Gratulujeme, jste to vy! Banka na dálku rozpozná obličej

Iva Brejlová | rubrika: Publicistika | 28. 12. 2020 | 8 komentářů
Umělá inteligence, která dokáže rozpoznávat lidi podle obličeje, budívá obavy. Zlý pán ale může taky dobře sloužit. Zvlášť v době, jako je tahle. Česká softwarová služba idGuard společnosti Unicorn vám pomůže prokázat se občankou na dálku.
Gratulujeme, jste to vy! Banka na dálku rozpozná obličej

Zdroj: Shutterstock

Podle čísel dokáže technologie idGuard rozpoznat líp než člověk, jestli osoba, na kterou se „dívá“, je ta samá jako na fotce v občance, pasu, řidičáku nebo třeba ve studentském indexu. Algoritmus, který idGuard využívá, „přelouskal“ už přes miliardu obličejů z celého světa, a jestli je před kamerou stejný člověk jako na fotce, umí říct s přesností 98,47 procenta. Když má k dispozici víc fotek, je ještě přesnější. A to hlavní – dovede to na dálku.

Umělá inteligence k tomu z dokladů dovede přečíst ty správné informace a zařadit je do správných kolonek. „Vytěžit“ z dokladů údaje – tedy přečíst a rozpoznat například jméno, příjmení, datum narození a další – umí navíc i za světelných podmínek, za kterých by lidské oko nepřečetlo skoro nic. Trénovala na nejrůznějších dokladech, snímaných z různých úhlů, umí zacházet s občanským i řidičským průkazem a pasem a nezaskočí ji ani doklady vydávané hlouběji v minulosti. Přečtení dokladů a porovnání fotky s tváří člověka před kamerou zabere pouhé desítky vteřin.

Milan Hynek

Milan HynekFoto: Unicorn

Narodil se v roce 1979. Vystudoval informační technologie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Pro Unicorn začal před 21 lety pracovat jako programátor, dnes patří do top managementu a jako ředitel Produktového hubu je zodpovědný za rozvoj produktů. Volný čas nejraději věnuje manželce a svým třem dětem. Odpočívá při windsurfingu nebo běhání, na kole, na motorce nebo při létaní s vrtulníky na dálkové ovládání.

Úsměv postačí

Nápad na službu biometrického ověření identity přišel s opakovanou poptávkou od zákazníků, zejména z finančního sektoru. „Uvědomili jsme si, že na trhu existuje prostor pro plug & play službu, která dokáže jejich potřeby řešit. Provedli jsme si analýzu a vyhodnotili, že je to příležitost, kterou náš tým nemůže minout,“ říká Milan Hynek, ředitel Product Hubu společnosti Unicorn.

Aby neztráceli čas, místo vývoje vlastní technologie se rozhodli vylepšit tu, která už na trhu byla. Partnerem pro vývoj se stal Innovatrics, slovenský specialista na biometrii. Jeho systémy na rozpoznávání obličeje pomáhaly třeba bránit volebním podvodům v Guineji, systém biometrické kontroly hranic dodal Saúdské Arábii. I díky tomu dokázal Unicorn svou službu dostat na trh ne v řádu let, ale za devět měsíců.

Bylo to přesně v tu pravou chvíli. Už během vývoje se ukázalo, že zájem nebudou mít zdaleka jen finanční instituce. „S covidem se změnila spousta věcí. Co dřív nebylo možné, dnes je skutečností,“ shrnuje krátce Milan Hynek, který má idGuard v Unicornu na starosti. Digitální ověření identity se najednou hodí třeba hoteliérům, i když zrovna ti teď jedou jen ve velmi omezeném režimu. Stačí na kameru ukázat doklady, ze kterých se odečtou údaje pro check-in, a usmát se do kamery. Pokud máte rezervaci a doklady si necháte přečíst dopředu, kamera pozná, že přišel host s rezervací – a už mu stačí jen sdělit, kde najde klíč nebo kartičku ke svému pokoji. S recepčním host nemusí vůbec přijít do kontaktu. A při každém dalším příchodu do ubytovacího zařízení už stačí jen ten úsměv.

Kde se tasí občanky

Nejvíc se teď o idGuard zajímají e-shopy. „Chtějí znát svého zákazníka,“ vysvětluje sales manager Pavel Horák. Internetovým obchodům sice ověřování nenařizuje zákon, ale samy si k němu hledají cestu. Unicorn teď navazuje spolupráci mimo jiné s jedním z největších tuzemských internetových prodejců. Horák ale příliš konkrétní zatím být nechce, jen lapidárně naznačuje, kde všude ještě vidí pro svůj produkt potenciál: „Je mnoho míst, kde je potřeba vytasit občanku, i když to nenařizuje zákon,“ říká Horák.

Test živosti

kostournek
Zdroj: Shutterstock

Šlo by stroj při ověřování identity ošálit? Třeba ho nechat porovnávat fotku z občanky s jinou fotkou místo s živým člověkem? Proti takovým trikům je tu liveness check – zkouška živosti. Zrcátko před pusu, jestli dýcháte, vám stroj nedá, ale promítne vám na monitor nebo displej pohybující se kuličku, kterou musíte sledovat. „Monitorujeme pohyb očí a jsme schopni poznat, že člověk reaguje na pohyb kuličky,“ říká Milan Hynek. V nedaleké době prý ale umělá inteligence dokáže poznat „živost“ jen z nepatrného pohybu hlavou.

Zájem mají například půjčovny prakticky všeho, na co si vzpomenete. idGuard se uplatní v půjčovnách kol, koloběžek, aut nebo sportovního vybavení. „Pořád se řeší carsharing, ale když se zaregistrujete, trvá třeba 24 hodin, než vás operátor ručně ověří,“ kroutí hlavou Pavel Horák. Systém se hodí i prodejcům automobilů, kteří se zatím museli přesunout téměř výhradně do online prostoru.

Nejde ovšem zdaleka jen o byznys. Podobný systém můžou využívat i školy a jiné instituce při distančním vyučování nebo zkoušení. „Po přechodu na online výuku se objevila potřeba identifikovat člověka, který ‚přišel‘ na zkoušku. Musíte si přece být jistí, že ji skládá opravdu ten, kdo má,“ říká Milan Hynek. A dokonce i tradičně spíš konzervativní a k novinkám odtažitá státní správa prý projevuje ochotu se o biometrickém ztotožňování bavit.

Pohodlný život online

Pro finanční instituce, které po podobném systému volaly, existuje ve využití digitálního ověření identity jedna překážka. Když jednají s klientem-prvničkou, podle zákona proti praní špinavých peněz musí údaje z dokladů opsat a podobu s fotkou v dokladu ověřit pracovník instituce, tedy člověk. Pak teprve mu můžou založit třeba účet. Když si člověk zakládá druhý účet u jiné banky, dá se to i na dálku, posláním symbolické částky z existujícího účtu člověk prokazuje, že některá jiná banka už jeho obličej s občankou porovnávala.

Ověřovat identitu ale banka potřebuje i dál, při komunikaci se zákazníkem, která klidně může probíhat online. Jakýkoliv finanční příkaz, potvrzení v bankovnictví, občas i změna smlouvy jsou možné na dálku. A tady se může idGuard hodit. „Jak jednou klient na pobočce byl, může se biometrická identifikace používat jako druhotné ověření. Dneska vám chodí potvrzovací SMS nebo klíč k transakci, i když už jste se do systému jednou přihlásili,“ říká Milan Hynek. Tohle nepohodlí může ověření podle tváře odstranit. Systém umožňuje nejen ověřit identitu zákazníka, ale z dokladů zkontrolovat, jestli je plnoletý, prověřit platnost předloženého dokladu nebo ho porovnat s databází odcizených dokladů. Tím se snižuje možnost podvádět – a to je třeba pro banky a pojišťovny mimořádně zajímavé.

Správný mix člověka a stroje

Vytvářet a provozovat systém, který rozpoznává tvář a čte osobní údaje, je slovy produktového manažera Jana Hanáka trochu ošemetné. Při ověřování totožnosti se vždycky pracuje s citlivými informacemi. Proto Unicorn spolupracuje s jednou z největších tuzemských právních kanceláří. S údaji se musí pracovat bezpečně a v souladu se zákonem. Základní princip je mazání dat, hned jak je to možné. „Na bezpečnost velmi dbáme,“ ujišťuje Hanák, že se i nad rámec zákonných povinností pravidelně testuje zabezpečení služby. Služba je provozována v cloudu, což umožňuje její efektivní provoz a skvělou dostupnost pro zákazníky. Pokud s ní někdo chce začít, může to být v podstatě hned, bez vlastní specializované IT infrastruktury.

Unicorn

Evropská IT společnost s českými kořeny. Od roku 1990 vytvořila řadu řešení, která využívají nejvýznamnější podniky z různých odvětví. Zároveň provozuje internetovou službu Plus4U, která nabízí robustní softwarová řešeních pro malé a střední podniky i pro lidi.

Tvůrci projektu nepochybují, že se chytí i v zahraničí. „Zatím se soustředíme na Evropu, ale produkt je připravený tak, aby se uplatnil celosvětově,“ říká Milan Hynek. Systém sice vznikl v Česku, ale kromě rozšířené latinky si poradí i s azbukou a vedle češtiny nebo angličtiny je připraven třeba na němčinu nebo norštinu. Samozřejmě bude potřeba ho přizpůsobovat nejen jazykovému prostředí a požadavkům zákazníků, ale také různé legislativě. Někde může být vstřícnější, například na Slovensku by banky mohly systém využít už při prvním kontaktu s klientem, jinde si bude žádat doplnění. „Země fungují různě. Třeba v Německu je možné vzdálené ověření, vyžadují ale vstup operátora a videozáznam z rozhovoru. Takže z tohoto pohledu jsou tu variace, které budeme implementovat podle toho, kam se plánujeme vydat dál,“ říká Jan Hanák.

Připravuje se tak například podpora pro asistované ověření identity nejen kvůli Německu, ale i pro případy, kdy člověk není schopný poskytnout údaje nebo je poskytne chybné. S ním by pak komunikoval operátor a na dálku ověření dokončil. Když se podaří namíchat správný mix umělé inteligence a člověka, může to být podle Milana Hynka pro idGuard jasná výhoda.

Rozhovor vyšel v prosincovém čísle časopisu Finmag.

Iva Brejlová

Autor článku Iva  Brejlová

Píše o technologiích pro odborná i populární média. Věnuje se především skvělým nápadům z Česka, které díky IT usnadňují život. Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 12. 2020 17:52, Petr Zilvar

Člověk se nestačí divit, co všechno už je dnes umělá inteligence. Pozná to naše obličeje, pozná to náš otisk, objedná to docházející potraviny v lednici, odveze nás to autem do práce... Opravdu by mě zajímalo, jak budete říkat tomu, co nebude jenom obyčejný algoritmus, hloupý Alík, poslouchající vás na slovo. Až TO bude skutečně samostatně myslet. Až se TO bude rozhodovat, jestli nás TO vyhladí, nebo jestli TO s námi bude spolupracovat.

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 12. 2020 19:27, HonzaV

Nejlepší na tom je, že ona ta tzv. umělá inteligence sama o sobě žádné ručičky, kterými by nás vyhladila, nemá. K tomu jí poslouží zástupy oddaných slouhů, ať už v podobě konstruktérů a programátorů, nebo úředníků, kteří poctivě vykonají sebevětší hovadinu, protože "počítač se přece neplete". Buď za peníze (obvykle ty nižší složky), nebo z přesvědčení (programátoři - stačí si přečíst pár článků o startupech).

Jo, jak program napíšeš, tak pracuje. Už s tímhle máme nejednu špatnou zkušenost. S AI je to trochu složitější, co se děje v neuronových sítích, to nikdo neví, a tím je to celé jen víc na levačku.

Řešení: udržovat si možnost přestoupit do "plánu B", umět žít s hotovostí, bez všech těch facebooků a jiných twitterů. Pro nás, co vyrůstali ještě s analogovými telefony, to není tak velký problém. Ale mladí se prý zase rychle adaptují. Takže já jsem celkem v klidu.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

18. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 2 komentáře

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

Státní podnik připravuje řešení, které na přepážkách České pošty umožní vložit nebo vybrat hotovost z účtu u jakéhokoliv banky – nejen u ČSOB jako dosud.

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

17. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

Společnost Hruška, která provozuje stejnojmenné maloobchodní prodejny především na Moravě, může změnit majitele. 

Pošta zruší noční provoz na jediné pobočce, která ho nabízela

17. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Pošta zruší noční provoz na jediné pobočce, která ho nabízela

Česká pošta od 1. května omezí otevírací dobu pobočky v pražské Jindřišské ulici. Ta jako jediná v Česku funguje prakticky nonstop (kromě dvouhodinové přestávky po půlnoci).

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Partners Financial Services