Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak banky kličkují kolem nových práv klientů

| rubrika: Analýza | 17. 12. 2009 | 13 komentářů
Jak banky kličkují kolem nových práv klientů
Zákon o platebním styku přinesl od listopadu klientům řadu nových práv. Některé banky však ve všeobecných obchodních podmínkách o těchto právech mlčí, nebo je dokonce popírají.

Máte účet v mBanknebo v bance LBBW? Pak byste si měli dobře prostudovat zákon o platebním styku. Může se vám totiž stát, že například přehlédnete chybné zaúčtování peněz v pravidelném měsíčním výpise z účtu a banku na něj upozorníte třeba až s dvouměsíčním zpožděním. Pokud se mBank a LBBW budou držet svých všeobecných obchodních podmínek, sdělí vám, že máte smůlu a banka nic opravovat nebude. Tedy minimálně na své náklady. Jenže na to nemá právo.

mBank a LBBW ve všeobecných obchodních podmínkách píšou, že klient má na kontrolu výpisu třicet dnů. Pokud do té doby na žádné nesrovnalosti v provedených transakcích neupozorní, považuje banka všechny platby za schválené. Do takové situace se může dostat například klient, který je dlouhodobě v zahraničí nebo třeba v nemocnici a nemá přístup k internetu.

Podle zákona o platebním styku má klient na případnou reklamaci špatně zúčtovaných nebo nautorizovaných transakcí třináct měsíců. I když by to měl banceoznámit co nejdříve od doby, kdy nesrovnalost objeví. „Banka by však neměla sama tyto lhůty omezovat,“ říká František Klufa, Finanční arbitr České republiky, s nímž Peníze.cz nesrovnalosti ve všeobecných obchodních podmínkách bank konzultovala.

Anketa

Čtete při podpisu smlouvy i všeobecné obchodní podmínky?

Se lhůtami, které nově zavedl zákon o platebním styku, se perou i jiné banky. Například UniCredit Bankklientovi ve všeobecných obchodních podmínkách tvrdí, že vyrozumění o změnách těchto podmínek, které jsou součástí smlouvy o platebním styku, klient musí dostat nejpozději třicet dnů před datem, kdy změna vstoupí v platnost. Jenže podle zákona to banka musí udělat nejpozději dva měsíce předem. Klient pak má dva měsíce na rozmyšlenou, jestli nové podmínky přijme, nebo raději účet okamžitě zruší a přejde k jiné bance. ( Čtěte, jak snadno přejít k jiné bance)

Zákon v paragrafu 94 rovněž říká, že změny musí banka klientovi doručit na trvalém nosiči dat. Banky se však většinou s tímto ustanovením vypořádaly tak, že buď informaci o změnách obchodních podmínek doručí do internetového bankovnictví, nebo je nechají vyvěšené na pobočce. O tom klientům dají vědět v papírovém výpisu z účtu.

Příliš jasné není ani to, kam banka musí umístit informace o autorizaci transakcí a odpovědnosti za neautorizované transakce. Tedy ty, které klient nestvrdil podpisem, zadáním PIN u platby karty, či zadáním příkazu přes elektronické bankovnictví. Zákon bankám nařizuje, aby klienta o podmínkách této odpovědnosti informovaly před podpisem smlouvy, ale neříká, že tyto údaje musí být součástí smlouvy či obchodních podmínek. Na druhou stranu v paragrafu 98 se uvádí, že forma a postup udělení souhlasu s transakcí musí být dohodnuty mezi plátcem a poskytovatelem. Z toho by vyplývalo, že by tyto informace měly být ve smlouvě či obchodních podmínkách, které jsou součástí smlouvy.

Většina bank do obchodních podmínek proto přejala doslovené znění zákona a zpravidla i dodávají, jak dává klient s transakcí souhlas. Nechybí ani zmínka o spoluodpovědnosti klienta za neautorizované transakce do výše 150 eur.

Například ČSOBovšem ve všeobecných obchodních podmínkách zmiňuje, že „provádí pouze autorizované platební transakce.“ Pak následuje výčet způsobů, jak může klient dát s transakcí souhlas. Nicméně už z první věty by si mohl klient vyvodit, že ČSOB v podstatě nezná pojem neautorizovaná transakce. Zvláště když o odpovědnosti za takové platby a spoluodpovědnosti klienta v obchodních podmínkách vůbec nehovoří.

Šalamounsky se s povinností informovat klienty o změnách souvisejících se zákonem o platebním styku vyrovnala Raiffeisenbank. Ta změny shrnula do samostatné brožurky „Co byste měli vědět o platebním styku“. Klient podpisem smlouvy o platebním styku podle všeobecných obchodních podmínek stvrzuje, že tuto brožurku četl. Když se redakce Peníze.cz na začátku listopadu v jedné z poboček banky snažila zjistit, jak si lze otevřít účet, dostala brožurku až na vyžádání. Přesto tento způsob informování o novém zákonu považuje finanční arbitr František Klufa za jednu z korektnějších forem, jak se s tím vypořádat.

Dalším problémem všeobecných obchodních podmínek bývá, že jsou pro laika nesrozumitelné. Například v Komerční banceje drobný klient, na něhož se vztahují nové práva zavedená zákonem o platebním styku, označován jako Kvalifikovaný klient. Standardem je matoucí uvádění obecných měsíčních výpovědních lhůt u všech smluv a zároveň výpovědních lhůt u smluv o platebním styku. Ty jsou v případě výpovědi ze strany klienta maximimálně měsíční a v případě výpovědi ze strany banky minimálně dvouměsíční.

Klient by si obchodní podmínky při podpisu smlouvy měl v každém případě přečíst. Nicméně by měl zároveň znát i svá práva, která mu dává zákon o platebním styku. Jen díky této znalosti se případně bude moci bránit, pokud se banka bude odvolávat na obchodní podmínky, které jsou v rozporu se zákonem, nebo využívají jeho nejasného výkladu.

Jaké máte zkušenosti s reklamacemi v bankách? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

18. 12. 2009 | 13:27

ale jistě, pokud budu půl roku v zahraničí, potom s největší pravděpodobností budu na horším kurzu tratit. Pokud však budu předpokládat naprosto běžného občana, který jede do zahraničí na dovolenou pokud to jde platí kartou...více

18. 12. 2009 | 8:47 | Pavel

Možná vás rozdíl kurzů nepoloží, ale fakt je, že výběr ze zahraničního bakomatu vás v "bance bez poplatků" vyjde dráž než ve všech bankách s poplatkem. Zajímavé, že desetikoruny navíc za horší kurz vám nevadí, ale desetikorové...více

18. 12. 2009 | 8:41 | Pavel

KB lhůty dodržuje, jen jejich IB není on-linové, ale má data z předešlého dne. Takže já, když potřebuju 5. platit nájem, tak dám 4. příkaz k odeslání prachů ze spořícího účtu a 6. pak v IB vidím, jak se to 5. všechno pěkně...více

18. 12. 2009 | 7:40

to "xls" - a sdělíš nám taky která banka tě oslovila? Nebo je to tajný? Co jsi potřeboval řešit a nevyřešil po netu? Místo všeobecných keců by byl daleko lepší konkrétní příklad. Problém s akceptací karty jsem nikde neměl...více

18. 12. 2009 | 7:35

....přímo dychtím po linku na spořící účet se srovnatelnými podmínkami (kdykoliv možnost výběru) a lepším úrokem. No, snad, možná spořka že? více

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK