Možnosti, které nám nabízejí platební karty u nás ještě nejsou zcela vyčerpány. Jejich majitelé běžně vybírají peníze z bankomatů a rok od roku častěji s nimi platí i v obchodech. Mnozí z nich ani nevědí, jaké možnosti taková platební karta skýtá.
Cash back
Doslovný překlad anglického výrazu cash back je "hotovost nazpět". To tak trochu vypovídá i o principu služby, s níž by se brzy mohli setkat i tuzemští spotřebitelé. Spočívá v tom, že zákazník si na účtenku za nákup nechá přimarkovat navíc určitou hotovost. Tu mu pokladní vydá z pokladny a při čtení karty strhne peníze i nákup v rámci jedné transakce.
Služba je výhodná především pro ty zákazníky, kteří potřebují pouze nižší peněžní částku a nechtějí platit za výběr z bankomatu. Obchodníci zase získají možnost, jak se před klienty odlišit od konkurence.
Suma, kterou může zákazník dostat, je limitovaná. Horní hranici si určuje každá banka. "Ve Velké Británii si mohou nakupující vybrat nejvýše 40 liber," uvádí šéf společnosti Visa International pro Českou a Slovenskou republiku Miloslav Kozler.
Se službou cash back se v současnosti lze setkat například ve Velké Británii, USA a v severských státech, a to hlavně v supermarketech. "Získání hotovosti u pokladny je rozhodně příjemné. Myslím, že u nás to využívá kdekdo. Za takový výběr nic bance neplatíme," říká Thomas Gorin ze Švédska. "Lze to ale provést jenom ve větších městech a službu umožňují pouze větší supermarkety," dodává.
Příklad služby cash back |
Prakticky to znamená, že k nákupu v hodnotě 700 Kč si zákazník může u pokladny vybrat například 300 Kč v hotovosti. Z účtu mu je pak odepsáno 1 000 Kč. Je na rozhodnutí banky, zda se na výpisu transakcí platební kartou zobrazí tato operace jako jedna položka (nákup v supermarketu) nebo jako dvě oddělené transakce (nákup v supermarketu + výběr hotovosti). |
U nás zatím službu nikdo nenabízí, společnosti MasterCard a Visa International však podle slov svých manažerů jednají s peněžními institucemi o jejich zavedení.
Zájem nám potvrdily i některé banky. Podle tiskového mluvčí
eBanky (profil, názory) Pavla Makovského má banka o cash back zájem, ale karetní asociace ji z bezpečnostních důvodů nepovolily. Tato služba prý nebyla ve velké části Evropy do nedávna vůbec umožněna, zejména z obavy před nárůstem zneužití nezabezpečených platebních karet v případě ztráty či krádeže. Naučit se podpis není tak těžké a zloděj je pak schopen nakoupit zboží. V případě služby Cash back se může dostat k hotovým penězům. Do budoucna však eBanka o službě uvažuje. Kladně se k novince staví i
Komerční banka (profil, názory), v
Citibank (profil, názory) a
HVB Bank (profil, názory) prověřují možnosti služby a do budoucna o jejím zavedení přemýšlejí.
Jednání mezi finančními domy a kartovými společnostmi ovšem není novinkou. Už dříve se o službě cash back vyjednávalo. Podle tiskové mluvčí HVB Bank Petry Kopecké měly banky v minulých letech jiné priority než zavádění této služby. "Primární bylo vybudovat rozsáhlou a spolehlivou síť akceptační infrastruktury se základní funkčností, to je bezhotovostní platbu za zboží nebo služby na obchodních místech," říká Kopecká. Jiným důvodem byl i nepostačující zájem spotřebitelů, kteří jsou zvyklí vybírat hotovost z bankomatů.
Stačí pouze nový software
Operace na terminálu |
Proces před zpřístupněním služby cash back: 1. zadání částky nákupu obsluhou 2. potvrzení částky nákupu ze strany držitele platební karty stisknutím OK Proces po zpřístupnění služby cash back: 1. zadání ceny zboží/služby obsluhou 2. zadání částky výběru hotovosti 3. potvrzení celkové částky stržené z účtu ze strany držitele platební karty stisknutím OK |
Pro implementaci cash backu není potřeba žádných nových technologií. "Službu lze provozovat bez problémů
na stávajících elektronických platebních terminálech," vysvětluje generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko Ján Čárný. "Míra úprav přitom záleží na modelu konkrétního zařízení. Ve většině případů se bude jednat o drobnou softwarovou úpravu tak, aby bylo v procesu komunikace mezi terminálem a jeho obsluhou možno zadat také částku výběru hotovosti," dodává.
Podle Kozlera by se
nemělo jednat o žádný extra výdaj. To částečně potvrzuje i Makovský. "Z hlediska přímých nákladů se tato služba neliší od platební transakce, pokud ale jde o poplatky a provize, záleží vždy na dohodě mezi bankou a obchodníkem," konstatuje.
Konkurence bankomatů?
Bojí se banky zavést cash back proto, že by se stal přímou konkurencí bankomatů? Při výběru z bankomatu, do jejichž rozšíření peněžní instituce v posledních letech hodně investovaly, totiž bankovní domy dostávají poplatky přímo od majitelů karet. Kdyby služba fungovala a lidé by k bankomatům chodili méně, finanční domy by musely získat "ušlé" peníze od obchodníků. Mohlo by se tak stát, že by obchodníci museli bance odvádět ještě víc než nyní. Především drobní podnikatelé, kteří nemají vůči bankám pevnou vyjednávací pozici jako velké řetězce, by si rozmysleli, zda o cash back mají vůbec zájem.
Zástupci bank však tvrdí, že se
snížení výběrů z bankomatů v případě zavedení služby cash back neobávají. "Prostřednictvím služby cash back je možno získat menší hotovostní částky. Jejich horní hranice je omezena," uvádí Helena Matuszná z tiskového oddělení
České spořitelny (profil, názory). "V zemích, kde služba funguje, představují částky výběru v obchodech asi třetinu průměrného výběru z bankomatu. Po zavedení služby v tuzemsku výraznější odliv klientů od bankomatů nepředpokládáme."
O cash back je mezi obchodníky v tuzemsku zájem. Jedná se ovšem o větší řetězce jako je Tesco, Ahold, Albert nebo Hypernova.
Přivítali byste službu cash back v tuzemsku? Myslíte si, že by se nějak promítla na cenách? Mají banky po zavedení cash back vyšší odvody obchodníků z bezhotovostní platby než nyní?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 10. 2005 11:50, Petr K.
V článku se mimo jiné píše:
"......Tato služba prý nebyla ve velké části Evropy do nedávna vůbec umožněna, zejména z obavy před nárůstem zneužití nezabezpečených platebních karet v případě ztráty či krádeže.Naučit se podpis není tak těžké a zloděj je pak schopen nakoupit zboží. V případě služby Cash back se může dostat k hotovým penězům......."
No já myslím že obavy by karetní asociace měly přenést úplně jinam a sice jak více karty zabezpečit proti onomu zneužití zlodějem. U jednoho svého známého jsem viděl například platební kartu na které má vytištěnou svojí fotografii, stejně jako na řidičském průkazu nebo jiném dokladu. I taková maličkost by myslím určitě ke zvýšení bezpečnosti výrazně pomohla. To jestli zloděj ukradenou kartu použije pro nákup zboží nebo výběr hotovosti je nebohému majiteli úplně jedno, o své peníze přijde tak jako tak. Navíc výběr hotovosti u obchodníka je vždy omezen, pokud pominu supermarkety tak běžný obchodník na své prodejně nedisponuje většinou výrazně vysokými částkami hotovosti.
Tohle téma mě docela zajímá a tak jsem se sem dostal úplnou náhodou přes google. Hledal jsem o tom zrovna nějaké informace, například zda je to vůbec legální, no a nyní koukám že to zase tak jednoduché bohužel není. Sám platím platební kartou skoro všechno a obchod kde něco koupím si tedy vybírám mimo jiné i podle toho zda placení kartou umožňuje. Před dvěma lety jsem si pořídil na provozovnu platební terminál protože jsem to jaksi posuzoval podle sebe, domníval jsem se že zákazníci možnost zaplatit bezhotovostně platební kartou za opravu svého přístroje nebo za nákup zboží přivítají. Zatím je ale praxe trochu jiná protože bohužel tuto možnost využívají minimálně, ani zdaleka né tak jak jsem si představoval. Poplatky které si moje banka z transakcí na terminálu strhává mě vůbec nebolí, naopak bylo by pro mě rozhodně příjemnější kdyby větší část tržeb probíhala tímto bezhotovostním způsobem protože bych hotovost nemusel do banky odvážet, banku mám poměrně daleko. Proto jsem začal uvažovat také o možnosti nabídnout zákazníkům službu Cash back ale nyní s politováním koukám, že legálně to vlastně není možné....
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
30. 3. 2004 14:13, Pavel
Nebo naopak - proč by to nedělaly? Cash back umožňuje obchodníkům zbavit se hotovosti na pokladnách. To je základní přínos pro obchodníka (i když pravdou je že toto se v ČR dosud příliš necení)
Zdrojem peněz pro cash-back jsou hotovostní tržby obchodníka, lze tedy říct, že karetní provizí bude zatížena i část hotovostních tržeb. To představuje sice větší náklady na provizích (avšak již nyní započítané do ceny zboží), ale také menší náklady na zpracování hotovosti.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.