Kdy má smysl havarijní pojištění auta

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 13. 2. 2008 | 7 komentářů
Kdy má smysl havarijní pojištění auta
Havarijní pojištění nestojí pakatel a pro některé vozy se vůbec nevyplatí. Majiteli staršího auta sice po nehodě uhradí třeba nový nárazník, ale při totální škodě si za vyplacené peníze nové auto nekoupí ani v bazaru.

Na jakou cenu můžete mít pojištěné auto

Cena nová – pojišťovna vyplatí cenu na nové auto
Cena časová – pojišťovna vyplatí hodnotu vozidla s přihlédnutím k jeho stáří a opotřebení
Cena obecná – pojišťovna vyplatí hodnotu odpovídajícího podobnému vozu pořízenému v autobazaru).

Čerstvý majitel nového auta se asi těžko smíří s představou, že by jeho „plechového miláčka“ někdo či něco poškodilo. Proto neváhají platit každý rok u dražších aut i několik desítek tisíc korun za havarijní pojištění. Když se jejich autu něco stane, třeba i zaviněním jejich majitele, pojišťovna vzniklou škodu uhradí. Pro čerstvé majitele aut se proto pojistka podle zástupců většiny oslovených pojišťoven vyplatí. „U běžných vozidel nižší a střední třídy má pojištění určitě smysl do 5 až 6 let stáří vozidla, u dražších aut se vyplatí i pro starší vozy,“ říká Jitka Polívková z ČSOB Pojišťovny.

Zatímco u nových vozidel se vyplatí havarijní pojistka, která zajišťuje komplexní krytí škod (od nehody či živelní události přes vandalismus až po odcizení), pro starší auta je nejvhodnější pojistit jen takovou kombinaci rizik, kterou motorista vnímá jako nejpravděpodobnější. „Je-li například vozidlo zaparkováno v garáži, nebo má dostatečné zabezpečení proti odcizení, lze zvolit pouze kombinaci živelního pojištění s pojištěním pro případ havárie,“ vysvětluje Tomáš Zavoral z pojišťovny Direct.

Jaké škody kryje havarijní pojištění

Havarijní pojištění, které je smluvním pojištění, kryje škody vzniklé na pojištěném vozidle vlivem:
  • Dopravní nehody
  • Odcizení celého vozidla nebo jeho části
  • Vandalismu
  • Živelné události (požár,krupobití, blesk, sesuv půdy, pád kamení, tlak sněhu, povodně, záplavy, vichřice)

Některé pojišťovny, např. Allianz, mají základní havarijní pojištění omezené jen na vozidla do stáří deseti let od první registrace. Jiné, například Kooperativa, sjednání havarijního pojištění neomezují stářím vozidla, ale celkovým technickým stavem. Nicméně zhruba od deseti let stáří vozidla už pojistka podle zástupců většiny pojišťoven nebývá pro klienta vzhledem k nutné spoluúčasti a výši pojistného příliš výhodná. „Pokud je hodnota (obecná cena) vozidla například 50 tisíc korun a roční pojistné 10 tisíc korun, pak lze jistě zvažovat, zda má takové pojištění ještě ekonomický smysl,“ říká Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny.

Hlavním parametrem pro výpočet pojistného je aktuální cena vozidla. „Pro nová vozidla je to takzvaná nová cena, pro ojetá vozidla je to cena časová, nebo obecná,“ říká Zavoral z Direct pojištovny a ještě upřesňuje: „Cena pojistky pro starší vozidla je proto logicky nižší, než cena nová. Ale ne ve stejném poměru, v jakém klesá časová cena. Cena náhradních dílů se pro stejná vozidla různého stáří totiž neliší. Blatník na dvě vozidla stejné značky a typu, ale rozdílného stáří, stojí stejně, i když časové ceny obou vozidel mohou být velmi odlišné. Pojišťovna ale uhradí i majiteli starého auta po odečtení spoluúčasti celou fakturu za opravu poškozeného vozidla.“

Na čem závisí cena havarijního pojištění

  • výše pojistné částky - stanovení pojistné ochrany, k čemuž se využívá zejména:
    • ceny nového vozu (vhodné pro nová vozidla)
    • ceny časové (využívá se pro starší vozidla)
  • výše spoluúčasti
    • pevná částka (většinou minimální spoluúčast, např. 1 000,- Kč)
    • procentuální spoluúčast z pojistného plnění
  • Stáří vozidla, typ vozidla, účel užívání, vybavenost vozidla nebo jeho zabezpečení
Zdroj: ČAP

ČPP poskytuje pojistné plnění ve výši, která odpovídá účelně vynaloženým nákladům na opravu vozidla, a to i v nových cenách náhradních dílů až do výše obvyklé ceny vozidla bezprostředně před pojistnou událostí. Česká pojišťovna hovoří stejně, navíc si však klade podmínku, kde musí být provedená oprava. „Pokud si její klient nechá vozidlo opravit v autorizovaném servisu v rámci havarijního pojištění, žádnou amortizaci mu pojišťovna neodečítá,“ ubezpečuje Václav Bálek z České pojišťovny. Horní hranice pojistného plnění ale nemůže nikdy přesáhnout obvyklou, tedy aktuální, cenu auta v okamžiku poškození.

 „Skutečnost, že hodnota vozidla klesá rychleji než cena pojistného, se dá vysvětlit i jinak. Pojistné je kalkulováno na základě škodní potřeby a četnosti škod,“ vysvětluje ředitel úseku pojištění vozidel Miloš Velíšek z ČPP a doplňuje, že navíc „výrazně převažují škody parciální, kdy se vozidlo opravuje právě s náhradními díly v nových cenách. Ze statistických podkladů je podle Velíška jednoznačné, že se zvyšujícím se stářím aut četnost škodních událostí neklesá, spíše stoupá, což potvrzuje i mluvčí pojišťovny Allianz Pavla Paseková.

Při zvažování, nakolik se pojistka vyplatí či nikoli, by měl také každý rozlišovat, jaké by nastalo plnění v případě „totální škody“, kdy auto už nemá smysl opravovat, nebo „parciální škody“, kdy se vozidlo ještě vyplatí dát do servisu. Při totálních škodách zpravidla platí, že pojistka nepokryje náklady na koupi nového nebo ojetého auta. Nicméně existuje na trhu produkt, který tento problém řeší. Jde o speciální pojištění euroGAP, které hradí rozdíl mezi současnou hodnotou vozidla a jeho kupní cenou. Musí se však sjednat ihned při nákupu vozidla, a to minimálně na tři roky. (Více o tomto pojištění se dočtete v článku Řekněte zlodějům aut "pá pá"... za 3 až 5 tisíc ročně)

Výplata pojistného plnění z vlastního havarijního pojištění může být paradoxně někdy efektivnější (rychlejší a výhodnější) než z povinného ručení protistrany viníka. „Platí to například v situaci, kdy majitel vozidla nechce čekat na potvrzení právního základu na náhradu škody, tedy na někdy zdlouhavé určení jednoznačného viníka nehody,“ dodává Zavoral.

Už se vám nebo někomu z vašeho okolí někdy havarijní pojistka vyplatila? Kdy a jak jste byli spokojeni s plněním od pojišťovny?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+51
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 2. 2008 7:09, Patrik

To by chtělo uvést trochu bližší údaje. Např. ne každé havarijní pojištění zahrnuje riziko krádeže, pojistka mohla být zrušená (např. pro neplacení), atd. Pokud si byl jist, že splnil všechny podmínky měl se s pojišťovnou soudit.

Zobrazit celé vlákno

+60
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 2. 2016 16:43, Štěpánek

Máte někdo tušení, kolik procent z pořizovací ceny rok starého auta je pro pojišťovnu zůstatková cena k plnění při totální havárii?

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení

8. 11. 2007 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení

Sazebníky pro povinné ručení na další rok jsou už u většiny pojišťoven známé. Kdo chce přejít za výhodnější nabídkou k jiné pojišťovně, musí si dát pozor, aby podal výpověď pojistky... celý článek

Co dostanete navíc k povinnému ručení

1. 11. 2007 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Co dostanete navíc k povinnému ručení

Kdo si hodlá sjednat povinné ručení, může se nechat zlákat od pojišťoven na leccos. Vybrat si může z násobků bonusů kvůli lepší sazbě či z palety dárečků. Od zrušení monopolu na povinné... celý článek

Povinné ručení na příští rok bude o stokoruny dražší

30. 10. 2007 | Věra Tůmová | 1 komentář

Povinné ručení na příští rok bude o stokoruny dražší

Základní sazby povinného ručení vzrostou nejen u největšího hráče na trhu s tímto pojištěním, České pojišťovny, příští rok o několik set korun. O zdražení však žádná z pojišťoven příliš... celý článek

Hrátky s bonusy a malusy u povinného ručení

22. 10. 2007 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Hrátky s bonusy a malusy u povinného ručení

Boj o klienta kvůli povinnému ručení v Česku každoročně vrcholí na podzim. Sazby většina pojišťoven teprve zveřejní, ale už teď se předhání v nabídce bonusů, superbonusů či extrabonusů.... celý článek

Proč platíme dražší povinné ručení

5. 10. 2007 | Věra Tůmová | 1 komentář

Proč platíme dražší povinné ručení

Letos jezdí po Česku téměř šest milionů automobilů, které jsou kryté povinným ručením, přesto několik procent majitelů aut si troufá jezdit stále bez něj. Kvůli nim platí oněch šest... celý článek

Partners Financial Services