Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Mýty a omyly řidičů v přístupu k havarijnímu pojištění

| rubrika: Co se děje | 10. 2. 2011 | 15 komentářů
Mýty a omyly řidičů v přístupu k havarijnímu pojištění
Pokud máte sjednané havarijní pojištění, patříte k necelé pětině řidičů, kteří své vozidlo takto chrání. Podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) má ze 7 milionů registrovaných vozů v České republice havarijní pojistku sjednanou pouze 18,4 % vozidel.

Povinné ručení – pojištění odpovědnosti za škodu z provozu vozidla, o kterém jsme na našem webu psali minulý týden, je ze zákona povinné pro všechna registrovaná motorová vozidla a bez jeho sjednání byste neměli na ulici vůbec vyjíždět. Vztahuje se nejen na škody na vozidlech, ale především na škody na zdraví. Ty se při těžkých nehodách snadno vyšplhají na částky v rozmezí jednoho až sta miliónů Kč. V rámci povinného ručení jsou poškozeným hrazeny nejen léčebné výlohy, ale také bolestné či ušlý výdělek.

Povinné ručení ovšem kryje ovšem jen ty škody, které způsobíte jiným osobám. Jste-li viníkem dopravní nehody a vedle povinného ručení nemáte uzavřeno i havarijní pojištění, škodu způsobenou na vašem vozidle zaplatíte ze svého. Navíc vás nemusí potkat jen nehoda. Především ve velkých městech nebo příhraničních oblastech se vozidla často stávají předmětem odcizení - denně jich je v České republice ukradeno průměrně 65.

K dalším rizikům, před kterými vás kryje havarijní pojištění, patří vandalismus nebo zničení či poškození vozu živelnou událostí. Kromě pojištění základních rizik si řidič může sjednat i připojištění, mezi která patří především pojištění čelního skla, zavazadel, úrazu přepravovaných osob atd.

Havarijní pojištění ocení především majitelé nových vozidel a řidiči starších vozů dražších značek. V současné době však pojišťovny uzpůsobují tento druh pojištění i pro starší automobily nebo nabízejí pojištění na kratší časovou dobu. To lze využít v případě, že se rozhodnete vyjet na dovolenou po vlastní ose.

Nejčastější mýty a omyly

Havarijní pojištění je drahé, a když dojde k pojistné události, stejně nic nedostanu

Havarijní pojištění vás chrání před finančními následky škod. Ceny za opravy aut i poskytované asistenční služby jsou vysoké a v případě zaviněné škody mohou představovat znatelný zásah do vašeho finančního rozpočtu. Při nedání přednosti v jízdě činí průměrná škoda na vozidle 47 tisíc Kč, škoda na vozech způsobená živlem dosahuje průměrně 116 tisíc Kč a u krádeží okolo 250 tisíc Kč. Za pojistné přitom řidiči ročně platí v průměru okolo 10 tisíc Kč.

Rozsah pojistného plnění je dán pojistnými podmínkami. Zde je také popsáno, jaká rizika pojištění kryje a v jakých limitech. Obvykle se hradí přiměřené a účelně vynaložené náklady opravy v cenách nových náhradních dílů s odpočtem sjednané spoluúčastia to bez ohledu na stáří vozidla (není-li sjednáno ve smlouvě jinak) a míru zavinění pojištěného. Havarijní pojištění často pokrývá i účelně vynaložené náklady odtahu do servisu, mnohdy i určitý rozsah nákladů na náhradní vozidlo - půjčovné. Pojistka vám tedy při nehodě zaviněné vámi může ušetřit náklady ve výši desítek i stovek tisíc korun. Dobří řidiči mohou navíc počítat s tím, že jim většina pojišťoven nabídne až 50% bonus, který si mohou přinést z předchozí pojišťovny. Výrazná sleva bývá také poskytována za zabezpečení vozidla proti krádeži. Pokud si pojištění sjednáte prostřednictvím internetu, získáte další slevu.

Mám starší vozidlo, havarijní pojištění se mi už nevyplatí

Havarijní pojištění lze jednoznačně doporučit pro nové vozidlo. I u mnoha starších vozů ale platí, že případné ztráty na nepojištěném vozidle budou několikanásobně vyšší než zaplacené pojistné. Mnoho motoristů přitom neví, že řada pojišťoven nabízí již produkty specializované na starší vozidla, jež se zpravidla pojišťují na obecnou cenu. U starších vozů je vhodné zvážit aktuálnost původního rozsahu pojištění v závislosti na riziku možnosti jeho odcizení, počtu ročně ujetých kilometrů, sezónnosti jeho užívání apod. Některé pojišťovny neuzavřou pojištění pro vozy starší 10 let, jiné sjednání podmiňují spíše technickým stavem vozidla. V nabídce pojišťoven jsou i produkty havarijního pojištění ke krátkodobému využití.

Když klesá cena vozidla, musí klesat i pojistné

Stáří vozidla a od něho se odvíjející obecná cena je jedním z faktorů, které ovlivňují výši pojistného. Ta se s klesající obecnou cenou obvykle snižuje, nemůže ale být přímo úměrná. Hlavním důvodem je skutečnost, že v havarijním pojištění jsou obvykle i u starších vozidel veškeré opravy hrazeny v cenách nových náhradních dílů. Různá vozidla navíc mívají podle způsobu využití a stáří odlišnou škodní frekvenci. Výše pojistného tedy vždy klesá pomaleji, než pojistné a v některých případech nemusí klesat vůbec nebo se dokonce může nepatrně zvýšit.

S postupným opotřebováním vozidla je vhodné po jednom až dvou letech požádat pojišťovnu o výpočet aktuálního pojistného a v případě, že bude pojistné nižší, nechat si přepracovat pojistnou smlouvu. K této změně ale pojišťovny řidiče nevyzývají, majitelé vozu o ni musí požádat sami.

Anketa

Zajímalo vás při koupi havarijního pojištění, na co vše se vztahuje?

V čem motoristé chybují při sjednání havarijního pojištění

Zásadní chybou při výběru havarijního pojištění je skutečnost, že se motoristé řídí výhradně cenou pojištění a podceňují dostatečnou pojistnou ochranu – nezajímají se o rozsah zahrnutých služeb a šíři pojistného krytí. Podle průzkumu České asociace pojišťoven se o kvalitu služeb, možnosti připojištění nebo úroveň asistenčních služeb prioritně zajímá pouhá třetina dotázaných řidičů. Pro 70,6 % řidičů je při sjednávání havarijní pojistky nejdůležitější cena pojištění. „Klienti ve snaze získat co nejnižší cenu podceňují hodnotu vozu, například zamlčí nadstandardní výbavu nebo dražší doplňky vozu. Neuvědomují si přitom, že jim v případě pojistné události neposkytne plnění dostatečnou kompenzaci,“ říká Marcela Kotyrová, manažerka komunikace a vzdělávání ČAP.

Příklad rizika havárie:
Poškození vozidla Opel Astra vyrobeného v roce 2001
Roční pojistné: 4 452 Kč (pojištěno od 2005)
Poškozené díly: poškození pravé přední části, vyměněné díly (starší nebo druhovýroba): kapota, světlo, nárazník, blatník, přední čelo.
Pojistné plnění: 32 948 Kč

Příklad rizika odcizení a krádeže vozidla:
Škoda Octavia 1,9 TDI vyrobená v roce 2008
Vozidlo majitel zakoupil jako ojeté v roce 2009 za cenu 360 000 Kč.
Roční pojistné: 12 500 Kč
Vozidlo parkovalo na volně dostupném parkovacím místě před domem a ukradeno bylo v roce 2010.
Pojistné plnění: 310 000 Kč při 5% spoluúčasti

Příklad rizika vandalismu:
Volkswagen Passat, vyrobený v roce 2006
Roční pojistné:15 588 Kč, 5% spoluúčast
Majitelka vozidla ráno našla vozidlo probodané ostrým předmětem. Poškozeny byly všechny díly karoserie a většina z nich neopravitelná. Díly, které nebyly probodnuty, byly prokopnuty či jinak znehodnoceny.
Vyčíslená škoda: 185 452 Kč
Pojistné plnění: 176 179 Kč


Příklad rizika živelní události
Zaplavené vozidlo Renault Laguna, vyrobený v roce 2004
Roční pojistné: 10 825 Kč
Voda dosáhla do poloviny dveří, do motorového prostoru se dostala jemná vrstva bahna.
Náklady na vysušení a vyčištění vozu byli vyčísleny na 230 000 Kč.
Pojistné plnění vyplaceno jako totální škoda ve výši 160 000 Kč.

Zdroj: Česká asociace pojišťoven

Chystáte se sjednat havarijní pojištění? Pak nepodceňujte tyto rady!:

  1. Vezměte v potaz všechna rizika, která ohrožují vás a vaše vozidlo, žádné z potenciálních rizik nepodceňujte.
  2. Při sjednávání pojištění zvažte jeho rozsah a rozsah poskytnutých služeb v závislosti na ceně.
  3. Srovnávejte srovnatelné nabídky, které zahrnují stejná rizika, připojištění, spoluúčast, limity pojistného plnění, rozsah asistenčních služeb.
  4. Stanovte si dostatečné limity pojistného plnění, abyste se nevystavovali riziku podpojištění.
  5. Seznamte se dobře s pojistnými podmínkami, pokud vám není něco jasné, ptejte se dříve, než smlouvu podepíšete.
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 2. 2011 8:44, karel

Pojišťovny jsou tvrdě výdělěčné organizace bez skrupulí a slušnosti. Ukažte mi jedinou pojišťovnu, která vás upozorní na to, že máte nárok na slevu pojistného, protože vaše auto již nemá původní cenu, na kterou byla pojistka uzavřena. A kolik lidí ví, ža má nárok na snížení pojistného? V pojistné smlouvě nic o takovém nároku není. Nebo se s nad vážené pojišťovny mýlím?

Reagovat

 

+32
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 2. 2011 13:06

Citace - karel / 10.02.2011 08:44

Pojišťovny jsou tvrdě výdělěčné organizace bez skrupulí a slušnosti. Ukažte mi jedinou pojišťovnu, která vás upozorní na to, že máte nárok na slevu pojistného, protože vaše auto již nemá původní cenu, na kterou byla pojistka uzavřena. A kolik lidí ví, ža má nárok na snížení pojistného? V pojistné smlouvě nic o takovém nároku není. Nebo se s nad vážené pojišťovny mýlím?


Nazdar komický případe,
1. vše důležité je v pojistných podmínkách, 2. ty mít vlastní byznys, tak do tejdne zkrachuješ. A proto seš jen tupý, zoufalý zaměstnanec, dělník života, který se nemá čím naplnit, tak trávíš volný čas tím, že se zabýváš věcmi, které nesnášíš - v tomto případě pojištěním.

Reagovat

 

-88
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (karel 10. 02. 2011 08:44)

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

9. 12. 2015 | 12:34 | Martin

Ahoj všichni. Rád bych se zeptal co dělat v případě, když jsem zavinil dopravní nehodu nedáním přednosti v jízdě (jen malý ťukanec) a pojišťovna vyčíslila škodu na vozidle poškozeného na astronomických 34 tisíc korun? Tato...více

4. 8. 2015 | 21:32 | srdecni zalezitost

Co kdyz mam stare auto 20let.Lancia Delta.cena 500tis.To mi ho asi nikdo nepojisti.Tohle auto je v takovim stavu ze nova fabia je pojizdnej trakar. více

6. 1. 2015 | 18:58 | martin

Tebe platí která pojišťovna? Řešil si někdy pojistnou událost??? Já jo a ne jednu. A vím, že abych dostal z pojišťovny jako poškozený JEN moje náklady na opravu, musím ji dát k soudu. Jinak dostanu zhruba třetinu způsobené...více

11. 2. 2011 | 22:10 | JirkaZ

Pojištovna zaplatí cenu nových dílů na staré auto, ne že ne. Potíž je spíš v tom, že u velmi starého auta může velmi snadno cena dílů překročit cenu auta a potom pojištovna navrhne totálku (okdyž, pravda, asi ne každá pojištovna)....více

11. 2. 2011 | 18:15 | Johnnik

Tak tohle mohl napsat jen někdo, kdo v životě nevyřizoval škodu s pojišťovnou. Pojišťovna NIKDY neplatí cenu nových dílů na staré auto, ale používají tzv. časovou cenu, takže když si zboříte auto 5 let staré, dostanete od...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Kotace měnových kurzů, IPO, Stínová ekonomika, Český telekomunikační úřad, odstoupení od smlouvy, třetí pilíř, petr brousil, penzijní fondy, hybrid, spolehlivost, notebook, CME, Nicolas Sarkozy, informativní osobní list důchodového pojištění, Podkladové aktivum, § 696b , druhotná platební neschopnost, deficit

3AY0288, 3AY0284, 3AY0289, AHL9514, 2K93818

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK