Nákup povinného ručení přes internet či telefon je pohodlný a rychlý. Jenže i když se podaří klientovi zaplatit pojistku hned online, což je okamžik, od kdy by mělo pojištění platit, na první projížďku nově koupeným vozem hned zpravidla vyjet nemůže. Pojišťovna mu totiž často nedokáže dodat ihned zelenou kartu, kterou potřebuje jako doklad o povinném ručení pro policii. Bez ní by nikde neměl vyjet na silnici. Spoléhat se tedy, že v jeden den zájemce koupí auto, rovnou si ho přes internet pojistí a týž den s ním odjede, může být ošidné. Skutečně ihned či ještě ve stejný den umí přes internet poslat všechny doklady potřebné k vyjížďce autem po silnici jen několik pojišťoven.
Ani okamžitou platnost smlouvy povinného ručení, sjednané telefonem či přes internet, negarantují všude. Prakticky ihned to podle mluvčího Václava Bálka umí Česká pojišťovna. Podle informací z kontaktní linky pojišťovny stačí mít při vyplňování telefonické pojistky při ruce Velký technický průkaz vozidla a osobní údaje a pojistná smlouva začne platit do hodiny od vyplnění formuláře, internetová pojistka platí od následujícího dne. Zelenou kartu pojišťovna klientovi posílá, jak emailem k vytištění, tak do několika dní poštou. Na zaplacení má klient podle call centra 12 dnů. Pokud je pojistka do té doby zaplacená, smlouva platí ke dni sjednání. Jestliže ji klient včas nezaplatí, obdrží poštou dopis o neplatnosti smlouvy. Podobné to je třeba i v pojišťovně Uniqa, kde je lhůta na zaplacení 14 dnů.
Klienti ČSOB pojišťovny, kteří si sjednají pojistku telefonicky, mohou podle tvrzení call centra počítat s tím, že jim pojistka platí od půlnoci dne sjednání. Při nákupu pojistky přes internet však platí lhůta sedmi dnů, protože pojišťovna potřebuje tuto dobu na administrativní zpracování smlouvy, potvrdila pracovnice call centra pojišťovny. Podle mluvčího Tomáše Hejdy ale smlouva platí okamžikem zaplacení pojistky a sedm dní je pouze čas na zpracování dokumentace a zaslání všech dokladů klientovi. Platba kartou přes internet není v ČSOB Pojišťovně podle Hejdy možná. Klient se tak musí spolehnout pouze na převod z účtu. Zelenou kartu, která osvědčuje sjednání a zaplacení povinného ručení a kterou musí mít řidiči vždy u sebe, ale klient této pojišťovny hned po zaplacení nedostane, musí počkat až na její doručení poštou.
Na základě doporučení referentky call centra ČSOB Pojišťovny je proto paradoxně nejrychlejší zajít si pro pojistku raději rovnou na pobočku pojišťovny. Podobně hovoří i zástupci dalších pojišťoven. „V případech, kdy klient požaduje uzavření pojištění s okamžitou platností, je optimálním řešením návštěva kterékoliv z našich poboček,“ doporučuje Kateřina Bílá z pojišťovny Generali a shodně i Rostislav Kocman za pojišťovnu Slavia.
Pojišťovna Allianz má lhůtu od sjednání pojistky online do začátku její platnosti zhruba den. „Pojištění zřízené přes internet či telefonicky je platné vždy následující den po sjednání smlouvy od 00:00 hodin. Pokud si sjednám pojistku v pátek, bude mi platit od soboty 00:01,“ popisuje mluvčí Pavla Paseková. U Allianz pojišťovny může klient povinné ručení rovněž uzavřít předem, s odloženým datem platnosti, a to až do 30 dnů. Podobnou možnost nabízejí i ostatní pojišťovny.
Kooperativa zatím online pojistky nemá, umožňuje ale sjednání telefonicky. I když je pojistka sjednaná a zaplacená ihned, pojistnou smlouvu a následně Zelenou kartu klient obdrží poštou až za několik dní. Mluvčí Marek Vích proto doporučuje rychlejší postup: „Klient si ale může Zelenou kartu vyzvednout na základě domluvy s Call centrem na pobočce.“
Čas, který pojišťovna potřebuje na zpracování smlouvy je jen jedním z důvodů, proč některé telefonické či online pojistky neplatí ihned. Rozhoduje i fakt, že lidé si většinou kupují ojeté vozy přes autobazary, kde je pojištění řešené přímým prodejem, a tak málokdo potřebuje tuto pojistku vysloveně okamžitě. Podle mluvčí pojišťovny Allianz Pavly Pasekové se tím také brání podvodníkům: „Hlavním důvodem je eliminace pojistných podvodů v oblasti škod. Chceme tak zabránit situaci, kdy například klient ráno způsobí škodu, ihned poté si sjedná pojištění a až následně nahlásí pojistnou událost,“ vysvětluje Paseková.
Největším úskalím internetových a telefonických pojistek je získání dokladu o sjednání a zaplacení povinného ručení, tzv. Zelené karty. Bez tohoto dokladu by neměl na silnici nikdo vyjet. Třeba Česká podnikatelská pojišťovna neposílá zelenou kartu e-mailem vůbec. Tento dokument není podle Renaty Svobodové určený k e-mailové distribuci. I u této pojišťovny si klient na něj musí počkat, až mu přijde poštou.
Naopak u pojišťovny Direct si můžu zelenou kartu klienti vytisknout přes webové rozhraní, kde mají přístup ke třicetidenní zelené kartě. Tu je třeba vytisknout přesně podle pokynů, aby byla platná. Znamená to dodržet barevnost tisku, gramáž papíru a následně vystřižení i slepení karty a nezapomenout na podpis. Zda takto vytištěnou kartu uznávají policisté při silniční kontrole, ale zástupci Policie ČR nepotvrdili.
Jaké máte zkušenosti se sjednáváním povinného ručení přes internet či telefon? Podělte se o ně s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 5. 2009 22:58, martin
uz mockrat jsem delal pojisteni pres internet, super. jsem spokojen . to sami plati s nakupi pres internet. jsem spokojen.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 5. 2009 8:38
Pán se ohání zákonem. Pak by bylo vhodné zmínit, jestli v něm není určena podoba zelené karty. ZK můžu klidně vyplnit i ručně, ale vždy je to opravdová ZK, ne papírek vyjetý z domácí tiskárny.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.