Šestačtyřicetiletý muž si koupil Mercedes, na zaplacení tzv. povinného ručení mu již však evidentně peníze nezbyly. Nebo si myslel, že ho nepotřebuje? Koncem roku přišel trest. O vánocích totiž způsobil dopravní nehodu, při níž dosáhla výše škody téměř 391 tisíc korun. Přiměla ho k tomu, že se v březnu dalšího roku konečně pojistil. Byl to vskutku drahý vánoční dárek, připočteme-li k této škodě dalších 27 650 korun, které musel zaplatit za dobu, kdy nebyl pojištěn. A to měl ještě štěstí, že při nehodě nedošlo k vážným škodám na zdraví. Ty jsou někdy vyšší než milion korun. Povinné ručení na rok by ho přitom stálo 8 500 korun.
Zdaleka ne každá škoda a příspěvek za nepojištěné období se vyšplhají do podobné výše. Počet nepojištěných vozidel v České republice navíc klesá. Zatímco před dvěma lety to bylo každé deváté vozidlo, letos v říjnu již „pouze“ každé dvanácté.
Stále je však hodně těch, kteří k vlastní škodě povinné ručení neplatí. Z celkového počtu 7,2 milionu vozidel registrovaných koncem září letošního roku v centrální evidenci Ministerstva dopravy nebylo pojištěno 598 tisíc vozidel. Kdo přestal s automobilem trvale jezdit, měl by zažádat o trvalé vyřazení svého vozidla z této evidence. Jak rovněž uvedla Česká kancelář pojistitelů, která má kontrolu a inkaso příspěvků od těch, kdo nezaplatili povinné ručení, na starosti, letos odeslala neplatičům tohoto pojištění za devět měsíců 139 716 výzev k zaplacení.
Kancelář vychází při své evidenci z porovnání databází registrovaných vozidel Ministerstva dopravy a vlastní databáze pojištěných vozidel, zpracované na základě dat pojišťoven, které jsou členy ČKP. Dříve nebo později tak jsou nepojištěná vozidla odhalena a jejich majitel musí počítat s penále, a pokud stále odmítá zaplatit povinné ručení, s dalším postihem.
Povinnost platit povinné ručení je dána zákonem, vybírá či vymáhá je právě Česká kancelář pojistitelů. Nejprve zjistí, jak dlouho nebylo vozidlo pojištěno a na základě toho vypočte příspěvek, který by měl jeho majitel uhradit. Pokud nepomůže písemná výzva k úhradě, ani upomínka, snaží se ČKP částku vymoci ve spolupráci s inkasními společnostmi. Když nepomůže ani to, následuje soud a někdy také exekuce. Nezaplacené tisíce za povinné ručení za rok tak mohou přijít mnohonásobně dráže.
Kdo nechce, aby ho Česká kancelář pojistitelů zbytečně otravovala, měl by nahlásit včas na centrální registr vozidel odhlášený, nebo odcizený automobil. Potíže s registrací mohou být u ojetých vozidel, zakoupených v cizině. Problematické to může být například u povinného ručení dovezeného vozu. Jak řekl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec, tzv. Zelená karta, vystavená k tomuto účelu, totiž nemusí stačit. Což platí například o Německu.
Loni způsobili řidiči, kteří nemají povinné ručení necelé čtyři tisíce nehod, letos by měl jejich počet podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce, přibližně stejný. Zatímco průměrné škody na automobilech dosahují při jedné nehodě kolem 70 tisíc korun, škody na zdraví bývají daleko větší a mohou jít do statisíců, někdy i do milionů korun. Povinné ručení je daleko levnější.
Od loňského ledna vybrala Česká kancelář pojistitelů od těch, kdo neplatí povinné ručení přes 217 milionů korun. Na základě žalob, podaných ČKP, bylo vydáno 752 platebních rozkazů a zahájeno 51 exekucí. Letos do konce září uhradili ti, které kancelář přistihla, že neplatí povinné ručení do jejího garančního fondu 152 milionů korun.
Sdílejte článek, než ho smažem