Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

redakce Peníze.CZ | rubrika: Aktuality | 22. 3. 2023
Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Zdroj: Shutterstock

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček, myček, ledniček, vysavačů a monitorů (včetně televizí).

Ty už teď musí výrobce pro evropský trh konstruovat tak, aby byly opravitelné, a musí po určitou dobu zajišťovat dodávky náhradních dílů. Konkrétně třeba u praček je to deset let po uvedení posledního modelu na trh. Psali jsme podrobněji: Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte.

Brzy se má seznam takových výrobků rozšířit i o to, co se nejvíc točí: počítače, tablety a mobily. Řada z nich je dnes designována prakticky jako neopravitelná, například v mobilech je často baterie, tedy ta část, která nejrychleji podléhá opotřebení, součástí výrobku. Nedá se vyndat a vyměnit. 

K tomu dnes Evropská komise zveřejnila nový návrh společných pravidel na podporu oprav výrobků, který má dál motivovat výrobce i zákazníky k šetrnějšímu chování, tedy k upřednostňování opravy před výměnou zboží v záruce nebo před koupí nového výrobku po skončení záruční doby.

„Loni jsme navrhli pravidla zajišťující, aby výrobky byly navrženy jako opravitelné. Dnes představujeme návrh, který má zajistit, aby se oprava výrobků stala pro spotřebitele snadnou a atraktivní variantou,“ říká Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro Zelenou dohodu pro Evropu. 

Výrobce bude povinen i opravit

V rámci zákonné záruční doby budou prodejci povinni zákazníkům při reklamaci nabídnout přednostně opravu. S výjimkou případů, kdy je oprava dražší než výměna. Po záruce má lidem výrobce usnadnit nebo jim vůbec umožnit, aby si výrobek nechali opravit, pokud se rozbije nebo nebude kvůli opotřebení plně funkční.

Lidé mají mít k dispozici soubor práv a nástrojů, které mají z oprav udělat rozumnou a dostupnou alternativu:

  • Spotřebitelé budou mít právo žádat přímo u výrobců opravu výrobků, které jsou podle práva Evropské unie opravitelné. Výrobci tedy budou motivováni vyrábět takové věci, které opravit dobře půjdou.
  • Výrobci budou povinni informovat spotřebitele, že ten který produkt mají povinnost sami opravovat.
  • K dispozici má být v každé zemi web, na kterém půjde najít opraváře a prodejce repasovaného zboží podle lokality.
  • Má vzniknout evropský informační formulář týkající se opravy, který si spotřebitelé budou moct od všech servisních firem vyžádat. To má zpřehlednit podmínky a ceny oprav a usnadnit srovnání nabídky oprav.
  • Mají vzniknout evropské normy kvality pro opravárenské služby, která spotřebitelům pomůže identifikovat opraváře, kteří se zavážou k vyšší kvalitě. Tato norma „snadných oprav“ bude přístupná všem opravářům v Unii, kteří se zavážou dodržovat minimální normy kvality, například na základě doby trvání opravy nebo dostupnosti výrobků. 

Vyhazování opravitelných spotřebičů prý odhadem pro Evropskou unii každoročně znamená 35 milionů tun odpadu, 30 milionů tun ztracených zdrojů a 261 milionů tun emisí skleníkových plynů. Zákazníci údajně na nákupu nového zboží místo oprav starých výrobků tratí podle odhadů až 12 miliard eur ročně.

Návrh nového nařízení Evropské komise musí ještě schválit Evropský parlament a Rada.

Cililink
Zdroj: Shutterstock

Ozveme se, kdyby něco!

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a přineseme vám další důležité aktuality a praktické rady. Jsme i na Instagramu.

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+35
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek