečná, i když popisuje Německo, najdete v ní mnohé, co můžete vidět i v Čechách.
-14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 18:19 | Harpagon

Souhlasím s vámi až na malou připomínku: v obchodním právu platí princip objektivní odpovědnosti. A pokračujte dalšími články!
-23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 17:22 | Zachrdla - TriMan

Máte pravdu. Jediným kriteriem kvality je klient. Bohužel, ten pozná nekvalitu někdy až příliš pozdě. Co potom? Myslím , že jedním z bodů garance kvality by proto mohlo být smluvní poradenství. Pokud se smluvně zaváži, že jsem využil všech svých znalostí a dostupných informací ve prospěch klienta a dodatečně se pak ukáže, že jsem klienta vědomě poškodil, má klient výrazně vyšší možnost dožadovat se satisfakce. Samozřejmě ani to není 100% garance, ale co je na finančním trhu se 100% jistotou? Toto téma ale přesahuje možnost diskusního příspěvku. Takže jste mě pravděpodobně inspiroval k dalšímu článku. Díky.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 17:20 | Zachrdla - TriMan

Článek byl napsán pro uvedený časopis. Jeho zveřejnění na Peníze.cz je tedy věcí dohody obou redakcí. Osobně k tomu nemám výhradu, ale ani kompetenci. Pokud se o finanční poradenství skutečně vážně zajímáte, doporučuji zmíněný časopis odebírat pravidelně.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 16:53 | Fredy

Ve svém výčtu jste zapomněl na ty nejdůležitější a to jsou klienti. Neboť v jejich prospěch přeci chcete kvalitu.
Chápu Vaší snahu po lepším, kvalitnějším a odbornějším poradenství. Myslím si, že se Vám to nikdy nepovede na 100%. Tím nechci Vaší práci zpochybňovat, ba naopak. Každé i sebe menší zlepšení je lepší než nic. Nečekejte a ani neslibujte zázraky. Není to ve Vašich silách. V mnoha případech a v tomto bohužel také bude jediným regulátorem trh. Nebo-li spokojení, či nespokojení klienti. I když ani tady to nemusí platit ad absurdum.
Vždy jsem uváděl, že finanční poradenství je hlavně o poctivosti a svědomí. Na to ale žádný glejt není. Možná proto pan Ogger vidí v Německu tak málo skutečných finančních poradců. Tady asi přestřelil, neboť z jednoho milionu „lovců“ jen 45 poctivých, tak to by u nás nebyl ani jeden. Jinak ale jeho kniha je i mnohém jiném poučná. Finanční žraloci nejsou jen banky a pojišťovny, ale i stát. A u nás obzvlášť. Kdo má rád sociální demokraty a věří Špidlově cestě na sever, tak vřele doporučuji k přečtení.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 16:03 | Martin Gardavský

Máte pravdu, míra nezávislosti sama o sobě není ještě zárukou kvality. S tím lze samozřejmě souhlasit. Pak ale říkáte, že určitou garancí kvality pro klienta může být až kombinace několika faktorů (registrace + certifikace + nezávislost + smluvní poradenství). Domnívám se, že zde již to úplně pravda není. Klient může být špatně obsloužen certifikovaným nezávislým smluvním poradcem s registrací, a stejně tak i dámou na přepážce finanční instituce bez certifikace a registrace. Žádné razítko, žádný glejt a taky žádné logo ještě kvalitního odborníka neudělali! Nepřeceňujme formu, preferujme obsah. Vždy je důležité jak onen odborník před klientem vystupuje, co mu nabízí a zda v klientovi nevyvolává iluzi něčeho co mu není schopen splnit. Nesnažme se našeho klienta přesvědčit, že naše škodovka je vlastně mercedes. A nestavějme proti sobě "zprostředkovatele", "poradce" a finanční instituce. Všichni jsou stejně potřební. Dohlížejme jen na to aby pracovali pořádně! Na závěr: docela by mě zajímalo kolik osob v České republice by onu výše uvedenou hvězdnou kombinaci nyní splňovalo. Odhaduji, že jich bude méně než těch 45 spravedlivých v Německu! A certifikace? Jistě správný krok! Ale ne jediný a samospasitelný. A také nepřeceňujme své síly. Je to gigantický úkol, pokud nespojí své síly samoregulátoři, finanční instituce, akademická obec a stát... pak nevím!?
-22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 14:45 | TGP

Dobrý den, nemohli byste ten článek tady přetisknout? Časopis Finanční poradce bohužel nemám, a třeba by to Peníze vydaly. Rád bych si Vaše názory přečetl.
Díky předem za ochotu,
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 14:20 | TGP

Právě Pioneer je klasickou ukázkou toho, že ani "nezávislost" není jednoznačně zárukou kvality a že i "nezávislý poradce" (i když u OVB je to docela protimluv) dokáže napáchat hodně škod. Pokud by ale uvnitř firem dávali za jeden produkt stejnou provizi bez ohledu na to, od koho je, předešli by tomu, že všichni dealeři budou tlačit Pioneer, ze kterého mají nejvyšší provizi.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 14:17 | TGP

Je pravda, že třeba ČMSS je v tom brutální (ale u stavebka mi to až tak nevadí). Mnohem horší je Kapitol od Kooperativy nebo někteří dealeři ING. A zažil jsem i hrozné zkušenosti s "poradci" Buřinky, zatímco Raiffeisen funguje docela slušně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 14:07 | Zachrdla - TriMan

Domnívám se, že nezávislost má dva stupně. Tím prvním je nezávislost při volbě finanční instituce, tím druhým nezávislost na výši obdržené provize (tedy placené poradenství). Míra nezávislosti sama o sobě ale není ještě zárukou kvality (viz můj článek v časopise Finanční poradce 3/2003). Určitou garancí kvality může pro klienta být až kombinace několika faktorů ( registrace + certifikace + nezávislost + smluvní poradenství). O tom ale snad až někdy jindy. Tento článek totiž není ani tak o poradcích, jako spíše o finančních institucích. Považujeme za nemravné, když finanční instituce zneužívá tento název pro pouhou distribuci svých produktů (např. stavební spořitelna pro sjednávání stavebního spoření).
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 12:41 | Kafe Anan

Ta , co chtela peníze hned na stolek v kavárne , to asi nebyla financní poradkyne , ale holka prodejná.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 11:59 | Martin Gardavský

Kniha se dá koupit například v Praze na Václavském náměstí v paláci knihy. Ale nečekejte od ní nic tak světoborného - popis průšvihů finančních institucí v Německu. A k měření poradenské nezávislosti? Teoreticky je to pregnantně popsáno na stránkách www.arizcr.cz v sekci stanoviska. Alespoň naše stanovisko nikdo doposud nezpochybnil a kdekdo z něho opisuje (což nemyslím jako výtku, je dobře, že se pravda šíří všemi směry, občas by ale neškodilo uvést zdroj). Prakticky je to již problém. Málokdo totiž umí jako "poradce" a ještě méně poradců by se opravdovým poradenstvím v našich podmínkách v současné době uživilo. Budoucnost poradenství ovšem jistě patří! Ale rozhodně ne v plošném měřítku. Kvalita totiž neroste s kvantitou. Takže i v budoucnosti se desetkráte pravděpodobněji potkáte se zprostředkovatelem (různého druhu) než s opravdovým poradcem. A pokud budete mít štěstí a potkáte kvalitního zprostředkovatele, který zná své místo a svůj úkol, a zapojíte i své vlastní mozkové závity, pak budete patrně spokojen.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 11:35 | Honza

Prosím autora, aby popsal, jak má člověk poznat, který "poradce" je nezávislý. :-)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 1. 2004 11:19 | TGP

Čím se měří ona poradenská nezávislost? Zajímala by mne použitá kritéria. (a podotázka - dá se ta kniha někde u nás koupit?)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2004 11:13 | Martin Gardavský

Perfektní Fredy, těch nucených pracantů by bylo tolik, že HDP by rostlo závratnou rychlostí. A co se týče "Lovců financí" od Gunthera Oggera - podle něj je v celém Německu jen 45 oravdu nezávislých poradců! A kolik je jich asi u nás?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 701 346 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Vrácení ve 14denní lhůtě
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, přišlo mi rozbalené zboží sluchátka dokonce špatně fungují. Je možné vrátit zboží ve 14denní lhůtě? Nekupovala jsem rozbalené zboží. Mám strach že se prodejce bude vymlouvat na to že rozbalené... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Upravování pohádek není cenzura, ale oživení. Věděla to už Němcová

Upravování pohádek není cenzura, ale oživení. Věděla to už Němcová

Pohádky jsou věc, na kterou se v Česku nesahá. Rodiče je vyprávějí méně a méně a na to,...více

Festival La Película zaostří na Latinskou Ameriku a historii Kuby

Festival La Película zaostří na Latinskou Ameriku a historii Kuby

Od 18. února si díky festivalu La Película mohou filmoví příznivci v Praze, Brně, Ostravě...více

BoJack Horseman: kůň, co už do žádného baru nepřijde

BoJack Horseman: kůň, co už do žádného baru nepřijde

Platforma Netflix se rozhodla ukončit animovaný seriál BoJack Horseman o depresivním koni...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Luděk Sekyra

podnikatel, Sekyra Group

Petr Pithart

politik

Luděk Sekyra
ÚSPĚŠNOST
57,69 %

z 78 duelů
×
Petr Pithart
ÚSPĚŠNOST
55,88 %

z 102 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.