Klienti Poštovní spořitelny (profil, názory), kteří obdrželi po 1. 5. 2004 nové Maxkarty, se nestačí divit. Na většině platebních míst po nich doposud při platbách požadovali zadání PIN, ovšem najednou na mnoha z nich stačí jen podpis. Důvod? Poštovní spořitelna přešla z karet Maestro na VISA Electron (aniž by na to ovšem své klienty upozornila). Zabezpečení nových Maxkaret je tedy v tuto chvíli z pohledu klienta horší. Spousta pokladních se totiž spokojí s jakýmkoliv "čmárancem", alespoň trochu podobným tomu na kartě. Někde vám dokonce kartu vrátí dříve, než se podepíšete a na terminálu klidně odpoví, že podpis souhlasí.
Z pohledu klienta se tedy jedná o podstatné zhoršení služeb Poštovní spořitelny. Když skutečnost klient reklamuje, dozví se toto:
Vyjádření Poštovní spořitelny k možnému zhoršení služeb |
K Vaší reklamaci sdělujeme, že banka přešla od 1. 5. 2004 na vydávání Maxkaret s EMV standardem VISA Electron. EMV standard je schválený asociacemi VISA a MasterCard. Maxkarta je opatřená čipem, který je mnohem bezpečnější než magnetický proužek. Bezpečnost spočívá v použití kryptografie jak na kartě, tak i v platebním terminálu. Zkopírování dat uložených v čipu je velmi obtížné. V souvislostí se změnou vstoupily k 1. 5. 2004 v platnost i nové Podmínky pro Maxkarty. Všechny terminály, jejichž zřizovatelem je ČSOB, požadují u všech transakcí zadání PIN (tak je nastavena i karta). Bohužel na terminálech jiných bank je nastaveno, že stačí na VISA pouze podpis a nastavení terminálu přebije nastavení karty a transakce projde i bez PINu, což nelze ze strany ČSOB nijak ovlivnit. Postupně by měly i ostatní banky přecházet na EMV standard a tato situace by se měla měnit. ČSOB neodpovídá za neposkytnutí služeb či za případné škody způsobené držitelům Maxkaret přímo či nepřímo okolnostmi stojícími mimo kontrolu ČSOB nebo jejích partnerů. Děkujeme za Váš zájem o služby naší banky. S pozdravem XXX, reklamace, Poštovní spořitelna" |
Dáma z oddělení reklamace Poštovní spořitelny zřejmě nechápe podstatu problému. Jak může být klientovi platný bezpečný čip, když magnetický proužek na téže kartě je na spoustě terminálů chráněn pouze podpisem. Svádět to na ostatní banky je směšné – ten, kdo (bez upozornění klientů) přešel z karet Maestro na hůře zabezpečené VISA Electron, byla přece Poštovní spořitelna.
Je tedy nepochybné, že Poštovní spořitelna nabízí za stejné poplatky hůře zabezpečenou elektronickou platební kartu a ani se neobtěžuje o této skutečnosti klienty informovat. Jak vyplývá z odpovědi na reklamaci, spořitelna si je navíc dobře vědoma, že terminály ostatních bank PIN nevyžadují, ani na to však klienty neupozorňuje. Zajímavé je i to, že Poštovní spořitelna (dle sdělení v odpovědi na reklamaci) vydala k 1. 5. 2004 nové Podmínky pro Maxkarty, k nové kartě, vydané v červnu 2004, je však nepřiložila. Nelze to označit jinak než jako typickou českou bankovní aroganci, kdy banka vydá podmínky, ale neobtěžuje se informovat o nich klienty, a to ani při příležitosti vydání nové karty.
Jak hodnotíte přechod Poštovní spořitelny z karet Maestro na Visa Electron? Je ochrana pomocí podpisů bez zadání PIN dostatečná? Co soudíte o faktu, že Poštovní spořitelna nové podmínky při vydání karty klientům nepředala?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 8. 2004 8:33, Petr Šafránek
Včera jsem byl v Hornbachu - čip ani omylem, manželka kartou Maestro s PINem, já Maxkartou VISA bez PINu. Nemám co dodat, paní ing. Krůtová!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
30. 7. 2004 22:37, Honza
Mam moc rad ty novy Maxkarty. Hezky a lepsi nez pretim.
V diskuzi je celkem (57 komentářů) příspěvků.